Dieselvärmare Saab 9-3 1,9 TID

Bruun
7 januari 2015 · 10 Inlägg

Hej,

Har Saab 9-3 2007 1.9 TID där dieselvärmaren lagt av. Har kollat upp felet och det är styrdonet samt glödstiftet som måste bytas. Detta skulle verkstaden ha över 10,000kr. Hittade ett företag som heter innosund som reparerar detta styrdon.

Men nu till min fråga!

Om jag plockar av detta styrdon från värmaren och låter resterande sitta kvar (skyddar givetvis där styrdonet suttit), kan man fortfarande använda bilen som vanligt eller kommer den börja bråka?

Och är det svårt att montera av detta?

Värmaren är av modell "Eberspächer D5WZ"

Tusen tack för tips, hjälp och gärna bilder som kan hjälpa om någon har det.

Bruun
7 januari 2015 · 10 Inlägg

Ingen som vet?

cyberk2
7 januari 2015 · 214 Inlägg

Du kan riva ut hela värmaren, det enda du måste göra är att koppla ihop kylvätskeslangarna så inte glykolen rinner ur. 19mm är slangarna. fungerar den som parkeringsvärmare kan du använda vattenpumpen som skarv. Kom ihåg hur det var kopplat så vattenpumpen pumpar år rätt håll och genom värmaren åt rätt håll. Det är viktigt!!!

Tvivlar starkt på att styrdonet gett upp. Det som händer är att efter 3 misslyckade starter så blir styrdonet låst, och du häver den spärren genom att starta värmaren och rycka säkringen inom 5 sek efter att du slog på den.

Jag har ett "gäng" med värmare hemma som ligger i delar, men det hjälper ju inte dig.. Kan vara glödstiftet som är slut, men det har kommit ett keramiskt stift som håller för evigt, Du kan ha det stiftet. Men nån som garanterat är slut är "nätstrumpan" runt glödstiftet som bränslet sprutas på för att finfördeles. Den bör du byta och det det kostar 150:- Tror glödstiftet ligger runt 1000-lappen. Köper du på saab kan det bli dyrt.. Man kan få tag i delarna på annat sätt

cyberk2
7 januari 2015 · 214 Inlägg

http://www.autosip.eu/fotky697/fotos/_vyrn_250PB270031-(1).jpg så ser styrdonet ut, Skaplig firma du hittat som lagar det smile

Senast redigerat av cyberk2 (7 januari 2015)

Bruun
8 januari 2015 · 10 Inlägg

cyberk2 skrev:
Du kan riva ut hela värmaren, det enda du måste göra är att koppla ihop kylvätskeslangarna så inte glykolen rinner ur. 19mm är slangarna. fungerar den som parkeringsvärmare kan du använda vattenpumpen som skarv. Kom ihåg hur det var kopplat så vattenpumpen pumpar år rätt håll och genom värmaren åt rätt håll. Det är viktigt!!!

Tvivlar starkt på att styrdonet gett upp. Det som händer är att efter 3 misslyckade starter så blir styrdonet låst, och du häver den spärren genom att starta värmaren och rycka säkringen inom 5 sek efter att du slog på den.

Jag har ett "gäng" med värmare hemma som ligger i delar, men det hjälper ju inte dig.. Kan vara glödstiftet som är slut, men det har kommit ett keramiskt stift som håller för evigt, Du kan ha det stiftet. Men nån som garanterat är slut är "nätstrumpan" runt glödstiftet som bränslet sprutas på för att finfördeles. Den bör du byta och det det kostar 150:- Tror glödstiftet ligger runt 1000-lappen. Köper du på saab kan det bli dyrt.. Man kan få tag i delarna på annat sätt

Sitter denna säkringen i boxen i kupén eller i huven?
Gjorde en felsökning på autoriserad Saab verkstad och de sa att Styrdonet och glödstiftet måste bytas. Kan de ha fel?
Vilket annat sätt kan man få tag på delarna? Styrdonet och Glödstift skulle Saab ha 7000kr för....

Så det är sista utvägen, men vill helst testa det med säkringen smile

cyberk2
9 januari 2015 · 214 Inlägg

är värmaren original står det i instruktionsboken vart den sitter. Är värmaren eftermonterad sitter det säkert en hängsäkring nånstans.

Tvivlar som sagt starkt på att styrdonet gått sönder, men jag kanske har nått saabstyrdon liggandes isåfall..

Bruun
12 januari 2015 · 10 Inlägg

cyberk2 skrev:
är värmaren original står det i instruktionsboken vart den sitter. Är värmaren eftermonterad sitter det säkert en hängsäkring nånstans.

Tvivlar som sagt starkt på att styrdonet gått sönder, men jag kanske har nått saabstyrdon liggandes isåfall..

Okej, Ska testa dra den ikväll.

Du nämde tidigare att man kunde få tag i delar på annat sätt. Vart kunde man köpa det keramiska glödstiftet?

Skicka gärna PM big_smilebig_smilebig_smile

cyberk2
12 januari 2015 · 214 Inlägg

http://www.ebay.com/itm/EBERSPACHER-HYD … 1415751856

http://yero.fr/t4/hg251864010000erteillistde7984.pdf

finns mycket info. Ska du testa glödstiftet så kör det inte på +12v då brinner det upp...

TTID
7 juni 2018 · 1 Inlägg

Hej

Någon t.ex. Cybek2 som har ett fungerande styrdon att sälja? Mitt är laget en gång på Innosund och fungerade något år men nu går det inte att få till igen, problem med fläktmatningsrelä. Provkört med helt ny fläkt, samma problem tyvärr. Hoppas någon har något fungerade att sälja! Hör av er.

cyberk2 skrev:
Du kan riva ut hela värmaren, det enda du måste göra är att koppla ihop kylvätskeslangarna så inte glykolen rinner ur. 19mm är slangarna. fungerar den som parkeringsvärmare kan du använda vattenpumpen som skarv. Kom ihåg hur det var kopplat så vattenpumpen pumpar år rätt håll och genom värmaren åt rätt håll. Det är viktigt!!!

Tvivlar starkt på att styrdonet gett upp. Det som händer är att efter 3 misslyckade starter så blir styrdonet låst, och du häver den spärren genom att starta värmaren och rycka säkringen inom 5 sek efter att du slog på den.

Jag har ett "gäng" med värmare hemma som ligger i delar, men det hjälper ju inte dig.. Kan vara glödstiftet som är slut, men det har kommit ett keramiskt stift som håller för evigt, Du kan ha det stiftet. Men nån som garanterat är slut är "nätstrumpan" runt glödstiftet som bränslet sprutas på för att finfördeles. Den bör du byta och det det kostar 150:- Tror glödstiftet ligger runt 1000-lappen. Köper du på saab kan det bli dyrt.. Man kan få tag i delarna på annat sätt

cyberk2
15 juni 2018 · 214 Inlägg

Har styrdon. Har mailat ttid smile

Paramedic76
9 april 2019 · 1 Inlägg

Har samma problem på min Saab. 9-3 TTId från 2010. Startar när den själv vill. Oftast inte...
Någon som har eller vet vart man kan få tag i en ”ny” utan att behöva köpa nytt orginal ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang