Temperaturmätare stiger upp till max?

freddannn
14 december 2014 · 7 Inlägg

Tjneare,

Har ett problem med kylen (antagligen) den stiger upp till max sesådär 117 grader när man trycker gasen i botten när turbon börjar ladda, är det nån som kan ge några tips vad felt kan vara OBS sökte med acp:en men hitta ingen felkod.

Mvh/fredde

Volvo 945 "Turboprojektet" (1991)
simlar
14 december 2014 · 5 516 Inlägg

Något som hindrar luftflödet genom kylaren? (Löv och diverse smuts som fastnat i kylflänsarna t.ex)

Har du AC? Igensatta kylflänsar på AC-kondensorn?

Går kylfläktarna?

Tillräckligt med kylarvätska?

Om allt det är i sin ordning så skulle jag isf tippa på:
Termostat som fastnat i stängt läge
Dålig vattenpump
Igensatt kylare så kylarvätskan inte flödar tillräckligt väl.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TeamSML
14 december 2014 · 365 Inlägg

topplockspackningen.

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
ottorb
15 december 2014 · 320 Inlägg

vad är det för bil vi pratar om?

freddannn
15 december 2014 · 7 Inlägg

ottorb skrev:
vad är det för bil vi pratar om?

Mazda 3 mps 07

Volvo 945 "Turboprojektet" (1991)
SpeedRebirth
14 januari 2015 · 66 Inlägg

freddannn skrev:
Tjneare,

Har ett problem med kylen (antagligen) den stiger upp till max sesådär 117 grader när man trycker gasen i botten när turbon börjar ladda, är det nån som kan ge några tips vad felt kan vara OBS sökte med acp:en men hitta ingen felkod.

Mvh/fredde

Troligtvis behöver du byta termostaten. Vet att många i usa haft samma problem och det är den som strulat då.
Det är inte bra att köra med det då den ger fel info till ecu'n och då kan motorn överhettas.
Fixa asap! smile

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
liquisole
14 januari 2015 · 1 237 Inlägg

Märkte själv idag att jag har samma problem som dig med min Mazda 3 GT , dock tvärtom att tempmätaren visar något steg under normaltemp. Antar att termostaten fastnat i öppet läge på min? Är det skadligt att köra med den tillfälligt på det viset? : o

Senast redigerat av liquisole (14 januari 2015)

SpeedRebirth
14 januari 2015 · 66 Inlägg

Ligger den fast där även om bilen stått över natten eller visar den bara lite lågt när den är uppvärmd?

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
liquisole
14 januari 2015 · 1 237 Inlägg

För mig så visar den lite för lågt trots att den är uppvärmd, kommer helt enkelt inte upp i rätt temp enligt mätaren..

#0 http://www.mazda3forums.com/showthread.php?t=392043 Tyckte jag läst nånstans där om nån med samma problem som dig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang