Stereobyte och småfix på 9-3 Aero 1,9 TTiD

"Inleder här ett projekt med lite gott och blandat men främst riktat åt ett stereobyte i bilen. Anledningen till att jag vill byta originalstereon i bilen är för att göra körningen säkrare, behagligare och ha ett fast system för Spotify, handsfree och andra finesser... Kort och gott att inte behöva vara i behov mobiltelefonen under färd."
  • 72 Följare
  • 60 081 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 juni 2016
Kittaman
1 mars 2015 · 83 Inlägg

Tjena alla glada!

Inleder här ett projekt med lite gott och blandat men främst riktat åt ett stereobyte i bilen.
Anledningen till att jag vill byta originalstereon i bilen är för att göra körningen säkrare, behagligare och ha ett fast system för Spotify, handsfree, fungerande rattkontroller och andra finesser... Kort och gott att inte behöva vara i behov mobiltelefonen under färd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-90817b5395df40937276b23587d89685.jpg
Parrot stereon i drift. Med en mer passande bakgrund så klart.

Nedanför är en lista på det som ska installeras/göras.
(x)= installerat, (tomt) = ej monterat, (-) = Kasserat

Spec för sterobytet:
(x) Parrot asteroid smart stereoenhet.
(x) Parrot UNIKA GMLAN, rattkontrollkitt.
(x) Modellanpassad stereoram.
(x) ISO kablage, för icke aktiva system.
(x) Antennadapter Fakra – DIN.
(x) USB/AUX ingång i panelen
(x) SAAB eSID2
(x) Egentillverkad OBD-kontakt för eSID2.
(x) Brodit hållare för iPhone 6.

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-96e3d0fe7eb007802bdb63362c737e14.jpg
I nuläget ser instrumentpanelen ut så här, den nya stereon kommer göra ett bra lyft när den är på plats!


Projektet kommer flitigt fyllas på med lite trevliga bilder och lösningar, lägg gärna en prenumeration och följ mitt projekt smile

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UPPDATERAD VERSION AV INSTALLATIONSGUIDEN:
cool
https://www.dropbox.com/s/9fcy07vnqx7gz … 6.pdf?dl=0
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ha det gött!
//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (16 juni 2016)

QviW
1 mars 2015 · 59 Inlägg

Spännande! Väntar på uppdatering smile

Vikr
1 mars 2015 · 210 Inlägg

Premlagd! big_smile

Kommer följas med spänning då jag vill göra något liknande smile hoppas du lägger upp steg för steg? smile

Kittaman
1 mars 2015 · 83 Inlägg

Tack för att ni följer mitt projekt allihopa! smile

Jag kommer lägga upp bilder och beskrivningar stegvis för hur jag ska gå till väga under projektets gång.
Just nu väntar jag på följande leveranser: UNIKA kittet för rattkontrollerna, monteringsramen, AUX/USB uttaget och eSID;en.

Detta kommer bli riktigt bra kan jag lova! jag uppdaterar så fort jag fått hem grejerna.

Ha det!

//Kittaman

Vikr
1 mars 2015 · 210 Inlägg

Låter riktigt kul! varit sugen på att byta stereo ett tag... men vill ju inte gå miste om dieselvärmaren som är guld värt!

ohlsson_93
2 mars 2015 · 382 Inlägg

Har själv gjort detta på min förra bil och kommer göra det igen på min nya! Ska bli roligt att se hur du går tillväga samt hur det ser ut med din stereo! Tummen upp för folk som vågar bryta sig loss och ändra om i bilarna smile

Kittaman
2 mars 2015 · 83 Inlägg

Tjena! Än så länge inga större framsteg tyvärr.

Jag har gjort en del research och vet att detta kommer fungera som smort!
Just nu väntar jag ivrigt på alla delar som ska levereras hem till mig.

Tanken är att börja tjuvstarta med att montera dit mikrofonen och GPS mottagaren nu i kommande helg.
Om ramen och UNIKA kittet råkar hamna på posten i Eksjö innan dess så kommer de också troligtvis monteras!
Jag hoppas bara att allt går som planerat nu så att inget saknas eller inte passar smile

Btw, beställde även en lös OBD2 kontakt (hona) idag, den ska skarvas ihop bakom stereon och monteras på ett dolt ställe som enbart ska vara tillgängligt när man behöver ställa in tiden.

Ha det gott!

//Kittaman

frassefraze
5 mars 2015 · 28 Inlägg

Får man vara lite nyfiken på vad du har köpt för ram till montering av stereon…?
Har kikat lite själv och det verkar ju faktiskt finnas en del olika, vilket gör det svårt att välja. Man vill ju ha en som har schyst passform och smälter in bra.

Saab 9-3 "Turbo X" (2008)
Kittaman
5 mars 2015 · 83 Inlägg

Hej gott folk! Här kommer en liten uppdate inför helgen!

frassefraze skrev:
Får man vara lite nyfiken på vad du har köpt för ram till montering av stereon…?
Har kikat lite själv och det verkar ju faktiskt finnas en del olika, vilket gör det svårt att välja. Man vill ju ha en som har schyst passform och smälter in bra.

Hej frassefraze! Så här ser den modellanpassade stereoramen ut, se bilden nedanför smile Jag hoppas verkligen att den kommer imorgon. Då finns det en chans att jag kanske kan börja testa grejerna och eventuellt påbörja montaget!

Här är en länk till ramen på eBay: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … 1595333224

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-00cffd67ec4a0f96994806fdc9936164.jpg

Update!

Idag kom i alla fall UNIKA kittet på posten! Jag kommer att börja läsa igenom manualerna och kopplingsschemat för detta så att jag själv kan slänga ihop en vettig guide senare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-80bbe3064f9257781e5871b8a49b948d.jpg

Jag kommer med uppdatering så fort jag fått mer material eller hittar på något kul i projektet! I morgon blir det byte av bromsskivor och klossa på den andra Saaben här hemma samt eventuellt ett besök hos BRL i Jönköping big_smile

Ha det!

//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (5 mars 2015)

Kittaman
6 mars 2015 · 83 Inlägg

Update!

Idag blev det en tur bort till BRL i Jönköping, där köpte jag den sista biten av elsystemet till stereon..
Så här ser kablaget ut (se bild nedanför). Tråkigt nog så kom ingen stereoram sad Skit tråkigt verkligen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-aa62b1cd9ca32d370bf2fd23672594ca.jpg
ISO-kablaget på bilden med RCA-kontakter är ej relevant! Felköp. Rätt kablage är med högnivå.

Materialet jag har i nuläget:
(X) Parrot asteroid smart.
(X) UNIKA adapter för rattkontrollerna.
(X) Antennadapter.
(X) Kablage mellan stereon och bilens kontakter.
(Beställd) Modellanpassad ram.
(Beställd) USB/AUX ingång.
(Beställd) eSID2.
(Beställd) OBD2 kontakt (för eSID).

Hoppas att ni har tålamod, det har inte jag i alla fall smile
Jag uppdaterar så fort det händer något.

Ha det gott!

//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (16 april 2015)

frassefraze
6 mars 2015 · 28 Inlägg

Kittaman skrev:
Hej gott folk! Här kommer en liten uppdate inför helgen!

Hej frassefraze! Så här ser den modellanpassade stereoramen ut, se bilden nedanför smile Jag hoppas verkligen att den kommer imorgon. Då finns det en chans att jag kanske kan börja testa grejerna och eventuellt påbörja montaget!

Här är en länk till ramen på eBay: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … 1595333224

Hoppla det var dyrt för att vara ebay, tror nästan den dyraste jag hittat i sverige är billigare än den där med frakten osv.. Men hoppas den har bra passform när den väl kommer big_smile

Saab 9-3 "Turbo X" (2008)
Kittaman
8 mars 2015 · 83 Inlägg

frassefraze skrev:

Kittaman skrev:
Hej gott folk! Här kommer en liten uppdate inför helgen!

Hej frassefraze! Så här ser den modellanpassade stereoramen ut, se bilden nedanför smile Jag hoppas verkligen att den kommer imorgon. Då finns det en chans att jag kanske kan börja testa grejerna och eventuellt påbörja montaget!

Här är en länk till ramen på eBay: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … 1595333224

Hoppla det var dyrt för att vara ebay, tror nästan den dyraste jag hittat i sverige är billigare än den där med frakten osv.. Men hoppas den har bra passform när den väl kommer big_smile

Jo, den var lite dyr.. hoppas som sagt att den passar bra där efter också! smile

WRL857
8 mars 2015 · 59 Inlägg

Hur kopplas UNIKA interfacet in? Är det bara en kabel som det står lite överallt?

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
Kittaman
8 mars 2015 · 83 Inlägg

WRL857 skrev:
Hur kopplas UNIKA interfacet in? Är det bara en kabel som det står lite överallt?

Hej!

I instruktionerna så står det att det enbart är en kabel som ska skarvas in på bilens elsystem.. Den kontakten sitter någonstans bakom ratten och det är väll där UNIKAn snappar upp signalerna och skickar dessa vidare till Parrotenheten. Boxen kopplas sedan in i kablaget mellan stereon och bilens kontakter, där den får sin matning.

Resterande trådar från UNIKA boxen misstänker jag är för andra typer av parrotsystem eller fordon.


//Kittaman

Kittaman
9 mars 2015 · 83 Inlägg

Liten updated.

Idag kom OBD2 kontakten på posten, nu håller jag tummarna för att ramen ska komma så snart som möjligt.
Gör den det innan helgen så kommer det trilla in en massa bilder och uppdateringar!

Materialet jag har i nuläget:
(X) Parrot asteroid smart.
(X) UNIKA adapter för rattkontrollerna.
(X) Antennadapter.
(X) Kablage mellan stereon och bilens kontakter.
(Beställd) Modellanpassad ram.
(Beställd) USB/AUX ingång.
(Beställd) eSID2.
(X) OBD2 kontakt (för eSID)

Ha det!

//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (9 mars 2015)

WRL857
9 mars 2015 · 59 Inlägg

Vi väntar med spänning!

Håller själv på att undersöka möjligheterna att få in fler musikmöjligheter på original-navin via 3.5mm aux kontakten i fronten! Skulle vilja ha möjlighet att köra något USB minne, alternativt någon fjärr till mobilen som oftas ligger armstödet o laddas..

Saab 9-5 Aero "Wrolle" (2005)
Kittaman
9 mars 2015 · 83 Inlägg

En till liten update så här en måndags kväll smile
eSIDen kommer skickas redan nästa vecka! Troligtvis så börjar jag pyssla med den veckan där på då jag är upptagen hela den helgen..

Målet är i alla fall att hinna klart med installationen inför Elmiaträffen den 4e april big_smile

WRL857 skrev:
Vi väntar med spänning!

Håller själv på att undersöka möjligheterna att få in fler musikmöjligheter på original-navin via 3.5mm aux kontakten i fronten! Skulle vilja ha möjlighet att köra något USB minne, alternativt någon fjärr till mobilen som oftas ligger armstödet o laddas..

Jag har själv funderat mycket kring just att kunna koppla in sig med någon typ av reciver i AUXen fram på original stereon.. En reciver som har bluetooth, fjärrkontroll och ingång för extern mikrofon samt AUX utgång.

Tanken var att bygga en egen sådan reciver av en modifierad portabel handsfree högtalare eller raspberry PI... Men det projektet la jag ner tongue


//Kittaman

Kittaman
9 mars 2015 · 83 Inlägg

lite kort information kring USB/AUX portarna.
Tanken är att den ska monteras antingen i handsfacket eller ersätta det befintliga 12V uttaget i armstödet..
Genom denna så kommer man kunna koppla upp sig direkt till stereon då kontakterna kommer pluggas in på baksidan av Parrotenheten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-040bd69ac883d0ac6cbe8aeb13968227.jpg

Vad tror ni blir bäst? Handsfacket eller armstödet eller något annat alternativ?

//Kittaman

MrBeskow
10 mars 2015 · 125 Inlägg

Kittaman skrev:
lite kort information kring USB/AUX portarna.
Tanken är att den ska monteras antingen i handsfacket eller ersätta det befintliga 12V uttaget i armstödet..
Genom denna så kommer man kunna koppla upp sig direkt till stereon då kontakterna kommer pluggas in på baksidan av Parrotenheten smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-040bd69ac883d0ac6cbe8aeb13968227.jpg

Vad tror ni blir bäst? Handsfacket eller armstödet eller något annat alternativ?

//Kittaman

Personligen så uppskattar jag armstödet. Då når även de/dem som eventuellt sitter i baksätet att sätta i sina enheter.

Audi A3 (1998)
Kittaman
10 mars 2015 · 83 Inlägg

MrBeskow skrev:

Kittaman skrev:
lite kort information kring USB/AUX portarna.
Tanken är att den ska monteras antingen i handsfacket eller ersätta det befintliga 12V uttaget i armstödet..
Genom denna så kommer man kunna koppla upp sig direkt till stereon då kontakterna kommer pluggas in på baksidan av Parrotenheten smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-040bd69ac883d0ac6cbe8aeb13968227.jpg

Vad tror ni blir bäst? Handsfacket eller armstödet eller något annat alternativ?

//Kittaman

Personligen så uppskattar jag armstödet. Då når även de/dem som eventuellt sitter i baksätet att sätta i sina enheter.

Håller med! Det får bli under armstödet helt klart.. Sen slipper man också alla kablar vid växelspaken smile
Tack för din kommentar!

//Kittaman

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang