Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 143 Följare
  • 438 841 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2023
xorox_88 Smack that ass!!
20 maj 2015 · 2 953 Inlägg

eller köpa en vw turbo diesel från nån golf 3a eller nått å slänga på en växellådsadaptor å åka billigt ist

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Vonbackman Bäckman
20 maj 2015 · 948 Inlägg

Glada nyheter, och lite skrapsår i hårbotten efter att ha tittat på de här goa morötterna, kan någon av er förklara för mig hur det lyckats bränna av 3 stift på mitten? När jag lyfte på tändhattarna satt halva stiftet kvar i tändhatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e9df07821a897b1f8fead3e41f688a5c.jpg

Har bytt till nya fräscha morötter och nu går hon fint igen. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 maj 2015 · 948 Inlägg

Och dessutom kunnat köra hem bilen 2 kilometer hemifrån där det skedde? För mig är det här ett mysterium, som kommer att förbli mystiskt.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Wolf_89 Wolf_89
20 maj 2015 · 446 Inlägg

Va det gamla stift?
Har aldrig varit med om något liknande el hört att någon annan har.

Så jag gissar på att det inte blir någe motor byte då? smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Vonbackman Bäckman
20 maj 2015 · 948 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Va det gamla stift?
Har aldrig varit med om något liknande el hört att någon annan har.

Så jag gissar på att det inte blir någe motor byte då? smile

Dom stiften köptes helt nya dagen efter att jag hämtade pvn hos gamla ägaren, så dom har inte rullat långt.

Farsan har aldrig varit med om något liknande heller, och heller inte några av mina kompisar eller någon jag har kontakt med. Det här är som sagt ett fullkomligt mystiskt fall som kommer att förbli olöst.

Nej det kommer inte bli något motorbyte alls med tanke på att stiften var orsaken till att bilen strulade igår. Men vem vet? Kanske blir av i framtiden. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
21 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Fabrikationsfel är nog enda anledningen till det där.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
21 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Fabrikationsfel är nog enda anledningen till det där.

Tror jag med. Hur som helst, nya morötter sitter i nu, så nu brummar hon igen. Har dock kört ut henne till garaget nu eftersom det blir körförbud på den nu på lördag och jag får ingen ordning på bromsarna, ojämna bromsvärden och jag har provat allt, från tips till egna tankar, ingenting fungerar. Så nu får hon hellre stå över sommaren och vintern medans det blir andra saker monterade. Kommer riva ner frambromsarna och även bak, fram blir det amazon skivor och bak blir amazon trummor, en vän till mig har rådslagit mig om att amazonens trummor är så mycket bättre än pvns.. Vad tror ni om det?

Tips på bromsar osv är fullt välkommet då jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
21 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Har du justerat bromsarna ?

Alltså justerat in backarna ute vid trummorna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
21 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Har du justerat bromsarna ?

Alltså justerat in backarna ute vid trummorna.

Ja, givetvis. tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
21 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Har du justerat bromsarna ?

Alltså justerat in backarna ute vid trummorna.

Ja, givetvis. tongue

Man kan inte ta något för givet lika bra fråga även dom dumma frågorna ibland.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
21 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Har du justerat bromsarna ?

Alltså justerat in backarna ute vid trummorna.

Ja, givetvis. tongue

Man kan inte ta något för givet lika bra fråga även dom dumma frågorna ibland.

Sant det, vi har gjort precis allt för att se om vi får ordning på bromsarna, men icke sa nicke.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
21 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Ja, givetvis. tongue

Man kan inte ta något för givet lika bra fråga även dom dumma frågorna ibland.

Sant det, vi har gjort precis allt för att se om vi får ordning på bromsarna, men icke sa nicke.

Inte något knass med huvudbroms cylindern då ?

På min duett a-traktor hade dom dragit åt uta helvete dessutom villgäng (gick att rädda gängen iallafall) så när man fick loss på det så man hade korrekt glapp. Då slutade mina bromsar att låsa sig dock läkte det satan så bytte ut den och då fick jag justera om alla bromsarna för den gamla hade gett ett felaktigt tryck till dom olika kretsarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Man kan inte ta något för givet lika bra fråga även dom dumma frågorna ibland.

Sant det, vi har gjort precis allt för att se om vi får ordning på bromsarna, men icke sa nicke.

Inte något knass med huvudbroms cylindern då ?

På min duett a-traktor hade dom dragit åt uta helvete dessutom villgäng (gick att rädda gängen iallafall) så när man fick loss på det så man hade korrekt glapp. Då slutade mina bromsar att låsa sig dock läkte det satan så bytte ut den och då fick jag justera om alla bromsarna för den gamla hade gett ett felaktigt tryck till dom olika kretsarna.

Jag misstänker att det har något med huvudcylindern att göra, att tryckstången som går in i cylindern är för hårt justerad, att min vänstra trumma låser sig tror jag är på grund av för hårt spännt till huvudcylinder, men huvudcylindern har väl inte med handbromsen att göra? Det är ju handbromsen som bilen blir underkänd på, inte själva bromsarna. Sen hur mina backar på vänstra sidan blivit snedslitna förstår jag inte heller, men vad jag hört så kan det ha med huvudcylindern att göra..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
24 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Sant det, vi har gjort precis allt för att se om vi får ordning på bromsarna, men icke sa nicke.

Inte något knass med huvudbroms cylindern då ?

På min duett a-traktor hade dom dragit åt uta helvete dessutom villgäng (gick att rädda gängen iallafall) så när man fick loss på det så man hade korrekt glapp. Då slutade mina bromsar att låsa sig dock läkte det satan så bytte ut den och då fick jag justera om alla bromsarna för den gamla hade gett ett felaktigt tryck till dom olika kretsarna.

Jag misstänker att det har något med huvudcylindern att göra, att tryckstången som går in i cylindern är för hårt justerad, att min vänstra trumma låser sig tror jag är på grund av för hårt spännt till huvudcylinder, men huvudcylindern har väl inte med handbromsen att göra? Det är ju handbromsen som bilen blir underkänd på, inte själva bromsarna. Sen hur mina backar på vänstra sidan blivit snedslitna förstår jag inte heller, men vad jag hört så kan det ha med huvudcylindern att göra..

hanbromsen går ju på samma backar som huvudbromsen så ligger det tryck på ena sidan och inte andra så tar den ju mer på den sidan.

trumbromsar kan bli väldigt roliga om det felar någonstans. (märkte jag)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Inte något knass med huvudbroms cylindern då ?

På min duett a-traktor hade dom dragit åt uta helvete dessutom villgäng (gick att rädda gängen iallafall) så när man fick loss på det så man hade korrekt glapp. Då slutade mina bromsar att låsa sig dock läkte det satan så bytte ut den och då fick jag justera om alla bromsarna för den gamla hade gett ett felaktigt tryck till dom olika kretsarna.

Jag misstänker att det har något med huvudcylindern att göra, att tryckstången som går in i cylindern är för hårt justerad, att min vänstra trumma låser sig tror jag är på grund av för hårt spännt till huvudcylinder, men huvudcylindern har väl inte med handbromsen att göra? Det är ju handbromsen som bilen blir underkänd på, inte själva bromsarna. Sen hur mina backar på vänstra sidan blivit snedslitna förstår jag inte heller, men vad jag hört så kan det ha med huvudcylindern att göra..

hanbromsen går ju på samma backar som huvudbromsen så ligger det tryck på ena sidan och inte andra så tar den ju mer på den sidan.

trumbromsar kan bli väldigt roliga om det felar någonstans. (märkte jag)

Hehe jo tack jag har märkt detta också, första gången jag skruvar med trummor, farsan har sagt hur jag ska göra och även han har provat att använda sig av sina egna knep, men bara strul.

Är väldigt nära på att skivbromskonvertera pvn nu, så slipper man förhoppningsvis problemen. sad

Får bli nya backar iallafall..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
24 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Jag misstänker att det har något med huvudcylindern att göra, att tryckstången som går in i cylindern är för hårt justerad, att min vänstra trumma låser sig tror jag är på grund av för hårt spännt till huvudcylinder, men huvudcylindern har väl inte med handbromsen att göra? Det är ju handbromsen som bilen blir underkänd på, inte själva bromsarna. Sen hur mina backar på vänstra sidan blivit snedslitna förstår jag inte heller, men vad jag hört så kan det ha med huvudcylindern att göra..

hanbromsen går ju på samma backar som huvudbromsen så ligger det tryck på ena sidan och inte andra så tar den ju mer på den sidan.

trumbromsar kan bli väldigt roliga om det felar någonstans. (märkte jag)

Hehe jo tack jag har märkt detta också, första gången jag skruvar med trummor, farsan har sagt hur jag ska göra och även han har provat att använda sig av sina egna knep, men bara strul.

Är väldigt nära på att skivbromskonvertera pvn nu, så slipper man förhoppningsvis problemen. sad

Får bli nya backar iallafall..

Förstår det inte roligt med strull.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
hanbromsen går ju på samma backar som huvudbromsen så ligger det tryck på ena sidan och inte andra så tar den ju mer på den sidan.

trumbromsar kan bli väldigt roliga om det felar någonstans. (märkte jag)

Hehe jo tack jag har märkt detta också, första gången jag skruvar med trummor, farsan har sagt hur jag ska göra och även han har provat att använda sig av sina egna knep, men bara strul.

Är väldigt nära på att skivbromskonvertera pvn nu, så slipper man förhoppningsvis problemen. sad

Får bli nya backar iallafall..

Förstår det inte roligt med strull.

Ne verkligen inte, men i stort sett så är det väl inte så farligt mycket strul på bilen med tanke på åldern och hur länge den stått.

Kommer iallafall beställa helt nya backar, nya trummor, hävarmar och nya monteringssatser och sen får farsan göra jobbet med tanke på hans erfarenhet som mekaniker, det ska ju liksom fungera tycker man.

Sen funderar jag också på om det inte är som så att det ska sitta en tryckfjäder mellan backarna och bromsskölden, är det möjligt? Tänkte eftersom att backarna på vänstersidan kärvar, eller kan det ha med trycket in i huvudcylindern att göra? Eller helt enkelt att trumman är kass på vänstersidan?

Har en ganska skarp misstanke angående huvudcylindern och juster "bulten" eller trumman som jäklas med mig.

Senast redigerat av Vonbackman (24 maj 2015)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
24 maj 2015 · 948 Inlägg

Har även haft av trumman på högersidan idag, och backarna var fina på den sidan, inga snedslitningar alls som det var på vänstersidan.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
25 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Okej jadu nu var det längesedan jag skruvade med det där så hur det ser ut med fjädrar kan jag ej svara på.

Hoppas ni får ordning på allting (en ny huvudbroms cylinder kostar 1000 kr (inte så farligt om det löser problemet)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
26 maj 2015 · 948 Inlägg

Djo skrev:
Okej jadu nu var det längesedan jag skruvade med det där så hur det ser ut med fjädrar kan jag ej svara på.

Hoppas ni får ordning på allting (en ny huvudbroms cylinder kostar 1000 kr (inte så farligt om det löser problemet)

Nej precis men jag tror nog inte att min huvudcylinder är dålig, den har ju inte tappat trycket som den förra gjorde, däremot tror jag att det har med tryckpinnen som går in i cylindern som bråkar. Sen finns det nog också en chans att jag vet varför mina backar låser sig nu.

Hur som helst, farsan ville kolla på sakerna idag och kommer montera ihop allt på egen hand, så vi får väl se hur det går idag.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang