Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 143 Följare
  • 438 783 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2023
xorox_88 Smack that ass!!
21 april 2015 · 2 953 Inlägg

oh, men blir pedalen hård när du pumpar på den då? isf borde de ju  ba va luft i systemet

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Vonbackman Bäckman
21 april 2015 · 948 Inlägg

xorox_88 skrev:
oh, men blir pedalen hård när du pumpar på den då? isf borde de ju  ba va luft i systemet

Nja det skulle jag inte vilja säga att den blir, men ibland är den hård och ibland inte alls lika hård, visst händer det saker när man trampar på pedalen men inte alls lika mycket som vissa andra gånger.. har luftat ut 2 liter bromsvätska och blir inte bättre för det.. funderar på att införskaffa mig en bromsluftare, sägs vara hur bra som helst..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
xorox_88 Smack that ass!!
21 april 2015 · 2 953 Inlägg

kan de inte va huvudbromcylindern som är dålig då?

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Vonbackman Bäckman
22 april 2015 · 948 Inlägg

Ska den inte vara tycker jag, den är ju helt ny..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
xorox_88 Smack that ass!!
22 april 2015 · 2 953 Inlägg

nya grejor kan va defekta oxå smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Vonbackman Bäckman
22 april 2015 · 948 Inlägg

Absolut, sant det.. får helt enkelt undersöka varför det är som det är.. Skulle kunna tänka mig att det faktiskt är lite luft kvar i systemet, och sen också att backar måste justeras ut mer.. Vi får helt enkelt se hur det går! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
4 maj 2015 · 948 Inlägg

Då är det dags för en update, och jag har goda nyheter.. kollat runt hela bilen efter läckage, finns absolut inga läckage, provade att pumpa upp tryck medans en kompis höll inne pedalen, inget läckage.. (Detta är för drygt 1 vecka sedan) blev bara arg för jag kunde verkligen inte hitta felet så lade bilen på is ett tag, tills igår när började släcka mina 2or jag fick på besiktningen.

Det var så enkelt som att skruva ut "muttern" på tryckstången som går in i huvudcylinder, skruvade ut den några varv och vips så tog bromsen nästintill längst upp, tyckte den tog allt för långt upp så jag skruvade in den lite tills jag tyckte att den tog tillräckligt långt upp och även inte för långt upp, alldeles lagom så att säga.

Beställde även handbromsvajer igår, hoppas på att få hem den imorgon så byts den också, sen är alla 6st 2orna jag fick på besiktningen släckta, bara in och besikta bilen efter det! smile

Återkommer med bild på bes protokollet. smile

Någon som eventuellt ska till tjolöholm classic motor 24e maj? smile

Senast redigerat av Vonbackman (4 maj 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
xorox_88 Smack that ass!!
4 maj 2015 · 2 953 Inlägg

roligt att du hittade felet smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Vonbackman Bäckman
6 maj 2015 · 948 Inlägg

xorox_88 skrev:
roligt att du hittade felet smile

Ja verkligen, tackar! Känns som att det händer lite nu big_smile

Har även märkt nu när det regnat en del och bilen stått ute och haft en handduk liggandes mellan dörren och karossen, och det läcker inte in något vatten som jag trodde kom ifrån vindrutan, blir att justera dörren så man slipper lägga en handduk, och det betyder att jag kan börja på mina paneler. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
xorox_88 Smack that ass!!
6 maj 2015 · 2 953 Inlägg

kan iaf säga att det känns lite bättre att man inte köpte pvn själv då jag va sjukt sugen på den, men stog väll långt bort å va obessad  som gjorde att man inte slog till smile hade aldrig kunnat listat ut bromsfelet smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Vonbackman Bäckman
9 maj 2015 · 948 Inlägg

xorox_88 skrev:
kan iaf säga att det känns lite bättre att man inte köpte pvn själv då jag va sjukt sugen på den, men stog väll långt bort å va obessad  som gjorde att man inte slog till smile hade aldrig kunnat listat ut bromsfelet smile

Hehe jodå det är jag säker på att du hade gjort, då jag själv verkligen inte har jättestor erfarenhet, har också även märkt att om man ger sig på saker, för att se vad som händer och är beredd på att ta en smäll så kan man komma väldigt långt smile Ett citat man hört från en "känd" film: "No sacrifice, no victory!"

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
14 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Denna tråd har man missat får bli att följa från nu kolla in mitt pv projekt också vetja smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
14 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Denna tråd har man missat får bli att följa från nu kolla in mitt pv projekt också vetja smile

Du är så välkommen så! Det ska jag allt ta och göra. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
16 maj 2015 · 948 Inlägg

Jahopp, tråkiga nyheter. Förra gången tog inte handbromsen alls på högersidan när bilen besiktades så jag köpte ny vajer och monterade, besiktade igår och då var hon nöjd med lampor, färdbroms och de andra 2orna jag åkte på, hur som helst så fungerade inte handbromsen på vänster sida, beställde ny vajer igår och var nere på mekonomen idag och hämtade ut den nya vajern. Imorgon monteras vajern sen väntar jag med besiktningen tills lite senare framåt veckan, nästa söndag är det tjolöholm classic motor och då är tanken att jag ska få med bilen dit.

En liten roligare nyhet är att bilen går mycket bättre med en annan fördelare, fick fars gamla fördelare som jag själv har bytt ut både kondensator och brytare på. Han köpte en 123 ignition denna månaden och därav fick jag hans gamla.. Fördelaren är en 077 den också men jag tycker att bilen går såpass mycket bättre nu, så bakom allt ont finns alltid något gott.

Fortsatt trevlig helg på er alla!

Senast redigerat av Vonbackman (16 maj 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
17 maj 2015 · 948 Inlägg

Bytt handbromsvajern idag, något är fel, mina backar kärvar så min trumma blir skållhet efter 1 mils körning, dom ligger på hela tiden och sen såg jag även att mina nya backar är helt snedslitna, nästan så dom är förstörda. Har kvar mina gamla så ska prova o montera dom och se om det blir bättre, men troligen inte. Fortsätter det såhär så kommer jag tyvärr inte få med bilen till tjolöholm classic motor. sad

Hur som helst så har jag småpillat lite med mina instegslistor också, hittar ingenstans där man kan köpa nya så man får göra så gott man kan med de man har.

Före.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7fae32447adb07f21a57a12b76397ad8.jpg

Efter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c6f900939858defa541bfff6686dda3d.jpg

Även monterat ena. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bcc25329371869e08dcf5a7a3221beed.jpg

Rengjorde med hjälp av förtunning, köpte även lite nya skruv på Harald Nyborg, får duga tills jag hittar snyggare, men är hyffsat nöjd med resultatet. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
19 maj 2015 · 948 Inlägg

En update, och en väldigt tråkig update, står inför 2 val nu, skivbromskonvertering och motorbyte till något lite vassare osv, eller renovera motorn efter mitt motorras för drygt 50 minuter sedan..

Så nu vill jag att ni bombar mig med förslag, vad hade ni helst velat se i bilen?

Har länge funderat på 3rotors wankel. (Rätt mycket service och underhållning i en sådan)
Eller så kör man på något riktigt vasst v8 bygge.

MVH

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Wolf_89 Wolf_89
19 maj 2015 · 446 Inlägg

Va ju inge vidare nyheter.
V8 skulle vell kunna passa rätt så bra. Alt V6. Om du nu inte hittar en trimmad B18/B20 El någe liknande.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Djo
20 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Tänk igenom ditt motorval noga med tanke på att kunna besiktiga.

Nu är ju sommaren här och du vill troligen ut och åka i pv,n skulle gjort det enkelt just nu och satt i en b20 igen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Wolf_89 Wolf_89
20 maj 2015 · 446 Inlägg

Sj så hade jag nog tagit en volvo motor. Som Djo skrev. Kan ju bli en del jobb inför besiktning. Och sommaren börjar ju närma sig.

En B18/B20 med dubbla weber och lite annat godis skulle passa sig riktigt bra i PVn smile
Men en org duger nog för att glida runt på vägarna smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
xorox_88 Smack that ass!!
20 maj 2015 · 2 953 Inlägg

du får göra som mad mike å bygga 4skivig wankel med dubbel turbo smile https://www.youtube.com/watch?v=UQdvW5Pe4Vk eller m60b30/b40  från bmw med tillhörande automatlåda, det e nått jag skulle villja ha i en pv.. skaplig glidar bil med sån motor

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang