Chevy Belair 57 Kompressormatad

Här kan di följa när jag skruvar amerikanare
  • 53 Följare
  • 23 563 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 juli 2015
Alex_halvordsson
11 oktober 2014 · 657 Inlägg

Har nu insett att Camaro 69:an var för trång för mig som är nästan 2 meter lång så nu har jag gått och blivit med en Chevrolet Belair 57:a istället som ni även kan se här: http://www.garaget.org/?car=366622

57:an har inte varit besiktad sen 2007 så planen är att lyckas besikta den till våren!
Så nu står ho uppallad för genomgång av bromsar, lager och allmän översyn. Men det skall nog inte vara några större problem att få ordning på det.
Sen så sitter det ju en duktigt vässad maskin i bilen med en BDS 6-71 kompressor på toppen och det är väl de grejerna jag får pilla med mest inför en bes. Skall lyfta av kompressorn och bygga en tillfällig platta med förgasare som man bultar dit tillfälligt på kompressorinsuget - tror jag..! Kan hända att jag åker in direkt med kompressorn monterad bara för att se om de säger ngt - med lite tur så sparar det ju en hel del jobb:cool:

https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3476270.jpg
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3476756.jpg
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3476272.jpg

Här har hjulen åkt av och jag har kollat igenom alla bromsar/hjullager och konstaterat att hjullagren har inte fått någon kärlek på många många år så det blir nya lager runt om.
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3479725.jpg

Fälgarna som heter Centerline Convo-pro behöver poleras och under tiden så gör de sig väldigt bra i vardagsrummet.
https://www1.garaget.org/archive/11/10707/366622/366622-3479726.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Tumbleweed
11 oktober 2014 · 1 711 Inlägg

Tummen upp på skitball bil!!

Alex_halvordsson
12 oktober 2014 · 657 Inlägg

Haha tack!

Jag känner själv varje gång jag går in i garaget - "vilken jävla frän bil" big_smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
St3v3
12 oktober 2014 · 357 Inlägg

Inte många fyrdörrars bilar som ser lika bra ut som en 4-dr -57 HT

Alex_halvordsson
12 oktober 2014 · 657 Inlägg

Jag ska erkänna att jag aldrig riktigt fattat hypen runt cheva 57 eller tri-five chevor öht förräns nu. Nu när jag haft denna bil i garaget några nätter och kunna studera hennes linjer och former så blir jag bara mer och mer kär i formerna smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
12 oktober 2014 · 6 469 Inlägg

Ska följas smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Emil_lindow
12 oktober 2014 · 284 Inlägg

ser kul ut smile skulle man inte kunna hänga av kompressorremmen och bestycka om förgasarna så man kan  besiktiga med kompressor fast ej inkopplad?

Pontiac Bonneville "2drht 421" (1965)
Alex_halvordsson
12 oktober 2014 · 657 Inlägg

Ja har faktiskt ingen aning om det går att göra så men det hade ju varit extremt smidigt - någon som vet?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
12 oktober 2014 · 6 469 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Ja har faktiskt ingen aning om det går att göra så men det hade ju varit extremt smidigt - någon som vet?

nej du får plocka bort den, men kan ju tillverka en platta till kompressorinsuget för en förgasare.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Alex_halvordsson
13 oktober 2014 · 657 Inlägg

Jag anade detta så en platta är planen. Har dock kommit över ett gammal std insug med 2 ports förgasare men vetefan om en 2 portare räcker till för att hålla liv i maskin?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 oktober 2014 · 6 469 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Jag anade detta så en platta är planen. Har dock kommit över ett gammal std insug med 2 ports förgasare men vetefan om en 2 portare räcker till för att hålla liv i maskin?

beror ju på hur hårt trimmad den är, med kamaxel & så, om den går för snålt kan den ju gå varm & bränna kolvar mm

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
St3v3
13 oktober 2014 · 357 Inlägg

För en sväng till bilprovningen borde det inte vara några problem
Lär ju inte va så hög komp eller vass kam heller då det är en kompressormotor

Alex_halvordsson
13 oktober 2014 · 657 Inlägg

Kamaxeln skall vara en Competition nx-274H avsedd för kompressor.
Jag har inte hundra koll på vad som är gjort med maskin men jag har hittat info ifrån 2 tidigare ägare som lyder:

"Betongad 4-bultad Cheva smallblock på 412cui, Lunati stålvev, eagle stålstakar, keith black kolvar,etc... Portade DART S/R toppar, Competition NX-274H kam, etc. BDS 6-71 Kompressor toppad med 2st Holley 750cfm fuggar, MSD tändning.

Såhär lyder en tidigare beskrivning av motorn som ja hittat så jag vet inte exakt vad det är för delar i maskin tyvärr....
Motorn är en borrad "400" betongfyllt block,Lunati stål-vev,balanserade GM-stålstakar,TRW-smidda kolva,portade Dart-S/R Torque toppar,rostfria Manley-ventiler (1,94-1,65) COMPETITION-CAM NX-274H, Lunati rullvippor,1,5ARP-vippbultar Moroso-drag pan 7l.h-v pump,milodon pickup Bds-blower-kit 3-deladsnaut 2st Holley 750dp,Hillborn-scoop moroso-ventilatorer samt kåpor rubbet polerat eller kromat..mm..mm"


Jag köper iaf det där insuget+förgasare som jag hittat oavsett då det var väldigt billigt men troligast är att jag låter bygga en platta till insuget och skaffar någon hyfsat vettig förgasare - det kan ju hända att man åker runt lite och då är det ju gött om man får det att lira. Samt att förgasarna lär jag väl bli tvungen att ta isär och packa om till våren. Holley skall tydligen ha en förmåga att torka ut när de står still länge..?

Senast redigerat av Alex_halvordsson (13 oktober 2014)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Alex_halvordsson
13 oktober 2014 · 657 Inlägg

Jag har glömt att nämna en liten men spännande detalj - det finns ingen gaspedal i bilen! Den har väl försvunnit med åren och tro mig, det är fan inte lätt att vara fin och snäll på gasen med bara staget till pedalen att gasa med! big_smile
Så ja, en ny pedal är på G hem!

Senast redigerat av Alex_halvordsson (13 oktober 2014)

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Tumbleweed
13 oktober 2014 · 1 711 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Jag har glömt att nämna en liten men spännande detalj - det finns ingen gaspedal i bilen! Den har väl försvunnit med åren och tro mig, det är fan inte lätt att vara fin och snäll på gasen med bara staget till pedalen att gasa med! big_smile
Så ja, en ny pedal är på G hem!

Asgarv!! :-D

gromitSWE
14 oktober 2014 · 1 677 Inlägg

Ska följas! smile

Alex_halvordsson
14 oktober 2014 · 657 Inlägg

The Blowershop skriver såhär om vilken olja man bör ha i kompressorn "You should run a High Quality 80w/90 gear oil with a GL-5 rating with Zinc. Synthetic oil or Synthetic blends are OK to use."

Och då funderar jag på att använda mig av denna olja - bör väl funka!?
http://www.76olja.nu/produkter/visa/mot … oil-80w-90
http://www.76olja.nu/assets/uploads/products/380/700_76_lubricants_80w_90_high_performance_gear_oil.jpg

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
vEight Baronen
14 oktober 2014 · 1 434 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
The Blowershop skriver såhär om vilken olja man bör ha i kompressorn "You should run a High Quality 80w/90 gear oil with a GL-5 rating with Zinc. Synthetic oil or Synthetic blends are OK to use."

Och då funderar jag på att använda mig av denna olja - bör väl funka!?
http://www.76olja.nu/produkter/visa/mot … oil-80w-90
http://www.76olja.nu/assets/uploads/pro … ar_oil.jpg

Du kan köpa vilken sort du vill bara du har GL-5 märkningen. Det finns inga dåliga oljor idag och bara för att det är ett känt märke på så är det raffinerat på samma raffinaderi som många andra "okända" oljor. Men får du den oljan till ett bra pris så är det väl bara att hälla i. 
Gillar bygget skarpt!! Men dreva ner kompressorn och häng på ett remskydd så kan sbp skita sig på ryggen sen. Thumbs up Mr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Alex_halvordsson
14 oktober 2014 · 657 Inlägg

vEight skrev:
Gillar bygget skarpt!! Men dreva ner kompressorn och häng på ett remskydd så kan sbp skita sig på ryggen sen. Thumbs up Mr! smile

Tackar så mycket - alltid kul med respons! :-)
Dreva ner? Blir det inte mer fart i kompressorn då?

Men jag har faktiskt haft en tanke om att spärra gasen - det finns väl inget som kräver att gaspedalen går att röra mer än typ 2-3 millimeter? För då kan de ju gasa va möcke de vill, lär bara räcka till cruising iaf - eller tänker jag fel nu?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
vEight Baronen
14 oktober 2014 · 1 434 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:

vEight skrev:
Gillar bygget skarpt!! Men dreva ner kompressorn och häng på ett remskydd så kan sbp skita sig på ryggen sen. Thumbs up Mr! smile

Tackar så mycket - alltid kul med respons! :-)
Dreva ner? Blir det inte mer fart i kompressorn då?

Men jag har faktiskt haft en tanke om att spärra gasen - det finns väl inget som kräver att gaspedalen går att röra mer än typ 2-3 millimeter? För då kan de ju gasa va möcke de vill, lär bara räcka till cruising iaf - eller tänker jag fel nu?

Jag omformulerar mig.. du ändrar ju utväxlingen med remskivorna och kan då få den att i princip bara snurra med. Har du gaswire eller länkage? Det går ju att ändra utväxlingsförhållandet på det också. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang