Audi S1.5 [OEM+] - (10-ventils turbo B3 Coupé)

5 Cylindrar, 10 Ventiler, 1 Turbo - Behövs det något annat?
  • 131 Följare
  • 214 824 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2019
LeafBox Lat Perfektionist
29 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:
Correcto^
Den där bakvagnen är inte mycket att hänga i gran, gör mer nytta som colaburkar roll

Bakvagnen på Coupén därimot kommer självklart få sej en makeover i framtiden,
men förhoppningsvis ser den inte lika illa ut wink

Vet du vilka mer nav som kan passa? Har tänkt fixa 5 bult på min 80 avant. Fram tar man naven bak från en s2 iaf, då kan ja behålla fjäderbenen.

A4 B5 1.8t har samma hjullager som Cabriolet i alla fall. Så det borde funka, men då är visst skivorna ingen höjdare sägs det.

Näe jag tänkte köra på sånna först, men efter att jag såg designen tänkte jag om.
Bromsskivorna och navet är liksom 1 del.

Så som jag gör nu så ser det ut såhär,
Fram: 20v navhus, turbo nav, och drivknutar ifrån en 100/A6
Bak: turbonav

Fram är det dock lättare att bara köpa S2 navhus inkl nav, men du behöver fortfarande drivknutarna för att få org-axlarna att funka
Bak tror jag att det inte finns något lättare än turbo-prylar

Senast redigerat av LeafBox (29 juni 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

sonken91 skrev:

LeafBox skrev:

Näe jag tänkte köra på sånna först, men efter att jag såg designen tänkte jag om.
Bromsskivorna och navet är liksom 1 del.

Så som jag gör nu så ser det ut såhär,
Fram: 20v navhus, turbo nav, och drivknutar ifrån en 100/A6
Bak: turbonav

Fram är det dock lättare att bara köpa S2 navhus inkl nav, men du behöver fortfarande drivknutarna för att få org-axlarna att funka
Bak tror jag att det inte finns något lättare än turbo-prylar

Kör med fram drivknutar från audi 80 bak på mina s2 axlar så borde funka fint med s2 nav fram.  smile
Ang bak naven , är det som att leta guld?

Kolla med Nosliwe om han har. Han har en 100 turbo stående....

Det är väll inte det lättaste att få tag på, speciellt om du har fwd. Men så illa tror jag inte att det är smile
Kolla på "Audi Marknad Köp&Sälj" på FB, hittade både urquattro huvudet där samt svänghjulet och kopplingen.

(https://www.facebook.com/groups/1376058739288040/)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
30 juni 2015 · 6 359 Inlägg

Snabb fråga. Eller, inte så mycket utav en fråga, mer intresserad utav att få höra någon annans åsikt.

Var till garaget idag för att spana in elmätaren och såg då en droppe vätska under bilen.
Lång historia kort så verkar den läka olja ifrån kompressorhuset. (Dock inget på avgas-sidan)

Vilöket jaf tycker är udda, för jag har kännt på turbon flera gånger, och den känns helt, normal?
Men nu när jag tänker tillbaka så första gången jag tog bort gamla intercoolern rann det olja ur den (1-2dl?)
Just då skyllde jag på övertryck pga för mycket olja samt 30år i drift...

Tips, tricks eller idéer?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
4 juli 2015 · 6 359 Inlägg

http://i.imgur.com/TCgdcEp.png

Vad gör delen?
Jag tycks missplacerat min, men allting känns bra ändå. Kan inte ens list ut vad den är till för tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
4 juli 2015 · 6 359 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Sökte på delnumret och hittade ett gammalt utdrag från ETKA.
http://www.vaglinks.com/Docs/Audi/C5/Au … umbers.pdf

Benämns som bushing där, så någon typ av bussning? Bör ju vara till för att stabilisera upp spaken.

Konstigt att den heter "socket" i min ETKA...
Och den har liksom inget att fjädra imot, det finns inget alls på andra sidan :s

Mystiska saker tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
5 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Rullande förberedelser

Tyvärr hann inte intercoolern riktigt hela vägen fram under veckan, men kag förväntar mej att den är här under morgondagen!
Istället gjorde jag bort det sista småsakerna för ett rull-test, och så kan jag bjuda på en tryckrörs-teaser cool

Aja, låt oss börja!
Som ni vet var det rätt varmt i helgen, och detta är längst in i garaget roll
http://i.imgur.com/fVSi7E0.jpg

Men det stoppar väll ingen! Jag ville verkligen få bort detta under helgen så jag kunde fokusera på IC under veckan.
Första vi gjorde var att flytta batteriet till bagaget.
http://i.imgur.com/6FqqGvB.jpg
http://i.imgur.com/ln3G9hq.jpg
http://i.imgur.com/Dr9LdfH.jpg
http://i.imgur.com/cvqAKwZ.jpg
http://i.imgur.com/mrM5ZNa.jpg
Batterilåda med fäste a´la Biltema, 35mm2 kablar och snabbkontakt för laddare.
Placerad upp imot ryggstödet så att kablarna kan försvinna ner under sätet utan att synas.

Stoppa tillbaka relä-lådan så att man kommer åt pedalerna...
http://i.imgur.com/9h2oEEp.jpg

Växelpet tillbaka, extremt lätt att ställa in btw.
http://i.imgur.com/ks95YsH.jpg

Och drivaxlar. Spana in gamm-torr-bussningarna.
http://i.imgur.com/5HEbty6.jpg

Allting är fortfarande uppenbart temporärt monterat eftersom jag vet att jag måste ta ut det mesta igen för att ordna allt inför registreringen.
Detta är endast så att vi kan provköra en bit big_smile

Att göra;
-Säten!
-Vätskor för koppling/broms samt servo
-Intercooler

Som jag nämnde borde IC'n vara här imorrn på eftermiddan. Och med lite tur så borde det vara redo att monteras till helgen.
Men jag lovade ju en liten sneak-peak wink
http://i.imgur.com/HlPVv8y.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
16 juli 2015 · 6 359 Inlägg

The COOLEST update

Den efterlängtade (kanske?) intercooler uppdateringen!

Som vanligt så var Murphy's lag en riktig jävel, så inget gick som det var tänkt.
Så jag valde att vänta med en uppdatering tills dess att jag hade något att visa, och idag är den dagen!

Först och främst behövde jag en ny intercooler, för org var alldeles för tjock och utloppen pekade lite hit och dit.
Denna är till en RX7 tror jag, lite tunnare men istället så är den längre.
http://i.imgur.com/w8kpPhw.jpg

Och självklart en massa rörbitar, uppkapade och utmärkt.
http://i.imgur.com/FSXczV7.jpg

Jag tvingades kapa nå kabelfästen ifrån krockbalken, sen gjorde jag dessa fiffiga häng-fästena.
http://i.imgur.com/DrHPXFd.jpg

Intercoolern förlängd på ena sidan.
http://i.imgur.com/V2EUVtK.jpg

Rörigt...
http://i.imgur.com/mAPY7GT.jpg

Var tvungen att fixa en rörklämma då det är VÄLDIGT tajt.
http://i.imgur.com/fFZvY8s.jpg

Som synes... Nästan en hel centimeter till godo!
http://i.imgur.com/A9eQdMq.jpg

Bakifrån.
http://i.imgur.com/QULaWjJ.jpg
http://i.imgur.com/a7JAR86.jpg

Jag var tvungen att kapa lite i stötfångaren oxå, men jag är väldigt nöjd över resultatet, det syns inte alls!
http://i.imgur.com/AdXPQuM.jpg
http://i.imgur.com/TJ9Ikio.jpg
http://i.imgur.com/nivO0L2.jpg
http://i.imgur.com/7qSM2vB.jpg

Jag hade tänkt måla intercoolern svart, men det blev så bra så nu vill jag skryta lite med den tongue

Det finns lite pyssel kvar.
Jag behöver ett par slangklämmor, borra ett hål för lufttemp-sensorn, ett säte och en ratt vore inte helt fel heller...

Men fan ta mej om jag inte får ta en sväng DENNA helgen då!

Senast redigerat av LeafBox (23 juli 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
16 juli 2015 · 6 359 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Kul! Ser bra ut smile

Det dug cool

Nosliwe skrev:
Så du drog dina tryckrör så som jag tänkte först smile
Fasen, du hade ju gott om plats jämfört med mig. Blev ju kanon!

lol

Jag ville ha intercoolern i den övre grillen först, men den var liiiiiite för lång. Hade blivigt så snäva böjjar på IC'n hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
17 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Look who's back on her wheels!

http://i.imgur.com/DzEooRa.jpg
http://i.imgur.com/c3scfgg.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
18 juli 2015 · 6 359 Inlägg

En par få "bebisproblem" upptäcktes, men utöver det väldigt nöjd! big_smile



http://i.imgur.com/2vjYVWr.gif

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
18 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Ett steg i rätt riktning i alla fall! Hoppas det ger en spark i arslet att fortsätta!?

Känns ju bra att veta att alla olika delar funkar ihop, och det är ju en riktig milstolpe, men jag vet ju hur mycket jobb som är kvar... roll

Det är fortfarande lite motvind om man säger så, men jag hoppas att vi kan få det byggbesiktigat innan sommarn är slut iaf. Vem vet, vi kanske tom hinner ta ett varv på stan innan snön faller.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
18 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Nosliwe skrev:
Fan va najs! Är den trög att start eller hoppar den igång direkt? Jag får mala rätt bra för att den ska hoppa igång. Dock så är mina kol rätt dåliga.

Angående laddningen. Har du anslutit den blå kabeln till generatorn? Utan den så laddar den inte.

Hoppar igång snabbare än vad NG-motorn gjorde. Den blå kabeln är kopplad på generatorn, men ärligt talat har jag inte kollat om andra sidan är kopplad till nånting...

Fast å andra sidan har jag inte rört den heller (vad jag vet)
Om den går ifrån batteri-lampan så borde jag nog börja med att kolla så att den är hel, vill inte minnas att den lyser faktiskt

Senast redigerat av LeafBox (18 juli 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
22 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Har inte hänt mycket i helgen. Mest för att frun bestämmde sej för att hon oxå ville ha en Coupé, så jag spenderade rätt mycket tid bakom ratten. Och nästa helg ska jag till ett bröllop, så jag misstänker att det inte blir mycket gjort då heller...

Det blev iaf en exakt lika dan som min fast röd, och med AC. Den är lite nött i kanterna, men för 4.500 spänn var det en helt okey bas. Och hon ville ha något att pyssla med så hon kunde lära sej lite.

Kan hända att ni får se mer utav den i framtiden!

http://i.imgur.com/e7gi1A1.jpg

Senast redigerat av LeafBox (22 juli 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
22 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Nosliwe skrev:
Haha va fan, var det du som letade efter en röd coupe på facebook? big_smile

Jaaaajjemän

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
22 juli 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Hehe, då blir det samma operation på denna i nästa vinter då?

Näe fy fan
Isf får hon göra det själv tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
16 augusti 2015 · 6 359 Inlägg

Jag lever!

Det är sant! Man kunde nästa tro att jag hade det, men sån tur har man inte!
Efter provkörningen tog jag helt enkelt en vecka "semester" för att ladda batterierna och planera mitt nästa steg, men sen kom livet bara ivägen.
Det var födelsedagar, bröllop, jobb, vänner och till slut så gjorde jag illa ryggen rätt illa, men nu är vi tillbaka!

Och det är bara ett få par delar som är kvar för att få klart "konceptet" så att säga, så det är äntligen dags att börja bygga om för 5-bultet och de nya bromsarna.

http://i.imgur.com/Mhs7wCP.jpg
http://i.imgur.com/JMDtp3m.jpg
http://i.imgur.com/AxZ4sZy.jpg
http://i.imgur.com/uNHcO3V.jpg
http://i.imgur.com/hi67PJY.jpg

Hittills har jag inte brytt mej om att renovera något. Enbasrt för att jag visste att jag liks skulle plocka isär det mesta igen i framtiden.
Men eftersom jag måste betala någon för att pressa lagerna ut/in ur navhuset så passar jag på att få dessa bortgjorda.

Jag blev väldigt nöjd med resultatet, och har haft goda erfarenheter med gammal hederlig hammarlack förut, så jag tror det kommer duga fint! Det värsta dom kommer stöta på är regnvatten på en varm sommardag ändå.

Så, dessa ska bli återmonterade (med nya lager) under veckan hoppas jag, och eventuellt monteras nästa helg. Förutsatt att jag fått ordning på hjulen oxå...
2 är nästan klara, men 2 ser ut som skit då jag fick slut på sand i blästern. Men å andra sidan är det inte hjulen jag tänk köra på heller, utan det är bara turbo-hjulen så att bilen har något att stå på, så jag kanske bara lämnar det till senare.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
18 augusti 2015 · 6 359 Inlägg

Åsikter

Eftersom det är dags att montera det nya bromsarna snart tyckte jag att det var dags att se till att dom rör på sej. Vilket dom självklart inte gjorde...

Den mindre kolven på ena oket satt som BÄRGET, och lång historia kort så behöver jag minst en rep.sats iaf. Men jag misstänker att det är lika bra att göra iordning båda sidorna ordentligt när man liks håller på.

Hursomhelst, jag har lite delade åsikter med mej själv angående färgen på bromsoken. Det står mellan;

"Classic" Red" - Som namnet antyder, en klassiker som gör sej bra på det flesta byggen, men det betyder även att det är lite över gjort.

"Stealth Black" - Svart, färgen Audi skulle ha valt. Det mest logiska valet när man tänker på bromsdamm och underhåll. Men aningen tråkig kanske?

"Complementing White" - En mardröm att hålla rent, men lite mer unikt än rött och går väldigt bra ihop med den vita lacken. Och jag hade faktiskt vitt förra gången.

Så, vad tycks?

Senast redigerat av LeafBox (18 augusti 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
19 augusti 2015 · 6 359 Inlägg

Det visar sej att jag är lite tappad!
Vilket är något nytt för mej, men ingen annan verkar vara förvånad...

Jag pressade iaf ihop alla nya fina delar, och självklart kommer dom inte överens med varandra.
Det visar sej att naven ifrån turbon är en bit kortare än org. Och anledningen till att jag aldrig tänkte på det var för att den del man pressar in i själva lagret är samma längd, det är bara det att turbo-naven har ett mer "abrupt" slut så att säga medans org bygger ut lite extra.

Detta problem skapade ju självklart flera andra problem, som att bromsarna inte passar och att hjulbultarna tar i huset. Så jag letar för fullt efter S2-nav, dom använder samma hjullager och har samma taggar i navet, men använder samma "koniska" design som org-prylarna vilket borde underlätta en hel del...

http://i.imgur.com/Q0tgx3R.jpg

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
20 augusti 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:
Det var du som skrev det! Vi kan hålla med om du vill? wink tongue
Bara en tanke, passar inte 100 ok och skivor istället då?

Det är dom bromsarna som inte passar roll
Plus att ET- måttet blir typ, 47 tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
LeafBox Lat Perfektionist
20 augusti 2015 · 6 359 Inlägg

Putteliten skrev:

LeafBox skrev:

Putteliten skrev:
Det var du som skrev det! Vi kan hålla med om du vill? wink tongue
Bara en tanke, passar inte 100 ok och skivor istället då?

Det är dom bromsarna som inte passar roll
Plus att ET- måttet blir typ, 47 tongue

Jaha, du tänkte köra med dom ja. Spindlarna från 100 passar inte alls eller?
Njaa Navet hamnade väl längre in? Navet långt in = lågt ET. Navet långt ut = högt ET.

100 har inte spindlar, fjäderbenet är inte delbart. neutral

Du har rätt, men ET-mått sitter igentligen bara i fälgen, (då det beskriver "avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet"), och då blir det ju bakvägen.

FÄLGAR med lågt ET = Längre ut eftersom det måste kompensera för hur långt in naven sitter
Men jag förstår vad du menar, jag skulle skrivit 27 istället, för det är måttet fälgarna måste ha för att komma på samma ställe

Senast redigerat av LeafBox (20 augusti 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang