Installera extraljus på Honda Accord -00

rawsezx
7 december 2014 · 116 Inlägg

Om reläet ifråga inte har en diod över spolen (bilden som du postade har inte det) så kan du vänta på plus och minuskabeln till batteriet, nackdelen är dock att säkringen sitter på fel sida, men för att testa om du har kopplat in rätt på helljuset temporärt.

Har du crimpverktyg så kan du stifta ur 85 och 86, flytta den vita kabeln från 86 till 85, sedan bygla 30 till 85. Nu har du med all säkerhet den svarta jordkabeln som går till extraljusen byglad till 85.

Eller som tidigare påtalat, köpa ett helt nytt relä med kablage och koppla om, alternativt en kabelsats som är byggd för minusstyrda system, eller sista alternativet, köpa en extraljusenhet från http://xbb.nu/ då kan du koppla in hur du vill, på plussidan, minussidan etc.

svebbe65
8 december 2014 · 15 Inlägg

Tack för alla bra svar! Tror jag köper ett nytt relä och kablar och kopplar enligt era beskrivningar.

svebbe65
14 december 2014 · 15 Inlägg

Så här kopplade jag, och det blev bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209692/209692-3eb928e40988cc7c02428580fca0a2f3.jpg

Mervolic Yawn...
14 december 2014 · 3 151 Inlägg

Helt rätt. smile Lyser bra nu då?

svebbe65
14 december 2014 · 15 Inlägg

Jadå, det lyser bra. Det är ju inga Hella eller Bosch, men betydligt bättre än innan. Skönt med lite mera ljus på mörka vägar på  landet. cool

Tack för all hjälp!

Senast redigerat av svebbe65 (14 december 2014)

Mervolic Yawn...
14 december 2014 · 3 151 Inlägg

svebbe65 skrev:
Jadå, det lyser bra. Det är ju inga Hella eller Bosch, men betydligt bättre än innan. Skönt med lite mera ljus på mörka vägar på  landet. cool

Tack för all hjälp!

Javisst. Själv monterade jag nyligen tre stycken SIM (229kr/st) med bred ljusbild på företagsbilen, lyser riktigt bra. Tycker personligen att det är bättre ljus än NBB Alpha då jag inte gillar Alphas starka kärna. SIM lyser jämnt och fint över hela vägen. Har sjukt bred ljusbild nu. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-888b825c68fa397b04217626a0874abb.jpg

MammDiin
14 december 2014 · 2 016 Inlägg

Mervolic skrev:

svebbe65 skrev:
Jadå, det lyser bra. Det är ju inga Hella eller Bosch, men betydligt bättre än innan. Skönt med lite mera ljus på mörka vägar på  landet. cool

Tack för all hjälp!

Javisst. Själv monterade jag nyligen tre stycken SIM (229kr/st) med bred ljusbild på företagsbilen, lyser riktigt bra. Tycker personligen att det är bättre ljus än NBB Alpha då jag inte gillar Alphas starka kärna. SIM lyser jämnt och fint över hela vägen. Har sjukt bred ljusbild nu. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153136/153136-888b825c68fa397b04217626a0874abb.jpg

Ja faktist är det lite dåligt när inte det finns någon variant av NBB Alpha 225 där kärnan hade varit borta och istället mera bredd. Enda fördelen med kärnan är om man vill ha långt och brett (lite som 2 fjärr och 1-2 pencil) ljus med endast två extraljus.

SIM och exempelvis NBB Alpha 175 är bättre om man vill ha brett ljus för de har nästan jämnstarkt ljus över hela ljusbildens bredd.

Men som alltid så gäller det att välja ljuset efter vägarna man kör på. Krokiga vägar så bredare ljusbild och rakare så kan man ha mera längd. Kör man på ställen där det är mycket höjdskillnader så är Alpha 175 riktigt bra för de har rätt så bra höjd på ljusbilden om man har dem xenonkonverterade.

Mervolic Yawn...
14 december 2014 · 3 151 Inlägg

MammDiin skrev:
Ja faktist är det lite dåligt när inte det finns någon variant av NBB Alpha 225 där kärnan hade varit borta och istället mera bredd. Enda fördelen med kärnan är om man vill ha långt och brett (lite som 2 fjärr och 1-2 pencil) ljus med endast två extraljus.

SIM och exempelvis NBB Alpha 175 är bättre om man vill ha brett ljus för de har nästan jämnstarkt ljus över hela ljusbildens bredd.

Men som alltid så gäller det att välja ljuset efter vägarna man kör på. Krokiga vägar så bredare ljusbild och rakare så kan man ha mera längd. Kör man på ställen där det är mycket höjdskillnader så är Alpha 175 riktigt bra för de har rätt så bra höjd på ljusbilden om man har dem xenonkonverterade.

Jo, det tyckte jag med. Hade Alpha 225 på samma bil innan, men de blev stulna (konstigt... roll ). SIM verkar jag få behålla längre. Fördelen med SIM är att de har mjukare ljusbild, men nackdelen är ju som du påpekar att man förlorar lite längd. Men det är så obetydlig skillnad i längden att jag kan leva med det. Har heller inget behov av att se någonting längre bort än 300 meter ändå, oftast är raksträckorna jag kör på betydligt kortare än så.

Ska prova xenonkonvertera dom sedan tänkte jag. Vet du om F7-ballaster ryms i lykthuset eller måste ballasterna placeras utanför?

MammDiin
14 december 2014 · 2 016 Inlägg

Mervolic skrev:

MammDiin skrev:
Ja faktist är det lite dåligt när inte det finns någon variant av NBB Alpha 225 där kärnan hade varit borta och istället mera bredd. Enda fördelen med kärnan är om man vill ha långt och brett (lite som 2 fjärr och 1-2 pencil) ljus med endast två extraljus.

SIM och exempelvis NBB Alpha 175 är bättre om man vill ha brett ljus för de har nästan jämnstarkt ljus över hela ljusbildens bredd.

Men som alltid så gäller det att välja ljuset efter vägarna man kör på. Krokiga vägar så bredare ljusbild och rakare så kan man ha mera längd. Kör man på ställen där det är mycket höjdskillnader så är Alpha 175 riktigt bra för de har rätt så bra höjd på ljusbilden om man har dem xenonkonverterade.

Jo, det tyckte jag med. Hade Alpha 225 på samma bil innan, men de blev stulna (konstigt... roll ). SIM verkar jag få behålla längre. Fördelen med SIM är att de har mjukare ljusbild, men nackdelen är ju som du påpekar att man förlorar lite längd. Men det är så obetydlig skillnad i längden att jag kan leva med det. Har heller inget behov av att se någonting längre bort än 300 meter ändå, oftast är raksträckorna jag kör på betydligt kortare än så.

Ska prova xenonkonvertera dom sedan tänkte jag. Vet du om F7-ballaster ryms i lykthuset eller måste ballasterna placeras utanför?

Vet inte om de ryms, fanns säkert någon i tråden som stängdes som testat.

ElRuben
20 februari 2021 · 10 Inlägg

svebbe65 skrev:
Så här kopplade jag, och det blev bra!

http://www1.garaget.org/gallery/images/210/209692/209692-3eb928e40988cc7c02428580fca0a2f3.jpg

Vart köpte du reläsatsen ifrån? Funkar ett från biltema? Ska försöka mig på att koppla extraljus till min honda accord.

torsen
21 februari 2021 · 7 198 Inlägg

Ett, kanske lite omständligt sätt att få plus från helljusråden, på vissa japanska bilar, är att via ett mikrorelä "polvända" minus till plus.
Har jag gjort på Suzuki Samurai.

Hur gammal är din Honda?
Har den H4- eller H7-lampor?
Både JULA och Biltema har ett kopplingsstycke man monterar på glödlampan och får då en extra/lös elledning som ska anslutas till "86" på relä = skarvar med befintlig ledning som ingår i den ledningssats du köpt.
Kostar under 50-lappen.
Absolut enklaste elanslutningen.
Du behöver inte fibbla med multimeter.
Om du inte är fena på bilelektronik!

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2021 · 10 244 Inlägg

Man behöver inget speciellt relä för minusstyrt helljus. Går utmärkt med ett helt vanligt. Bara att koppla reläets minus till lampans minus (istället för till konstant minus) så blir det styrningen av reläet istället.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ElRuben
21 februari 2021 · 10 Inlägg

torsen skrev:
Ett, kanske lite omständligt sätt att få plus från helljusråden, på vissa japanska bilar, är att via ett mikrorelä "polvända" minus till plus.
Har jag gjort på Suzuki Samurai.

Hur gammal är din Honda?
Har den H4- eller H7-lampor?
Både JULA och Biltema har ett kopplingsstycke man monterar på glödlampan och får då en extra/lös elledning som ska anslutas till "86" på relä = skarvar med befintlig ledning som ingår i den ledningssats du köpt.
Kostar under 50-lappen.
Absolut enklaste elanslutningen.
Du behöver inte fibbla med multimeter.
Om du inte är fena på bilelektronik!

Har en Honda Accord -00 har du exakt samma kablage på ljusen som finns på bild(svart kabel o gul kabel) . Har ett reläsats med samma kopplingsschema som inlägg #13. Har samma problematik. Undrar om detta reläsats  skulle funka att kopplat som var ritat på papper i ett inlägg #23. https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000033658

zzr94092
21 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Som tidigare sagts så kan du polvända med "vilket"relä som helst...

ElRuben
22 februari 2021 · 10 Inlägg

Nu får jag det att funka med ett relä fråm biltema. Dock har jag problem att skarva kablarna. Bilens kablar är tunna o biltemas minsta skarvklämmor ( röda)funkar inte. Kabeln trillar ur. Har ni några förslag på skarvklämmor?

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2021 · 10 244 Inlägg

ElRuben skrev:
Nu får jag det att funka med ett relä fråm biltema. Dock har jag problem att skarva kablarna. Bilens kablar är tunna o biltemas minsta skarvklämmor ( röda)funkar inte. Kabeln trillar ur. Har ni några förslag på skarvklämmor?

Lödskarvar eller möjligen Duraseal då.

Men är dom verkligen så tunna att det inte funkar med röda?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
23 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Vik "tråden" dubbel..

ElRuben
23 februari 2021 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

ElRuben skrev:
Nu får jag det att funka med ett relä fråm biltema. Dock har jag problem att skarva kablarna. Bilens kablar är tunna o biltemas minsta skarvklämmor ( röda)funkar inte. Kabeln trillar ur. Har ni några förslag på skarvklämmor?

Lödskarvar eller möjligen Duraseal då.

Men är dom verkligen så tunna att det inte funkar med röda?

Har tryckt ner skarvbiten med plattång , men den går inte igenom efter jag har kollat om den verkligen biter igenom.

Brådhis * Voff voff *
23 februari 2021 · 10 244 Inlägg

ElRuben skrev:

Brådhis skrev:

ElRuben skrev:
Nu får jag det att funka med ett relä fråm biltema. Dock har jag problem att skarva kablarna. Bilens kablar är tunna o biltemas minsta skarvklämmor ( röda)funkar inte. Kabeln trillar ur. Har ni några förslag på skarvklämmor?

Lödskarvar eller möjligen Duraseal då.

Men är dom verkligen så tunna att det inte funkar med röda?

Har tryckt ner skarvbiten med plattång , men den går inte igenom efter jag har kollat om den verkligen biter igenom.

Plattång är ju inte det optimala för en skarvhylsa. Skaffa en riktig kabelskotång eller fuska möjligen med en avbitare skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang