Kan det vara ett elfel? Citroën C5-08

Portvakten
29 juli 2014 · 29 Inlägg

Hej!

Har en Citroën C5-08 som det börjar rassla in felkoder på. Började i tidigt i somras med felkoden "Depollution system faulty", symptomen då var att bilen började gå ojämnt och kunde rycka under körning. Jag lämnade in bilen på auktoriserad märkesverkstad för felsökning. Det släckte felkoderna efter provkörning utan anmärkning.
Skulle felet återkomma sa de att man måste byta ut spjällhuset.
Därefter har felkoden återkommit, plus ytterligare felkoder som "Engine oil pressure too low", "ESP/ASR faulty" samt "Parkingassistance system faulty". Dessutom har bilen börjat lägga av tvärt, både under körning och stillastående tex vid trafikljus.
När man kör så känner man att bilen inte svarar på gasen och den tappar farten.

Någon som varit med om något liknande?
Kan spjällhuset verkligen ligga bakom ALLA dessa felkoder?

Evildan
29 juli 2014 ·

Det låter som ett ytterligare fel, förmodligen ett elfel.

Gissar att det är en diesel?
Att den inte svarar är förmodligen för att du har felkoden "Depollution system faulty" då minskar styrsystemet effekten i motorn för att du ska kunna linka till verkstad och göra rent partikelfiltret.

Portvakten
29 juli 2014 · 29 Inlägg

Japp det är en diesel, sorry att jag missade den lilla detaljen 😊
1.6 HDI, 110 hk som endast rullat 4700 mil.
Får linka till verkstaden igen och be dem göra en grundligare felsökning.
Tack för svaret.

Evildan
29 juli 2014 ·

De Nada.

Lycka till, är förhoppningsvis inget allvarligt.

Sköna bilar annars.

xXSammy
29 juli 2014 · 6 566 Inlägg

Spjällhus på en 1.6 HDI? Mjaee.

EGR fel låter det mer som!

De/Dem
Portvakten
30 juli 2014 · 29 Inlägg

Inget spjällhus? Ljuger de? Jag har ingen aning, tillhör kategorin som inte alltid tror på vad verkstaden säger men eftersom jag samtidigt inte vet bättre har jag inget val 😊

xXSammy
30 juli 2014 · 6 566 Inlägg

Ljuger och ljuger, de kan ha satt en nyutbildad som inte har produkt kännedom för att bara läsa ur felkoderna på din bil.

Har du ett papper med alla felkoder tillgängligt?

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2014 · 13 673 Inlägg

inte så att det är dåligt med ström bara?
så den tappar strömmen lite spontant..

fast man kan bara gissa utan några som helst felkoder.vilket garanterat finns lagrat..

en dieselbil går alltid på överskott av luft derför har man inte ett gasspjäll på det normala sättet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Portvakten
31 juli 2014 · 29 Inlägg

Vet inget alls om kompetensen hos den jag pratade med men han var i alla fall äldre än mig smile
Nä jag har inget papper från verkstaden med alla felkoder. Spjällhus var det enda som det kunde vara fel på enligt verkstaden, att den inte öppnar och stänger som den ska och bilen får därmed en ryckig gång.
Har iaf bokat en ny tid nu så får vi se vad de (inte) hittar på denna gång.

Portvakten
10 augusti 2014 · 29 Inlägg

Bilen inlämnad och nu åtgärdad enligt verkstaden. Var ett jordfel i säkringsboxen som gjorde att den skickade ut felkoder till datorn, och därmed fick bilen spunk. Hoppas de har rätt nu, har varit många bud smile

Oscarb
7 september 2019 · 1 Inlägg

Hej! Har exakt samma problem, dvs får meddelande om att esp lagt av och sedan att oljetrycket är för lågt, följt av att motorn dör. Lyckades du lösa problemet? I så fall hur?

Undrar, Oscar

Sjoren
7 april 2021 · 11 Inlägg

Jag har en C4 GP -09 som blandar ESP/ASR- fel tillsammans med att luftfjädringen inte riktigt gör sin grej på höger bak.

Har läst om dom som löst en del med ett nytt batteri. Ibland självläker bilen men inte alltid vilket nästan är värre.

Någon som vet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang