Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 443 840 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
3 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Har ett paket med 350/350 som förhoppningsvis snart kan säljas smile

Vad kommer du begära för det paketet ?

Jag vet inte vad det är värt än. Bob-Miller här på g.org verkar också lite sugen. Men jag kan höra av mig när jag ska sälja så får vi se om du är intresserad smile

Gör så big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 augusti 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Wankel är fränt men ska ha täta servicear och är en riktigt invecklad konstruktion tror du ska hålla dig från det om du ska ha en brukar vänlig bil.

Såpass alltså?

Börja sätta in dig i wankel motorns konstruktion och funktion så kommer du förstå.

Redan påbörjat och det är minst sagt, komplicerat precis som du säger. Har pratat lite mer med en gammal klasskamrat på facebook angående wankel, han är bra påläst om just wankel för han är intresserad av väldigt komplicerade ting. Han avrådde mig från wankel, finns bara 2 fördelar med wankel om jag förstod honom rätt. Varv+ljud, allt annat verkar negativt.

"Du kan i princip inte starta motorn och stänga av den innan den är i arbetstemperatur innan motorn pajar" Dock är jag osäker på om det stämmer för varför skulle ett bilbolag ens släppa något sånt här på marknaden om det är så ostabilt som det är? Om hans info stämmer så är ju det klappat och klart redan, wankel blir inget för min del.

Jag är lite av en velepelle och naturligtvis finns det ju så mkt olika saker man vill testa på och man blir ju självklart osäker på vad man ska gå efter, men jag tror jag har bestämt mig, jag behåller b20 motorn i bilen för det blir mest ekonomiskt för min del. En borrad b20 är väl inte direkt "unikt" i en pv, men med min idé jag snappade upp idag så tror jag det kommer bli ganska unikt ändå i slutändan. Vad som kommer att ske får ni helt enkelt vänta med att se, det kommer iallafall ske under vintern och förhoppningsvis (med tanke på min tidsram) så blir bilen klar tills nästa sommar. smile

Senast redigerat av Vonbackman (3 augusti 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 augusti 2015 · 951 Inlägg

Imorgon efter jobbet åker jag ut till garaget och plockar av mina förgasare, kommer påbörja renovering av dessa och totaltvätt och rengöring på utsidan av förgasarna kommer att ske, påbörjar den ena och gör den färdig och sedan hoppar jag över till min andra, detta för att underlätta att saker inte blandas ihop med varandra, och sedan kan jag ju ändå bara arbeta med 1 förgasare åt gången. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Annars vet jag en som är intresserad av din motor. Han behöver något värre i sin Amazon smile

Känner en som har en motor liggandes, lika trimmad som min, borr, topp extraktor osv, men han begär en bra summa för sin motor, det enda som skiljer våra motorer åt är att han har fajs 45or och jag solex 45or. Kan hänvisa numret till personen om han/ni vill ?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Jag ska kolla med honom om han fortfarande är intresserad! Han har nyss köpt min cadillac så han kanske äter blodpudding just nu smile

Hehe okej smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 augusti 2015 · 951 Inlägg

En fråga bara, hoppas på att någon av er kan svaret.

Motorn kommee ju trots allt lyftas ur bilen och lackas om på nytt samt totalrenovering.

När toppen sedan kommer monteras, är det någon som helst fara att ha en bricka mellan toppen och bultarna ?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 augusti 2015 · 951 Inlägg

Wolf_89 skrev:

V_O-L-V_O skrev:
Hur menar du med "bricka"?
Topplockspackningen är ju en sorts bricka, men som sagt hur menar du och vad skall "brickan" göra?
/ sven

Gissar på att han menar mellan toppen och bultarna som håller fast toppen.

Japp, helt rätt. Bricka mellan toppen och bultarna som håller fast toppen. Skulle det skada om man har bricka just där? Och isåfall, varför?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

Wolf_89 skrev:

Gissar på att han menar mellan toppen och bultarna som håller fast toppen.

Japp, helt rätt. Bricka mellan toppen och bultarna som håller fast toppen. Skulle det skada om man har bricka just där? Och isåfall, varför?

Vad är det för bricka som du vill ha där?

Efter att toppen blivit lackad så vill jag inte ha märken, rättat sagt skavmärken ifrån bultarna jag skruvar fast toppen med.. Tycker det förstör hela arbetet med skavmärken efter bultarna..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 augusti 2015 · 951 Inlägg

Kanske finns andra bultar till toppen istället så man slipper ha 6kant skalle?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 augusti 2015 · 951 Inlägg

Såg nu att skallen på ARP bultarna är annorlunda och formade på ett annat sätt än 6kant skallen, är ARP något att rekommendera?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
ARP är bra på maskiner som presterar lite mer än original. Så i ditt fall är det inga fel att ha. Ett tips är annars att maskera in där bultarna ska sitta och när du dragit toppen, efterdragit och justerat färdigt, så målar du runt bultskallarna sist med en liten pensel. Vet inte om det gör så mycket med bricka iof, men det beror nog på vilket material brickan är i och sen får det inte finnas någon färg under brickan heller.

Först var tanken rostfria brickor, men sen såg jag biler på ARP bultar och fann x antal sidor som säljer kompletta set med ARP bultar för toppen till b20, kommer inhandla ett sådan set istället. Runda i botten av skallen så att säga, tror inte det kommer skada lacken på motorn när man drar med dom smile Men jag kan ju ha fel, men värt att testa. Måla med pensel finns inte på kartan, men skulle det visa sig att lacken blir skadad så är det ju inte mkt mer att göra åt det. hmm

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Ingen färg under bult/mutter till topparna. Viktigt! Så maskera före ändå. Med tanke på b20ns grova yta så lär inte penseldragen synas överhuvudtaget. Annars så kan du ju spruta motorn efter att den är ihopskruvad.

Det har du rätt i, har tänkt på det också.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
7 augusti 2015 · 951 Inlägg

Kommer att göra som ni sagt, byte av packningar och en mindre renovering beroende på hur allt ser ut, montera ihop motorn igen, varm köra motorn en stund och slutligen lacka den för att undvika montage skador, eller eventuellt låta bli att lacka ställen som topplocksbultarna sitter vid, också ett sätt att undvika skavmärken. Blocket och toppen kommer inte att lackas i original röd utan blir en annan kulör. Förgasarna kommer också att lackas. Vilka färger får ni se vid ett senare tillfälle!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
11 augusti 2015 · 951 Inlägg

Update! Dock inga bilder.

Som jag nämde har jag plockat av mina solex förgasare för över 1 vecka sedan pga bränsleläckage. Lånade farsans dubbla SU han plockade bort för att han köpte sig nya fajs 45or som han har monterat på sin 142a. Idag var jag ute och justerade in förgasarna och brummade igång pvn, småjusterade lite och synkade med hjälp av min synchrometer, fick till det väldigt bra och vred ner blandskruven och lyfte jag kolvarna i förgasarna litegranna så rusar motor upp i varv och sedan ner efter 2 sekunder (det är såhär motorn ska bete sig när SU förgasarna är bra inställda) påväg hem provar jag givetvis på att trycka lite på gasen, det är som att köra en helt ny bil, vilken skillnad! Tycker den drar på väldigt bra ifrån botten och varvar ut fint med ett väldigt aggresivt ljud! (Till och med mycket bättre än mina solex) smile

Sen kommer ett jättemoln (ångmoln) bakom bilen, vad har jag lyckats med då? Jo jag sköt en frostplugg ifrån motorn när jag tryckte på ordentligt. Farsan kommentar på detta: Bra jobbat grabben, inte ens jag har lyckats blåsa en frostplugg under alla mina år som mekare. Ja vad säger man? Det var kul sålänge det varade. big_smile

Kvällens avslut: Bogsering tillbaka till garaget.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 augusti 2015 · 951 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
HA HA HA...(ursäkta)....blandat bra och dåliga nyheter alltså !!! big_smile
Frostpluggen fixar du lätt och kanske kan vara med på några av sommarens sista träffar!??
/ sven

Japp, men är orolig angående de andra 3 frostpluggarna.. får hem en ny frostplugg imorgon smile så åker ut och monterar in den i blocket, sen får jag se hur det går.. har lite tankar angående mina förgasare.. om man nu kan låsa fast trottlarna på mc förgasarna, kan man inte göra likadant när det kommer till spjällförgasare också? Jobbar ju som svetsare och gjort i 5 år snart, vi har ju material på jobbet så jag eventuellt kan fixa så jag alltid har 1 och samma synkning, borde ju vara en hur bra lösning som helst? Spjällaxlarna går ju rakt igenom precis som på en MC förgasare sen sitter det ju även lager runt spjällaxlen, om man kör 1 rundpinne som är i perfekt dimension (samma som original) så kan man ju tillverka en som är genomgående på båda förgasarna och därmed eliminera problem med synkning, och helt enkelt så är ju båda spjällen på båda förgasarna 100% synkade. Eller tänker jag fel nu? Kanske inte går göra på det sättet men kan ju vara värt att prova?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Din tanke är god, men med 4 st individuella förgasare skruvade i varsin packning så kommer detta ställa till problem då bryt kommer att uppstå och dom tidigare synade spjällen öppnar olika som följd. Det skulle kunna gå, men det bästa är att kunna justera dom individuellt vid ett eventuellt bryt. smile

Vad menar du med bryt? alla 4 mc förgasarna är ju länkade i 1 och samma "rundpinne" det är ju en spjällaxel som är genomgående i alla 4 förgasarna.. det gör ju att alla förgasarna är 100% synkade och dessutom är dom skruvade fast i spjällaxeln, så dom går lossa om det skulle visa sig bli problem. Min tanke bakom det hela är ju att ha ett spjäll till båda förgasarna och välja att skruva fast dom i samma spjällaxel.. eller ja, ska man kalla det som på mc världen? Trottelaxel med andra ord...

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Förgasarhusen sitter ju var för sig bultade i ett insug. Det medför att dom inte sitter 100% lika. Om då ett Förgasarhus skekar åt något håll pga packning mm, och axeln är konstant så kommer du förmodligen få ett felsynk. Det var bara så jag menade. Är ju ganska små toleranser på en sådan förgasare. smile

aha men då är jag med.. Men om jag mäter riktigt noga och får så dom sitter lika så borde det ju tekniskt sett fungera, eller? :-))

Senast redigerat av Vonbackman (15 augusti 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 augusti 2015 · 951 Inlägg

Wolf_89 skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Förgasarhusen sitter ju var för sig bultade i ett insug. Det medför att dom inte sitter 100% lika. Om då ett Förgasarhus skekar åt något håll pga packning mm, och axeln är konstant så kommer du förmodligen få ett felsynk. Det var bara så jag menade. Är ju ganska små toleranser på en sådan förgasare. smile

aha men då är jag med.. Men om jag mäter riktigt noga och får så dom sitter lika så borde det ju tekniskt sett fungera, eller? :-))

Andra har ju lyckats så borde ju du me kunna göra det.

Tänker så med.. Isåfall är ju de största problemet löst

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Eller sätt en axel under förgasarna och ett stag till varje förgasare så kan du ställa dom precis som du vill ha dom smile

Det är ju som jag har det idag

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 augusti 2015 · 951 Inlägg

Bytte ju till dubbla su förgasare med varsin "gaspinne" anledningen till såpass bra synkning som det blev, kanske något jag ska ha på mina solexar istället

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang