Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 143 Följare
  • 438 815 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2023
Vonbackman Bäckman
11 juli 2015 · 948 Inlägg

Kul att ni tyckte att det blev lika snyggt som jag big_smile

Kan vara vyn som lurar ögonen, tycker också det ser lite konstigt ut, kan vara breddningen som orsakar det med

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 juli 2015 · 948 Inlägg

Tänkte att det får börja bli lite bättring på updates som jag själv tycker jag börjat söla med..

Hur som helst, har skruvat bort grenrör och förgasarna igår och tog bort min adapter som oljenivåkontakten och tryckgivaren till min mätare (oljetryck) som sitter inne i bilen, gängorna var helt slut på nivåkontakten så jag pluggade igen hålet i adaptern, så nu är det inget mer läckage. Passade även på att byta grenrörspackning när jag ändå hade loss skiten. Bilen har blivit körd efter att allt åter monterats. Fick justera in förgasarna och det har inte varit lätt, det bara bråkar och den vill ändå inte riktigt gå ordentligt med dom nya munstyckena som sitter i. En pv kompis till mig ska ta sig en titt när han ändå är på wheels, men bilen är körbar och den går aningen bättre än förut men ändå inte helt hundra. Jag antar att det har med småjusteringar att göra och då jag inte är lika kunnig som pv kompisen är så ska han justera in dom åt mig så gott han kan.

Passade även på att småpilla lite med bilen, sitter numera ett emblem i grillen då jag tyckte grillen såg så tom ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a52608ca0a055b76a2bf3fdbc024ac6f.jpg
Streetmachine står det, om ni inte riktigt ser. (Mobilkamera, värdelös kvalité!)

Sen har jag även pillat lite med min huvsvala jag fick fatt i på power big meet, fattades plexibiten så farsan gjorde en liten specialare, ser inte helt ut som originalet men det ska bytas ut ändå mot en annan bit som ska sitta där, vad det blir får ni vänta och se, handlar bara om att jag ska få tummen ur rumpen och göra jobbet, hehe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-2637d70f44f0570d495b155f3bb1c496.jpg
"fenan" gjordes i en röd plastbit, ser bättre ut med än utan, tycker iallafall jag. smile

Hur många utav er 37 följare besöker wheels i år? Kanske man ser någon av er! (Finns på plats på lördag då jag jobbar fredag).

Senast redigerat av Vonbackman (13 juli 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 juli 2015 · 948 Inlägg

Nu på fredag och lördag, i falkenberg smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
17 juli 2015 · 948 Inlägg

Då har pvn fått sig en uppgradering idag. big_smile

Bytte ut min original 4blads fläkt mot en modifierad corvette c3 fläkt med 6 blad. Fick mäta ut längden ifrån originalet och sedan klippte jag av längden på bladen på c3 fläkten, så nu fläktar det fint! big_smile

Sedan pillade jag även ner en elfläkt framför kylet, kopplat den till batteriet så när jag kopplar in snabbkopplingen ( + då ) till batteriet så får fläkten ström direkt. smile

Kommer dra kablar till en switch inne i bilen vid ett senare tillfälle, behöver elfläkten imorgon under cruisingen i Falkenberg. Nu sitter jag och avnjuter en kall öl hemma och längtar så förbannat tills imorgon! 07:00 bär det av till Falkenberg för att parkera bilen inne på fältet, första "utställningen" för pvn i min ägo,  för att sedan invänta cruisingen inne i stan, om nu bilen tillåter det vill säga och inte gå upp så mycket i temperatur, håll tummarna åt mig. tongue

Hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll/helg. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 juli 2015 · 948 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Kom precis hem från träffen,bra mkt bättre nu än Varberg,där kunde de ta timmar o komma in o ut från området,här går de på 10 min...synd ja inte ska ner imorrn,kul o sett din fräcka PV..

Ja det var lite synd! Jag tyckte inte det var någon vidare bra i lördags, stod still alldeles för mkt. Tror dom hade vunnit på att låta finbilarna cruisa under dagen på cruisingen och låta de lite sunkigare raggarbilarna cruisa på kvällen, eftersom det oftast är de bilarna som står och kokar.
Jag hade tyvärr oturen på min sida i lördags, min pv kokade under cruisingen, mitt kyl är kasst så det ska beställas ett aluminiumkyl. En kompis ifrån ljungby var på besök och han har samma trim i sin pv som jag har i min, och hans klarar sig gallant på cruisingen.

Fler tillfällen kommer ! Nästa år sitter det aluminiumkyl i pärlan, då ska det nog inte vara några problem smile)

Senast redigerat av Vonbackman (20 juli 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 juli 2015 · 948 Inlägg

Börjat på att småpilla igen smile

Tog bort min varvräknare och placerade istället bränslenivå i den hållaren varvräknaren satt innan (vänstra).
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8fd5d67c955e306bb5d7f8803e6a78c9.jpg
Kommer sakta men säkert köpa till mig 7 mätare som består av varvräknare, bränsletryck (mekanisk), oljetryck, oljetemp, ampere, volt och vattentemperatur mätare. Varvräknare och bränsletryck kommer placeras på plasthöljet bakom ratten för att få ett litet "Rallypack" och en mer racing känsla, det är ju trots allt en maskin som går på högvarv. smile

Denna bilden togs runt 1 tiden i falkenberg i lördags, min främst och kompisens ifrån ljungby bakom. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c3c54e13efab1cdf63bb586c605ff462.jpg

Fick ett meddelande på facebook där en kvinna ifrån värnamo hade tagit en bild på pvn när jag var påväg ut ifrån fältet, hon tyckte pvn var jättefin. Visst blir man glad av sånt här? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-18c4b731fc7be4ff49cb49c01a944f34.jpg

Många som varit framme och pratat med mig, och en väldigt full ungdom med en lösprilla i munnen så man knappt såg tänderna som frågade om bilen var original, mitt svar: Det är mycket på denna som inte är original. lol

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 juli 2015 · 948 Inlägg

Helgens jobb med pvn består av att skruva dit mina handtag inne i bilen och bort med 140 handtaget som jag hittade i garaget, sedan fortsätta tillverka mallar för mina paneler, sen invänta inköp av själva panelbiten som är på dimensionen 2050x1050mm och börja skära ut mina paneler. Kommer behöva 2 stora bitar som jag sen får börja rita efter mallarna. Kommer bli snyggt när det är klart! smile Tekniskt sett så behöver jag bara göra 2 mallar fram också och sedan en mall till ena sidan av kardantunneln. Har även som tanke att klä bagageutrymmet i mahogny, inte säker ännu! Vi får se hur det blir smile

Bild för uppmärksamhet! smile
https://www1.garaget.org/archive/173/172084/365722/365722-3468815.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 juli 2015 · 948 Inlägg

Har lite funderingar kring förgasarbyte, eftersom mina ändras i inställning till och från, en dag går den bra, andra dagen som en potta skit så funderar jag på att byta till holley, antingen enkel eller dubbla. Bygger eget insug isåfall i svartstål på jobbet och slutligen skickar på elförzinkning. Det jag funderar på är isåfall en holley 500 kubiks 4portare, eller dubbla holley 2 portare, ska ju dock vara icke vakuumstyrda, nu vet jag ju inte om det ens sitter vakuum på någon av holleygasarna?

Min fråga till er är isåfall, vad hade ni tyckt såg bäst ut? Insuget kommer isåfall byggas för att öppna upp för ett birdcatcher scoop igenom huven, kanske bara hade sett dumt ut osv? Vad tror ni? och tror ni jag hade förlorat i effekt om jag byter till holley? Har läst på en del forum folk som haft holley att det går ungefär som webrar, men dom dricker mer, en annan skriver att han fått ner förbrukningen till under 1 liter milen.

Synpunkter hade varit schysst, eftersom jag själv är osäker på hur det hade blivit.

Anledningen till att jag vill ha holley isåfall är för att min far är kunnig på just holley, däremot är han oerfaren på solex så jag hade haft en duktig herre till hjälp med inställning av förgasarna.

Hade varit skönt att man bara kan starta bilen och köra utan några bekymmer, farsans corvette som han har dubbla 670 street avengers på skruvade han inte en enda dag på under tiden han körde en hel sommar, bara finjustering när bilen togs ut efter vinterdvalan.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Vonbackman (22 juli 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 juli 2015 · 948 Inlägg

Så en 390 hade räckt? Eller körde du oborrat? Jag har ju 2,1L i pvn och hittade en 570 street avenger för drygt 4000 kronor direkt ifrån holley sidan. Står att dom ska vara inställda och bara montering sen köra. Kanske blir lite för mkt sås?

Tack förresten! smile

Senast redigerat av Vonbackman (22 juli 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 juli 2015 · 948 Inlägg

Blir ju lättare att få maskinen att gå med enkel förgasare med

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
23 juli 2015 · 948 Inlägg

mattew skrev:

Vonbackman skrev:
Så en 390 hade räckt? Eller körde du oborrat? Jag har ju 2,1L i pvn och hittade en 570 street avenger för drygt 4000 kronor direkt ifrån holley sidan. Står att dom ska vara inställda och bara montering sen köra. Kanske blir lite för mkt sås?

Tack förresten! smile

Nä det va b20,ev förts öd inget större. Kan kanske funka,men det låter lite stort.. fast det är ju värt å pröva!
mw

Men funkade det bra på din p1800 då? Jag menar med tanke på att du hade en 390, och jag tänker beställa en 570, min är ju som jag nämde, väldigt vass motor.. 2,1L, extraktor grenrör, 2,5" hela vägen bak, steg 3 topp, dubbla ventilfjädrar och en enem h3 kam, är ju inte lönt att nämna mina solex om jag ändå ska byta förgasare.. en enkel 500 alternativt 570 kanske med rätt bestyckning i det här laget hade fungerat lika bra som mina solex när väl bilen går som den ska?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
23 juli 2015 · 948 Inlägg

Eller ja, "väldigt vass" kanske inte är rätta ordet, men vassare än en original

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 juli 2015 · 948 Inlägg

mattew skrev:
Jo funkade gjorde helt klart.
böt från weber 36/36, till holly. Det vart bra stor ökning. Så även soppa förbrukningen.. Så webern kom tillbaks. Kom över en typ rally b20 senare, med dubbla 48or dcoe.Topp med stoora ventiler vass kam,byggde grovt avgasmm.Då kan man snacka om drag.. :-)
mw

Har läst att folk kommit ner under 1L med holley på b20, jag måste hursom helst byta bort mina förgasare och det står holley som första alternativ, vill helt enkelt ha enkel förgasare eftersom synkningen är svår på webrar/solex eller ja, helt enkelt dubbla förgasare, lättare att få maskinen att gå ordentligt med en grov enkel förgasare, har även läst som du skriver att soppan ökad något, men har man vass motor så kostar det helt enkelt att köra, inget jag har något emot smile men vad tycker du, hade jag blivit besviken om jag byter till en holley?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 juli 2015 · 948 Inlägg

vEight skrev:
Mitt råd är att istället för att kringå problemet och skaffa ett ännu större bekymmer så tar du tjuren i hornen och lär dig det du har istället. Din far må vara kunnig på holley men det har han väl inte alltid varit? Lär dig solex/weber eller vad du nu har istället så blir du kunnig på solex. Tro mig, en 500 eller 570cfm på en 2100cc är too Big.  Du måste ner på det minsta dom har i fyrport för att det ska fungera. Less is more brukar man säga. Men som sagt, varför inte våga lära sig något nytt? smile

Mycket kloka ord, jag har försökt googla upp vad en 500-570 cfm är till för hur stor motor men utan resultat, eftersom att bilen stått såpass länge som den gjort efter att jag köpte den så hade en totalrenovering av förgasarna varit ganska smart, hade kontakt med weberkliniken på facebook och han tipsade mig om att kolla upp mina huvudmunstycken och det visade sig att jag har som jag skrev för ett tag sedan i projekttråden, 195 i huvudmunstycke, så jag köpte ett par han sa skulle fungerar på min bil, men resultatet var katastrofalt, jag är orolig för att mina luftmunstycken är för stora. Bytte sedan tillbaka till mina 195 (155 var de jag beställde) och då gick bilen igen. 195 i huvudmunstycke är väldigt grovt på en 2,1L maskin. Får helt enkelt skicka upp dom till den killen så kan han ta sig en titt på mina förgasare.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 juli 2015 · 948 Inlägg

vEight skrev:
Ja, det ska ju funka med dom förgasarna som sitter på för det är ju inte den första Volvo motorn med en sån uppsättning smile en 500-570 cfm skulle jag anse vara "optimal" för en 5 till 5,7 liters motor. Även om det körs med 600, 650 och 750 på 305" och 350" så kan dom gå mycket bättre med en mindre förgasare. Beror ju lite på kam och portningar naturligtvis. Men även en holley 390 känns stor för din motor. Har en gubbe på jobbet som kör mycket med solex förgasare. Det verkar funka fint. Om du ger dig fan på det så är det snart du som är kung på att bemästra en solex! wink

Har hört av folk i min omgivning att kunskap är bland det bästa vi kan ha, utan kunskap kommer man ingenstans och självklart ska man ge sig fan på saker så sitter det till slut där. Det är som witwicky i transformers filmerna: No sacrifice, no victory. Antar att det ligger något i det dom säger. Nu var ju självklart allt prat om holley spekulationer, om det hade fungerat eller inte, eller om det är för stort eller för litet.

Hursom helst så ska jag givetvis försöka. Skickar upp mina förgasare till weberkliniken så får han kolla på dom.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 juli 2015 · 948 Inlägg

Sedan är jag lite sugen på att bygga egna insug också på jobbet, de kommer isåfall elförzinkas för att få en "chrome" look och slippa polera med chromeglans varje sommar. Bara man bygger i rätt storlek och diameter osv på rören så ska ju det gå, eller? Hade varit snyggt med andra insug då mina är skadade osv, grenrör skickas nog eventuellt också på elförzinkning..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 juli 2015 · 948 Inlägg

vEight skrev:
Är dom 100% täta, insugsrören? smile

Har sprutat startgas runt insugen medans motorn är igång och den varvar inte upp något, så ja de borde ju vara 100% täta

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 948 Inlägg

mattew skrev:
Man kan väl kolla lite vad alla andra gör. Hade holly vart det optimala för volvo motorer så hade det nog suttit betydligt flera sådana monterade.. trimmad volvo b20 =weber. Tror jag iaf..
mw

Sant sant, men solex är ju mer raritet än webrar idag, tyvärr. Trots att webrar sitter monterade på så många b20 idag, så kommer ändå solex vara  en större raritet än weber.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Sicket prat wink OBS med glimten i ögat.

Vist en Holly är stor men man kan få det och funka en jag känner fick en trasig Holly 950 race förgasare etanol den sitter nu på hans trädgårds traktor med b20  (hembygge delux) Dessutom hade han Holly på dotterns epa med b20. Även en opel han byggt har han satt en Holly på tror det är en 650 b20 även i den.

På orginal b20 så är det inte optimalt men vart bättre med vassare kam och med trimningen du har kommer det nog kunna fungera mycket bra.

Allt hänger väl egentligen på vilka munstycken osv som sitter i dom.. Men om folk kört med holley på b20 och att det fungerar så är det väl kul o prova också..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 juli 2015 · 948 Inlägg

Sen funderar jag på att stroka till 2,5L

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang