"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 174 Följare
  • 164 746 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Mew
6 december 2014 · 2 152 Inlägg

Fick hem ett paket idag! Någon som kan gissa innehållet? tongue

http://imgur.com/kzzMUdu.jpg

Jag har aldrig haft speciellt mycket till övers för sportrattar, men samtidigt är originalratten... Inte vacker någonstans, speciellt med tanke på hur sliten min är. Så jag har länge letat efter en speciell ratt - och äntligen fått tag på ett exemplar!

http://imgur.com/RDWgHNs.jpg

Japp - en Lemans Volvo original tillbehörsratt. Denna har tydligen suttit på en 740 TIC -90, om jag har förstått det rätt. Dock kommer den inte monteras än, eftersom jag behöver skaffa en tutring från en 940 utan airbag och ett motstånd för SRS-systemet först. smile

Senast redigerat av Mew (6 december 2014)

Extrazz En 5a är Livet.
6 december 2014 · 2 005 Inlägg

Fick du nya R fälgar? eller bara äldre bilder på de sista uppdateringarna?
Surt som fan. Hade du låsbultar?

Jag har många gånger kört på vanliga orange lampor till blinkisen och bara sprayat de lite tunt med grå färg. Helt osynliga och blinkar fortfarande orange.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mejmotorsport
6 december 2014 · 366 Inlägg

Följer smile

Mew
7 december 2014 · 2 152 Inlägg

Extrazz skrev:
Fick du nya R fälgar? eller bara äldre bilder på de sista uppdateringarna?
Surt som fan. Hade du låsbultar?

Jag har många gånger kört på vanliga orange lampor till blinkisen och bara sprayat de lite tunt med grå färg. Helt osynliga och blinkar fortfarande orange.

Det är också en liten historia för sig - ser att jag missat att slänga in den. Ska trycka in det i ett tidigare inlägg. tongue Tack för att du påpekade det!
Det är iallafall nya fälgar, dock är dessa Ocean Storm (kopior), då försäkringsbolaget vägrade betala ut vad mina gamla faktiskt var värda, eftersom jag inte hade kvitto. hmm Men det finns iallafall en positiv sida med det, dessa är bättre anpassade för 7- och 9-serien, så det räcker med 25mm spacers fram, och inga behövs bak. Dock har jag satt spacers bak ändå, så hjulet inte åker så långt in.

Och japp, jag hade låsbultar av ett bra, välkänt märke. De slog förmodligen på en hylsa, flera grannar har berättat i efterhand att de hörde en hel del bankande sent den kvällen, men bara antog att det var någon som hölll på i sitt garage.

Det var ett intressant tips, grå färg har jag hemma, och vanliga blinkerslampor har man ju i överflöd. tongue Ska testa det, tack!


mejmotorsport skrev:
Följer smile

Kul att höra, välkommen! smile

turbonova gillar en riktig burnout
7 december 2014 · 1 174 Inlägg

Följer :-) ser jävligt fin ut tummen upp

Mew
8 december 2014 · 2 152 Inlägg

Har nu uppdaterat inlägg #13 så att historien med de nya fälgarna kom med! Klicka på länken för att komma till inlägget. smile


turbonova skrev:
Följer :-) ser jävligt fin ut tummen upp

Tack så mycket! smile

Mew
26 januari 2015 · 2 152 Inlägg

Det har hänt lite grann sedan sist, lägger in ett längre inlägg så fort jag hinner.

Värmepaketet tyckte det verkade som en bra idé att förvandla bilen till en pool. Suck. Paniklöser problemet tills vidare genom att ha värmen avstängd, får byta paketet så fort det blir lite uthärdligare väder. Inte ett jobb jag ser fram emot. Tills vidare kör jag den nyförskaffade Beemern, som också fick sig en egen projekttråd.

Stay tuned! smile

nixon89 klabbarpan
27 januari 2015 · 3 041 Inlägg

Lägger en pren på detta projekt smile synd på fälgarna sad men du gör ettb ra jobb .

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
28 januari 2015 · 1 481 Inlägg

Ska följas!

Med tanke på stölden på fälgarna så kan jag säga att det skjuts för lite....

Keep up the good work! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Mew
28 januari 2015 · 2 152 Inlägg

nixon89 skrev:
Lägger en pren på detta projekt smile synd på fälgarna sad men du gör ettb ra jobb .

Turbo-Fransson skrev:
Ska följas!

Med tanke på stölden på fälgarna så kan jag säga att det skjuts för lite....

Keep up the good work! smile

Tack så mycket! smile Jo, det var sjukt trist, hoppas verkligen det var första och sista gången.

Mew
28 januari 2015 · 2 152 Inlägg

Detta är alltså vad jag har hunnit med sedan sist!

Jag fick efter att ha letat ett bra tag äntligen tag på en komplett halvskinn-inredning av den nyare modellen i fint skick, från en 940 Classic. Jag gick ut och började riva ur den gamla tyginredningen, och tänkte glad i hågen passa på att dammsuga ren hela bilen när stolarna ändå var ute. Dock möttes av en överraskning. Det har tydligen varit inbrott i bilen någon gång under dess liv, och man verkar ha anlitat en... Mindre seriös glasmästare, med tanke på hur det såg ut under baksätet.

http://i.imgur.com/Ro8dDKx.jpg
Det vita på bilden är små plastdiamanter, massvis av dem. Undrar vad historian bakom dem är...

Efter en närmare titt fick jag iallafall reda på att det var den lilla sidorutan vänster bak som blev inslagen, eftersom det är den enda rutan utan Volvo-loggan, och dess datumstämpel visar 1997 om jag minns rätt. Det hände alltså när bilen i princip var ny.

Annars fortlöpte arbetet som smort, och snart såg det ut såhär!

http://i.imgur.com/DcxHHdg.jpg

http://i.imgur.com/FUjdva2.jpg

Jag blev riktigt nöjd, speciellt med tanke på att hela alltet gick på under tusenlappen. smile Det enda som störde mig lite grann var att dessa stolarna var varianten med airbag, och den lilla täckplasten som täcker airbagen på utsidan av framstolarna följde inte med. Detta löste sig dock relativt snabbt eftersom jag ändå råkade ha vägarna förbi Malmö dagen därpå, varpå jag passade på att titta förbi Returbilen där. Visst hittade jag plastbitarna jag behövde där, och jag behövde inte ens betala någonting för dem (JA, jag visade upp dem).

Så nu var inredningen komplett igen!

http://i.imgur.com/V71OQeY.jpg

Nu måste jag bara göra mig av med den gamla inredningen... Om någon vill ha en original tyginredning i väldigt fint skick, skicka iväg ett PM! tongue

Sedan vet vi ju alla vad det är för årstid nu tyvärr. Efter att ha gjort allt för att skjuta upp det så länge som möjligt var det nu dags att trycka på vintersulorna. Bilen körs inte alls mycket på vintern, så originalfälgarna får duga. tongue

Sedan passade jag även på att tona rutorna, något som jag länge velat göra. Detta är något som många har skilda meningar på om det är snyggt eller inte. Personligen är jag rätt så neutral i den frågan, men det var inte bara därför jag ville ha det. Jag tycker det är rätt skönt att kunna "stänga in sig" i sin bil, speciellt på sommaren om man t ex vill kunna byta om i bilen utan att visa upp sig för halva parkeringsplatsen. Sedan är det ju väldigt skönt att komma tillbaks till en svalare bil, speciellt när den saknar AC.

Såhär blev det iallafall!

http://i.imgur.com/pkOvWAg.jpg

http://i.imgur.com/JxipJew.jpg
(Ursäkta att bilen är så skitig på denna bild, den togs innan jag hann tvätta den. Pulvret är från monteringen av solfilmen.)

Arbetet utfördes av Joachim på Designkällaren.se. Jag kan definitivt rekommendera honom, resultatet blev superbra. Priset var definitivt överkomligt, 1800:- tog han för de 7 bakre rutorna inklusive material och arbete. Snabbt och smidigt var det också, jag kunde plocka upp bilen redan dagen därpå. smile

Senast redigerat av Mew (28 januari 2015)

Extrazz En 5a är Livet.
29 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Det blev ju kanon med den nya inredningen ju! Det lyfter bilen ordentligt. Tycker att toningen blev bra med.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Djo
29 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Snyggt och toningen vart ju kanon cool

Gillar färgen på bilen den är ju inte speciellt vanlig på 940ina smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mew
29 januari 2015 · 2 152 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt och toningen vart ju kanon cool

Gillar färgen på bilen den är ju inte speciellt vanlig på 940ina smile

Tack så mycket! smile Nej, den är vad jag har förstått väldigt ovanlig, har bara sett några få i samma färg. Men jag gillar den skarpt. smile

TBergsten
1 februari 2015 · 996 Inlägg

Små förändringar som gör det hela. Gillar att du gör allt seriöst (till skillnad från 90% av alla andra som kör 2/7/940 hmm ) också, bilens utsida och även insida ger ett riktigt bra intryck.

Fortsätt så, följer! smile

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
1 februari 2015 · 1 481 Inlägg

Den inredningen är riktigt snygg! Köpte en till min jag med, dock till kombin alltså..
Visade sig att när jag satte i stolarna fram att bilen blivit smälld och hela förarstolen vart sned hmm

Blir så less när det "inte skulle vara några fel" på dem..

Fortsätt med det fina arbetet! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Mew
2 februari 2015 · 2 152 Inlägg

TBergsten skrev:
Små förändringar som gör det hela. Gillar att du gör allt seriöst (till skillnad från 90% av alla andra som kör 2/7/940 hmm ) också, bilens utsida och även insida ger ett riktigt bra intryck.

Fortsätt så, följer! smile

Tack så mycket! smile
Jo, jag ser det som att en bil är en bil, och ska det pillas med den så ska det göras ordentligt. Annars är det bättre att lämna det original. Med det inte sagt att jag tar kostar på och tar hand om t ex en vinterbil  på samma sätt, men en bra princip är att inte sälja i sämre skick än man köpt. tongue

Mew
2 februari 2015 · 2 152 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Den inredningen är riktigt snygg! Köpte en till min jag med, dock till kombin alltså..
Visade sig att när jag satte i stolarna fram att bilen blivit smälld och hela förarstolen vart sned hmm

Blir så less när det "inte skulle vara några fel" på dem..

Fortsätt med det fina arbetet! smile

Tack så mycket!
Jo, det är i mitt tycke den snyggaste inredningen förutom 960/S/V90s helskinn. Dock tycker jag ändå denna passar bättre i 940is. Kan vara originalnörden i mig som tittar fram lite grann. tongue

Sånt är så trist. hmm Fick du rätt på den, eller fick du leta ny stol?
Din 945:a är i riktigt fint skick den med! Har ibland funderat lite på en hellack jag med då bilen, trots att den är i bra skick, har sina ålderstecken här och var i form av någon liten repa/dörruppslag här och var. Däremot håller min plånbok inte riktigt med mig, och så skulle jag vara så sjukt rädd för första dörruppslaget. tongue

Senast redigerat av Mew (2 februari 2015)

Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 februari 2015 · 1 481 Inlägg

Mew skrev:

Turbo-Fransson skrev:
Den inredningen är riktigt snygg! Köpte en till min jag med, dock till kombin alltså..
Visade sig att när jag satte i stolarna fram att bilen blivit smälld och hela förarstolen vart sned hmm

Blir så less när det "inte skulle vara några fel" på dem..

Fortsätt med det fina arbetet! smile

Tack så mycket!
Jo, det är i mitt tycke den snyggaste inredningen förutom 960/S/V90s helskinn. Dock tycker jag ändå denna passar bättre i 940is. Kan vara originalnörden i mig som tittar fram lite grann. tongue

Sånt är så trist. hmm Fick du rätt på den, eller fick du leta ny stol?
Din 945:a är i riktigt fint skick den med! Har ibland funderat lite på en hellack jag med då bilen, trots att den är i bra skick, har sina ålderstecken här och var i form av någon liten repa/dörruppslag här och var. Däremot håller min plånbok inte riktigt med mig, och så skulle jag vara så sjukt rädd för första dörruppslaget. tongue

Helskinnet är askalas!

Sålde inredningen till en snubbe från göteborgstrakten. Han hade 3 timmar enkel resa ner för att hämta inredningen för 500kr... tongue

Så köpte mig en 3e inredning, den "gamla" halvskinnet.

Tack för det! Den gör sig bra på bild iaf.. Har galet mycket stenskott på vänstersidan på dörrarna, framskärmarna har börjat rosta igen efter en sämre lagning av någon av de föregående ägarna.

Hellack vore grymt trevligt, frågan är bara om det är värt det på den bilen, den har ändå rullat 35.100 mil hmm

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang