Stora Megasquirt tråden, Frågor, Guide, o.s.v

klubbfors
2 december 2014 · 135 Inlägg

Halloj.

Testade mitt nyanlända paket inne på rummet med lite givare, funkade klockrent förutom vattentempgivaren.... visar ~~155C i normal rumstemperatur. Vad jag förstått så går det inte att kalibrera givarna med MS1V3, korrekt?
Så frågan blir då vilka givare som faktiskt fungerar? Helst någon modell som finns på Biltema eller någon annan stans lätt till smile
Testade aldrig lufttempgivaren då jag var för lat för att gå ut och hämta den, så undrar om det kan bli samma skit med den?... är från en -96 850 GLT smile

torpis Forummoderator
3 december 2014 · 10 572 Inlägg

klubbfors skrev:
Halloj.

Testade mitt nyanlända paket inne på rummet med lite givare, funkade klockrent förutom vattentempgivaren.... visar ~~155C i normal rumstemperatur. Vad jag förstått så går det inte att kalibrera givarna med MS1V3, korrekt?
Så frågan blir då vilka givare som faktiskt fungerar? Helst någon modell som finns på Biltema eller någon annan stans lätt till smile
Testade aldrig lufttempgivaren då jag var för lat för att gå ut och hämta den, så undrar om det kan bli samma skit med den?... är från en -96 850 GLT smile

Alltså, läsa manualen är A och O för att ens komma nära att lyckas, i synnerhet med MS.

http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#clt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Tha_Backer
22 mars 2015 · 23 Inlägg

Tjenare!
Har precis monterat ett Ms1v3 på min 940 B230Fk.
Kör Vr Givare på Svänghjulet 60-2
Edis 4 tändspole. Boxen har körts med dessa grejer innan.
Men när jag koppla upp datorn så ville inte programmet och boxen sammarbeta så fick inte ut dom gamla ignition settingsen. Så nu undrar jag hur ska dessa stå? Har fått Rpm trigger signal och Nollat på 1cyl men känns som dom andra cyllarna inte är med. vad ska det stå för värden i trigger pos A etc?
Sen PWM limit etc vad ska stå där? Det är väll för Hög ohm/Låg? Kör 940 original spridare som ska vara lågohm?

ska ta en bild och lägga upp på mina inställningar.

//Robin

Tha_Backer
22 mars 2015 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/108/107781/107781-6eb5120f84416f3d70c812b3785cd73a.jpg

Emiliutti
5 december 2016 · 29 Inlägg

livar upp tråden!
Har kopplat in mitt ms nu med detta kopplingsschema http://www.msextra.com/doc/general/pix/ … ternal.png
men när ja vrider på tändningen så blinkar de bara till i boxen?
3 dioder sen när ja startar ms2v3 programmet så hittar den inte boxen? Hjälp uppskattas! Allting har ström och gjord!

Gäller en b230fk
Boxen är beggad men den fungerar

Senast redigerat av Emiliutti (5 december 2016)

torpis Forummoderator
6 december 2016 · 10 572 Inlägg

Har du ström fram hela tiden då?  Flasha om processorn kanske....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Emiliutti
7 december 2016 · 29 Inlägg

torpis skrev:
Har du ström fram hela tiden då?  Flasha om processorn kanske....

Nu funkar det. Var usbkabeln som jag hade som de var fel drivrutin till.

Nu till de andra problemet -.-

Någon som vet hur man flyttar över en tune från ms1 till ms2? har fått tag i en startmapp nu men den är till ms1 och går inte att lägga in på ms2 utan att ja får massa felkoder

simlar
7 december 2016 · 5 516 Inlägg

Emiliutti skrev:

torpis skrev:
Har du ström fram hela tiden då?  Flasha om processorn kanske....

Nu funkar det. Var usbkabeln som jag hade som de var fel drivrutin till.

Nu till de andra problemet -.-

Någon som vet hur man flyttar över en tune från ms1 till ms2? har fått tag i en startmapp nu men den är till ms1 och går inte att lägga in på ms2 utan att ja får massa felkoder

Generera en ny bränslemapp och kopiera någon annans tändningsmapp är vad jag rekommenderar.
Att ta någon annans mapp som startmapp brukar ofta resultera i dålig motorgång.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Emiliutti
7 december 2016 · 29 Inlägg

simlar skrev:

Emiliutti skrev:

torpis skrev:
Har du ström fram hela tiden då?  Flasha om processorn kanske....

Nu funkar det. Var usbkabeln som jag hade som de var fel drivrutin till.

Nu till de andra problemet -.-

Någon som vet hur man flyttar över en tune från ms1 till ms2? har fått tag i en startmapp nu men den är till ms1 och går inte att lägga in på ms2 utan att ja får massa felkoder

Generera en ny bränslemapp och kopiera någon annans tändningsmapp är vad jag rekommenderar.
Att ta någon annans mapp som startmapp brukar ofta resultera i dålig motorgång.

Har fått en startmapp av skogenracing som är till den setupen jag har. Problemet är att den inte tänder alltså de kommer ingen gnista alls. så de bästa vore om ja kunde få över deras startmapp så den funkar på mitt ms2 men vet inte hur jag får de o funka

simlar
7 december 2016 · 5 516 Inlägg

Emiliutti skrev:

simlar skrev:

Emiliutti skrev:

Nu funkar det. Var usbkabeln som jag hade som de var fel drivrutin till.

Nu till de andra problemet -.-

Någon som vet hur man flyttar över en tune från ms1 till ms2? har fått tag i en startmapp nu men den är till ms1 och går inte att lägga in på ms2 utan att ja får massa felkoder

Generera en ny bränslemapp och kopiera någon annans tändningsmapp är vad jag rekommenderar.
Att ta någon annans mapp som startmapp brukar ofta resultera i dålig motorgång.

Har fått en startmapp av skogenracing som är till den setupen jag har. Problemet är att den inte tänder alltså de kommer ingen gnista alls. så de bästa vore om ja kunde få över deras startmapp så den funkar på mitt ms2 men vet inte hur jag får de o funka

Ok.
Har för mig mapparna inte är kompatibla utan du får i så fall manuellt kopiera över alla inställningar, dock ej helt hundra på det då jag endast kört MS1 och gjort mina egna mappar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Emiliutti
7 december 2016 · 29 Inlägg

simlar skrev:

Emiliutti skrev:

simlar skrev:

Generera en ny bränslemapp och kopiera någon annans tändningsmapp är vad jag rekommenderar.
Att ta någon annans mapp som startmapp brukar ofta resultera i dålig motorgång.

Har fått en startmapp av skogenracing som är till den setupen jag har. Problemet är att den inte tänder alltså de kommer ingen gnista alls. så de bästa vore om ja kunde få över deras startmapp så den funkar på mitt ms2 men vet inte hur jag får de o funka

Ok.
Har för mig mapparna inte är kompatibla utan du får i så fall manuellt kopiera över alla inställningar, dock ej helt hundra på det då jag endast kört MS1 och gjort mina egna mappar.

ja jag sitter och finular lite nu så får väll se hur de går för mig

Beaverus
5 januari 2019 · 257 Inlägg

Hejsan! Håller på och bygger ms3 i min 965 t5 och har stött på problem. Då detta är "den stora ms-tråden" tänkte jag att jag försöker här. Får fin sinuskurva på triggern när jag kollar med oscilloskopet men datorn registrerar varken den eller camen. Allt ska vara pinat för vr men får inget utslag alls i log. Väldigt tacksam för svar

Senast redigerat av Beaverus (5 januari 2019)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
chybber
5 januari 2019 · 61 Inlägg

Beaverus skrev:
Hejsan! Håller på och bygger ms3 i min 965 t5 och har stött på problem. Då detta är "den stora ms-tråden" tänkte jag att jag försöker här. Får fin sinuskurva på triggern när jag kollar med oscilloskopet men datorn registrerar varken den eller camen. Allt ska vara pinat för vr men får inget utslag alls i log. Väldigt tacksam för svar

Du får skruva på "pottarna" inne i boxen.

torpis Forummoderator
5 januari 2019 · 10 572 Inlägg

Har MS3 fortfarande pottar i boxen?

Vill minnas att Mega Tune och Tuner Studio fick användas växelvis.... bland annat hade tuner studio en bättre vy av triggern och Mega Tune hade andra saker typ kalibreting TPS som inte gick i det andra....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Beaverus
11 januari 2019 · 257 Inlägg

Jodå ms3 har fortfarande pottarna kvar. Samma med expander kortet. Har ställt pottarna så jag fått en helt underbar sinuskurva på mitt gamla analoga oscilloskop så borde inte vara pottarna som spökar.

Kan jag få ut nåt i logviewer om inte tuner studio hittar nåt?

Och ska det vara kontakt mellan två stift på q19 och q20

Senast redigerat av Beaverus (11 januari 2019)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
setasfull
9 juli 2020 · 13 Inlägg

Hej! Har kopplat in ett ms2v3 på min 940 med b230 men har problem med tändningen. Boxen är byggd och körd i simulator av mofid som då har lött in ett extra tändsteg för att kunna köra wasted spark utan extern tändmodul. Provade först med kl racings wasted spark spole men får bara gnista på två tändkablar? Prövade istället en fordspole från biltema men det är precis samma sak även där. Ett förtydligande, jag har kört testförlopp på båda tändutgångarna från boxen i tunerstudios test läge, som då ger gnista från båda spolarna på mitt "coilpack" men bara på en utgång i taget
(spark A = gnista på en kabel. Spark B = gnista på en kabel)

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199809/199809-bac65e9f27b4eb3ff4bd0e5dcac0af31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199809/199809-4a2c0e182f92c68555fbdb396e44ee11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199809/199809-70ef56c8ec9ac7d314fff5ce0b1f5979.jpg

Volvo 940 Turbo "Doris" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang