Volvo 240 ''Glatt Later"

b23a & automat byts till b230ft & m46....... nu byts FTn mot en FK Fortsätter utveckla med 16v och ZF
  • 28 Följare
  • 27 110 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 januari 2022
Ayrton
18 januari 2015 · 90 Inlägg

Hejsan och välkommen till mitt evigheters projekt. En 81ans 244GL med automat och B23a som skall bli snabbare osv.

Senast redigerat av Ayrton (30 november 2020)

Volvo 244 "Glatt Later" (1981)
Volvo 940 Turbo "Herrgårdsvagnen" (1996)
Ayrton
18 januari 2015 · 90 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-f00be1f108fa7d5fd6ec51b5b89c4eae_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-e339bc206538aa048c131d3691016b43_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-800682d72e971ae948b6ac64a732b287_tn.jpg
delar införskaffade big_smile

Volvo 940 "Classic" (1997)
Volvo 940 Turbo "Herrgårdsvagnen" (1996)
Ayrton
18 januari 2015 · 90 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-3b36c14e0d07be817356a97cf963dc49_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-607b5e445e582a48aeedb002031f75c8_tn.jpg
Färgigt målat

Senast redigerat av Ayrton (18 januari 2015)

Ayrton
18 januari 2015 · 90 Inlägg

lyfte ut motorn och lådan igår
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-84783c320040db09974263236ee56cb1_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-7e55906ad2b3cf1d842dca70a97962e7_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-2901d87a377f93bfb84d350b5860c446_tn.jpg
samt provmonterade intercoolern big_smile

Senast redigerat av Ayrton (18 januari 2015)

Ayrton
18 januari 2015 · 90 Inlägg

idag byggde jag om pedalerna
http://i59.tinypic.com/2u457oy.jpg

gromitSWE
19 januari 2015 · 1 677 Inlägg

Ska följas! smile

Ayrton
21 januari 2015 · 90 Inlägg

http://i57.tinypic.com/30rr9si.jpg
vi lyfte in motor och låda tillsammans det gick rätt så bra när man tog bort växel spaken, men motordynorna bråkade en hel del
http://i61.tinypic.com/2pq2qfa.jpg
men där satt den big_smile

Ayrton
25 januari 2015 · 90 Inlägg

idag har jag dragit största delen av motorhärvan och monterat generatorn smile
http://i57.tinypic.com/fo3cp5.jpg

Ayrton
29 januari 2015 · 90 Inlägg

nu är kopligsvajern på plats, rätt kardan införskaffad och månterad
sen har jag bytt gasvajer till en som hör till en F motor skilde ju bara en halvmeter gemfört med orginal big_smile
http://i60.tinypic.com/2uy26bd.jpg
sen har jag satt fast servon , generatorn , intercoolern och kylaren (orginal hade häl till kylning av automatlådan så jag skaffade en annan kylare)
http://i59.tinypic.com/24mynax.jpg

Ayrton
30 januari 2015 · 90 Inlägg

kopplade det sista till LH2.4 härvan idag
http://i57.tinypic.com/1zqzskp.jpg
fick hem boxarna igår till den så kopplade även in dem cool
http://i58.tinypic.com/wj6hsj.jpg
och så vevade vi runt motorn och efter lite småfixas så har den nu både gnista och spänning till bränslepumparna smile
det ända som saknas för att få igång den är bränsle system som skall byggas under helgen smile

Senast redigerat av Ayrton (31 januari 2015)

Ayrton
4 februari 2015 · 90 Inlägg

nu har vi fått liv i motorn och bilen är körbar men kopplingen bråkar och den går säkert 100 på ettan för det värkar som att overdriven ligger på helatiden , den är inte ännu koplad skall försöka få den rätt i koplad och få kopplingen att bete sig . big_smile

BossesMekk
5 februari 2015 · 164 Inlägg

härligt! nått att tänka på vid inkoppling av lh 2.4? smile

Allting har sin tid.
Ayrton
7 februari 2015 · 90 Inlägg

BossesMekk skrev:
härligt! nått att tänka på vid inkoppling av lh 2.4? smile

nja ta det lungt kolla igenom alla kablar som skall dras , det är faktiskt få kablar som måste kopplas för att det skall funka smile
jag ut gick från den här guiden
http://www.bilforumet.no/topic/93554-gu … til-ffkft/
den är på norska men det är nog inte svårt att förstå lol . Där står det både hur man skall koppla om man har det 11-poliga kontaktstycket samt hur man gör med det 9-poliga.
Ända missen jag gjorde var att jag kopplade 30ians kabel från bränsleenheten till 50 på tändlåset och då funkar inte laddningen, annors var det enkelt att koppla smile

Ayrton
7 februari 2015 · 90 Inlägg

Nå vi justerade på kopplingsvajern men kopplingen ville inte rickigt bete sig den slirade ända tills den högg fast vid ca 40KM/H på ettan då ligger den på ca 1500rpm och ingen skillnad fast man slog på eller av odn så hade det någon som helst in verkan så lådan måste ner .

Allt arbete på bilen är gjort utomhus så det smakade inte rickigt att ta ner växel lådan så ja beslöt mig för att köra bilen ca 31 km , först på torsdags kvällen hem till mig (14 km) och sedan till skolan på fredag morgon (17 km).
När jag körde hem bilen märkte jag att ODn ligger på på ettan och tvåan men trean och fyran är normala så när jag växlar från ettan eller tvåan till trean så ökar varven.
http://i58.tinypic.com/d5wle.jpg
nåja väl framme i skolan tog jag upp bilen på en lyft och tog ner lådan.
http://i57.tinypic.com/1zp7a1f.jpg
http://i62.tinypic.com/9sqtjc.jpg
tydligen hade hävarmen inte blivit skapligt fast på kulan vilket resulterade i att uttrampningslagret blev snett som tryckte snett på kopplingen som nu är slut och så fick ju ännu till det lilla lagret i svänghjulet sig sad
http://i58.tinypic.com/2z4ahpc.jpg
2 veckor gamla lager hmm
nåja sånt händer , nya tag på måndagen med nytt utrampningslager , lillalagret och koppling från en vanlig b23 smile

Senast redigerat av Ayrton (7 februari 2015)

BossesMekk
9 februari 2015 · 164 Inlägg

Ayrton skrev:

BossesMekk skrev:
härligt! nått att tänka på vid inkoppling av lh 2.4? smile

nja ta det lungt kolla igenom alla kablar som skall dras , det är faktiskt få kablar som måste kopplas för att det skall funka smile
jag ut gick från den här guiden
http://www.bilforumet.no/topic/93554-gu … til-ffkft/
den är på norska men det är nog inte svårt att förstå lol . Där står det både hur man skall koppla om man har det 11-poliga kontaktstycket samt hur man gör med det 9-poliga.
Ända missen jag gjorde var att jag kopplade 30ians kabel från bränsleenheten till 50 på tändlåset och då funkar inte laddningen, annors var det enkelt att koppla smile

tack så mycket big_smile

Allting har sin tid.
Ayrton
9 februari 2015 · 90 Inlägg

nåja idag knakande jag fast lilla lagret och kom på att det vore en bra idé att byta bakersta "stefan" ( pakboxen ) så jag böt den idag .
http://i60.tinypic.com/awesr4.jpg
sen plockade vi på kopplingen och började montera lådan vilket sket sig två gånger för låsning till armen släppte hmm
http://i58.tinypic.com/4kfg2c.jpg

Ayrton
12 februari 2015 · 90 Inlägg

jo , har haft det problemet med att uttrampningslagret ligger emot tryckplattan hela tiden så att den slirar på kopplingen. Nå efter lite research har vi kommit fram till att sprägkåpan på gamla m46an är för "grund" för dubbelmassasvänghjul koppling och låga uttrampningslagret
Så nu har jag slipat ner lite på kopplingsarmen samt lite i kåpan.
Så nu funkar kopplingen som den ska , bara lite justeras på vaijern kvar hoppas jag smile
http://i62.tinypic.com/156fvqx.jpg

Ayrton
15 februari 2015 · 90 Inlägg

Nu beter sig kopplingen faktiskt, har kört en del med den men tappade en "kopp" från kardankorset så de blev att byta de
http://i57.tinypic.com/2i972bn.jpg
nå väl sen har motorn börja läcka olja från både tur och retur till turbon nu tur har jag fått tätat men returen är ju rätt så korkat designat på dom har motorerna. Om nån vet någon billig lösning som håller tätt och inte kräver att man tar ut motorn igen så snälla berätta smile

Ayrton
24 februari 2015 · 90 Inlägg

nu har jag bytt kamremen på den och klutat ut varför den ibland ger med oljelampan när man trycker in kopplingen.
Veven glappar 30-40mm fram och bak om man drar i remhjulet så det blir att lyfta ut motorn och kolla upp det noggrannare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang