Byta rattlås/tändningslås Volvo 240 -92

TurboRiddarn
26 februari 2015 · 102 Inlägg

Hej!

Håller på att byta rattstången efter att lagringen i den har packat ihop och axel splinen blivit förstörd.

Har fått ut den gamla hyfsat smärtfritt och har en ny men vill flytta över själva nyckelcylindern/rattlåset från den gamla axeln till den nya men blir inte klok på hur man gör? rattlåset är gjutet i en hel bit på båda axlarna.
Varför jag vill göra detta är pga i den gamla har jag 3 nycklar till och den andra har jag 1, vill givetvis att bara 1 nyckel ska räcka till hela bilen också. smile

Hur den ser ut
http://s10.postimg.org/v2pjm3i55/WP_20150226_19_16_48_Pro.jpg

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Aludelen sitter. Väl skruvad med "säkerhetsskruv". Alltså utan skalle. Är 10 år sedan jag pyssla med det men jag har för mig det. Så du får skära ett spår i skallen så du kan skruva ur dem. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TurboRiddarn
26 februari 2015 · 102 Inlägg

Är en helgjuten enhet, försökt googla och det jag kan hitta är att det finns 2 st olika rattlås, den tidiga med "säkerhetsskruv" och den nyare som är helgjuten.
Men hur man får idän den helgjutna hittar jag ingen information om hmm
Om det inte bara går att byta själva nyckellåset i den så är det ett alternativ..?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Det är nog svårt att byta själva låscyl. Då får du nog värma aludelen och slå av den isåfall

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
TurboRiddarn
1 mars 2015 · 102 Inlägg

Gjorde som du sa DiwraZ, värmde alu delen och tog en plastklubba och slog av den, gick faktiskt riktigt smidigt.
Nu är hela kalaset på plats och nu kan man ratta igen! smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Kanon. Bra att du skrev igen hur det gick!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
aeriksson
20 september 2018 · 476 Inlägg

TurboRiddarn skrev:
Gjorde som du sa DiwraZ, värmde alu delen och tog en plastklubba och slog av den, gick faktiskt riktigt smidigt.
Nu är hela kalaset på plats och nu kan man ratta igen! smile

Slog du ur själva låscylindern ur aluminiumdelen ?

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang