Hur du fixar AUX i Saab 9-5og UNDER 200kr

Ville ha AUX i bilen utan att byta ut stereon som redan fungerar fel fritt med bra ljud och allt. "varför förstöra något som fungerar bra" =)
  • 9 Följare
  • 20 038 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 augusti 2014
fresaom
7 juli 2014 · 20 Inlägg

Tänkte jag skulle dela med mig hur jag fixade AUX billigt till min Saab 95og
Vet att det finns lite om man googlar lite men dom är oftast inte uppdaterade eller på svenska för den delen.

Om jag har fattat rätt så är det inte bara min stereo modell utan alla saab stereo modeller som har telefon funktion, kanske inte aktiv för som ni kanske kan se på lite bilder så finns det ingen knapp utan man får fixa sig en egen knapp helt enkelt big_smile

Grejer är den att man använder telefon funktionen i burken.

Kommer att länka vart man kan köpa det som behövs
Det man då behöver följande:
En lödpenna (om du inte redan har en hemma då)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … na-203913/
Lödtråd (om du inte redan har en hemma då)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn … nn-192385/
förlängning av hörlurskabel, med hane och hona - 3,5 mm
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni … -mm-84747/
en knapp
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-43029/

Den listan kostar 144kr 2014-07-07 big_smile

Nu kommer vi till det roliga! smile

plocka ur stereon ur bilen, jag tog 4st 4tums spikar (det som passar i hålen duger fint) tryck dom inte för långt bara för då kan du kila fast stereon istället.  Det jag har är en så kallad AS2 system, 7 högtalare med slutsteg från Pioneer.
Glömde ta bilder när jag skruvade den i delar men det är bara att skruva isär hela stereon, du ska ända ner till undersidan på det sista kretskortet. smile

Sen när du väl kommer ner till botten och fått isär kasset läsare och allt annan som är ivägen smile

så tar du det sista kortet, det lägger du det så du har undersidan upp mot dig, så ska du har antennen på höger sida (du ser den plåtlådan högst upp till höger på första bilden? det är antennen)
så du kan läsa texten på kortet. (då borde du få det som på bilderna)

Nu har jag glömt tagit lite bilder på allt, men ska försöka att förklara.

Ta nu förlägnings kabeln (förlängning av hörlurskabel, med hane och hona - 3,5 mm) och klipp den på mitten.
Om din kabel har som min så ska du det finnas en VIT en RÖD och en JORD (GND) (koppar fläta eller en kabel till)

På bilden under nu har jag markerat vad som ska sitta var.

Dom två som sitter brevid varandra, vänster i bild, är höger och vänster högtalare i bilen.
och sen sätter du jord på GND (den ensamma pricken till högeri bild) för att inte få störningar smile  Bara att löda, jag misshandlade min rätt bra, då jag inte direkt är något proffs på att löda big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161045/161045-0fc5a9e0136682690610293208e1e679_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161045/161045-260881f3e79ee6dfc9b34ac3ecbe2ffa_large.jpg

Då har vi fixat LJUD IN. Jag använde mig av den halvan som har HONAN för att sen kunna dra ur och koppla vidare
enkelt med en hane-hane 3.5mm ljud kabel.

Nu kan du lägga de kortet åt sidan, och ta fram andra halvan av förlägningskabeln och det här kretskortet
Kommer en bild på vilket kort jag menar, men om du har baksidan av stereon mot dig så är det kortet som står upp på höger sida med alla ISO-kontakterna för stereon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161045/161045-6dcb00a446ac1e1f1b8743651691930d.jpg
Har även här markerat vilken RÖD och VIT ska sitta på
skala den och klipp bort jord kabeln den behöver vi inte här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161045/161045-9401c0ef7d73382782165928f77c23d9.jpg
På den här ska knappen sitta sen för att slå AV och PÅ "TELEPHONE" i bilen som ljudet går igenom.

Sen för att få ur kablarna ur lådan så får man lov att ta bort lite från plåten, jag böjde av den här
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161045/161045-aed8b7ced958f43562e7464159b5022c.jpg

en liten grej när du nu ska sätta i hopp den bara som jag då har missat VARENDA gång tror jag.
du ska ha en lite smal ribb kabel, som ska sitta på ovansidan av det kort som är i botten under kasset hållaren.
jag glömmer alltid av den!, drygt när man kommer till sissta locket och sen, "FAAAN!!, Satans kabel!"
Kommer en bild på vad jag menar senare.


FÄRDIGT!!!  Och jag fick en skruv över smile, Alltid lika trevligt när man hittar mer skruvar när allt sitter ihop
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161045/161045-445a672b2227bf3e8a6623da6d80e945.jpg

Här är ett litet klipp på när jag testar det förförsta gången i min bil.
https://www.youtube.com/watch?v=XVsNoJO2y4k

Liten uppdatering 2014-08-03

Åter Tack quinna för den fina kommentaren, Uppskattas. smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4072986

Nu har jag testat med den 3.5mm ingången med brytare, och det fungerade väl inte så som jag hade tänkte..
Fick hem den och in såg att den var fel vändad (inte fysiskt utan mekaniskt) när jag stoppade in en 3.5mm hane så BRÖT den kontakten, och det ville jag ju inte, den ska ju vara bryten och sen ska den starta "TELEPHONE" läget när den slår på.  så jag försökte att vända på det med ett relä men det fungerade inte heller om jag ville så jag gav upp.

istället så tänkte jag, BLÅTAND? så jag köpte mig en lite bluetooth mottagare hos Kjell & oc
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … are-p94775
som jag tänkte modda lite och se om jag kan få något att fungera bra.
satte den i vanliga 3.5mm kontakten idag hem från Göteborg till Mora, 6 timmars bil resa utan att ha en enda störning eller dåligt batteri eller något. spelade musik exakt HELA vägen.

Så kommer skruva isär min stereo igen nu i veckan och se om jag kan hitta på något fiffigt med den. tänkte jag skulle ta lite fler bilder så ni ser hur allt går till lite bättre då smile

Senast redigerat av fresaom (3 augusti 2014)

vEight Baronen
9 juli 2014 · 1 434 Inlägg

Intressant! Jag skulle vilja ha aux ingång på min mercastereo. Måste nästan forska lite i detta. Kan ju va skönt att slippa köpa pioneer och deras dyra tillbehör för att fortfarande kunna ändra volym och radio från ratten. Tror deras adapter gick på 1500 till stereon..

Elbilar kan dra åt helvete.
fresaom
1 augusti 2014 · 20 Inlägg

vEight skrev:
Intressant! Jag skulle vilja ha aux ingång på min mercastereo. Måste nästan forska lite i detta. Kan ju va skönt att slippa köpa pioneer och deras dyra tillbehör för att fortfarande kunna ändra volym och radio från ratten. Tror deras adapter gick på 1500 till stereon..

Vet inte hur det är i benzare men Saab så är det en kabel från ratten som fungerar så att när du trycker på en knapp så skickar du olika motstånd till stereon, inte så enkelt att få den att upp fatta vad den ska göra, om funktionen finns över huvud taget.

Senast redigerat av fresaom (3 augusti 2014)

gutfucker Norrlänning
1 augusti 2014 · 643 Inlägg

Jag gjorde liknande på flickvännens 9-3 stereo, dock så hade hon ingen telefonlyx, så jag kopplade in mig på radio-ingången istället, så att om man sätter i en 3,5mm kabel så bryter den radion och kör från 3,5mm. Funkar smidigt!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 augusti 2014 · 1 301 Inlägg

Måste bara ge lite beröm till den här tråden!

Jag satt mig igår med lödpenna och massa kablar och skulle löda in AUX-ingång på TAPE-delen i stereon, då detta var det enda sättet jag sett att det gick att göra på. Så jag googlade för att hitta den engelska instruktionen jag tidigare sett och hittade denna tråd istället.

1 timme senare hade jag lött i  kablarna, monterat ihop hela stereon igen och monterat tillbaka den i bilen. Och inte nog med det så fungerade det också, med klockrent ljud. Och jag älskar att det står TELEPHONE på displayen när man kör ljud via telefonen.

Det var som du skriver lite synd att du inte hade några bilder på demonteringen, för man fick leta lite. Kan komplettera med att säga att det första kretskortet, där man löder in själva ljudkabeln, är kretskortet längst ner, men inte nog med det, det är UNDERSIDAN på kortet längst ner. Och kortet där man löder in kablarna för knappen, det är det stående kortet där ISO-kontakterna sitter.

Alla som äger en skruvmejsel och har sett en lödpenna kan göra detta.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
fresaom
3 augusti 2014 · 20 Inlägg

quinna skrev:
Måste bara ge lite beröm till den här tråden!

Jag satt mig igår med lödpenna och massa kablar och skulle löda in AUX-ingång på TAPE-delen i stereon, då detta var det enda sättet jag sett att det gick att göra på. Så jag googlade för att hitta den engelska instruktionen jag tidigare sett och hittade denna tråd istället.

1 timme senare hade jag lött i  kablarna, monterat ihop hela stereon igen och monterat tillbaka den i bilen. Och inte nog med det så fungerade det också, med klockrent ljud. Och jag älskar att det står TELEPHONE på displayen när man kör ljud via telefonen.

Det var som du skriver lite synd att du inte hade några bilder på demonteringen, för man fick leta lite. Kan komplettera med att säga att det första kretskortet, där man löder in själva ljudkabeln, är kretskortet längst ner, men inte nog med det, det är UNDERSIDAN på kortet längst ner. Och kortet där man löder in kablarna för knappen, det är det stående kortet där ISO-kontakterna sitter.

Alla som äger en skruvmejsel och har sett en lödpenna kan göra detta.

Tack så mycket smile, Massa saker jag inte alls tänkte på att skriva smile, Blir väl så när man skriver direkt från huvudet.

har hänt en hel del sen jag la upp den här projektet. ska uppdatera det lite. smile

Tänkte jag skulle kompletera lite med det du på pekar, ska ändå göra om det lite så tar fler bilder och sånt då. smile

Tack åter igen  smile

Senast redigerat av fresaom (3 augusti 2014)

alcsverige
24 oktober 2014 · 1 Inlägg

Tack för ett bra inlägg, ska testa detta smile

fordsson
27 december 2018 · 170 Inlägg

Ursäkta att jag tar upp en väldigt gammal tråd, men om någon av er har gjort detta så undrar jag om ni råkat ut för att det blir dålig ljudkvalité?
Jag gjorde allting igår och det funkar som det ska, men basfrelvesnerna spricker lite när jag använder mig av TELEPHONE läget. På radio låter det perfekt
Nån som kan ha en idé av vad som skapar detta?

Ford Mondeo "Titanium X" (2009)
Ford Mondeo "Forrrdeeen" (2000)
gutfucker Norrlänning
13 januari 2019 · 643 Inlägg

Första kontrollen jag hade gjort på detta skulle vara att kolla att alla lödningar sitter ordentligt, samt att aux-kabeln du använder är hel.

Tänk också på inte köra på för hög volym på mobilen, utan hellre höja på stereon, din mobiltelefons förstärkare distar troligen rätt bra på hög volym.

Snurriis
9 maj 2019 · 761 Inlägg

Tänkte återuppliva denna tråd igen om det är någon som kanske vet vad mitt problem med denna lösning är.

Jag har lött in mig på utgångarna som beskrivs här i tråden men nu när jag kör igång systemet så funkar det rätt bra dock så när jag trycker på "telephone" knappen så äre ett brus i bakgrunden samt när jag trycker av knappen så spelar musiken även i "radio" läget.

Äre så att knappen inte bryter helt och släpper förbi fast den ska vara "bryten"
Eller äre kass lödning?

Vad kan detta bero på?

Senast redigerat av Snurriis (10 maj 2019)

Snurriis
10 maj 2019 · 761 Inlägg

gutfucker skrev:
Jag gjorde liknande på flickvännens 9-3 stereo, dock så hade hon ingen telefonlyx, så jag kopplade in mig på radio-ingången istället, så att om man sätter i en 3,5mm kabel så bryter den radion och kör från 3,5mm. Funkar smidigt!

Vare samma kretskort som är i denna tråden?

Snurriis
10 maj 2019 · 761 Inlägg

fordsson skrev:
Ursäkta att jag tar upp en väldigt gammal tråd, men om någon av er har gjort detta så undrar jag om ni råkat ut för att det blir dålig ljudkvalité?
Jag gjorde allting igår och det funkar som det ska, men basfrelvesnerna spricker lite när jag använder mig av TELEPHONE läget. På radio låter det perfekt
Nån som kan ha en idé av vad som skapar detta?

Har du fått det att fungera?

fordsson
15 maj 2019 · 170 Inlägg

Hej!
Om du har satt i aux sladden i telefonen så kommer det fortfarande ge ljud fast lägre volym har jag för mig! Och även ge brus! Alltså om du har telefonen inkopplad men ej telephone läget på så kommer tex radio och telefon ljudet selas samtidigt!

Tar du ut aux kabeln från telefonen så borde allt låta som det brukar!
Och om ljudet spricker så har du för hög nivå från telefonen, sänk ljudet på telefonen och höj på stereon ist!

Ford Mondeo "Forrrdeeen" (2000)
Ford Mondeo "Titanium X" (2009)
Snurriis
15 maj 2019 · 761 Inlägg

fordsson skrev:
Hej!
Om du har satt i aux sladden i telefonen så kommer det fortfarande ge ljud fast lägre volym har jag för mig! Och även ge brus! Alltså om du har telefonen inkopplad men ej telephone läget på så kommer tex radio och telefon ljudet selas samtidigt!

Tar du ut aux kabeln från telefonen så borde allt låta som det brukar!
Och om ljudet spricker så har du för hög nivå från telefonen, sänk ljudet på telefonen och höj på stereon ist!

Okej, nja inte riktigt så mitt problem utspelar sig utan är att,
När jag klickar på knappen till telephone läget så brusar det i högtalarna även om jag inte har sladden i telefonen och när jag spelar musik i telephone läget men klickar av läger tillbaks till radio så spelar musiken i radio läget samtidigt som det spelar från radiostationen också.

felixtb
15 maj 2020 · 76 Inlägg

Årets bump!

Först och främst! Tack, ljudet över aux är klockrent.

Men, får samma problem som flera snurris ovan, telefonens ljud spelas även fast "telephone" inte är aktivt, ska det vara så? Räcker ju att plugga ur, så de e ingen big deal, men ändå. Kanske ska sätta en knapp på ljudkabeln också så borde det vara ordnat ordentligt?

/Felix

Senast redigerat av felixtb (15 maj 2020)

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
PerEdvardsson
15 april 2021 · 1 Inlägg

Go middag, hade en sådan här lite blåtand i min gamla v70... O min tanke e nu, borde de inte gå o löda in denna direkt i radion på Saaben?

https://vparts.se/se/bluetoothadapter-t … 33101.html

För det är höger o vänster o jord bara.. sen plus o minus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang