Renovering av Volvo P1800 -61

Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
  • 187 Följare
  • 230 870 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 maj 2020
MrCarl
7 augusti 2018 · 380 Inlägg

Baldrik skrev:
Jag hade i diskmaskinsmedel och varmkörde,  det gjorde väldigt gott.

Funderade på det också, men vågar inte peta för mycket med originalkylaren. Risken är att den börjar läcka, så relativt rent kylvatten funkar smile

Pillade lite mer med bilen, la på skyddsfilm på skärmkanterna för att undvika stenskott. Siktar på bilträff på lördag smile

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
VolvoP18
10 augusti 2018 · 37 Inlägg

Grattis, riktigt fin bil. Nu ser jag vad jag har framför mig med min 61a smile . Vad har du för bredd på fälgarna?

Volvo P1800 (1965)
MrCarl
10 augusti 2018 · 380 Inlägg

VolvoP18 skrev:
Grattis, riktigt fin bil. Nu ser jag vad jag har framför mig med min 61a smile . Vad har du för bredd på fälgarna?

5.5" bredd, sitter riktigt bra! Har lagt plastfilm på skärmkanterna, annars skaver det i bak. Får inte in fingret mellan skärmkant och däck. När jag ska hissa upp bilen får jag ta tag i kofångarna och lyfta upp den innan jag kommer under med domkraften.

Ska eventuellt höja bilen lite, får verkligen krypa över farthinder big_smile

Fick läckage på bromsarna igår, ett bromsrör hade skavt i bakaxeln och gått hål. Bockade nytt och monterade, sedan gick den 10 mil igår

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
27 augusti 2018 · 380 Inlägg

Var på en utställning med bilen i helgen, var riktigt roligt att se allt folk som tyckte bilen var fin! Vart faktiskt stolt över vad jag och pappa har byggt ihop big_smile
Har börjat vänja mig med att bilen är så låg, kryper över farthinder på sidan och har byggt ramp på uppfarten, ska nog behålla den såhär smile Kanske går att få lägre fram? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-d448537e1027f0adb11b112d430b3033.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-004115586aa9c530c649241e4b69396c.jpg

En till träff planerad på lördag! Sedan blir det dags att börja plocka ned den och förbättra!

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
mattew
27 augusti 2018 · 350 Inlägg

Vad fin den vart!! Snyggt jobbat! Vad ska du förbättra för något?
mw

MrCarl
27 augusti 2018 · 380 Inlägg

mattew skrev:
Vad fin den vart!! Snyggt jobbat! Vad ska du förbättra för något?
mw

Tänkte fixa till overdrive, dra nya bromsrör bak och skrapa bort gamla rostskyddet undertill. Ska köra ny underredsbehandling på den, kommer bli riktigt snyggt tror jag. Eventuellt plocka ned växellådan, är lite missljud på 3:an tycker jag smile Om jag känner att jag orkar kanske bygga ny motor? Men ytterst liten chans

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
Tontbil
27 augusti 2018 · 209 Inlägg

Kanske dags att blötta den då? wink

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 augusti 2018 · 14 007 Inlägg

Tontbil skrev:
Kanske dags att blötta den då? wink

"Blötta"? Är det nån dialekt för nåt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Tontbil
27 augusti 2018 · 209 Inlägg

Vettemannen skrev:

Tontbil skrev:
Kanske dags att blötta den då? wink

"Blötta"? Är det nån dialekt för nåt?

/Benny

Jag vet inte ens vad de betyder hehe...
Men det är någorlunda Volvoraggare/eparaggare säger när ha kapat fjädrare på bilen.
(Vad jag tror)

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
MrCarl
28 augusti 2018 · 380 Inlägg

Tontbil skrev:

Vettemannen skrev:

Tontbil skrev:
Kanske dags att blötta den då? wink

"Blötta"? Är det nån dialekt för nåt?

/Benny

Jag vet inte ens vad de betyder hehe...
Men det är någorlunda Volvoraggare/eparaggare säger när ha kapat fjädrare på bilen.
(Vad jag tror)

Bötta? Nja, då går det nog inte ens att svänga big_smile Känns dumt att rycka fjädrarna och köra på gamla genomslagsgummin. Men kanske ska sätta dit nya bussningar bak

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
Djo
28 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Jävla härligt stuk på den smile

Men lär du snedda över fartguppen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MrCarl
28 augusti 2018 · 380 Inlägg

Djo skrev:
Jävla härligt stuk på den smile

Men lär du snedda över fartguppen smile

Jajemen! Annars slår avgassystemet i backen. Framvagnen är inga problem. Sedan finns risk för att bakhjulen slår i skärmarna, är knappt en halv centimeter ifrån. Har lagt plastfilm på skärmkanterna

Varenda litet gupp hör man hur plastfilmen går mot däcken, men skärmarna verkar precis ha frigång. Är väldigt liten marginal

Senast redigerat av MrCarl (28 augusti 2018)

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
Tontbil
28 augusti 2018 · 209 Inlägg

MrCarl skrev:

mattew skrev:
Vad fin den vart!! Snyggt jobbat! Vad ska du förbättra för något?
mw

Tänkte fixa till overdrive, dra nya bromsrör bak och skrapa bort gamla rostskyddet undertill. Ska köra ny underredsbehandling på den, kommer bli riktigt snyggt tror jag. Eventuellt plocka ned växellådan, är lite missljud på 3:an tycker jag smile Om jag känner att jag orkar kanske bygga ny motor? Men ytterst liten chans

Jag tycker att du ska behålla bilen i dagens "skick" i ett år så du kan njuta av, allt arbete som du ha gjort under dessa år och inte börja direkt att göra större jobb på den.

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
Djo
28 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

MrCarl skrev:

Djo skrev:
Jävla härligt stuk på den smile

Men lär du snedda över fartguppen smile

Jajemen! Annars slår avgassystemet i backen. Framvagnen är inga problem. Sedan finns risk för att bakhjulen slår i skärmarna, är knappt en halv centimeter ifrån. Har lagt plastfilm på skärmkanterna

Varenda litet gupp hör man hur plastfilmen går mot däcken, men skärmarna verkar precis ha frigång. Är väldigt liten marginal

Synd den är nylackad men går ju valsa ytterst försiktigt men nervigt på nylackad bil smile

Hänger systemet ner långt eller smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MrCarl
28 augusti 2018 · 380 Inlägg

Djo skrev:

MrCarl skrev:

Djo skrev:
Jävla härligt stuk på den smile

Men lär du snedda över fartguppen smile

Jajemen! Annars slår avgassystemet i backen. Framvagnen är inga problem. Sedan finns risk för att bakhjulen slår i skärmarna, är knappt en halv centimeter ifrån. Har lagt plastfilm på skärmkanterna

Varenda litet gupp hör man hur plastfilmen går mot däcken, men skärmarna verkar precis ha frigång. Är väldigt liten marginal

Synd den är nylackad men går ju valsa ytterst försiktigt men nervigt på nylackad bil smile

Hänger systemet ner långt eller smile

Är upphängningen innan bakaxeln som kan slå i, och den hänger endast med två pinnar, ramlar lätt av.

Valsning undviker jag gärna, tror det funkar som det är nu. Alternativt smalare däck, men tror inte det behövs smile

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
MrCarl
28 augusti 2018 · 380 Inlägg

Tontbil skrev:

MrCarl skrev:

mattew skrev:
Vad fin den vart!! Snyggt jobbat! Vad ska du förbättra för något?
mw

Tänkte fixa till overdrive, dra nya bromsrör bak och skrapa bort gamla rostskyddet undertill. Ska köra ny underredsbehandling på den, kommer bli riktigt snyggt tror jag. Eventuellt plocka ned växellådan, är lite missljud på 3:an tycker jag smile Om jag känner att jag orkar kanske bygga ny motor? Men ytterst liten chans

Jag tycker att du ska behålla bilen i dagens "skick" i ett år så du kan njuta av, allt arbete som du ha gjort under dessa år och inte börja direkt att göra större jobb på den.

Blir rastlös wink Tycker om att pilla med denna bil när man vet att den inte måste fungera dagen efter big_smile Men allt detta tar nog 2 veckor bara, och det höjer utseendet med svarta hjulhus wink

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
Tontbil
28 augusti 2018 · 209 Inlägg

MrCarl skrev:

Tontbil skrev:

MrCarl skrev:

Tänkte fixa till overdrive, dra nya bromsrör bak och skrapa bort gamla rostskyddet undertill. Ska köra ny underredsbehandling på den, kommer bli riktigt snyggt tror jag. Eventuellt plocka ned växellådan, är lite missljud på 3:an tycker jag smile Om jag känner att jag orkar kanske bygga ny motor? Men ytterst liten chans

Jag tycker att du ska behålla bilen i dagens "skick" i ett år så du kan njuta av, allt arbete som du ha gjort under dessa år och inte börja direkt att göra större jobb på den.

Blir rastlös wink Tycker om att pilla med denna bil när man vet att den inte måste fungera dagen efter big_smile Men allt detta tar nog 2 veckor bara, och det höjer utseendet med svarta hjulhus wink

Tänkte bara att du skulle njuta av att projekt är klar :p

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
Skinkan257
2 september 2018 · 40 Inlägg

Funderat på att stoppa i B30?

Volvo 854-512 GL/SE 2.5 "Isabelle" (1994)
Volvo 855 T-5R "T-Gul" (1995)
MrCarl
2 september 2018 · 380 Inlägg

Porky257 skrev:
Funderat på att stoppa i B30?

Antar att man får kapa en del, och då försvinner det alternativet hmm Bilen ska hållas relativt original

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
Amazon62
3 september 2018 · 35 Inlägg

MrCarl skrev:

Porky257 skrev:
Funderat på att stoppa i B30?

Antar att man får kapa en del, och då försvinner det alternativet hmm Bilen ska hållas relativt original

Jag håller att stoppar ner en B30 i min P1800 ES

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang