Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?
  • 131 Följare
  • 214 844 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
Nu e ja med! Ja bygger du en egen snorkel så kan du ju välja åt vilket håll röret ska gå ut. Frågan är bara om det går att få tag i material för att täta mot filterburken där...

Japp, precis där jag fastnat tongue

Plus som sagt, jag vet inte riktigt hur SFRO ser på det hela.
Det är ju trots allt bara till för att flytta luften, men samtidigt en del utav bränslesystemet.

Men kommer snorkeln verkligen räknas till bränslesystemet?
En annan tänke vore om du kunde rakställa motorn lite? Men det kanske blir fel med drivaxlar då?

Mja, drivaxlarna är fel längd ändå, så det hade vart en lösning. Men det finns inte tillräckligt med plats utan att kapa upp växellådstunneln/brandväggen.

JimmyAndersson skrev:
Man får väl anpassa om insug och grenrör??
Vilket då tillåter att du kan göra om det själv lite smile
Så har jag förstått det hela iaf, men slå en pling till dom om du är minsta orolig så du slipper göra om jobbet smile

Läste på lite, och det verkar som att avgas/insug är "free game" när man kan bevisa att det behövdes för att få plats.

Så ur den synpunkten verkar det vara grönt ljus dårå! smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Ja men då är det bara å bygga! wink Det är inte så att det går att vända toppen på burken ett halvt varv då?

http://new2.fjcdn.com/comments/If+a+person+with+downs+gets+high+do+they+become+_84465b426c57c4ac5e109df62db25d17.jpg

Hmm, locket går ju att sätta bakvägen, jag ser inget problem med den biten.
Om det sedan går att ha det så vet jag faktiskt inte. Får fundera på den tror jag...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
14 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
För om du kan vända på det hela så du får bränslepumpen bakåt, så får ju snorkeln mera plats ser det ut som. Då blir det kanske kortare rör och mindre böjar på insugsröret med....

Det enda "stora" som kommer ivägen är möjligen lyktan, men det är svårt att säga just nu.
Fan alltså, en UR-quattro snorkel skulle sitta fint nu roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
15 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
För om du kan vända på det hela så du får bränslepumpen bakåt, så får ju snorkeln mera plats ser det ut som. Då blir det kanske kortare rör och mindre böjar på insugsröret med....

Det enda "stora" som kommer ivägen är möjligen lyktan, men det är svårt att säga just nu.
Fan alltså, en UR-quattro snorkel skulle sitta fint nu roll

Hehe, de va ju för lätt ju! tongue Men där ser du att bränsle delen är bakåt.

Det kan nog defenetivt vara ett alternativ iaf.
Se vad en färsk syn på problemet kan göra!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
17 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Var ut till garaget och tog en titt idag. Tyvärr var det inte så lätt som att flippa locket. Samma problem som alltid, det finns ingen plats.

Men nu har jag i princip 2 alternativ, antingen bygga ett eget huvud, eller hitta ett ur-quattro huvud...
Jag ska slänga ut fiskenätet och se vad som dyker upp, men annars har jag en rätt smidig lösning.

Fortsättning följer!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
19 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Va tror du om det här då? Längst till vänster....
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Ja jävlar ja, kolla där.
Men jag måste i princip få reda på 2 saker, dimensionen runt K-jet enheten och längden på allt.

Rent spontant ser den tyvärr inte tillräckligt "snäv" ut, men å andra sidan kanske man kan klippa och klistra lite.

Ska hålla utkik på detdär!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
19 februari 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Det är som sagt DO88 som tillverkat den där efter Saab orginal snorkel, hör av dig till dom så kan du säkert få en anpassad efter dina mått. Det är vad han gjort som ja hittade bilden hos....

Mjahaa, jag det kan ju vara ett alternativ!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
23 februari 2015 · 6 359 Inlägg

sonken91 skrev:
En liten tanke som slog mig. Finns det inte nån annan bälg som passar fast med öppningen bakåt? Då går det kanske dra ett rör bakom motorn och ut på andra sidan? Kanske blir apfult dock..

Som jag nämnde så hade jag 2st eventuella lösningar.
Den ena var en ur-quattro bälg, men det var det ingen som ville släppa för rimliga pengar, såklart...

Den andra var något liknande du nämnde. Röret kommer inte ut på andra sidan (vilket inte skulle funka för det finns ingen plats imellan kylaren och motorn för något sånt), men det involverar en annan bälg och lite snickrande.

Jag kan gå in i lite mer detalj senare ikväll eller under veckan. smile

Jag tror det kommer bli det bästa jag kan göra utav situationen, jag får behålla det mesta utav orginal-looken samtidigt som det är extremt billigt i jämförelse.

Som en fotnot tänker jag påpeka hur absurt det är att man inte får byta sprut vid registrering. Jag förstår varför dom bestämde att ha det så, men samtidigt borde det finnas någon slags dispans. För i detta fall skulle det inte bara spara mej en massa jobb, utan även göra motorn extremt mycket mer effektiv, vilket gynnar både mej och miljömupparna roll

Senast redigerat av LeafBox (23 februari 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
23 februari 2015 · 6 359 Inlägg

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:

sonken91 skrev:
En liten tanke som slog mig. Finns det inte nån annan bälg som passar fast med öppningen bakåt? Då går det kanske dra ett rör bakom motorn och ut på andra sidan? Kanske blir apfult dock..

Som jag nämnde så hade jag 2st eventuella lösningar.
Den ena var en ur-quattro bälg, men det var det ingen som ville släppa för rimliga pengar, såklart...

Den andra var något liknande du nämnde. Röret kommer inte ut på andra sidan (vilket inte skulle funka för det finns ingen plats imellan kylaren och motorn för något sånt), men det involverar en annan bälg och lite snickrande.

Jag kan gå in i lite mer detalj senare ikväll eller under veckan. smile

Jag tror det kommer bli det bästa jag kan göra utav situationen, jag får behålla det mesta utav orginal-looken samtidigt som det är extremt billigt i jämförelse.

Som en fotnot tänker jag påpeka hur absurt det är att man inte får byta sprut vid registrering. Jag förstår varför dom bestämde att ha det så, men samtidigt borde det finnas någon slags dispans. För i detta fall skulle det inte bara spara mej en massa jobb, utan även göra motorn extremt mycket mer effektiv, vilket gynnar både mej och miljömupparna roll

Aha, hade missat du tänkt ungefär samma smile
Ang sprut, ska inte säga säkert. Men jag har för mig att om man etanol konventerar så kan man byta sprut..

Mjo, men då är det en del andra kriterier också, och så måste man dras med allt som etanol innebär.
Kanske om man kunde få till någon slags flex-lösning, men en sak i taget. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
5 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Flip-Flop

Ber om ursäkt gällande tystnaden.
Saker och ting rör sej i slow motion för min del då jag först hade svårt att bestämma mej för hur jag skulle gå till väga, sen när jag väl bestämt mej skulle det mätas och hållas på, men för att kunna göra det så var jag tvungen att göra något annat först osv osv.

Men när vi väl var påväg att börja snickra ihop något så är det någon som hör av sej om ett URq-huvud för ett relativt rimligt pris, så nu är allt haltat igen för att se vart detta leder roll

Ska därimot försöka få upp lite bilder på smått och gott till helgen smile

Senast redigerat av LeafBox (5 mars 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
5 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Gött å kunna ta den enkla vägen ibland! wink

I detta fallet kan det vara värt att betala för att problemet ska försvinna. tongue
I slutändan kostar den billiga lösningen antagligen mer om man räknar arbetstimmar oxå. roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
10 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Påväg hem

Detta borde göra saker och ting enklare cool

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10986667_1019841861362648_2683887359214184435_n.jpg?oh=06fc54099c6022300373bfc5031c19b7&oe=55766BC9&__gda__=1433818777_ed60117b84a2ec05df907cd6e0e321d2

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
15 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Nu ökar vi tempot!

Nu när värmen kommer så är det lite lättare att fara till garaget när man känner för det utan att frysa ihjäl, vilket defenetivt kommer att öka produktiviteten!

Först och främst, jag har ju som sagt ett UR-q lufthuvud påväg hem i posten, tyvärr hann det inte hit innan helgen, men borde komma imorgon.

Istället så passade vi på att öppna portarna och städa lite, det har inte blivigt gjort sedan hösten, för under vintern fryser dörrarna igen tongue Och det var inte helt fel att äntligen kunna ha porten öppen medans man var där!

http://i.imgur.com/iSDUVXH.jpg

Utöver det blev det mest bara pyssel, för vi kan inte riktigt göra något annat för stunden.
Men vi kollade ännu en gång över elen lite snabbt, och efter att ha kollat på det ordentligt så känns den delen inte så tung längre! smile

http://i.imgur.com/nZhLX1F.jpg

Var orolig för att det skulle bli en hel komplicerad röra utav det, men det visade sej att det bara är 4-5st kontakter som inte har ett hem. Jag ska försöka lista ut vad dom gör, men jag tror inte dom är allt för viktiga, för dom sitter på härvan som går till alla mätare och sånt.

Jag har inte forskat något alls om dom ännu, men jag slänger upp ett par bilder på dom, om ni känner igen någon utav dom så hojjta gärna till.

http://i.imgur.com/DeWjBti.jpg
http://i.imgur.com/2CdxJKG.jpg
http://i.imgur.com/5Ow4RBs.jpg

Denna kan därimot vara lite viktigare då den sitter på motorhärvan
http://i.imgur.com/vnuOF8m.jpg

El är aldrig speciellt kul, och antagligen ännu tråkigare att kolla på, men som sagt, det tar sej nog snart, och jag tror inte att en provstart är allt för långt bort! cool

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
15 mars 2015 · 6 359 Inlägg

sonken91 skrev:
Den bruna 4 poliga ser ut som om den går till en multitempgivare, sitter det sån på den?

Självklart, men detta är på fel ände utav härvan. Alla dessa kontakter sitter i bilen, wink

Senast redigerat av LeafBox (15 mars 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
15 mars 2015 · 6 359 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Den sista påminner om ett relä för radioavstörning för spridarna? Bör ju vara ett tillverkningsnummer på komponenten (boschnr ex) och genom det så kan du ju göra en sökning på nätet och få reda på vad det gör. Man brukar ju också kunna hitta listor över styrenheternas utgångar mot härvan och via den vägen ta reda på vad alla olika trådar går.

Jag sitter och kollar igenom ETKA nu, tycker att jag borde hitta det mesta, men annars var det ett bra tips. Bör rimligtvis vara märka med något som man förhoppningsvis kan söka efter

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
15 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Jag har petat runt lite i ETKA, och hittat lite info iaf.

http://i.imgur.com/DeWjBti.jpg
(Färddator)
(Farthållare)

http://i.imgur.com/5Ow4RBs.jpg
(Högtalare bak?)

http://i.imgur.com/2CdxJKG.jpg
(Bromsljus?) - ("Kontakt VÄ FR")

Som sagt inget som verkar superviktigt...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
17 mars 2015 · 6 359 Inlägg

http://i.imgur.com/qXGPCz0.jpg

Mycket bättre cool
Tror dock att vi måste putsa i hörnen för att vrida den liiiiite till.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
18 mars 2015 · 6 359 Inlägg

http://i.imgur.com/0YuFu6M.jpg

Jag kan ju glömma att få färddatorn att funka iaf, jag tänkte vara smart och flytta över "insidan" av mätarhuset för att jag trodde formen var densamma.

Hej och hå, det var det ju inte tongue
I bästa fall kanske det går att koppla in på ett annat mätarhus, men det får bli en historia för en annan dag isf...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
27 mars 2015 · 6 359 Inlägg

SUUUUUG

Sug-sidan turbon har nu luft iaf!
Men som vanligt är det tajt som fan roll

http://i.imgur.com/RonjpxR.jpg

http://i.imgur.com/qefo9Wd.jpg

Det börjar bli fånigt lite plats kvar...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
28 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Taggad!

Mer ihopplockad än på lääänge idag big_smile
Bara en massa inpassning utav detaljer, vacum, samt kylsystem, men ändå, känner mej taggad!

http://i.imgur.com/4wqLQlI.jpg
http://i.imgur.com/RMhJw68.jpg

Senast redigerat av LeafBox (28 mars 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang