Söker en brytkontakt/vippbrytare? Kolla beskrivning samt bild för vad jag menar.

Renjägarn
25 december 2014 · 638 Inlägg

Håller på att bygga en sak till bilen som kräver en brytare som sluts när man kopplar in en kontakt, som då får ström i sig och startar en lampa i bilen.

http://s4.postimg.org/v5y5tomrt/vippbrytare.jpg

Det ska alltså vara så att man drar en strömkabel från batteriets pluspol, som sedan ska gå till en lampa i bilen. Men där emellan sitter det en kontakt (hane) och som jag måste ha en så liten vippbrytare!? som möjligt, så när man sätter i honkontakten så ska brytaren slutas genom att honkontakten trycker ihop den vilket då tänder lampan.

Vart hittar jag en sådan brytare, och vad heter dom? Den måste vara så liten som möjligt. Några mm stor max om det finns.

Hoppas ni förstår vad jag menar genom min beskrivning i text och bild. Annars får ni säga till så försöker jag förklara bättre smile

Kommer väl nånting här snart!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 december 2014 · 6 170 Inlägg

Googla mikrobrytare och se om du kan klura ut ett sätt att använda en sån till vad du nu ska ha den till tongue

Senast redigerat av TBOC_Razor (25 december 2014)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
calpro Jappsi
25 december 2014 · 42 Inlägg

Vad är det du bygger, vad ska detta ha för funktion? smile

Renjägarn
25 december 2014 · 638 Inlägg

En pryl till ett bilstereobygge jag håller på med Calpro.

TBOC_Razor: Provar det smile

Kommer väl nånting här snart!
yttrium
25 december 2014 · 69 Inlägg

Om jag förstått dej rätt så borde det väl gå att använda ett fyrpoligt kontaktdon för att uppnå den funktionen.
Använd dom 2 extra stiften som "strömbrytare" genom att bygla ihop anslutningarna i honkontakten.

Typ så här.


   -----------C      O-------

        ------C      O-------  +12V
        |
        ------C      O------- Till lampa

   -----------C      O-------

rawsezx
25 december 2014 · 116 Inlägg

Precis, som yttrium skriver, ev. så  borde en 3.5mm hörlursplugg hona/hane kunna fungera, används som typ "nyckelbrytare" på Ikeas höj och sänkbara skrivbord.

Beror ju förstås på hur mkt ström lampan drar.

calpro Jappsi
25 december 2014 · 42 Inlägg

Renjägarn skrev:
Håller på att bygga en sak till bilen som kräver en brytare som sluts när man kopplar in en kontakt, som då får ström i sig och startar en lampa i bilen.

För mig låter det som att det är ett relä du letar efter smile

blink_pj
26 december 2014 · 477 Inlägg

Tycker också de låter som de han söker är egentligen ett relä😉😉 wink

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang