hur mäter man generatorns laddning!?

icklas
9 december 2006 · 539 Inlägg

som rubriken lyder...

hur mäter man generatorns laddning!?

MVH

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
Cobicon
9 december 2006 · 179 Inlägg

tångamperemeter på + kablen

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
262turbo
9 december 2006 · 1 004 Inlägg

det är nog bättre att mäta spänningen än ström.. en vanlig multimeter skulle nog funka bättre

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
9 december 2006 · 1 852 Inlägg

Cobicon skrev:
tångamperemeter på + kablen

exakt, bara att "kroka" på och läsa av...

man lever bara en gång så lev väl!
twin_cam Smålänning
9 december 2006 · 7 877 Inlägg

262turbo skrev:
det är nog bättre att mäta spänningen än ström.. en vanlig multimeter skulle nog funka bättre

Håller med. en nål på batteriplus och en på jord med motorn av och på.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
262turbo
9 december 2006 · 1 004 Inlägg

varför mäta ström? ström har ju inget med generatorn att göra... ström är ju ett fenomen som uppstår vid belastning....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Cobicon
9 december 2006 · 179 Inlägg

262turbo skrev:
varför mäta ström? ström har ju inget med generatorn att göra...

Nä du har ju rätt, den bara trollas fram roll

Senast redigerat av Cobicon (9 december 2006)

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"
Kirre
9 december 2006 · 2 122 Inlägg

mät med en multimeter på generatorns kabel mellan generator och batteri

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Drönirettab
9 december 2006 · 21 761 Inlägg

Det man vill veta i första hand är väl spänningen och det görs ju enklast med en multimeter, som flera har skrivit. Det som också kan vara intressant att veta är om generatorn verkligen orkar ge så mycket ström som den är specad för, då kommer tångamperemätaren till användning.

Denna mätning ska göras med ett motorvarvtal som är runt 2000 varv eller högre och kompletteras med spänningsmätning, dvs man mäter både ström och spänning samtidigt för att även kolla hur pass bra generatorn orkar hålla laddspänningen vid en hög laddström.

Rätt laddspänning är generellt omkring 14-14,4V och på nyare bilar kanske någon tiondel högre. Äldre generatorer brukar kunna ge tex 13,8-14V, har själv mätt upp detta på mina gamla bilar som jag har haft. Det finns dock regulatorer som har exempelvis 14,6V och liknande, även sådana som man kan ställa in laddspänningen manuellt.

Man kan nog inte förvänta sig att generatorn ska orka ge tex 14,4V även vid den specade laddströmmen, mest troligt sjunker laddspänningen en del. Hur mycket man kan "tolerera" att spänningen sjunker vid full belastning vet jag inte, det får andra svara på.

När man mäter allt detta så bör man passa på att mäta först vid generatorn och sedan på batteripolerna för att se så att det inte blir en massa spänningsfall på vägen, då blir det till att undersöka kablar, kabelskor och kontaktytor.

bumpe Lastbilsmekaniker
9 december 2006 · 3 878 Inlägg

Drönirettab skrev:
Man kan nog inte förvänta sig att generatorn ska orka ge tex 14,4V även vid den specade laddströmmen, mest troligt sjunker laddspänningen en del. Hur mycket man kan "tolerera" att spänningen sjunker vid full belastning vet jag inte, det får andra svara på.

Då gör väl jag det då, vid nästan helt tomt kan runt 13V tolereras då batteriet inte bygger något motstånd (vilket kallas laddningsmottaglighet) mot strömmen och spänningen sjunker. Skuelle spänningen stiga snabbt sen är det ett tecken på att batteriet är slut, man ska vid ganska urladdat batteri ligga under 13.5-14V i en halvtimme utan problem om batteriet är friskt...

Drönirettab
9 december 2006 · 21 761 Inlägg

Nja, alltså jag menade hur mycket generatorspänningen har tillåtelse att sjunka när man slår på så många förbrukare att man uppnår den specade laddströmmen hos generatorn.

Då förutsätter jag att batteriet är fulladdat och i bra skick naturligtvis, det gäller ju också vid de mätningar som jag skrev om i förra inlägget(glömde att skriva det).

Vet inte om jag kanske missförstår dig.

bumpe Lastbilsmekaniker
9 december 2006 · 3 878 Inlägg

Drönirettab skrev:
Nja, alltså jag menade hur mycket generatorspänningen har tillåtelse att sjunka när man slår på så många förbrukare att man uppnår den specade laddströmmen hos generatorn.

Då förutsätter jag att batteriet är fulladdat och i bra skick naturligtvis, det gäller ju också vid de mätningar som jag skrev om i förra inlägget(glömde att skriva det).

Vet inte om jag kanske missförstår dig.

Jo jag missuppfattade nog dig...

Teoretiskt sett så skulle det jag skrev innan vara ett bra test, men men...

Beror ju som sagt på hur mycket du belastar generatorn men bästa sättet borde vara att prova att ladda upp ett relativt urladdat men teori och praktik går inte hand i hand... En valig generator lever egentligen ALDRIG upp till vad den borde... Den håller på och "labbar" med spänningen så man inte vet varken ut eller in...

Kristian_L
10 december 2006 · 1 893 Inlägg

En tångampere mätare använder man normalt sätt för att mäta hur mycket någonting "förbrukar".
Det fungerar inte med någonting som "genererar". (Det är en ganska dyr grunka också, alla har inte tillgång till en.)

Ett problem som uppstår när man skall mäta strömen med en tångampere mätare är att mätaren inte drar någon ström.
Man måste slå på extra ljus, spela stereon på max, på med bakrute defrostern, fläkten på fullt och vindrutetorkarna på max m.m. Ändå kommer man inte i närheten av max, för en frisk generator. Det är liksom hela idén med dimensioneringen av generatorn, den skall klara av alla el-slukande prylar i bilen och lite där till.

Att mäta spänningen däremot säger en del om generatorns hälsa. Jag skulle svarat att den skall ge 13.8V, men så läste jag några inlägg lite högre upp, och insåg att "det har hänt lite grejer sedan finska vinter kriget". Så jag lämnar volt sifran öppen.
Men ta reda på vad den skall lämna för spänning (V) och kolla att det stämmer.

En tång ampere mätare behöver man inte för att konstatera att generatorn är deffekt.
Gör så här. Slå på tändningen, kolla att batteri symbolen lyser. När motorn inte går skall den lysa med tändningen påslagen, annars är lampan trasig. Starta. Med motorn på +2000rpm drar du på allt som drar el i bilen. Lyser batteri lampan? Eller ens glimrar lite, då är det fel på generatorn. Lampan börjar lysa när spänningen i batteriet (ca12V) är högre än spänningen som generatorn klara ge ut (+13,8V - OBS plusset. wink ). Generatorns spänning skall sjunka med ökat effekt uttag, det är helt normalt. Men sjunker den under batterispänningen, så tar du ström från batteriet, det är det lampan varnar för.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Drönirettab
10 december 2006 · 21 761 Inlägg

Har man tex 3-4 st 100W extraljus, drar på fläkten för fullt, slår på elbakruta och drar på stereon så kommer man ganska långt när det gäller strömmätning. En hyffsad anläggning drar en hel del ström.

När man kopplar tångamperemätaren på batterikabeln och samtidigt mäter spänningen så får man ju reda på hur stor spänningen är vid en viss strömförbrukning, alltså blir det en rättvisande mätning oavsett om mätaren nu inte kan mäta på saker som genererar ström.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang