Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 792 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Kan nog bli trevligt men inte borde det vara så svårt att få i den motorn lite kap och svets så sitter den där rätt fort. smile

Sant, men förgasare är trevligt, all heder åt en turbo men inget som riktigt faller mig i smaken, jag är mer för sugtrim

Måste tänka ut hur jag ska göra med förgasarna och insprut, måste på något sätt få sensorn på plats

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

https://m.youtube.com/watch?v=e66sGtjtOas

Där är en video för er som inte sett denna setup förut

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Nu är det där visserligen en nissan 6cylindrig motor, men ändå. Visar ju iallafall hur det blir.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:
Nu är det där visserligen en nissan 6cylindrig motor, men ändå. Visar ju iallafall hur det blir.

Okej helt enkelt ett förgasarhus som används som spjäll och har en spridare inbyggd ska bli spänande se hur du får ihop det smile

Japp! Har funderingar på att sälja mina solex och sen köpa spjällhus, inhandla ett sprut ifrån skroten sålänge och sen montera på pvn.. Tror ni att ett vanligt b230f sprut hade funkat? Tekniskt sett hade det väl gjort det med tanke på att en vanlig b230 ligger på 2,3L och min b20 ligger på 2,1?

Timos Motor har iallafall spjällhusen och fuelrailsen till ett billigt pris, en polare länkade.. http://www.timosmotor.com/spjallhus

Så allt jag hade behövt är ett begagnat sprut, spridarna och sen är det bara att montera och köra? smile

Senast redigerat av Vonbackman (14 november 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

Sen kan jag bygga b230n vid sidan om lite sakta men säkert.. Kan ju vara en fördel att prova på hur det är med sprut och spjällhusen, borde väl inte vara så står skillnad jämfört med en helt vanlig insprutare

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 november 2015 · 951 Inlägg

mattew skrev:

Vonbackman skrev:

vEight skrev:

Det är Volvos rödblockare (B19-B234) överlag tyvärr. Det är så otroligt vanligt så det känns nästan som standard idag. Något som skulle vara mer i ögonfallande vore kanske en liten 4 cylindrig Mercedes turbo diesel eller en liten Ford V6. smile

Håller med, men "lättare" att hinka i en b230 än en merca turbo diesel, jag vill helt enkelt ha brölet under huven och inget visslande ljud. Kan skriva ut spec på motorn för er som blir för otåliga.

B230 block.
Stål vev
Smidda kolvar (97mm)
Vevens slag på 103mm
Sprut av märke vems.
Förgasarhus, kommer använda mig av fajs, pluggar igen dom och köra med sprut istället.
Steg5 topp, 16v.
Volvos gröna R spridare.
Extraktorgrenrör och håller mig till 2,5" hela vägen bak.
Inte helt hundra på vilka kamaxlar ännu, har ni något bra tips på vilka som hade varit passande för att få en körduglig maskin på vanlig gata (med andra ord kamaxlar som trivs bra på låga som höga varv)
Har säkert glömt något.

Så i stort sett blir bottendelen på 3,1L

Oj,det låter ju som ett spännande val!!

Javisst gör det? big_smile Lite dyrt bara men det är ju rätt känt när det kommer till sugtrimning..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
18 november 2015 · 951 Inlägg

Hallåj! Någon dag sedan sist, men har funderat och funderat, insprut med spjällhus ifrån timosmotor är ju självklart något jag vill satsa på, och kommer göra också.

B230N kommer också bli av, sakta men säkert.

Men något som jag inte kunnat släppa riktigt ännu och som jag inte riktigt vet heller, vilket sprut som hade kunnat vara optimalt för min 2,1L b20, sen kommer nästa problem, jag måste ju givetvis ha LMM inkopplad på ett 240 sprut, men frågan är vart? Jag vill inte ha den framför spjällhusen för det hade bara sett korkat ut.

Finns det något man kan koppla in istället för LMM? Läste lite snabbt på ett forum där en kille som ska trimma sin 940 turbo, han vill köra utan LMM, så han ska koppla in en bredbandslamba istället, funkar det eller måste jag ändå ha luftmassemätaren?

Antar att man kan koppla in bredbandslamba på ett lh 2.4?

Tips och ideér är hjärtligt välkomna!

MVH

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
19 november 2015 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kan bara hålla med lh 2,4 är gammalt och begränsat och kommer bli så mycket krångel i onödan så köp ett riktigt sprut från början.

Då gör jag så! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
8 december 2015 · 951 Inlägg

Ett tag sedan nu som det blev update! Så får väl göra en update så ni inte blir uttråkade wink

Körde lite med pvn igår och det kommer bli svårt att låta den stå över vintern, vill heller inte köra med tanke på salt på vägarna när väl minusgraderna träder fram, just nu har vi runt 5-8+ grader i varberg men en hel del regn, igår var sol hela dagen fram till 6 på kvällen, så man får ju helt enkelt passa på att köra. big_smile

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra med MS sprut och hittat en mappare som helst mappar MS sprut, så får helt enkelt gå därefter, även hört en hel del bra saker om MS så varför inte ge det en chans?

Har även hittat en annan rolig sak, istället för att köpa ett begagnat block med okänt skick ifrån skroten för 1500 med låda på det så kan man lika väl köpa nytt så vidare man inte tänker rent ekonomiskt..

http://www.shopmotordesign.se/motorbloc … 4fe64da870

Vad tror ni om detta? Låter rätt intressant va?

Någon som är duktig på att räkna ut litervolymen på ett sådan block med den borren och sedan 3100cc stroken?

Senast redigerat av Vonbackman (8 december 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 december 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:

Vonbackman skrev:
Ett tag sedan nu som det blev update! Så får väl göra en update så ni inte blir uttråkade wink

Körde lite med pvn igår och det kommer bli svårt att låta den stå över vintern, vill heller inte köra med tanke på salt på vägarna när väl minusgraderna träder fram, just nu har vi runt 5-8+ grader i varberg men en hel del regn, igår var sol hela dagen fram till 6 på kvällen, så man får ju helt enkelt passa på att köra. big_smile

Hur som helst så har jag bestämt mig för att köra med MS sprut och hittat en mappare som helst mappar MS sprut, så får helt enkelt gå därefter, även hört en hel del bra saker om MS så varför inte ge det en chans?

Har även hittat en annan rolig sak, istället för att köpa ett begagnat block med okänt skick ifrån skroten för 1500 med låda på det så kan man lika väl köpa nytt så vidare man inte tänker rent ekonomiskt..

http://www.shopmotordesign.se/motorbloc … 4fe64da870

Vad tror ni om detta? Låter rätt intressant va?

Någon som är duktig på att räkna ut litervolymen på ett sådan block med den borren och sedan 3100cc stroken?

Det krävs nog ett sånt block för att köra 3100cc. Har hört att ett standardblock inte ska byggas över 2750cc. Lite dyrt bara..

När du letar block, sikta på en så sen motor som möjligt. Typ 96-98. Sen har ett begagnat block fördelen att alla spänningar har gått ur blocket. Det gör det lite stabilare för överladdning.

MS är ett enkelt men effektivt sprut som många är nöjda med och det lär även du bli smile

Kör hårt! smile

Jaså, då är det bara att köra på ett sådant block, de har ju även ett annat mer förstärkt block konstruerat för höga effekter.. Då stryker jag "skrotenblocket" ifrån listan om jag vill köra på 3100cc.. Nu spelar ju inte överladdning någon roll eftersom jag ska köra sugtrimmat.. Då kan jag iallafall räkna med en 120-140papp på en färdigbyggd 3,3L maskin.. Tror effekten kommer vara tillräcklig i en pv, om inte alldeles för hög. 😄 Kommer byggas en stabilare framvagn med bättre bromsar, behöver även byta ut kardanen om jag inte vill göra ett russin av den som sitter monterad just nu. Polaren på jobbet håller på att skrota ner en bmw turbo diesel, får hans kardan gratis och den bör klara av effekten.

Sen är ju frågan om jag inte bör byta ut min bakaxel med, det är ju trots allt en duett televerks bakaxel, osäker på vad dom tål för effekter, någon som vet?

Senast redigerat av Vonbackman (10 december 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 december 2015 · 951 Inlägg

vEight skrev:
Innan du beställer något i motor väg. Ring upp JB engine i Nora. Han är en kunnig sugtrimmare och kan Volvo. Det är ju synd att pumpa in 50k för mycket i ett block utan att få ut mer effekt ur det. smile

Sant det, får ta och ringa honom när det väl är dags, har en del att spara först och främst wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
3 mars 2016 · 951 Inlägg

Dags för en update tycker jag allt, eller vad säger ni?

Köpte ett nytt kyl häromdagen eftersom att mitt är dåligt och inte orkar leverera tillräckligt med kylning, bilen kokade ju för mig under wheels and wings.

Så nu eftersom att det börjar närma sig sommaren sakta men säkert så köpte jag ett 740 kyl och ett expansionskärl till 940 på skroten i varberg, en ny sprayflaska på mekonomen och lite nya slangar, kyl och kärl kostade 450kr och slangarna och lite slangklämmor gick på 198kr samt färgen 119kr.

Första problemet som jag visste skulle dyka upp var ju att kylet ifrån en 740 är lite bredare än pvns originalkyl, så fick ta fram vinkelharryn och kapa lite..

Hur som helst, här kommer lite bilder. smile

Såhär fräscht var kylet när jag köpte det, ser ganska nytt ut, kan ju inte ha rullat många mil enligt mitt tycke.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4e152500d17507f68b51154dafa14756.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b742cbe60d21f532c02ab9d43293f16.jpg

Med lite färg på så ser det som nytt ut! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-482aaf7ef8b6a10f5d989517d6220dc2.jpg

Passade även på att lacka flexröret till fläkten! smile Blev lite smått frän effekt när hälften av färgen försvann och hälften sitter kvar, påminner lite om blackchrome.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-456d763ec2ce987bdc2d8e4261b143a0.jpg

Fram med vinkelharry och gå loss på fronten! Det är ju som tur ingen originalbil ändå så skitsamma, fullfräs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bb2420fcd71aeb05debf29784cf8af25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6b28014a6fa96fef5ed6d395b45dc251.jpg

Självklart ska ju kylet ner nu när allt är klart med kapning osv, skruvade även dit mina slangar och expansionskärlet, hade ju silikonslangarna kvar sedan 142an. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-5be1a4de5d07d3ebff1966c3c753e6a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-909efb0a6b2e43f0f1389a244369a7f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-213cdfd8397504e97c8647f0af9c1275.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c892c00aa58959ce03a78ac8c2fe42c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7fdfdc281458022ddc6da64cb4ddcc08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b7bbb340f562caae9325b382d7154e33.jpg

Alla slangarna i hela motorrummet ska bytas ut till stålomspunna PTFE slangar för en längre livslängd. Kommer göra sig bra med såna slangar i hela motorrummet! big_smile
Kommer ordna till kanterna och svetsa på en "klack" där vart jag kapat idag, bilen att lackas om nästa vinter och då får det ju inte se så dumt ut, inte helt hundra på vilken kulör ännu, men lutar åt Midnight Purple.

Vad tror ni om kylet och expansionskärlet? Förhoppningsvis kan jag cruisa under wheels and wings utan några kylproblem. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kokar den nu då äre något fel på riktigt. Snyggt installerat svarta siliconslangar hade dock gjort sig bättre wink

Hehe! Mycket troligt att det hade gjort sig bättre men med tanke på att jag var tvungen till att ha någon annan övre kylarslang så fick det bli min gamla som satt på 142an, kommer dock som jag skrev förut att byta ut alla slangar i hela motorrummet till stålomspunna slangar, kommer göra sig riktigt bra !

Hur som helst, tillverkade mina fästen för kylet idag på jobbet, dock fick jag svetsa ihop dom i garaget efter jobbet eftersom vi hade en del att göra på jobbet så kunde jag inte jobba på rasten. Hur som helst, jag är nöjd att jag fick kapat upp materialet iallafall big_smile

Så nu kommer det lite fler bilder, alltid kul och se hur allt ser ut, inte sant? wink

Svetsat ihop fästena smile Borrade 2 hål i varje, 5mms hål, sen satte jag dit högtalarclips som jag hittade i rummet bland alla mina billjudslådor, på det sättet slipper jag tänka på mutter på baksidan, bara dit med en skruv och sen sitter det där!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bf659af3e5448020d0a006c5989e27d8.jpg

Sen ska ju dom monteras också, samma visa här, borrade 5mms hål i fronten. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ec5d3d8529017e3a99d9025d34c7255a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6c5add2e90eba66088b064334cc762cc.jpg

Självklart får man ju putsa till dom också, jag skäms över mina svetsar, och jag har jobbat som svetsare i 6 år snart :S
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8522c621a97319d6ccd0d7e84e7be6a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-28f3491618cf8e56fc4b0977ef1a9dd5.jpg

Hittade en kylarslang i garaget som ingen använder, den var visserligen lite lång så fick korta av den lite, men blev bra till slut, dock så är slangen "klämd" mot bulten, men borde ju inte göra så mycket. Det återstår iofs att se, får köra med bilen lite och se hur det verkar med temperaturen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8e137f38f41fdd9e82be04fdfa10329d.jpg

Generator på plats och även slangarna ifrån expansionskärlet! smile))
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b8e02e3a28aac370d30b5322be82383.jpg

Sen tror jag nog att jag får köpa mig en kortare rem, eller vad tror ni? XD Jag mätte för skojs skull med bladmått mellan generatorflänsen och kylarslangen.. Det visade sig att det är 0.6mm mellan kylarslangen och kylflänsarna på generatorn! DET ÄR TIGHT!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6bf9cfce28d5a71f507e5eeb61bd5173.jpg

Bilen är även uppstartad så det är lite tryck i slangarna för att se om kyl eller något läcker, men det verkar vara helt OK!
Nu är det bara sommaren som saknas och lite cruising i 15-20graders värme eller varmare, för o se hur bilen beter sig med kylningen.
Hur som helst så är detta ett lyft, ser ju lite trevligare ut under huven nu, just nu är kapningen bara provosorisk, får ju snygga till det lite innan bilen lackeras om. wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Ser bra ut men där slangen ligger mot bulten nej det kommer nöta håll tillslut så en bättre anpassad slang skulle du haft där smile

Japp vet, men detta är ju bara provosoriskt sålänge, blir ju stålomspunna slangar sen smile Den kyler inte riktigt bra med tanke på att halva slangen är "intryckt" så det blir ju bara 50% flöde i den slangen, dom stålomspunna slangarna är ju mer böjbara, sen funderar jag på att korta av vattenröret så det inte kommer så långt ner som det gör just nu, därav lättare att få dit slangen.. skulle ju kunna kapa av och svetsa på ett nytt rör så det liksom sticker lite ut mot kylet, 45grader borde ju räcka. Eller vad tror du? Har du något bra tips?

Hur som helst så var det tryck i systemet, det indikerar ju bara på att systemet är tätt big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
6 mars 2016 · 951 Inlägg

Update igen!

Sådär ja, var ute en snabbis i garaget på morgonen och släppte lite på generatorn och dit med nya remmen jag köpte, blev riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b7d865e5fc97d36195614e66352c458c.jpg

Nu är det en aning längre distans mellan kylflänsarna och kylslangen. big_smile Man ser till och med att slangen fått lite stryk av generatorn, men den är fortfarande hel. Frågan är bara hur länge den klarar sig? Tror ni jag klarar av att köra denna säsongen med den slangen? Är ju ganska tjockt material i slangarna och den är ju hyffsat fräsch. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
6 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Hade ju inte skadat med en ny slang där om det av någon anledning blir rejält tryck i systemet så kan den brista i värsta fall. Så dom kronorna en slang kostar är det nog allt värt. smile

Har en extra liggandes smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
7 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Hade ju inte skadat med en ny slang där om det av någon anledning blir rejält tryck i systemet så kan den brista i värsta fall. Så dom kronorna en slang kostar är det nog allt värt. smile

Har en extra liggandes smile

Då är ett kastbytte snabbt gjort smile

Byter slangen när jag ändå fixar vattenröret, plockar bort det röret imorgon, märkte att det droppat vatten ifrån o-ringen som sitter mellan röret och vattenpumpen, så byter den o-ringen när jag ändå tar bort röret och svetsar om det för att få en liten böj ut mot kylet smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 mars 2016 · 951 Inlägg

Dags för update.

Tråkiga nyheter, hur jag än vänder och vrider på det hela, oavsett vilka typer av slangar jag använder med olika böjar hit och dit så kommer det hur som helst ligger och skava mot bulten i chassit, då kommer det nöta hål på slangen efter ett tag.

Min enda lösning jag kan komma fram till är att köpa 3 stycken 90 graders böjar och kapa till rör på jobbet som jag sedan kan skruva fast böjarna i, det är den enda lösningen jag kan komma på. Så på torsdag beställer jag nya böjar, det får bli svarta silikonslangar. Slutändan av det hela är att det kommer inte se vackert ut, men kommer fungera iallafall och det är huvudsaken.

Sedan kortade jag av röret som går in i vattenpumpen, kortade ungefär 20mm för att få lite mer space att gå på.

Tyvärr inga bilder denna gången, får bli när allt sitter på plats istället. tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Okej tråkigt det, Men det syns ju inte så värst mycket där nere iallafall så tur det iallafall smile

Exakt!

Hur som helst, kapade 2 olika rör, 1 i den dimension som röret som går in i vattenpumpen, och ett annat rör som var lite grövre i diameter, svetsade på dom röret i varandra, på det viset fick jag på smalare och tjockare slang. Har inte fyllt systemet med vatten och glykol ännu så vet inte om det är tätt, men efter 6 år som svetsare så tycker man ändå att det borde vara tätt wink.. Men men, det återstår att se när det är tryck i systemet. Svetsade i båda ändarna av rören.

Såhär blev det monterat och klart. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ccddf8bbfd0988f30fb492d1c6839c70.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (21 mars 2016)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 mars 2016 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Okej tråkigt det, Men det syns ju inte så värst mycket där nere iallafall så tur det iallafall smile

Exakt!

Hur som helst, kapade 2 olika rör, 1 i den dimension som röret som går in i vattenpumpen, och ett annat rör som var lite grövre i diameter, svetsade på dom röret i varandra, på det viset fick jag på smalare och tjockare slang. Har inte fyllt systemet med vatten och glykol ännu så vet inte om det är tätt, men efter 6 år som svetsare så tycker man ändå att det borde vara tätt wink.. Men men, det återstår att se när det är tryck i systemet. Svetsade i båda ändarna av rören.

Såhär blev det monterat och klart. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ccddf8bbfd0988f30fb492d1c6839c70.jpg

Nu ligger det iallafall lite friare och tycker nästan att det borde klara sig sådär.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang