I avsaknad av märkesspecifikt forum i Sverige så får det bli en tråd här.
På menyn står en Chevrolet 3100 från härliga 40-talet, riktig ram och ordentlig plåt vill säga!
Steg1 är att få henne rullande, som det är nu så är det bara ett skal.
Följande skall paras ihop: Framvagn från Volvo 140 Styrväxel från ??? (Hur gör ni volvo V8-byggare med cheva-servo och volvo-styrväxel?) POSI-Bakaxel från Nova/Camaro med blad (någon som har som ligger?) 350TBI-motor och 700r4-låda Nytt bromsservo och HBC. osv...
Påbörjad uppsnyggning av motor:
De gamla mätarna må vara charmiga, men knappast speciellt funktionabla. Nya får det bli
pellepervert skrev: kör styrväxel från 240. smidiga och bra
Så du menar att det går bra att köra en 240-växel, förlänga styrlederna och hitta lämpligt sätt att koppla ihop styrväxeln med chevapumpen? Blir kanonbra i så fall
Det får vi se men mål 1 är att få den rullande lagligt. Så uppnås det så är det enligt min definition skitbra. Lite skiter det sig då man som jag - har tummen mitt i handen och behöver handskas med amerikansk bolt-on.
Dagens skörd är en jävla massa slipning/tvättning, hur kul som helst! *NOT*
Och påbörjat montering för ny torkarmotor, jäkligt mycket lättare sagt än gjort
Och sen lite nostalgi, hittade denna platta som dealern satt dit när bilen var ny:
Rudolph's Chevrolet
Det visade sig att firman bytt namn några gånger och att stället den låg på under 10-50-talet är helt ombyggt idag. Hittade dock någon bild från stället:
Frugan hittade även denna i ett av hålen bakom sätet, burken är från 1964-72 någon gång:
Gamla pedalstället borta, en bultjävel satt under hytten. Funderade på om golvet skulle behöva borras upp för att få tag på den. Men det gick tillslut ändå.
Börjat tillverka div. delar till framvagnen för att få ihop den.
Ännu en helg avklarad (det började jävlas nyss, så då är det bara lägga ner) Märkte att undre spindel i ena länkarmen är glapp, så den lär bytas. Någon som har koll på 140? Finns nya länkarmar? Spindlar? Är dessa pressad underifrån? Behöver man press eller räcker "storfan" för att få loss dom?
Hur som helst, några bilder Vänster stötdämpartorn klart, skönt!
Skål på det!
Passar in bitar för förstärkning/färdigställning av höger sida.
Och skiten sitter fast!
Nedmontering för kapningar + förstärkning:
3mm ytterligare för bottenplattan att luta sig mot, borde hålla jävlar!
Skål på det!
Maximalt tråkigt? Inpassning av bitar för att lägga igen hål i torped.
Också avslutar vi med en finöl kan inte bli bättre?
Behövde även en 12V-källa, så fick smälla ihop en sån lite snabbt. Bra för att testa div. skit som skall på så småningom med brytare, reläer och jävelskap.
Det står icke still! Färdigsvetsat, ett lager epoxi, glasfiberspackel, slipat....och slipat.. och slipat. Mer epoxi, finspackel, ännu mer epoxi och topplack så får det anses som klart sen
Skål!
Dök upp lite skit som vi hoppas är bra svindyrt var det i alla fall - så potential finnes!
Det börjar ta sig med torpeden nu, sprutspackel idag. Härdning över natten, slipning och epoxi imorgon. Topplack borde kunna läggas i helgen
Sen saknades den del som förankrar torkararmen med axeln från motorn. Funderade på hur jag skulle få ihop detta, och tro på fan att yttersta delen från Biltemamotorn (som jag inte behöver) passade perfekt i torkararmen OCH på axeln?! Ibland ska man ha flyt!
Mest slipning som vanligt, men befriar alla från det
Svart blev det
Inspektion av tanken, invärtes avfettning påbörjad.
Började även syna dörren, 13st (!!!) osymmetriska hål var det. Vette fasen vad de har kunnat användas till. 4st går nog att härleda till backspeglar, men övriga 9st har jag ingen aning om. Nu är de igensvetsade i alla fall!