Volvo V40 -03 2,0t. Märkliga fel kopplade till el?

Rajmo89
14 januari 2015 · 11 Inlägg

Hej!

Jag har nu haft min första bil i drygt 2,5 månad och problem har börjat uppstå. Det är en Volvo V40 -03 2,0t det handlar om som gått strax över 22 000 mil.

Det hela börjar med en ganska kall kväll -7 grader och alla dörrar är fastfrusna ordentligt så jag får klättra in genom bakluckan för att sedan öppna dörrarna... Hur som helst, det var första kvällen det varit så kallt med bilen i min ägo och efter ca 0,5 mil så tänder sig motorlampan. Dagen efter skulle jag köra 30 mil så detta var nervöst. Jag pluggade ur batteriet över natten och hoppades på att lampan skulle slockna. Dagen efter kopplar jag i batteriet och motorlampan fortsätter lysa. Jag körde de 30 milen med försiktighet och gled sedan in på en verkstad. Där gick de in i datorn och släckte lampan och konstaterade att bilen hade klagat på katalysatorvärde eller något sådant, det var något med katalysatorn i alla fall. Där sa de också att lampan inte går att släcka genom att koppla bort batteriet utan man måste gå in i datorn för att släcka den. Hur som helst så var det dags att besiktiga bilen bara några dagar efteråt vilket jag gjorde och den gick igenom UA.

Efter några dagar efter det tänder sig motorlampan igen och jag känner ingen större oro över detta då den går jätte bra i motorn och eftersom de på verkstaden släckte lampan och trodde inte det var något allvarligt. Jag åker tillbaka de 30 milen och kör dessa non-stop. Hela resan går bra och jag kör fram bilen till dörren för att lasta ur. När jag sedan ska åka och parkera bilen så fungerar inte fläktarna alls och motorlampan har slocknat?! Jag prövar att starta om bilen flera gånger och slår på och av AC:n flera gånger, tillslut går fläktarna igång igen. Igår var första gången jag använde bilen igen efter detta och efter ca 0,5 mil så tänds motorlampan åter igen. Bilen går fortfarande bra i motorn och fläktarna fungerar. Och nu för en stund sen så ringde en granne till mig och sa att larmet gick på min bil, när jag sprang dit för att kika så var larmet tyst men alla blinkers stod och blinkade. Jag låste upp bilen och blinkandet upphörde och jag startade bilen och allt verkade fungera felfritt. Larmet har aldrig gått på bilen tidigare. Vad som kanske också kan vara värt att tillägga är väll att det var lite snö på bilen som håller på att smälta, kan en sån sak utlösa ett larm?

Så, nu till mina svåra frågor. Har någon en aning om vad detta är för fel? Antar att det är någon typ av elfel men finns det någon som haft liknande fel? Någon som har en aning om vad det kostar att felsöka och vad det kostar att laga?

Rajmo89
17 januari 2015 · 11 Inlägg

Uppdatering:
Nu fungerar inte fläkten eller AC:n alls längre.
Finns det ingen som haft liknande problem eller som kan ana vad felet kan vara?

Redigering:
Efter att ha googlat lite verkar detta inte vara helt ovanligt på V40 att fläktar krånglar så alla felen kanske inte hänger ihop.

Senast redigerat av Rajmo89 (18 januari 2015)

Diio
19 februari 2015 · 570 Inlägg

Tråkigt att du fått lite fel på bilen sad

Du vet inte vilken felkod du fick? för utan felkod är det meningslöst att försöka felsöka då motorlampan kan betyda 1000 saker smile
Har du en andriod telefon så rekomenderar jag dig att åka till närmsta teknikmagasinet butik och köpa denna. (eller annat ställe som kanske har. finns billigare på ex ebay annars
http://www.teknikmagasinet.se/produkter … -bluetooth

sen köper du appen Torque på google play för ca 30 kr så har du en felkodläsare i telefonen smile

just ACn kan bero på några olika saker.
även där kan man få ut felkoder dock inte med vanlig felkodläsare (som ovan)

dock om fläkten inte funkar alls , kolla så säkringen är hel  till att börja med:)

/diio

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang