Efter många år så är det nu dags att göra något åt 142an. Bilen i sig är en 74a gått 14 tusen mil stått still sen 1999 vart inom familjen sen 80 talet nångång osäker på när morfar köpte denna bil. Så nu är tanken att jag och brorsan "namcon" här på gorg ska göra bilen till vad den en gång var inget som kommer gå fort kommer ta den tid de tar i den mån vi har tid och lust och göra något.
har tyvärr inga bilder från tiden då morfar levede och hade bilen men vi tog hem den igår så här ser den ut just nu
kommer uppdateras med tiden vart efter vi märker vad som behövs göras inredningen är typ som ny iaf
Det som ska göras Nya framskärmar Nytank få den och gå igen ny koppling nytt batteri nya bromsar framvagns detaljer? bakvagns detaljer? rost? Få igenom bes lackas om
det som är gjort bytt ut tanken Ny olja och varmkörd
var allt för just nu återkommer och håller huvudinlägget uppdaterat så fort nått ändras med mer saker och göra
fadret skrev: Blir originalrenovering hoppas jag,dom börjar ju bli lite ovanliga original,speciellt 74:orna,alla bygger om dom för dom inte är vackra med parkbänkar till kofångare,jag personligen tycker dom är udda,så den är värd att spara.
målet är och få den så nära ny skick som de går så allt blir original till och med de gula varselljusen blir kvar och ska fungera som de gjorde.
de jag kan tänka mig som inte är original men blir som lite extra ev koppla lite modernare tempmätare oljetryck oljetemp m.m dolda nånstans men som sagt vi får se.
vi har inte kommit igång än bara flyttat den till garaget vi ska hålla på
V_O-L-V_O skrev: "rost?" hur är den egentligen !? Ser ut att vara ett vettigt utgångsläge...
jo de finns ju rost men frågan är hur mycket framskärmarna är skrot så kexiga att inte blinkerns vill sitta på plats lite på vänster bakskärm, finns nån fläck här och var men under har kollat noga än jodå synd bara att man inte fick iden tidigare den har trots allt funnits med hela äns liv.
välkommen tyvärr har vi inte hunnit börja än då vi har blivit så satans förkylda . och semestern är slut i morrn men vi börjar så fort tid finnes och troligen så är steg 1 att få den och starta och gå igen. så ska ev försöka få tag i en ny / bättre beg tank i veckan
en liten update iaf beställt en NY/bättrebeg lackad tank från en 240 från 78 de skulle tydligen passa så kunde inte låta bli fick ett bra pris kommer vell om 2-3 arbetsdagar
dags för en liten update till nu har tanken anlänt kommer från en gammal 240 från 78 ska tydligen va samma som sista 140iorna fick den för ett helt ok pris de svåra va ju att få in den i en volvo från idag haha
vet inte exakt när den kommer på bilen men inom en snar framtid iaf
Dags för en riktigt update då som sagt tidigare betällde jag en bättre beg ny tank från en volvo skrot. beställde en från en 240 75-78 vilket normal fallet är samma tank men fick istället en 79-93 vilket va ganska missvisande då jag beställde en 78an . så blire kontakta dom om att skicka tillbaka den /få pengarna tillbaka till och beställa en ny från någon annanstans. så jag och brorsan"namcon" började plocka ner den gamla rostiga. och så passade vi på och kolla rosten enda som fanns under som va mer än ytrost va högra reservhjulsbaljan. här kommer bilderna
lossa på påfyllnings röret
armaturen/tanken
skydskåpan till påfyllningsröret
lite random gammla grejjer som legat i bakluckan bla 2 blinkers /pos ljus 245a 70 talet. ny vatten pump med alla packningar bränsle pump m.m
Börjar ta sig
nu börjar den komma upp i rätt höjd
inte farligt för och stått still sen 1999
tanken på väg ner
gamla tanken ur
gamla vs nya dock är den nya fel
de är här vi gav upp nu till vi har en ny rätt tank så fort den kommer så blire motor service provstart kommer förmodligen och filmas också har någon delar och sälja till en 74 hör av er
V_O-L-V_O skrev: Läcker den gamla tanken eller varför byter du? (ursäkta en nyfiken!)
Den va fulltankad med blysoppa när den slutades användas sisådär där 14 år senare läckte allt ut i garaget den stog i så den är totalt rutten Så en hel tank så kan man gå över till motorn sen så man slipper använda soppa dunk som tillfällig tank
Sickan_ skrev: Varför inte göra den " nya " tanken lite snyggare när allt ändå va borta?
Om det var lacka den du syftade på så finns det inte plats för det. Som man ser på bilden där man ser spärrskaftet och lampan är det inte mycket plats mellan bilen och väggen, det är all plats vi har att vara på, vilket utesluter stå och spraya färg bokstavligen dm från bilen. Och att stå utanför garaget i regnet mitt i natten gör nog inget underverk för utseendet heller. Och då får funktion gå före utseende helt enkelt.
kommer ta många år innan hela bilen är nylackad prio ett är få den gå och stanna och bli besiktigad
var riktigt länge sen de kom en update här men nu har jag och jocke varit i farten igen. vi har provstartat den och varmtkört den går som en klocka märks inte att den inte gått på evigheter