Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 259 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
19 maj 2015 · 951 Inlägg

En update, och en väldigt tråkig update, står inför 2 val nu, skivbromskonvertering och motorbyte till något lite vassare osv, eller renovera motorn efter mitt motorras för drygt 50 minuter sedan..

Så nu vill jag att ni bombar mig med förslag, vad hade ni helst velat se i bilen?

Har länge funderat på 3rotors wankel. (Rätt mycket service och underhållning i en sådan)
Eller så kör man på något riktigt vasst v8 bygge.

MVH

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 maj 2015 · 951 Inlägg

Glada nyheter, och lite skrapsår i hårbotten efter att ha tittat på de här goa morötterna, kan någon av er förklara för mig hur det lyckats bränna av 3 stift på mitten? När jag lyfte på tändhattarna satt halva stiftet kvar i tändhatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e9df07821a897b1f8fead3e41f688a5c.jpg

Har bytt till nya fräscha morötter och nu går hon fint igen. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 maj 2015 · 951 Inlägg

Och dessutom kunnat köra hem bilen 2 kilometer hemifrån där det skedde? För mig är det här ett mysterium, som kommer att förbli mystiskt.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 maj 2015 · 951 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Va det gamla stift?
Har aldrig varit med om något liknande el hört att någon annan har.

Så jag gissar på att det inte blir någe motor byte då? smile

Dom stiften köptes helt nya dagen efter att jag hämtade pvn hos gamla ägaren, så dom har inte rullat långt.

Farsan har aldrig varit med om något liknande heller, och heller inte några av mina kompisar eller någon jag har kontakt med. Det här är som sagt ett fullkomligt mystiskt fall som kommer att förbli olöst.

Nej det kommer inte bli något motorbyte alls med tanke på att stiften var orsaken till att bilen strulade igår. Men vem vet? Kanske blir av i framtiden. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Fabrikationsfel är nog enda anledningen till det där.

Tror jag med. Hur som helst, nya morötter sitter i nu, så nu brummar hon igen. Har dock kört ut henne till garaget nu eftersom det blir körförbud på den nu på lördag och jag får ingen ordning på bromsarna, ojämna bromsvärden och jag har provat allt, från tips till egna tankar, ingenting fungerar. Så nu får hon hellre stå över sommaren och vintern medans det blir andra saker monterade. Kommer riva ner frambromsarna och även bak, fram blir det amazon skivor och bak blir amazon trummor, en vän till mig har rådslagit mig om att amazonens trummor är så mycket bättre än pvns.. Vad tror ni om det?

Tips på bromsar osv är fullt välkommet då jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Har du justerat bromsarna ?

Alltså justerat in backarna ute vid trummorna.

Ja, givetvis. tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Har du justerat bromsarna ?

Alltså justerat in backarna ute vid trummorna.

Ja, givetvis. tongue

Man kan inte ta något för givet lika bra fråga även dom dumma frågorna ibland.

Sant det, vi har gjort precis allt för att se om vi får ordning på bromsarna, men icke sa nicke.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Man kan inte ta något för givet lika bra fråga även dom dumma frågorna ibland.

Sant det, vi har gjort precis allt för att se om vi får ordning på bromsarna, men icke sa nicke.

Inte något knass med huvudbroms cylindern då ?

På min duett a-traktor hade dom dragit åt uta helvete dessutom villgäng (gick att rädda gängen iallafall) så när man fick loss på det så man hade korrekt glapp. Då slutade mina bromsar att låsa sig dock läkte det satan så bytte ut den och då fick jag justera om alla bromsarna för den gamla hade gett ett felaktigt tryck till dom olika kretsarna.

Jag misstänker att det har något med huvudcylindern att göra, att tryckstången som går in i cylindern är för hårt justerad, att min vänstra trumma låser sig tror jag är på grund av för hårt spännt till huvudcylinder, men huvudcylindern har väl inte med handbromsen att göra? Det är ju handbromsen som bilen blir underkänd på, inte själva bromsarna. Sen hur mina backar på vänstra sidan blivit snedslitna förstår jag inte heller, men vad jag hört så kan det ha med huvudcylindern att göra..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Inte något knass med huvudbroms cylindern då ?

På min duett a-traktor hade dom dragit åt uta helvete dessutom villgäng (gick att rädda gängen iallafall) så när man fick loss på det så man hade korrekt glapp. Då slutade mina bromsar att låsa sig dock läkte det satan så bytte ut den och då fick jag justera om alla bromsarna för den gamla hade gett ett felaktigt tryck till dom olika kretsarna.

Jag misstänker att det har något med huvudcylindern att göra, att tryckstången som går in i cylindern är för hårt justerad, att min vänstra trumma låser sig tror jag är på grund av för hårt spännt till huvudcylinder, men huvudcylindern har väl inte med handbromsen att göra? Det är ju handbromsen som bilen blir underkänd på, inte själva bromsarna. Sen hur mina backar på vänstra sidan blivit snedslitna förstår jag inte heller, men vad jag hört så kan det ha med huvudcylindern att göra..

hanbromsen går ju på samma backar som huvudbromsen så ligger det tryck på ena sidan och inte andra så tar den ju mer på den sidan.

trumbromsar kan bli väldigt roliga om det felar någonstans. (märkte jag)

Hehe jo tack jag har märkt detta också, första gången jag skruvar med trummor, farsan har sagt hur jag ska göra och även han har provat att använda sig av sina egna knep, men bara strul.

Är väldigt nära på att skivbromskonvertera pvn nu, så slipper man förhoppningsvis problemen. sad

Får bli nya backar iallafall..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
hanbromsen går ju på samma backar som huvudbromsen så ligger det tryck på ena sidan och inte andra så tar den ju mer på den sidan.

trumbromsar kan bli väldigt roliga om det felar någonstans. (märkte jag)

Hehe jo tack jag har märkt detta också, första gången jag skruvar med trummor, farsan har sagt hur jag ska göra och även han har provat att använda sig av sina egna knep, men bara strul.

Är väldigt nära på att skivbromskonvertera pvn nu, så slipper man förhoppningsvis problemen. sad

Får bli nya backar iallafall..

Förstår det inte roligt med strull.

Ne verkligen inte, men i stort sett så är det väl inte så farligt mycket strul på bilen med tanke på åldern och hur länge den stått.

Kommer iallafall beställa helt nya backar, nya trummor, hävarmar och nya monteringssatser och sen får farsan göra jobbet med tanke på hans erfarenhet som mekaniker, det ska ju liksom fungera tycker man.

Sen funderar jag också på om det inte är som så att det ska sitta en tryckfjäder mellan backarna och bromsskölden, är det möjligt? Tänkte eftersom att backarna på vänstersidan kärvar, eller kan det ha med trycket in i huvudcylindern att göra? Eller helt enkelt att trumman är kass på vänstersidan?

Har en ganska skarp misstanke angående huvudcylindern och juster "bulten" eller trumman som jäklas med mig.

Senast redigerat av Vonbackman (24 maj 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 951 Inlägg

Har även haft av trumman på högersidan idag, och backarna var fina på den sidan, inga snedslitningar alls som det var på vänstersidan.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
26 maj 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Okej jadu nu var det längesedan jag skruvade med det där så hur det ser ut med fjädrar kan jag ej svara på.

Hoppas ni får ordning på allting (en ny huvudbroms cylinder kostar 1000 kr (inte så farligt om det löser problemet)

Nej precis men jag tror nog inte att min huvudcylinder är dålig, den har ju inte tappat trycket som den förra gjorde, däremot tror jag att det har med tryckpinnen som går in i cylindern som bråkar. Sen finns det nog också en chans att jag vet varför mina backar låser sig nu.

Hur som helst, farsan ville kolla på sakerna idag och kommer montera ihop allt på egen hand, så vi får väl se hur det går idag.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
26 maj 2015 · 951 Inlägg

WobbzGurka skrev:
trevligt projekt! fan va mysig bilen verkar va inuti wink

Man får tacka för det! Inte klar på långa vägar bara, stay tuned, händer saker hela tiden. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
26 maj 2015 · 951 Inlägg

En update här då, och hoppas verkligen att man hittat felet.

Har haft isär båda trummorna bak, allt ser riktigt ut, inget som blivit felmonterat iallafall enligt farsan.

Men, trycker man på bromsen så märker man att backarna hoppar upp och lägger sig på en kant i trumman efter att man släpper på bromsen, detta händer bara på vänstersidan, slitage? Glömt att göra något på backarna innan montering?

Hur som helst så gjorde vi en liten mcgyverlösning (vet inte riktigt om det är något man ska göra egentligen?), lossade på allt i båda trummorna och liksom bankade ner plåten på ena sidan på båda bromsbackarna, alltså alla 4 då, detta gör att det inte finns en möjlighet för backarna att kunna hoppa upp på kanten som backarna ska vila mot egentligen, det är just därför (vad farsan tror) är att backarna kärvar, finns inget annat som kan orsaka det menar han.

Mobba nu inte mina paintskillz big_smile Men ni förstår hur vi gjort med backarna? (Gjorde så på alla 4 backarna. smile )
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-485cec721511e9ec6d1aca8f015ede18.jpg

Vad tror ni? Kommer det fungera? Slipper jag nu kärvande bromsar? Haha.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 maj 2015 · 951 Inlägg

En liten update då!

Beställde ju 3 saker till pvn i tisdags.

1: Synchrometer
2: Spärrclipset till hävarmen
3: Cvi-automotive skickar inte hem ordrar som ligger under 300 kronor, så det fick bli vad jag länge velat ha, ett par kromade lyktkepsar.

Fick hem sakerna idag och jag kunde inte hålla fingrarna i styr, så jag körde ut till garaget för att prova synchrometern, verkar som att förgasarna är någorlunda synkade, men givetvis kommer det ställas in ordentligt.

Sen monterade jag även lyktkepsarna för att se hur det blev, men kommer avmonteras inför besiktning då man får en 2a på "vasst utstickande föremål".

Och givetvis vill ni ju ha bilder? så här får ni 5 bilder. smile

Synchrometern, köptes hos misab.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-be63d8e1f31559e033d15165040a5936.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ea0638a2f096faf3793269b37b96c455.jpg

Blev ingen bild på spärrclipset för hävarmen, tror de flesta vet hur en sådan ser ut ändå big_smile

Hursom helst, 3 bilder ifrån olika vinklar på hur kepsarna gör sig på bilen, detta var ett rejält lyft för dom småpengarna man får betala för kepsarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8a0cc8d954d171e84c5f19aaa60a0cf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-363504bc89a0fb60ec2b6581209c248e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-49f9f51f9763667eecacccc660d86beb.jpg

Nästa order blir det bullhorn till stötfångaren fram och en huvsvala som egentligen ska sitta på en pv 444 och på söndag blir det luftning av bromsarna för att sedan förhoppningsvis besikta bilen så småningom, funderar på att ta det nästa månad.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 maj 2015 · 951 Inlägg

xorox_88 skrev:
ser bra ut med kepsarna smile själv kör jag med biltemas mc kepsar, inte riktiga samma kvalite skulle jag tro sen är dom helt plana och har inte kanten längst med som dinna har

Tack och bock! Men det var ju inte så dumt det heller på din, kant eller ej så är det snyggt med kepsar. smile

Känner att gangsterstuket börjar träda fram allt mer och mer nu, inte mycket kvar på utsidan. Nya fälgar, en gangsterkeps, bullhornen och huvsvalan kvar som jag nämde innan sen är den färdig på utsidan, bara mahognygolvet kvar och en ny serie extra mätare också. sen ska den i stort sett vara helt färdig. Bör väl bli runt nästa sommar någon gång. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 juni 2015 · 951 Inlägg

Update från söndagen.

Monterade ihop trumman höger bak, detta är första sidan jag hade av efter att jag köpte bilen, hade problem att få av trumman utan en riktig avdragare, farsan hade en 3 armad avdragare. Drog och drog med den sortens avdragare till slut gick kanten på trumman sönder, så sket i att avmontera trumman just då tills jag fick hem den riktiga avdragaren. Detta har ju givetvis gjort min trumma skev! mad, och då menar jag riktigt duktigt skev!mad Detta märkte jag inte av förrens först igår, inte konstigt att handbromsen är skit på högersidan ?

Imorgon får jag hem en begagnad och icke skev bromstrumma, sen ska det nog allt bli ordning på handbromsen! smile

Återkommer med ny update på onsdag!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 juni 2015 · 951 Inlägg

Bilen besiktad för 3e gången, denna gången blev det blankt papper!! 😃👌

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
6 juni 2015 · 951 Inlägg

Man får tacka! Japp, blev en rejäl runda idag.

Varit på Mandy's i älvsered och käkat med familjen, vi hade med oss 5/7 finbilar ut.

142a från 73 (GL version)
Min pv från 64.
En mustang 65 cab.
En bubbla cab ifrån 71 och en customline ifrån 56. smile

Några bilder ifrån parkeringen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f715499884ceb3d561a09576242c079b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-cecf95a7d76b48df2aaf3474c4c24a8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-72203a1d37697926b5da52bb19c58d5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e64ce46677e6a54cfc4f49ced9990ae9.jpg


Vi körde även en cruising inne i varberg igen efter att vi åkt hemmåt, men tyvärr fick jag vända och köra hem efter en stund då min bil blev väldigt varm, tempmätaren visade 100 grader cool

Skönt att man nu slipper tänka på besiktning, iallafall på 2 år! Så nu är det full fokus på panelerna, men först inhandla en ny gummilist till vindrutan, och justera in passagerardörren lite bättre, men kommer iallafall börja att göra mina sista mallar så har jag har dom klara.

Lite varmt under huven här. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-5272435d1446459a3543b5c91878e8d4.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (6 juni 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 juli 2015 · 951 Inlägg

Oj vad tiden går när man har semester.. hehe..
Tänkte väl att det kanske är dags för en update.

Bilen står nu tyvärr stilla, förra ägaren som byggde motorn har varit ett stort ljushuvud och haft på en adapter som han satt i bulthålet till oljetryckskontakten för att koppla in både oljetryckskontakt och en annan tryckkontakt för att ha en oljetrycksmätare inne i bilen, hur som helst så har denna kontakten kommit såpass nära mitt grenrör, eller ja den ligger rakt på grenröret (Original kontakten då som är kopplad till instrumenthuset) så kontakten har smällt, och det orsakar att all min olja pissar rakt ut på backen. Imorgon skruvas både grenrör och förgasarna av för att kunna byta ut alternativt plugga igen hålet som tryckkontakten sitter i just nu. Bilen ska ju trots all med till W&W i falkenberg.

Hur som helst, har beställt nya packningar till hela motorn samt skärkantspackning till toppen och skärkantspackning till min portade steg 3 topp. Sen passade jag även på att beställa nya huvudmunstycken till mina förgasare eftersom dom som satt i är till för 2,6-2,8L motorerna, inte konstigt att bilen inte velat gå ordentligt och dessutom ge mig de symptom vid hastiga gaspådrag som den gjort. Tack Micke Bogren på Weberkliniken på facebook som hjälpte mig ur det här.

Nu sitter det 155 i huvudmunstycke istället för 195. cool

Sedan beställde jag även nya fälgar för nästan 3 veckor sedan, kan ju inte åka runt med rostiga fula chrome spokes fälgar, eller ska man kalla dom för rustyspokes? lol Denna gången fick det bli lite fetare fälgar, blev en komplett uppsättning America Classic 17x8" med 205-40/17 däck på. Jag är helt klart nöjd! Tack så mycket Robin på Treviks Bil i smålandsstenar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b616963ad8055c1e63a591840cd8e808.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-904a26f1b50fc7cc5ea6f85992fd3def.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-aa51c862f944be8f867559e4c4095dd1.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang