Team Lovetap's Mercedes CLK 3.6L AMG

Nya Tävlingsbilen för 2015
  • 352 Följare
  • 78 689 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 oktober 2015
HPaddict DailyFresh Drifter
30 oktober 2014 · 2 466 Inlägg

Tjenare

Lite Historik:

Efter två mycket tuffa säsonger med min Mercedes 190 så togs beslutet att det får bli en ny bil till 2015.
Anledningen till att 190an pensioneras är dels för att det krävs alldeles för stora ingrepp på den för att få den till det jag vill ha, samt att jag har kört på dispans (Däckrestriktion) i serien pga jag har ombyggda stötdämpartorn ibak.
190an såldes därför förra veckan som rullande chassi, så jag har mycket delar att plocka från den innan den lämnar garaget.

För er som inte vet vilken bil det är jag pratar om så är det denna:

https://www1.garaget.org/archive/74/73566/108070/108070-3396173.jpg

Länk till projekttråden för 190an: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789.

Men nu till det nya projektet!

Projektet har planerats under ca 6 månaders tid och receptet har sakta men säkert vuxit fram och planen är ganska klar men kommer inte att avslöjas direkt utan kommer att visas under projektets gång;)

Med hjälp av min sponsor Seidoworks har jag förverkligat mina tankar om bygget till en 3d modell, detta är teasern vi har släppt än så länge. Hela designen släpps längre fram:)

https://www1.garaget.org/archive/74/73566/368039/368039-3487531.jpg

Info:

Bilen är en Mercedes CLK (W209) 270 CDI -03
https://www1.garaget.org/archive/74/73566/368039/368039-3487525.jpghttps://www1.garaget.org/archive/74/73566/368039/368039-3487527.jpghttps://www1.garaget.org/archive/74/73566/368039/368039-3487529.jpg

Planer:

Motor:
3.6L C36 AMG sexa (M104.941) - Helsmidd
Överladdad

Drivlina:
Quartermaster 3skivig koppling - Sponsrat av SchmidtRacing
Lättat svänghjul - Sponsrat av Specialsvarv.se

Bränslesystem & Sprut:
MaxxEcu
VAG Spolar
ATL Tank
Dubbla 044 pumpar
Catchtank
Nuke Fuelrail
Aeromotive BTR
Stålsombundna PTFE bränsleledningar (Hydroscand)
AEM Bränslefilter
E85

Säkerhet:
Fullbur - Byggd utav MADPerformance
Sparco 4-punkts bälte

Chassi:
Ställbara Aluminiumstag i hela bakvagnen med uniballs - Sponsrat av Hedgehog Tuning & Motorsport
Styrvinkelkit - Custom av MADPerformance

Bromsar:
AMG 6 kolvs ok 345mm skivor (Fram)
500E 2 kolvs ok (Bak)
Pedalställ

Fälgar:
Cosmis Racing XT206R
18x9.5" Fram
18x11" Bak

Kjolpaket:
AMG 500 Kopia paket - Sponsrat av MBSCAShoppen

Kommer mycket mera info under tiden i projekttråden!

Se till att Följa Team Lovetap på Facebook också för ännu mer updates och annat roligt!

Mvh Mårten
Team Lovetap

Senast redigerat av HPaddict (30 oktober 2014)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
30 oktober 2014 · 2 466 Inlägg

Bilen hämtades den 25/10 i england och kördes därefter hem, den 26/10 så var det dags att börja jobba!
Vi började med att väga in bilen som fullt fungerande innan vi började riva för att man skulle ha en referens vikt!

https://www1.garaget.org/archive/74/73566/368039/368039-3487530.jpg
Vågen visade 100kg utan last och med mercan på så visade den 1500 kg vilket innebär att bilen väger 1400 komplett med motor, inredning och allt möjligt lullull. Mindre än vad jag hade räknat med måste jag säga! Riktigt bra start på bygget smile

Och ja, bilen kommer att konverteras till Vänsterstyrd!

Efter vägningen så togs bilen till garaget där det var dags att börja tömma karossen så byggandet kunde ta fart!
Massa kompisar kom till garaget och hjälpte till med rivningen, sjukt stort tack till alla er! hade aldrig gått utan er:)
efter söndagens eftermiddag/kväll samt hela måndagen såg bilen ut såhär:https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-6a17bad19c3768c026020b3a30744ccb.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-ffbccc8979ce5f5609e8baebdf93c49a.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-7d929bd2c383c40c4029493dce602569.jpg
Tjejen hjälper till o river bilen, kan de bli bättre?big_smile

Efter ytterligare en dag:
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-298a903d64a0f8ef8190baca70caf149.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-830019a06d62e5f3753f2554242ddcef.jpg


En annan bra sak upptäcktes vid rivningen som jag inte hade reflekterat över...
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-1b446fed977a81300c989862e89d4e9b.jpg
och det är att engelska bilar har ingen underredsmassa! underbart!

Polaren Nyman hjälpte till att plocka ut inredningen, rutorna och mycket mera!https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c2de8aa61f4a1dd5f8f6df4196a4f1c7.jpg

Rivingen gick snabbt och det har redan städats flertalet gånger i garaget men fortfarande kaos:P Så på fredag kommer 190an tömmas på dom delarna som inte medföljer och sedan ska denna hämtas upp i början på nästa vecka så jag får lite mer plats:) Tills dess hoppas jag kunna komma igång med att bygga bänkar också, så man får någon sorts ordning i garaget.. finns inget värre än o gå labyrint genom garaget hela tiden ^^.

Sen ser jag verkligen fram emot att bygga ihop 3.6an igen, denna gången blir det helsmidd maskin!
Jag har redan fått hem mina specialbeställde JE kolvar till motorn, så det enda som saknas för att bygga ihop motorn nu är smidda stakar, så får se till att lösa de så jag kan bygga motor medans MADPerformance bygger buren.. Visst är dom lite porriga;) :
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-6a2903ab83d37b6d6fbc59135bf1d986.jpg


mina gamla asa fälgar får agera projekt fälgar ett tag wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-290537da97466ad84049de66543f5c40.jpg

Lite rörig första uppdatering men de kommer bli bättre jag lovar!

Mvh Mårten
Team Lovetap

Senast redigerat av HPaddict (30 oktober 2014)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
30 oktober 2014 · 2 466 Inlägg

Christoffer01 skrev:
Följer smile

Kul att höra smile

Riccardo skrev:
Prem lagd och häftigt bygge!

Tackar smile

Smangs skrev:
detta måste följas! smile

Tackar smile

Mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
30 oktober 2014 · 2 466 Inlägg

JoarH skrev:
Ett sånt här ordentligt och seriöst projekt har jag väntat på, äntligen. Väntar med spänning på kommande uppdateringar! Får man fråga hur mycket hästar du satsar på, och vilken vikt du vill ner på? smile

kul att höra smile Effektmålet är satt på 700 hjulhäst, och vikt ca 11-1200 kg.

klabas skrev:
tummen upp! ska bli spännande att följa smile

Tackar smile

Cjonsson skrev:
Kommer helt klart följas! Kör hårt big_smile

Fint de smile de blir mkt o hinna me i vinter nu ^^.

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
31 oktober 2014 · 2 466 Inlägg

vw1303 skrev:
ja eftersom man av någon anledning bestämt sig för att gilla mersa mot all sans o vett o balans måste man ju följa detta ascoola projekt big_smile

Vadå mot all sans o vett:P de e kvalitet som folk verkligen underskattar, motorerna och chassina har mycket potential;) för att inte prata om hur snygga dom blir me enkla medel big_smile

Kul att du vill följa projektet!

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
1 november 2014 · 2 466 Inlägg

Vilot skrev:
Spännande, kommer följas glatt!

Kul att höra smile

Kevin-g skrev:
trevligt projekt. kommer följas smile

Tackar smile

FelixNevhage skrev:
Trevligt! smile lär följa detta! smile

fint de big_smile

vw1303 skrev:
Ja helt klart så . har ju 2st kompressormatade mersor så något fel är det väl på en..... smile

Enda problemet som jag ser är väl den förbannade rosten som alltför gärna vill få fäste om man inte är pissnoggran med bilen.

När det gäller kompressorbilarna är ju möjligheterna till att plocka mer effekt begränsad om man inte ska bygga om fullständigt men de går gott nog för vardagsåka.... chassireaktionerna i min c-klass s202 kompressor  gillar jag verkligen med sportpaketet osv.... inte för att det går att jämföra med ett riktigt bygge men grymt underskattade bilar.

som sagt. kommer bli awsome o följa . helt min stil o smak

stämmer de, Tackar smile

O_N skrev:
Prem lagd! Ser med spänning fram mot vad slutresultatet blir! big_smile

Tackar kul att ni gillar de big_smile

Tottii skrev:
följer! synd du sålde den gamla mercan! brutal på alla sätt smile

kommer bli lika bra me nya bilen! keep going! cool

Ah de är lite synd men, man blir tvungen o släppa saker för o slutföra nästa istället;)

Tackar smile

Mvh mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
2 november 2014 · 2 466 Inlägg

almiroo skrev:
Följer!! Kommer bil grymt!

Tackar smile

mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
2 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 2/11

Tjenare

Helgen började med att jag skulle ta tag i de få asfalts mattorna som fanns i bilen wink. Som tur var så hade polaren en hög med utgångna kolsyre släckare så jobbet gick smidigt och snabbt. ska försöka se om ja kan fixa lite film på detta framöver smile. Efter detta så lades fokusen på att få 190an tömd på de delarna som inte hängde med vid affären till den nya ägaren.

Innan motorn lyftes ur så var jag tvungen att starta den o höra ljudet en sista gång wink
Här kommer ett litet klipp wink
https://vimeo.com/110696123

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-56e9f1dad766038fdcded72454ec3064.jpg
Efter nån timme eller 2 så var maskinen på väg ur wink älskar när saker o ting är så lätt gjort att man kan lyfta maskinen själv utan problem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-94ed4e567b1f89faa6043e7964dfe3df.jpg
Kompressor installationen för er som inte sett hur det är gjort wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e4e2469f5f45b0bd0050197832dc15bf.jpg
Sedan togs mina goa bromsar bort från 190an eftersom ja kan använda dessa på nästa bygge istället för att sälja vidare dom wink De känns alltid större än man kommer ihåg :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-262086db4f5721c5bc8dccf506abb139.jpg
Sedan bultades hela bränslesystemet ut ur bilen, samt sprutet och alla slangar då wink.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-7b8a332d4aa8ea6fd7054d676a35fa06.jpg
Veteranen vs Nybörjaren wink

Nästan helt klar nu med att plocka delarna ifrån 190an har endast små saker kvar imorgon, sedan kan ja förhoppningsvis få lite mer plats i garaget och faktiskt börja bygga något på clkn istället för o bara plocka ner den wink

Hörs imorgon

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
4 november 2014 · 2 466 Inlägg

fadret skrev:
Ska följa detta projekt också

Fint de big_smile

asuus skrev:
följde ditt gamla projekt och kommer följa detta med! blir nog riktigt grymt!

Hoppas du kmr gilla denna tråden me dåwink

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
4 november 2014 · 2 466 Inlägg

vw1303 skrev:
Undrar lite . va är fördelarna med clk:n om man jämför med gamla 190:an ? möjlighet till bättre viktfördelning eller hur går tankarna ? du vill bara ha en nyare bil ?

Fördelarna är väl egentligen att jag får bygga ett nytt chassi, mycket saker man har lärt sig under resans gång med 190an som man vill göra annorlunda. Samt att jag får inte tävla med 190an från o med nästa år då jag har åkt på dispans pga ja inte använder original chassi infästningar som reglerna har krävt..

Så denna bilen kommer byggas med erfarenheterna jag skaffat mig under tiden jag ägt 190an, samt att jag vill bygga på en clk då jag älskar karossen wink

mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
4 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 4/11

Igår plockades det sista ut ur 190an samt att jag fick hjälp o byta plats på clkn och 190an då den skulle hämtas upp idag (Tisdag), Efter detta så städades verkstan en snabbis och jag hade sedan ett möte med MADPerformance om clk bygget.

MadPerformance kommer att hjälpa mig att bygga bur, Länkarmar fram o bak samt passa in min nya låda. sedan kommer han även få bygga tryckrör och grenrör antagligen;)

Anledningen till att vi hade mötet igår var det här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c855666a480014d4e08305b7940bed76.jpg

Clkn har original oljepickupen i bakkant på motorn, sett emot m104 motorn som har pickupen i fram. därför blir det en hel del moddande i den nuvarande subframen fram för att få detta att fungera. Därför så kommer vi fimpa original subframen och bulta upp en liten egen version utav en s13 framvagn. MadPerformance kommer hjälpa mig att göra denna inpassningen men kommer vara med under hela processen och lära mig så gott de går smile

Så nu är det fullt ös och få hem delar så som pedalställ, stolar och s13 framvagn för att ha nått att utgå ifrån.


Idag var även dagen som min käreste lämnade mig, efter 5 års ägande och konstant uppgraderande och mekande så var det dags att ta farväl av min gamla merca 190.
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-ae80da01000b50750c5d5b9fc1aeaed3.jpg

Kommer sakna den arga fronten och den lite inslitna race looken wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-c504e3a728e48b98ca05aec046d0d3e3.jpg

Så sjukt många underbara minnen man har från när man byggt, kört, lagat och utvecklat denna bilen. Detta var min andra bil jag någonsin ägt och den har gått alla steg från helt original, lite ljudbil, gatsladd bil, banbil till full drifting bil.
En herrans massa blod svett o tårar har gått in i bilen men ack så roligt det har varit! Kommer sakna dig min gamle 2.6a!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-302b28877a1c2df84956b97074921809.jpg

Bye Bye Merso!

Känns lite tufft och se bilen åka ifrån garaget... Men det öppnar dörren för CLKn som förhoppningsvis kommer betyda lika mycket för mig som 190an görsmile

Dags för mig och sova nu!

Hörs under veckan

/Mårten
Team Lovetap

Senast redigerat av HPaddict (4 november 2014)

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
10 november 2014 · 2 466 Inlägg

Twins skrev:
sad

Men jag tror nog att nya karossen kommer att bli badass !

Morten, hur är det med Eaton och monojetronic, Insprutsförgasare ? Spelar det någon roll om kompressorn blåser in genom förgasaren eller skall det vara tvärtom ? Sugen på att montera kompressorn jag köpte på Golf Mk2:an smile

Tackar smile

Jag skulle avråda dig från att ge dig in på det med överladd och monojetronic.. bara strul, investera i ett standalone o gör de ordentligt wink

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
10 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 10/11

Tjenare

Sista veckan har varit fullt upp med en hel del annat än o bygga bil..
Det har varit fullt upp med att försöka bearbeta sponsorer, lösa delar, sälja delar, planera bygget och mycket mera men jag känner att det är väldigt viktigt att lägga tiden på sådant nu i ett tidigt skede så man har chansen att få ombord så många sponsorer som möjligt och aldrig behöva vänta på delar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-bfd42f5a4f61ec0b6adba9edfd1801cf.jpg

Kommer använda en Tial 60 mm wastegate på bygget, köpte den av garage polarn jimmy wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-4d4ebd5548f7ecc51f50dc5451d64d37.jpg

Samlat alla 3.6ans delar samt bränslesystem, kolvar och en jädra massa smått o gott på denna pallen wink skönt att man har alla dessa grejerna redan innan smile

På lördagen bar det av till polarens garage för att få bort den lilla rosten som fanns på karossen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-93b89775fca916b2d5f1e6b06a36dc57.jpg
Den ser så sjukt tom ut utan B stolpe tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-154c6b4e7d6e31ef63ab1486fa44dcd1.jpg
In action!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-8e47ff033e77ebb1e0f070a21334e9bb.jpg
Rost är ett jävla påhitt ändå ...

Självklart så började det regna innan vi blev klara så all sand som vi tänkt blåsa bort blev ju svår o få bort samt att det började närma sig dags att lämna tillbaka hyrkärran...

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-50530cfe7208e5bc3852f0aac187b094.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-aebbda0bcb9fb31a4bb029dcbbbe20f4.jpg
Så efter en jädra stress så blev de ju lite ytrost igen efter hemresan. så detta får ja ta o gå över med Ståltrissa på skruvdragaren sen.. de värsta är iaf borta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-89556fbc51a3e20cbecf8309ec464ee5.jpg
Var även iväg idag och hämtade upp min nya framvagn från polarna upp i Backwood garage här i göteborg! även kända som Victor Karttunen drifting, stort tack för att ni fixa framvagnen till mig!

Imorgon tänkte jag rycka ner chassit på clkn för att få detta samlat och isär plockat för att få allt samlat som ska iväg på blästring under veckan, sedan blir det till att borra bort massa punktsvetsar för att få bort massa onödiga beslag osv..

Hörs i dagarna!

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
12 november 2014 · 2 466 Inlägg

BengtAchmed skrev:
Varför inte torrsump? Om du ska köra seriöst kommer det nog vara värt de extra slantarna alla gånger.  Du får en mycket mer driftsäker motor och så får du mer plats för framvagnen

För att jag aldrig har haft problem med oljetryck eller oljetemperatur, samt att det är inga problem med utrymmet när jag har fått dit s14 framvagnen;) Sedan kommer det vara extremt trångt med att få plats för en till remdriven pump då det redan kommer vara trångt där framme.

Mvh Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
12 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 12/11

Tjenare


Igår så var det dags o försöka ställa i ordning karossen så de finns plats o få upp den i karossvaggan framöver, när den sedan stog på tvären istället så passade jag på att slänga ner bakvagnen och börja plocka isär den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-f622f283b455a441568fb0b2ea750915.jpg

Blir en del rost på grejerna med åren..

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-0b64283aa1501bcedfc8a0523ee3c054.jpg

Efter en stund så var subframen tom på grejer och jag lade delarna i högen som ska sandblästras..
Kommer ta bort bussningarna innan blästringen dock.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-e5e6e360f5b4dd152c7788fdea59e4de.jpg

Sedan kom tiger sågen fram och de börja flyga lite plåt här o var tongue Det var dags o kapa bort sparklådorna bak och förbereda för bash baren!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-daebbd941157d1e9bd518a2ab96795c7.jpg

Gone!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-72977101b72bbbba7eae8dc0ff0969b6.jpg

Så gött! kommer bli fint detta wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-1f2598d68ab25add6c4fa7ab9e575404.jpg

Använde fin tuborgen och lite annat gött för o bara få en bild över hur de kommer bli med tanken sedan, verkar bli som jag har tänkt mig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-57d9d2a069f2242acea006e98bf09903.jpg

Fuel Cellen kommer att få en vattenskuren ram runt sig samt en egen rör ram runt sig och ha bash baren utanför den sedan så att tanken kommer ej sitta ihop med den "yttre bash baren".

Kommer snygga till alla kapningar och sådant i veckan är tanken, samt försöka få tag i ett borr för att få bort alla svetspunkter som håller alla småbeslag!

Hörs i veckan!

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
15 november 2014 · 2 466 Inlägg

NTCRS skrev:
Ska bli intressant att följa smile

Kul att höra smile

vw1303 skrev:
diffen från denna är skrot eller ska den behållas ? kan vara intresserad av att köpa denna annars.....

Denna diffen är till salu som de ser ut nu;)

c_lazer skrev:
Fan va ballt projekt, du imponerar hela tiden Mårten! Klart man lagt en pren... Säg till om du behöver ngn hjälp bara! big_smile

Tackar så mkt christian kul att höra smile de kan nog behövas lite glasfiber kunskap längre fram wink

Twins skrev:
ni är inte rädda med att sätta i kapen ser jag, vad blir planerna inom viktminskingen för bilen ?

Hehe ne de får man inte vara wink Målet är väl o ligga runt 1100 kilo turn key wink

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
16 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 16/11

Hello

I helgen har det blivit en del garage tid, chassit strippas fortfarande på vikt och onödiga saker.. Men det har faktiskt börjats svetsas lite på karossen vilket känns bra istället för o bara plocka isär o kapa ^^.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-b717832ad683bbffb9c83d4d41f8de79.jpg

Började med att köpa en massa slip o kap skivor för att kunna köra på, så sen satte jag mig o använde stålborsten på vinkelkapen för o slipa bort rosten som fanns på baken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-41cb4dd28f35e9f8d759092a3bb6e00a.jpg

Sen var de dags o börja borra ut ett hundra tal med punktsvetsar för att ta bort massa onödiga fästen och plåtar som inte ska vara kvar, dels för lättning och för utrymme;)

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-2427c733629f9145385a6c165d578c8a.jpg

Sååå många punktsvetsar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-bfa5194a7dc8c6079a6a55e41be4d790.jpg

Efter några timmar så vart det en hög me skit som kommit ur bilen:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-8ff3e8d220b4230e62c534994507c6b3.jpg

En del av plåtarna i motor rummet kunde ja ta bort med bara punktsvets borret men vissa var ja tvungen o kapa bort, så dags o kötta vinkelkap!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-6d29d1f2ce37dd3c9fcd7367e224879d.jpg

Efter en stund var de mesta borta och det var dags o börja svetsa igen de utborrade punkt svetsarna samt sömsvetsa skarven där punktsvetsarna var borttagna;)

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-15704b216ee8c3ab1a0e425412fd1eb8.jpg

Jag menar denna kanten bakom motorn, som nu är till snyggad o sänkt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-2750b743525de96983bf7bb6249288f3.jpg

Svetsa svetsa wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-7955518f893c82e268b0ebb717149e9e.jpg

Blev mycket cleanare och mycket mer plats än innan tycker jag, va tycker ni?

Imorgon är planen att börja boxa rambenen för infästning utav basaren, samt fortsatt till snyggande utav karossen och svetsa i punktsvetsarna jag har borrat ur. sedan är det även dags o börja snida på fästen för att få upp karossen i karossvaggan!

Cya

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
HPaddict DailyFresh Drifter
25 november 2014 · 2 466 Inlägg

Update 25/11

Tjenare

Den sista veckan har det varit full rulle i garaget och de har hänt en del, det går framåt med karosseri arbetet och det börjar närma sig att lämna bilen till Madperformance för att bygga bur! Men här kommer lite info om va som hänt under den gångna veckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-ad18d0eeb14ae559987e3047d7bb91b6.jpg
Plockade på tråget snabbt o flyttade svänghjul och koppling från den fungerande motorn och bultade dit det på det sprängda blocket så Madperformance kan måtta in svepet på den nya lådan;)

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-a01a9cfded07c8eb8a7f31737abe57e2.jpg
När ändå motorn var uppe i motorlyften så passade jag på att kolla hur mycket utrymme ja verkligen hade;)
Det ser bra ut med plats faktiskt, gör extremt mycket att ha en vanlig styrväxel istället för en styrsnäcka som på 190an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-8873d18eedf1504a0817d40d7eb8f61f.jpg
Sedan var de dags o snygga till kapningarna på rambenen samt kapa till ändplattorna för rambenen där bashbaren ska infästas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-ac5b8b8c43c94f0c6e010ea4169f3d66.jpg
Sedan svetsades ändarna bak

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-0fe95b1bc16dc6e5ed0a9e44c4b4540c.jpg
och främre rambenen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-b87f95042890e730292e9824cd7bdc85.jpg
Efter detta var det dags o väga dörrarna och dessa jävlarna vägde fan 35 kilo styck! dags o sätta kapen i dessa:P

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-75eaf4103eae5baac7fc4ff0847ae50b.jpg
Vips så vägde dom 20 kilo styck istället för 35, dock är de lite asfaltsmatta att ta bort, snygga till kapningen samt fixa fram plastrutor längre fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-2474bd6ca674ef4624aa81e243c7c2b2.jpg
Sedan var det dags för den klassiska bbq'n i garaget med lite brända bussningar så jag kunde få delarna förberedda för blästring!

Efter ett tag med brinnande gummi och lite slag med hammaren så var dom ute och jag började samla ihop grejerna så jag kan lämna dom hos blästern! Utöver detta så har jag lyckats få fram en bra design för bashbaren hur den ska se ut och hur infästningarna ska lösas:)

Sedan har jag goda nyheter, mötena med sponsorer lönar sig och jag kan stolt presentera att jag kommer åka med Cosmis Racing XT206R fälgar på clkn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73566/73566-78b92bad111456474a2f6c1a0b89956a.jpg

Tack vare Cosmis Racing Wheels Europe och Seidoworks så kommer dessa fälgarna sitta på bilen och jag tycker dom är stört feta, kan inte bärga mig att se dom på bilen!
De är beställda i måtten:
18x9.5 ET10 Fram
18x11  ET8 Bak

Kommer sitta som en käftsmäll på bygget!

Kontakta Seidoworks på Facebook om du är intresserad av en uppsättning fälgar!


Flertalet Sponsormöten har skett den sista tiden och jag hoppas kunna avslöja lite fler bra nyheter under veckan!

Stay tuned!

/Mårten
Team Lovetap

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
26 november 2014 · 2 466 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Följer med glädje alltid lika roligt med lik sinnade personer som kör kompressor på rak 6or !

Kul att höra;) Ja det är ju fina grejer;)

Chunkahee skrev:
Fyyy så ful bil..clk..du vet vem...

Hehe tongue jupp

Victor_Ahlander skrev:
Jäklar va feta fälgar!

Ah de e riktigt feta!

c_lazer skrev:
Grymt jobbat gubben! Brutalt snygga fälgar!

Tackar big_smile tror de kommer sitta fint

/Mårten

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
HPaddict DailyFresh Drifter
30 november 2014 · 2 466 Inlägg

Liljenfeldt skrev:
Det här följer jag garanterat!

Kul att höra:)

Mvh Mårten Stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang