Installera extraljus på Honda Accord -00

svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

Håller på att installera två Hamron halogen extraljus från Jula på hondan. Köpte ett färdigt kabelkit, som nu är installerat, förutom kabeln till helljuset. Var kopplar jag in den? Provade på bägge anslutningarna på helljuslampan, men då lyste extraljusen hela tiden. Nån som vet varifrån jag ska ta ström från helljuset?

Mack Forum- och sitemoderator
6 december 2014 · 26 112 Inlägg

Mät med multimeter vilken kabel som är för tillslaget till helljuset.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209692/209692-a1e60f291575158729510461ffc5240e.jpg
Vänster helljuslampa
Provade att koppla in mig på både den gula resp svarta kabeln, men med samma resultat dvs att extraljusen lyste vid halvljus påslaget. Och det vill man ju inte ha.

svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

Ska prova multimetern.

zzr94092
6 december 2014 · 4 378 Inlägg

minusstyrt?

svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

Hur menar du då?

svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

Varifrån tar jag styrström?

zzr94092
6 december 2014 · 4 378 Inlägg

att det ligger + på hela tiden,sen tänds/släcks ljuset av minus kabeln,du måst prova med en testmejsel eller en multimeter, gamla volvo s/v40 är byggda så,,skulle så vara fallet får du koppa om reläet,men kolla hur det är först.

svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

Ok, då kanske jag inte kan använda det färdiga kabel kitet då? Utan skaffa ett vanligt relä att koppla på? Ska mäta med multimeter så snart jag hinner.

zzr94092
6 december 2014 · 4 378 Inlägg

funkar säkert den satsen du ,bara arr man får flytta på lite kablar,men mät upp hur det funkar,så tar vi omkopplingen sen.

svebbe65
6 december 2014 · 15 Inlägg

Satsen ser ut som sådan att från pluspol på batteriet går en röd kabel, med säkring, in i det inkapslade reläet. Från jordpunkt på bilen går en svart kabel till reläet. Ut från reläet går en röd pluskabel som går till plus på resp extraljus. Från reläet går en svart kabel till resp minus på extraljusen. Sen går ytterligare en kabel, vit, från reläet som ska gå till styrström från helljus. Det är den kabeln jag har problem med (vad jag vet, det kan vara nåt annat). Ska kolla upp vart på helljuset det finns ström vid helljuspåslag med en multimeter så snart jag har möjlighet.

Detta har jag tagit från minnet, men ganska säker på att det ser ut så enligt bifogat kopplingsschema jag fick med.

Senast redigerat av svebbe65 (7 december 2014)

svebbe65
7 december 2014 · 15 Inlägg

Vet inte riktigt hur jag ska mäta med multimetern, men sätter jag multimeterns jordpinne på jord i motorutrymmet och multimeterns pluspinne till den gula kabeln får jag bara 0.28 V och ännu mindre på den svarta. Ska det vara så?

svebbe65
7 december 2014 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209692/209692-0afca510f15beeb8a71207e4e81f8c5c.jpg
Kopplingsschema

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

0.28V? Med belysningen igång? Har du rätt inställning på multimetern?

http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/282236d1376942013-psu-test-dc-output-voltage-meter-reading-volt-settings.png

svebbe65
7 december 2014 · 15 Inlägg

Nej, det hade jag förstås inte smile

Med rätt inställning på multimeter så var det 10.74 V på den gula kabeln och 0.33 på den svarta. Då bör det vara den gula jag tar styrström från dvs den vita kabeln i kopplingsschemat?

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

svebbe65 skrev:
Nej, det hade jag förstås inte smile

Med rätt inställning på multimeter så var det 10.74 V på den gula kabeln och 0.33 på den svarta. Då bör det vara den gula jag tar styrström från dvs den vita kabeln i kopplingsschemat?

Det stämmer bättre. Det är mycket riktigt så som du säger, på bilden du lade upp i inlägg #3 så är det alltså den gula kabeln som är plusmatningen som du ska använda.

Om du har en så kallad "minusstyrd" bil så är det bäst om du använder ett relä där du kan koppla styrströmmen tillbaka till originalbelysningens minuskabel (den svarta i bilden i inlägg #3). Normalt sett är det plint nr 85 och 86 som ska gå mellan originalbelysningens plus- och minuskontakt, 30 ska till batteriets pluspol (med en säkring så nära batteriet som möjligt), och 87 till extraljusen.

svebbe65
7 december 2014 · 15 Inlägg

Ok , tackar! Men mitt kabelkit innehåller relä, säkring och är kopplat enligt mitt inlägg nr 13. Behöver jag göra något ytterligare än att koppla in mig på den gula kabeln med kabelkitets vita kabel? Om jag har minusstyrd bil menar jag.

Senast redigerat av svebbe65 (7 december 2014)

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

svebbe65 skrev:
Ok , tackar! Men mitt kabelkit innehåller relä, säkring och är kopplat enligt mitt inlägg nr 13. Behöver jag göra något ytterligare än att koppla in mig på den gula kabeln med kabelkitets vita kabel? Om jag har minusstyrd bil menar jag.

Nej, enda skillnaden med minusstyrd bil är att du måste koppla ytterligare en kabel tillbaka till originalbelysningen. Du kopplar en kabel från den gula plusmatningen och en kabel tillbaka till den svarta (minus) kabeln.

Den kabeln som jag nu pratar om verkar inte finnas med på kopplingsschemat, så jag antar att den är ihopskarvad med resterande minuskablar och det skulle jag inte vilja koppla in till originalbelysningen (riskerar att överhetta kablarna då), utan det skulle jag koppla till chassit eller direkt på batteriets minuspol.

svebbe65
7 december 2014 · 15 Inlägg

Mervolic skrev:
Nej, enda skillnaden med minusstyrd bil är att du måste koppla ytterligare en kabel tillbaka till originalbelysningen. Du kopplar en kabel från den gula plusmatningen och en kabel tillbaka till den svarta (minus) kabeln.

Bara så att jag förstått rätt, jag ska koppla en kabel från den gula kabelanslutningen vid lampan till den svarta kabelanslutningen vid lampan? Blir det inte kortslutning då? Kanske förstod dig fel där...eller menar du två olika kablar ska dras från den gula kabelanslutningen och från den svarta kabelanslutningen till befintligt relä? Du har ingen bra bild hur det ska se ut? Sorry to be a pain in the a** 😊

Läste någonstans att Volvo S40/V40 hade samma system som Accorden, och då gjorde man enligt följande:

På den bilen funkar det tydligen inte att koppla relät på vanligt sätt, dvs att jorda relät i karossen. Koppla relästift 85 till helljuslampans minus och relästift 86 till helljuslampans plus, då ska det fungera.

Det kan inte vara så att jag ska koppla jordkopplingen, dvs den som jag tidigare kopplade till karossen, istället ska kopplas direkt till den svarta kabelanslutningen på helljuset, dvs den svarta kabeln på min första bild? Det var kanske så du menade också? Låter det helt tokigt...?

Senast redigerat av svebbe65 (7 december 2014)

Mervolic Yawn...
7 december 2014 · 3 151 Inlägg

svebbe65 skrev:
Bara så att jag förstått rätt, jag ska koppla en kabel från den gula kabelanslutningen vid lampan till den svarta kabelanslutningen vid lampan? Blir det inte kortslutning då? Kanske förstod dig fel där...eller menar du två olika kablar ska dras från den gula kabelanslutningen och från den svarta kabelanslutningen till befintligt relä? Du har ingen bra bild hur det ska se ut? Sorry to be a pain in the a** 😊

Läste någonstans att Volvo S40/V40 hade samma system som Accorden, och då gjorde man enligt följande:

På den bilen funkar det tydligen inte att koppla relät på vanligt sätt, dvs att jorda relät i karossen. Koppla relästift 85 till helljuslampans minus och relästift 86 till helljuslampans plus, då ska det fungera.

Det kan inte vara så att jag ska koppla jordkopplingen, dvs den som jag tidigare kopplade till karossen, istället ska kopplas direkt till den svarta kabelanslutningen på helljuset, dvs den svarta kabeln på min första bild? Det var kanske så du menade också? Låter det helt tokigt...?

Det var så jag menade, du ska INTE koppla all jordning till svarta kabeln på originalbelysningen.

Det du måste göra om du har en minusjordad bil (typ S/V40, Accord, m.fl) är att införskaffa ett relä som du kan koppla om (går säkert att göra med det du har nu också, men lättast är väl egentligen att köpa ett löst relä och byta ut det som sitter där).

Du kopplar 85 till helljuslampans minus (svarta kabeln), och 86 till helljuslampans plus (gula kabeln). Sedan kopplar du 30 till batteriet (med en lämplig säkring så nära batteripolen som möjligt) och 87 kopplar du till extraljusen. Extraljusen jordar du sedan som vanligt i karossen eller direkt till batteriets minuspol.

Här är en bild på ett vanligt extraljusrelä (visserligen 6 Volt, men principen är densamma):
http://www.ctaservice.se/delar/light/Guilera-02-0307.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang