Renovering av Volvo P1800 -61

Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
  • 187 Följare
  • 230 867 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 maj 2020
MrCarl
16 april 2019 · 380 Inlägg

Hittade ett utskjutbart lastgolv till min saab på en skrot. Monterade det direkt och tog en premiärtur och körde iväg motorn till en väns garage. Nu sätter vi igång våra motorbyggen! 2 st B20 ska renoveras samtidigt! Vi kom ganska långt på 3.5 tim.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-1b076e6fda5ffd5deafb730fc2ab7da5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-e52a03a839fa66745daf225e8bb5ccda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-030577b6dd046d4dfdaccaa1a3012f28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-6533b0ea303fe21e6ff32e0fb00d5f04.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-7fb15709b41e1d94b93df209230379cd.jpg

Båda motorerna verkar vara i gott skick! Köpte denna motor utan att veta någonting. Funderar på vad jag vill uppnå med detta bygge, endast en renovering eller lite trim? Borrning kanske?

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
21 april 2019 · 380 Inlägg

Idag blev det en tvätt och vaxning! Nu är den redo för 1:a maj! Körde 20 mil igår, jag som bara skulle tanka roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-874120c32e6cca4ed39d7e4c6e664d15.jpg

Bjuder även på en bild på ena motorn som jag och min vän renoverar! På tisdag ska vi fortsätta byggandet. Båda blocken är honade och ser bra ut, har beslutat att jag behålla blocket original och inte borra. Sedan kanske jag ska plocka ned nuvarande motorn igen och pilla vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-2b599091fd929fdd80cea8de0a911deb.jpg

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
FredGaute
21 april 2019 · 860 Inlägg

Strokerveiv er langt å foretrekke om du vil ha større volum.
En blokk som er i orden er bare dumt å borre.
Liten effektforskjell uansett. Det ligger mest i topp, kam og gassere.

MrCarl
21 april 2019 · 380 Inlägg

FredGaute skrev:
Strokerveiv er langt å foretrekke om du vil ha større volum.
En blokk som er i orden er bare dumt å borre.
Liten effektforskjell uansett. Det ligger mest i topp, kam og gassere.

Helt rätt! Skulle vilja ha tag i en marinvev! Toppen ska eventuellt modifieras lite, ska även försöka hitta en renoveringsats till Weber 48:or. Måste hitta grenrör för detta också

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
FredGaute
21 april 2019 · 860 Inlägg

Det kommer helt an på hvilken effekt du er ute etter, men snakker vi om 150-170 hk, så er 45'ere store nok, og de er lettere å få tak i deler til..
Disse kombinert med en god kam fra f.eks KG, er bra grenrør, og en ellers frisk motor med litt friserte ventiler og kanaler (og gjerne nye ventilfjærer..) så er du fort over 150 med en motor som fortsatt er sterk og fint kjørbar i daglig drift.

Donvito
26 april 2019 · 964 Inlägg

Hej
Ska man ändå gå ifrån original, då är nog ett modernt insprut föredra, ihop med ett tune bart tändsystem, kan man styra bränsle  o tändning är man hemma, stora förgasare har en del nackdelarar med,
Borra ju  min motor, den blev bra mycket starkare märkte man, nästan synd o ha kvar originl utväxlingen
//Johan

Senast redigerat av Donvito (8 maj 2019)

Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
FredGaute
26 april 2019 · 860 Inlägg

Forsåvidt enig.
Det finnes spjeldhus som er ganske look-alike med gassere, og med et "original" R-sport luftfilter hadde det blir en diskret men effektiv metode.
Vips 170 gamp..

MrCarl
26 april 2019 · 380 Inlägg

Har läst på lite nu. Verkar som 48:orna blir för stort som ni säger, även med halsar... Vill att bilen går bra vid lugn körning utan att behöva ha lite varv utan att den skuttar runt, men något bättre än original.

Budgeten är inte riktigt bestämd, men toppen ska iaf piffas till lite, resten kanske blir original. Man behöver inte göra allt på en gång, men ska ha en riktigt bra grund att jobba med!

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
MrCarl
2 maj 2019 · 380 Inlägg

Stod några timmar och slipade ned mitt motorblock idag. Färgen satt hårt så det tog ett tag. Blev riktigt nöjd med resultatet! Snart är det dags för lackering. https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-852660bbf6cee6cfd3cb761b09294a53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-ee7fe058e2bd11d158833b3dfe8ced89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-fc169061b5c60ad57c26d3b2df1220b2.jpg

Inspekterade även toppen. Avgasventilerna har slitit ganska hårt på den, men det ska nog inte vara några problem att få det här bra! https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-efa0d6a11a463c8d9fb1c21428d254eb.jpg


Kamaxeln var rejält sliten! Det här är insug på 4:e cylinder. Skjutmåttet inställt på 3:e insugsnock. Detta var en A-kam. Det ska i bättre kamaxel senare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-df113e92dddb22b1cf94620ff0a9d226.jpg

Allt för denna vecka! Deltog även i kortegen genom Norrköping 1:a maj. Knappt att man kunde se P18 bland alla jänkare, såg ut som en leksaksbil! Riktigt roligt att kunna få njuta av bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-53a8f930995ca9a907a9fd4764914452.jpg

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
14 maj 2019 · 380 Inlägg

Tisdag = mekdags!

Tvättade rent motorn innuti med avfettning, sköljde med varmvatten och sedan torkade jag utsidan med t-röd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-bb917a9708637558749a161a686bf973.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-0991de0c065b802997d715f8a909f380.jpg


Drog ur de tre lagren till kamaxeln med en hemmagjord avdragare som min skicklige polare gjort! Gick väldigt smidigt faktiskt, någon mer som gjort denna operation? https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-2cf51710f641de4d2ba4558bfb56a266.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-4847ad9f156d4485afe5180dbd81e9d2.jpg

Och sen lite målning av motorn. Endast ett lager här. Efter 3 lager kommer det bli riktigt fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-1fdef1d403c90c18f357a765772d4171.jpg

Senast redigerat av MrCarl (15 maj 2019)

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
Giuseppe
15 maj 2019 · 363 Inlägg

Det ser bra ut

kimkim
16 maj 2019 · 118 Inlägg

ser väldigt bra ut smile just dom tre lagerna som ska ut i min b20 med hehe men de får man väll lämna iväg om man inte får tag på verktyg smile

MrCarl
16 maj 2019 · 380 Inlägg

kimkim skrev:
ser väldigt bra ut smile just dom tre lagerna som ska ut i min b20 med hehe men de får man väll lämna iväg om man inte får tag på verktyg smile

Haha, Jo det underlättar "ganska" mycket med rätt grejer big_smile Glad över att han har tillgång till fräs (ja, dessa frästes ut).

Lagersatsen kostade 327 kr, roligt att köra en riktig helrenovering!

Står i valet mellan en KG10 eller KG17 kamaxel, måste bestämma mig snart då det är dags för montering!

Senast redigerat av MrCarl (16 maj 2019)

Saab 9-5 (2004)
Volvo P1800 (1961)
MrCarl
29 maj 2019 · 380 Inlägg

Har en liten tanke på att försöka få dubbelpoliga blinkers. Håller på att ta fram en modell. Skulle vara snyggare om hela blinkersen lyser istället för lilla lampan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-4e14cb6527b34768163d0f94f1fa1c9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-3e3d38bcd139cca5a90a84f1b0c444c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-06608d19a8476a12ad4bd24eaf6924ad.jpg


I övrigt fick vi kamlager monterade igår. Dock blev det sista lagret förstört, men det fanns ett reserv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-b849859aa9e0d411e6c930b6c3727a4a.jpg

Nu börjar den dyra delen, beställa delar! Har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur vass motorn ska bli. Om man ska köra på vanlig K-kam eller köpa kg17-kamaxel.

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
Nickeboii
29 maj 2019 · 762 Inlägg

MrCarl skrev:
Har en liten tanke på att försöka få dubbelpoliga blinkers. Håller på att ta fram en modell. Skulle vara snyggare om hela blinkersen lyser istället för lilla lampan.

(Bilder)

Nu börjar den dyra delen, beställa delar! Har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur vass motorn ska bli. Om man ska köra på vanlig K-kam eller köpa kg17-kamaxel.

Blev ju väldigt fint det där! Vad är det för CAD-program du kör? smile

Om du känner dig osäker skulle jag  nog råda dig att vänta med att välja kamaxel tills dess att du har bestämt dig för vilken motoreffekt och karaktär du vill ha på motorn.

Men ett tips jag har är att leta reda på en modernare kamaxel, kolla med de som åker rally/rallycross eller liknande. K-kamen är idag nästan 50 år och det har hänt mycket med kamaxelprofilerna sen den togs fram. Du kommer antagligen att få en motor som har effekt över ett större register än med de gamla kamaxlarna smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
MrCarl
29 maj 2019 · 380 Inlägg

Nickeboii skrev:

MrCarl skrev:
Har en liten tanke på att försöka få dubbelpoliga blinkers. Håller på att ta fram en modell. Skulle vara snyggare om hela blinkersen lyser istället för lilla lampan.

(Bilder)

Nu börjar den dyra delen, beställa delar! Har fortfarande inte riktigt bestämt mig hur vass motorn ska bli. Om man ska köra på vanlig K-kam eller köpa kg17-kamaxel.

Blev ju väldigt fint det där! Vad är det för CAD-program du kör? smile

Om du känner dig osäker skulle jag  nog råda dig att vänta med att välja kamaxel tills dess att du har bestämt dig för vilken motoreffekt och karaktär du vill ha på motorn.

Men ett tips jag har är att leta reda på en modernare kamaxel, kolla med de som åker rally/rallycross eller liknande. K-kamen är idag nästan 50 år och det har hänt mycket med kamaxelprofilerna sen den togs fram. Du kommer antagligen att få en motor som har effekt över ett större register än med de gamla kamaxlarna smile

Använder solidworks smile Detta är dock bara en liten prototyp, ska fräsa ut ett par lite senare.

Har pratat med en trimmare, han rekommenderade kg17-kam. Då blir den ändå ganska ok på låga varv. Kg10-kam var knappt någon skillnad på om man jämför med vanlig K. Det är mer priset som jag drar mig lite för sad

Sen framöver ska väll bilen konverteras till etanol, då tänker jag bara höja komp och byta förgasare. Men det är först om några år, räcker med att plana toppen om man gör iordning resten nu.

Senast redigerat av MrCarl (29 maj 2019)

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
29 maj 2019 · 380 Inlägg

Då blev även dörrsidorna klara och kom på plats! Blev ett riktigt lyft, tröttnade lite på att åka runt med bara plåt roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-6dee52fa9908eaf1211f0cdd03784c1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-645a0f3771f3f53c74c917a014e7eb9a.jpg

Nu ska jag fortsätta med lilla projektet med dubbelpoliga blinkers

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
18 juni 2019 · 380 Inlägg

Bygget fortsätter!

Båda tråget blästrade och målat några lager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-9c7f1fc11a15212a1231cd83d29849ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-82d88b0cae1993352a738197856a277f.jpg

Kolvarna till ena motorn ska återanvändas, tvättade dem i ultraljudstvätten, blir riktigt bra faktiskt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-edbe080eeaebaa78f3a66c7931552487.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-2bd32226882c2cf28d71b0ff2f1684a4.jpg

Delar till blocken är beställda och kommer förhoppningsvis tills nästa vecka, då blir det högre tempo!

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
11 juli 2019 · 380 Inlägg

Har nu börjat att montera lite saker smile

Veven rengjord och monterad, packade även upp kolvarna. Ska försöka få så bra balans som möjligt i motorn, så ska vikta in dem också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-6239d5096746b19b256ca6d1fcd9a430.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-9cf8524b82d2cd2a25889f8018819ac5.jpg

Har även plockat bort låskistan i förardörren, måste svetsa på mer material så dörren kan öppnas från insidan. När jag monterade dörrsidan så blev slaget för kort och den gick bara att öppna utifrån.

Nu kommer det inte hända mycket mer på ett tag, ska fokusera på nya lägenheten och åka runt på semester.

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
MrCarl
21 augusti 2019 · 380 Inlägg

Igår hittade kolvarna med i motorerna big_smile

Blev även montage av kamaxel i ena, saknar axel till den andra för tillfället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-6659d728edc6fa3bdd51402cf77f48ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-6ebcb7b3c8a4fe448e1916e62b7b0321.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-e6c38bc1821a98bd469e03b597e13ce8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-32afbb59216ddd980618fa10e977b8ec.jpg


Nästa vecka blir det inspektion av oljepumpar för båda motorerna

Volvo P1800 (1961)
Saab 9-5 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang