Toyota Crown deluxe -69 Växelspaken slår i sidled & hjulen hackar

calpro Jappsi
7 maj 2014 · 42 Inlägg

Hejsan!

Har ett stort problem med min Toyota Crown deluxe 1969.
När jag ska driva iväg i 1an så slår växelspaken som f*n åt höger och vänster tills jag fått upp fart, och samtidigt så "hackar/hugger" det i bakhjulen (som en aga-diffad bil som svänger.)

Jag trodde först problemet låg i bakaxeln och plockade då isär diffen och kollade så allt var helt och fungerade som det skulle vilket det gjorde förutom att kuggflankspelet var för stort. Så jag justerade det och passade på att shimsa kronaxeln också då muttern som spänner in kronaxeln inte var riktigt spänt när jag plockade av det. Lagerna har rätt kontakt och rullar fint. Men problemet kvarstod!

Jag började då kolla på växellådskudden. Den var mjuk och sprucken så jag ordnade en ny som är styvare. Sen provkörde jag men problemet kvarstår ännu. Det känns som att växellådskudden gjorde lite nytta men växelspaken slår fortfarande i sidled och hjulen hugger fortfarande när jag driver iväg.

Har ingen aning om vad det kan vara för fel längre och vet inte var jag ska kolla/leta.
Är det någon som har haft liknande problem eller har någon ide på vad det kan va?

Dallemedballe
7 maj 2014 · 141 Inlägg

motor kuddarna??

uhlin
7 maj 2014 · 2 831 Inlägg

har du kollat kardanstången, knutarna på den? Låter nästan som det skulle va en det som kärvar.

zzr94092
7 maj 2014 · 4 378 Inlägg

kopplingen..

uhlin
7 maj 2014 · 2 831 Inlägg

zzr94092 skrev:
kopplingen..

Tror inte kopplingen kan skapa ett sånt problem, men ska väl aldrig säga aldrig.

Men jag tror stenhårt på nån knut på kardanstången. Att den skurit/kärvar

FordPer
7 maj 2014 · 188 Inlägg

min amazon jag hade gjorde så jag byte kopplingen då försvan problemet

calpro Jappsi
7 maj 2014 · 42 Inlägg

uhlin skrev:

zzr94092 skrev:
kopplingen..

Tror inte kopplingen kan skapa ett sånt problem, men ska väl aldrig säga aldrig.

Men jag tror stenhårt på nån knut på kardanstången. Att den skurit/kärvar

Glömde berätta att jag har bytat knutkorset fram då det var kasst. Knutkorset bak är helt och inget glapp i det.

Motorkuddarna har jag kollat och dem är hela. Kanske lite mjuka men det ska väl inte ge så stora vibrationer om dem är hela?

Senast redigerat av calpro (7 maj 2014)

calpro Jappsi
7 maj 2014 · 42 Inlägg

Kan det bero på luft i kopplingssystemet? Har nämligen hydraulisk koppling och kopplingspedalen sjunker ner halvvägs ibland när jag håller lite lätt med foten på kopplingspedalen, efter den har sjunkit halvvägs börjar det bli "motstånd" och den frikopplar.

Senast redigerat av calpro (7 maj 2014)

zzr94092
8 maj 2014 · 4 378 Inlägg

säger kopplingen igen,ta isär o kolla

Evildan
8 maj 2014 ·

Jag tror så jag också, kopplingen alltså, har själv haft liknande symptom när kopplingsfjäder desintegrerats.

calpro Jappsi
8 maj 2014 · 42 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tror så jag också, kopplingen alltså, har själv haft liknande symptom när kopplingsfjäder desintegrerats.

Men jag kan driva iväg i 2:an utan skakningar..

Evildan
8 maj 2014 ·

calpro skrev:

Evildan skrev:
Jag tror så jag också, kopplingen alltså, har själv haft liknande symptom när kopplingsfjäder desintegrerats.

Men jag kan driva iväg i 2:an utan skakningar..

När du backar, hugger den då med?

calpro Jappsi
8 maj 2014 · 42 Inlägg

Evildan skrev:

calpro skrev:

Evildan skrev:
Jag tror så jag också, kopplingen alltså, har själv haft liknande symptom när kopplingsfjäder desintegrerats.

Men jag kan driva iväg i 2:an utan skakningar..

När du backar, hugger den då med?

Ja, däremot inte lika mycket.

Evildan
8 maj 2014 ·

calpro skrev:

Evildan skrev:

calpro skrev:

Men jag kan driva iväg i 2:an utan skakningar..

När du backar, hugger den då med?

Ja, däremot inte lika mycket.

Då tror jag fortfarande på kopplingen, när du kör iväg på 2an går det ju tyngre att komma iväg pga utväxlingen, därav att du får varva mera, då slirar du mera på kopplingen som i sin tur roterar med ett högre varv och slirar vilket i sin tur gör att den inte skakar (tror jag)
Haft precis det problemet på en Mazda 323, start på 2an blev skakfritt.

Testa och slira mer på 1an (gubbkoppling) och se vad som händer.

calpro Jappsi
8 maj 2014 · 42 Inlägg

Evildan skrev:

calpro skrev:

Evildan skrev:

När du backar, hugger den då med?

Ja, däremot inte lika mycket.

Då tror jag fortfarande på kopplingen, när du kör iväg på 2an går det ju tyngre att komma iväg pga utväxlingen, därav att du får varva mera, då slirar du mera på kopplingen som i sin tur roterar med ett högre varv och slirar vilket i sin tur gör att den inte skakar (tror jag)
Haft precis det problemet på en Mazda 323, start på 2an blev skakfritt.

Testa och slira mer på 1an (gubbkoppling) och se vad som händer.

När jag "gubbslirar" i 1an så skakar det som f*n. När jag tar det VÄLDIGT försiktigt med slirandet så blir det mindre skakningar.

Fortfarande kopplingen som behöver ses över?

Evildan
9 maj 2014 ·

calpro skrev:

Evildan skrev:

calpro skrev:

Ja, däremot inte lika mycket.

Då tror jag fortfarande på kopplingen, när du kör iväg på 2an går det ju tyngre att komma iväg pga utväxlingen, därav att du får varva mera, då slirar du mera på kopplingen som i sin tur roterar med ett högre varv och slirar vilket i sin tur gör att den inte skakar (tror jag)
Haft precis det problemet på en Mazda 323, start på 2an blev skakfritt.

Testa och slira mer på 1an (gubbkoppling) och se vad som händer.

När jag "gubbslirar" i 1an så skakar det som f*n. När jag tar det VÄLDIGT försiktigt med slirandet så blir det mindre skakningar.

Fortfarande kopplingen som behöver ses över?

Jaopp, jag tror fortfarande på kopplingen. Förmodligen en utjämningsfjäder som lämnat in.
Då du kan påverka skakandet med just hur du brukar kopplingen bör det vad jag tror inte vara kardanknutar eller ngt med växellådan för då borde det rista oavsett hur mycket eller hur lite du slirar på lamellerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang