V70 -99 Motorlampa tänds och släcks!

MaxxeT
13 december 2014 · 243 Inlägg

Hejsan!

Har en v70 tdi som jag har släckt service lampa på efter detta så började motorlampan tändas och släckas till och från. Bilen går klockrent och sotar inte eller något sådant.

Finns inga som helst felkoder på bilen förutom bromspedals kontakten förstår inte varför den ger felkod för den fungerar utmärkt, raderar jag så kommer den tillbaka lika fort men de skiter jag i.¨

Tillägg:
- Byte bromspedals kontakten för de lös hela tiden, och nu fungerar det som det ska.
- Släckte samtidigt service lampan.
- Felkoden: "ECM-730" "EFI-730" Bromspedalskontakt signal- orimlig signal ref bromsljus"

Sedan uppstod felet?

Använder mig av Vida så ingen skit utrustning.

Några tips?
Går väl inte besikta med lysande motorlampa v70 tdi -99a?

har läst att om man har bil äldre än -02 så får motorlampa lysa gult men har inte hittat någon källa på det här! hmm

Mvh Max

Senast redigerat av MaxxeT (13 december 2014)

MaxxeT
15 december 2014 · 243 Inlägg

Bump bes om 4 timmar..


har hittat fakta men jag förstår ju inte ett ord av vad det står?

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/ … 011_40.pdf

Betyder det att lampan får lysa innan 2002?..

Senast redigerat av MaxxeT (15 december 2014)

Stefan7neson
15 december 2014 · 394 Inlägg

Det kontrolleras på fordon efter 2002, men lyser lampan på även tidigare bilar görs en felkodsläsning. Beroende på vad felkoden gäller( i detta fall bromsljuskontakt som ändå fungerar korrekt), kommer du troligen få en "Villkorstvåa", Alltså anmärkning som ska vara åtgärdad till nästa besiktning ifall bilen är godkänd i övrigt. OM du får fler "2or" på bilen, räknas även "Villkorstvåan" som 2a, måste m a o åtgärdas inom 1månad inför ombesiktning.

Lycka till med besiktningen:)

Joakim-S Hobby Fotograf
15 december 2014 · 650 Inlägg

MaxxeT skrev:
Hejsan!



Tillägg:
- Byte bromspedals kontakten för de lös hela tiden, och nu fungerar det som det ska.
- Släckte samtidigt service lampan.
- Felkoden: "ECM-730" "EFI-730" Bromspedalskontakt signal- orimlig signal ref bromsljus"


har läst att om man har bil äldre än -02 så får motorlampa lysa gult men har inte hittat någon källa på det här! hmm

Mvh Max

Där har du anledningen till att "motorlampan" lyser. ECM är ju Motorstyrenheten som det ligger en felkod lagrad på.

Ända anledningen jag kan se varför lampan tänds.

Men lycka till!

MG e-HS (2021)
MaxxeT
16 december 2014 · 243 Inlägg

Den gick igenom med blankt papper var inget snack om motorlampan alls! smile

Joakim-S Hobby Fotograf
17 december 2014 · 650 Inlägg

Skönt! Men du kanske ska kolla upp vad som är fel ändå? Jag menar att motorlampan lyser är ju ganska oskönt att åka omkring med! smile

MG e-HS (2021)
MaxxeT
17 december 2014 · 243 Inlägg

ProXem skrev:
Skönt! Men du kanske ska kolla upp vad som är fel ändå? Jag menar att motorlampan lyser är ju ganska oskönt att åka omkring med! smile

Hur ska jag kunna kolla vad som orsakar att motorlampan lyser när de inte finns några felkoder o motorn går precis som det ska? O.o

Men de är rätt irriterande att ha den lysande, vet dock inte hur jag ska släcka den.. xD

Joakim-S Hobby Fotograf
17 december 2014 · 650 Inlägg

MaxxeT skrev:

ProXem skrev:
Skönt! Men du kanske ska kolla upp vad som är fel ändå? Jag menar att motorlampan lyser är ju ganska oskönt att åka omkring med! smile

Hur ska jag kunna kolla vad som orsakar att motorlampan lyser när de inte finns några felkoder o motorn går precis som det ska? O.o

Men de är rätt irriterande att ha den lysande, vet dock inte hur jag ska släcka den.. xD

Du skrev ju tidigare att du hade felkod ECM-730? Det är ju relaterat till motorstyrningen? Där ligger ju problemet med motorlampan. Kan vara som så att motorlampan lyser för att du har felkod om att någonting med bromsljuset inte fungerar som det ska och därmed fungerar inte t.ex farthållaren som den ska och sätter felkod om det till motorstyrningen. Bara en teori smile

MG e-HS (2021)
MaxxeT
18 december 2014 · 243 Inlägg

ProXem skrev:

MaxxeT skrev:

ProXem skrev:
Skönt! Men du kanske ska kolla upp vad som är fel ändå? Jag menar att motorlampan lyser är ju ganska oskönt att åka omkring med! smile

Hur ska jag kunna kolla vad som orsakar att motorlampan lyser när de inte finns några felkoder o motorn går precis som det ska? O.o

Men de är rätt irriterande att ha den lysande, vet dock inte hur jag ska släcka den.. xD

Du skrev ju tidigare att du hade felkod ECM-730? Det är ju relaterat till motorstyrningen? Där ligger ju problemet med motorlampan. Kan vara som så att motorlampan lyser för att du har felkod om att någonting med bromsljuset inte fungerar som det ska och därmed fungerar inte t.ex farthållaren som den ska och sätter felkod om det till motorstyrningen. Bara en teori smile

Enligt vida är ju felkoden bromsljuskontakts signalen och går man in o läser på anledningar så är det för den har varit i minst 3 olika lägen över 3-5 minuter då sätter den en felkod.

Har raderat den felkoden och har kontrollerat efter flera körningar och får inte tillbaka felkoden längre! Det är ju positivt.
Men motorlampan blinkar o har sig fortfarande?.. xD

940gli
19 december 2014 · 56 Inlägg

Prova att legav + kaven i 40-45 min

Hemma bra garaget bäst.
Volvo amazon "121" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang