Update:
Håller på att demontera instrumentbrädan, den ska slipas ner och lackas i svart skrynkelfärg, byta till dioder i instrumenthuset för att få en bättre upplysning av instrumentet, ta bort den gamla fula stoppningen och på med ny.
Finns även lite andra saker i bilen som jag tänker lacka i skrynkelfärg, bland annat:
Hela instrumentbrädan ( luckan till handsfacket och fronten till askkoppen ).
Plåtarna som sitter på sidan av a-stolparna. (se bild längre ner)
Backspegeln.
Fönsterkarmen på insidan av dörren.
Instegslisterna om jag inte köper nya. Men de nya är tillverkade i plast, inte riktigt lika kul va? Då kan jag lika väl göra klart dom jag har, knacka till dom med hammare och snygga till dom lite, sedan lacka dom i skrynkelfärg med, eller vad tror ni? Ska man även ge sig på rattstången när man ändå håller på?
Imorgon kommer jag lägga en beställning på vp-autoparts där bland annat en ny stoppning inhandlas, nytt innertak i rätt kulör för min årsmodell (vit vinyl perforerad), nya solskydd med nya hållare inklusive montagesats, hela instrumentbrädan ska få en ny prydnadslistsats, handsfacksinsats, saknade fästplåten som håller nere stoppningen på vänster sida så det blir en ny sådan, samt en clipssats och falsben+verktyg för ömtålig inredning (Kan ju vara bra att ha, eller hur? )
Går även i tankarna att beställa en 5" varvräknare, en ny mätarhållare för 3st 52mm mätare, har ju vattentemp, oljetryck och bränelsnivå, because why not? Hållaren monteras tydligen snyggt och enkelt i radiourtaget i instrumentbrädan..
Har även mejlat en kille i Arvika angående 13,5" träratt i valnöt samt ett monteringskit för ratten, anledningen till att jag mejlat är på grund av att jag inte vet om monteringskitet passar på min rattstång, det dom hade för äldre volvo passar endast 36 splinsad rattstång..
På måndag kommer jag ringa en snickerifirma här i varberg och fråga om dom kan fixa hem färdigbetsad mahogny, det ska vara fanérade mdf skivor på 4mm.
Det händer mycket nu, har snappat upp en idé på lösning för att gömma "skärsnitten" i panelerna när dom skurits ut, en vit textillist som limmas på baksidan av panelerna (lite svårt att förklara hur jag menar, men bild kommer när det är klart så förstår ni nog hur jag menar även löst problemet med panelerna vid pedalerna (det kommer att bli två paneler, en ovanför pedalerna och en under pedalerna, hur ska jag annars få dit en panel när pedalerna är i vägen? ) och hur ska man gömma skärsnitten på bästa möjliga sätt och ändå få det snyggt? Jo man tar självklart listsatsen som redan finns monterad på instrumentbrädan och tillverkar egna listclips, putsar till listerna med lite autosol, försöka knacka till de små bulorna som finns just för tillfället. En ny sådan sats beställs imorgon, eller ska jag beställa 2 när jag ändå håller på så jag sparar lite tid? Kommer även dra en list på golvet på passagerarsidan för att inte få det att se dumt ut.
Kommer tillverka en stor tvärgående panel som kommer gömma alla kablarna under instrumentbrädan, man vill ju inte ha synliga kablar, eller hur?
Såhär ser delar av instrumentbrädan ut just nu, tar lite mer bilder när det blir mer intressant.
De övre 2 plåtarna på bilden är de plåtarna som sitter ovanför instrumentbrädan på a-stolparna, den undre lilla biten längst ner är fronten på askkoppen. Har beställt handtag till den förresten, så man slipper ha svart ful plastbit, trä är ju självklart snyggare, eller hur?
Har sedan en tid tillbaka haft lite planer angående motorrummet med, funderar fortfarande, men det får bli en överraskning såklart.