Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 902 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
17 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Då tycker jag att du ska pröva dina idéer.

Provar man inget lär man aldrig få veta, eller vad brukar man säga? tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 augusti 2015 · 951 Inlägg

Tycker att det är dags för en liten update. smile Denna gången interiörmässigt. Förra ägen har ju som sagt haft batteriet i bagaget och därav är en av panelerna som satt under baksätet på förarsidan utskuren för att låta den grova sladden ifrån + polen på batteriet, den var dragen igenom hela kupén på bilen, därav kunde jag inte använda mig av den panelen så jag har skuret ut en bit ifrån den och lagt på kardantunneln, var även den panelen jag gjorde min fena till huvsvalan av, tänkte att jag ska börja framifrån och gå bakåt. smile

Tycker man börjar se en helhet i det hela.

Eller vad tycker ni ?

Växelspaksdamasken i mocka har jag skruvat fast på insidan av damasken och rakt ner i panelen för att undvika att visa skruvarna, för det är ju inte snyggt! Jag är iallafall skitnöjd! Nu får man iallafall motivationen för att fortsätta med sin tanke! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-604d3f9b90504b215be49bb885aac71f.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
27 augusti 2015 · 951 Inlägg

Dags för en update!

SU förgasarna fortsätter att jävlas med mig, skickar skroten på skrottippen i veckan, vilket jävla skit till förgasare alltså.. flödar och flödar och återigen flödar, spelar ingen roll hur jag än ställer mina flottörer i förgasarna, nålventilerna tätar när flottören flyter upp så det är inget fel på dom, relativt nya också då jag bytte allt i förgasarna när jag hade isär dom under tiden jag ägde 142an..

Hursom helst, beställde en renoveringssats (för dubbla förgasare) eftersom mina membran läckte och fick hem renoveringssatsen igår, när jag skruvade isär den sista förgasaren och monterade ihop den och var klar med allt så tänkte jag gå igenom utsidan av förgasarna bara för att vara på säkra sidan att inget glömts av, nollställde blandskruvarna sist. En av blandskruvarna har alltid varit lite småtrög att skruva in och ut, så tänkte jag börjar med den. Visade sig att den var totalt r*vkn*llad..

Låter bilden tala för sig själv. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-762540fb22dccb0b7b19d28563979cbe.jpg
För övrigt såg alla andra blandskruvarna bra ut. smile

Känner till en kille på facebook, Micke Bogren som skruvar, renoverar och ställer in förgasare åt folk, då jag inte har gängtolk hemma så skickar jag istället upp min blandskruv till honom så ska han jämföra gängorna, han hade olika blandskruvar liggandes. Han säger också att gängorna kan skiljas på alla blandskruvarna till solex bl.a.

Så vi får väl se här nu, spetsen på blandskruven som är kass satt fortfarande kvar i förgasaren men den lyckade jag smidigt pilla ut ur förgasaren, så nu ska vi nog allt se att jag får fart i maskinen med nyrenoverade förgasare och en icke deffekt blandskruv. big_smile

Senast redigerat av Vonbackman (27 augusti 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 augusti 2015 · 951 Inlägg

Jag skrattar själv lite i efterhand åt inlägget då jag insett att det låter lite roligt ändå 😂 absolut, man ska som sagt aldrig ge upp.

Nej precis så tänker jag oxå Wolf_89, men jag har ju som jag beskrev ställt flottören på olika nivåer, ändå flödar dom. Har ju ett mässingbläck på varje flottör som jag kan bocka lätt med ett litet småtryck på bläcket. Kan ju ha en mängd olika anledningar till varför det strular. Nu ska jag ju givetvis inte slänga förgasarna eftersom dom inte är mina, har bara lånat dom av min far eftersom jag renoverat mina solex

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 augusti 2015 · 951 Inlägg

Stämmer bra det, det är en original bränslepump så det ska inte spela någon roll tycker jag.

Har hur som helst bytt förgasare idag, beställt en blandskruv av micke bogren, kör med min nuvarande sålänge och jag har haft igång bilen, bytte förgasare idag efter jobbet, det är så mkt bättre respons i maskinen nu, dock bara körd på tomgång än så länge eftersom jag tagit en öl efter jag kom hem. Imorgon blir det finlirande och se hur maskinen går med solexarna efter renovering. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:
Stämmer bra det, det är en original bränslepump så det ska inte spela någon roll tycker jag.

Har hur som helst bytt förgasare idag, beställt en blandskruv av micke bogren, kör med min nuvarande sålänge och jag har haft igång bilen, bytte förgasare idag efter jobbet, det är så mkt bättre respons i maskinen nu, dock bara körd på tomgång än så länge eftersom jag tagit en öl efter jag kom hem. Imorgon blir det finlirande och se hur maskinen går med solexarna efter renovering. smile

Jag skulle börja med att kolla bränsletrycket.

Inte nödvändigt längre, kör solex förgasarna istället. wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 augusti 2015 · 951 Inlägg

Nej inte ännu men kommer nu till nästa sommar, så man har lite mer koll på sakerna.. Ska byta ut min bränsletrycksmätare till PSI istället för BAR..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 augusti 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Det kanske kan ha en inverkan på att dina solex inte gått helt 100. smile

Sant det! måste köpa mig en btr och även byta ut min bränsletrycksmätare från bar till psi. Blir av till nästa sommar smile snart dags att ställa in bilen ändå! Men efter renovering så funkar mina solex kalas, inte behövt synka mer än 1 gång, samt ställa co-halt 1 gång. Så det var på tiden att jag renoverade dom! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 augusti 2015 · 951 Inlägg

Glömt berätta att jag monterat varvräknare i pvn, dock bara en som sträcker sig till 7000 varv.. Rätt kul o se hur mycket pvn verkligen varvar.. big_smile Imorgon ska jag dock köpa en lampa för att sätta in i den så man ser vad den varvar under kvällskörning, just nu sitter det ingen lampa i mätare.. Kommer bild imorgon! smile

Senast redigerat av Vonbackman (30 augusti 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 september 2015 · 951 Inlägg

En fråga till er lite mer kunniga, angående bränsle. Vilket bränsle ska jag tanka för att få bäst effekt ur motorn? Fick höra i söndags att miles 98 är det absolut sämsta man kan köra med i en gammal trimmad motor.. Stämmer verkligen detta? Informationen kommer ifrån en kille som kör dragracing, eller ja 600 hästar gatracing och varit delaktig i ett dragracing team.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 september 2015 · 951 Inlägg

-m skrev:

Djo skrev:

Wolf_89 skrev:
Är inte miles 98 och 98 samma?
Sj så kör jag på gamla hederliga 95 oavsett bil smile Om det nu inte är diesel så klart :p

Miles är Statoils ide om ett magiskt bränsle som du ska kunna åka längre på har nå tillsatser och sådant i sig.

Jag har kollat vad Statoil säger i reklamen noga.

"Miles går 2% längre."

Minfråga är vad går den 2% längre än?
Konkurrenters soppa?
Den soppa som fanns för 20 år sedan?

Jag tror på det senare och att i princip alla har ungefär samma tillsatser.

Men åter till frågan om bränsleval, det verkar som om många väljer E85 till sina supertrimmade fordon.

Vad jag kan tillägga om detta är att pvn var helt tom i tanken igår, fick putta bilen in på macken för att tanka, eftersom tanken rymmer 35 liter så körde jag 30 liter v-power och 5 liter e85.. fick justera förgasarna på nytt eftersom bilen gick som en kratta, mina blandskruvar var väldigt uppskruvade för att motorn skulle gå, men nu kör jag 2,75 varv ut och bilen går såpass mycket bättre än innan.. Har alltid kört miles 98 förut, aldrig igen. Dessutom luktar inte mina kläder bensin varje gång jag justerat förgasarna, nu luktar det avgaser så med andra ord så är skillnaden nu till förut att bilen går så mycket bättre och jag tror även att motorn mår bättre med smile Har heller inga bränslefuktiga trattar som jag hade innan, dom är helt rena nu smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 september 2015 · 951 Inlägg

Bilen inställd i garaget för i år, dags att börja demontering av motor, lyfta ut och byta alla packningar till nästa säsong, blir även målning av blocket och eventuellt nya kolvar och borr till 2,3L, nya MC förgasare ska monteras också. (Om plånboken tillåter vill säga.) Interiör ska iallafall göras klart!

Återkommer med updates lite smått då och då.

Ha de gött!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
6 oktober 2015 · 951 Inlägg

Hehe! Den långa medeltjocka killen som har mest tempo.. wink Kom fram och hälsa nästa gång du är på stegerud! smile

Tiger1978 skrev:
Vem av grabbarna är du på jobbet? Såg minsann pv:n för ett tag sen.. (schenker chaufför och annan pv ägare wink )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 november 2015 · 951 Inlägg

Efter många veckor utan update så tänkte jag bara säga det att b20n kommer säljas, inom 2-3 år.. har en ny motor på ingång, kommer krävas mycket jobb för att få den på plats. Kommer dock att kosta, men det kommer att smaka också!

Önskar er en fortsatt trevlig kväll!

(En bild på motorn kommer att läggas upp när motorn är färdigbyggd, så förvänta er något år wink )

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Sluta nu vad är det för motor ?

Haha! En b230 blir det.. men exakt vad mer som kommer göras säger jag inte wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 november 2015 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Sluta nu vad är det för motor ?

Haha! En b230 blir det.. men exakt vad mer som kommer göras säger jag inte wink

Allt jag kan säga är att det inte blir något jävla turbo skit wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval! smile

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:
Ursäkta att jag säger det men ååh vad tråkigt motorval! smile

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

vEight skrev:

Vonbackman skrev:

Haha, jaså? Kommer inte bli tråkigt sen wink

Måste tänka på utrymmet också, för att det inte ska bli för jävla trångt, men hade du hellre sett en turbo under huven än en sugtrimmad b230?

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Ni kanske undrar varför jag ska köra med sprut och förgasarhus? Har sett videos på folks motorer där dom använder sig av förgasarhus och sprut, tänkte ge det en chans. Sen är det bara turnkey och köra, behöver inte tänka på att justera förgasarna

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

Sant, men förgasare är trevligt, all heder åt en turbo men inget som riktigt faller mig i smaken, jag är mer för sugtrim

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang