Stereobyte och småfix på 9-3 Aero 1,9 TTiD

"Inleder här ett projekt med lite gott och blandat men främst riktat åt ett stereobyte i bilen. Anledningen till att jag vill byta originalstereon i bilen är för att göra körningen säkrare, behagligare och ha ett fast system för Spotify, handsfree och andra finesser... Kort och gott att inte behöva vara i behov mobiltelefonen under färd."
  • 72 Följare
  • 60 268 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 juni 2016
MartinSeidel
29 mars 2015 · 1 Inlägg

Hej Kittman ..

snyggt som tusan var har du köpt obd uttaget.....

Kittaman
30 mars 2015 · 83 Inlägg

MartinSeidel skrev:
Hej Kittman ..

snyggt som tusan var har du köpt obd uttaget.....

Tack! Jag köpte OBD uttaget av en säljare på eBay. Den kostade ca:100kr med frakt smile

//Kittaman

Kittaman
30 mars 2015 · 83 Inlägg

Projektet är snart på väg mot sitt slut.
Innan jag knyter ihop säcken så vill jag självklart få rattkontrollerna till att fungera och några tester ska göras!

Jag märkte nu i morse påväg till jobbet hur skönt det hade varit att inte behöva slänga med blicken..
Därför kommer jag att montera UNIKA kittet nu på torsdag troligtvis!

Som tidigare nämt så kommer en vettig guide också att skrivas ihop, anledningen till att jag vill göra det är pågrund av hur svårt det var att hitta vettiga instruktioner och vägledningar på vad som behövs samt hur det ska kopplas.


//Kittaman

Vikr
30 mars 2015 · 210 Inlägg

Kittaman skrev:
Projektet är snart på väg mot sitt slut.
Innan jag knyter ihop säcken så vill jag självklart få rattkontrollerna till att fungera och några tester ska göras!

Jag märkte nu i morse påväg till jobbet hur skönt det hade varit att inte behöva slänga med blicken..
Därför kommer jag att montera UNIKA kittet nu på torsdag troligtvis!

Som tidigare nämt så kommer en vettig guide också att skrivas ihop, anledningen till att jag vill göra det är pågrund av hur svårt det var att hitta vettiga instruktioner och vägledningar på vad som behövs samt hur det ska kopplas.


//Kittaman

+1 smile

ser framemot guiden! smile

fridasbabe
3 april 2015 · 104 Inlägg

Tjena, mycket intressant tråd, läst på väldigt mycket om dubbeldin stereos, då jag själv funderar på att byta min...
Parrot verkar helt klart vara vinnaren inom dess klass. Fast jag funderar nog på att vänta på Parrot RNB 6, den verkar vara riktigt jäkla intressant...har ju högre klass än dem allra finaste bilarna idag. (Teslan kanske är precis över, även nya XC90;in cool )

Har också några frågor big_smile

Undrar hur stereon kopplas in i OBD II läsaren? (Väldigt förvirrad där) Du köpte alltså en OBD II hona...men hur gör du sen?

Senast redigerat av fridasbabe (3 april 2015)

Kör farmors racing bil...
Kittaman
5 april 2015 · 83 Inlägg

Nu börjar experimenten med eSID2!

Jag måste erkänna att den verkligen är fräck! Menyerna visar allt från HK, NM, varvtal, förbrukning, hastighet, laddtryck, temperaturer och massa annat skoj. Funktionen där man ställer in flertal blink för blinkers reklommenderas starkt och lika så även automatiskt dimljus när man ställer om till parkeringsljus smile Köp en eSID2 säger jag bara!

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-7eb945885aa36c64d5a8db88baa1aee6.jpg
Personliga meddelanden när man slår på tändningen!

fridasbabe skrev:
Tjena, mycket intressant tråd, läst på väldigt mycket om dubbeldin stereos, då jag själv funderar på att byta min...
Parrot verkar helt klart vara vinnaren inom dess klass. Fast jag funderar nog på att vänta på Parrot RNB 6, den verkar vara riktigt jäkla intressant...har ju högre klass än dem allra finaste bilarna idag. (Teslan kanske är precis över, även nya XC90;in cool )

Har också några frågor big_smile

Undrar hur stereon kopplas in i OBD II läsaren? (Väldigt förvirrad där) Du köpte alltså en OBD II hona...men hur gör du sen?

Tjena! Kul att du gillar mitt projekt!

Jo, jag funderade starkt på att införskaffa mig en sådan. Men nu råkade jag ha den gammal liggandes smile Hoppas priset på den nya enheten som kommer nu i år inte ligger på sagopriser!

OBD2 kontakten som jag installerade har egentligen inget med diagnosuttaget att göra. kontakten skarvas in på GMLAN1 stiftet i kablaget bakom stereon (en grön tråd). De resterande två trådarna är enbart +12V och Ground.

På något vis så kan man alltså ställa in tiden genom att ändra den i eSIDens menyer och sedan flytta över dosan fram och tillbaka mellan OBD kontakterna. Och varför man går via kontakterna till stereon misstänker jag beror på att originalstereon var källan till att kunna ställa in tiden.

Hoppas att det hjälpte smile

//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (11 april 2015)

fridasbabe
6 april 2015 · 104 Inlägg

Kittaman skrev:
Tjena! Kul att du gillar mitt projekt!

Jo, jag funderade starkt på att införskaffa mig en sådan. Men nu råkade jag ha den gammal liggandes smile Hoppas priset på den nya enheten som kommer nu i år inte ligger på sagopriser!

OBD2 kontakten som jag installerade har egentligen inget med diagnosuttaget att göra. kontakten skarvas in på GMLAN1 stiftet i kablaget bakom stereon (en grön tråd). De resterande två trådarna är enbart +12V och Ground.

På något vis så kan man alltså ställa in tiden genom att ändra den i eSIDens menyer och sedan flytta över dosan fram och tillbaka mellan OBD kontakterna. Och varför man går via kontakterna till stereon misstänker jag beror på att originalstereon var källan till att kunna ställa in tiden.

Hoppas att det hjälpte smile

//Kittaman

Man kan ju alltid hoppas...men tror dem lägger ett oförskämt pris hur som helst...
Okej, så nu kommer du alltså inte kunna läsa av allt bilen dator. Med tex hjälp av torque appen...
Så du ställer in tiden genom eSID;en då alltså? (Nu kan du ju i för sig läsa det mest från den)

Kör farmors racing bil...
Kittaman
6 april 2015 · 83 Inlägg

fridasbabe skrev:

Kittaman skrev:
Tjena! Kul att du gillar mitt projekt!

Jo, jag funderade starkt på att införskaffa mig en sådan. Men nu råkade jag ha den gammal liggandes smile Hoppas priset på den nya enheten som kommer nu i år inte ligger på sagopriser!

OBD2 kontakten som jag installerade har egentligen inget med diagnosuttaget att göra. kontakten skarvas in på GMLAN1 stiftet i kablaget bakom stereon (en grön tråd). De resterande två trådarna är enbart +12V och Ground.

På något vis så kan man alltså ställa in tiden genom att ändra den i eSIDens menyer och sedan flytta över dosan fram och tillbaka mellan OBD kontakterna. Och varför man går via kontakterna till stereon misstänker jag beror på att originalstereon var källan till att kunna ställa in tiden.

Hoppas att det hjälpte smile

//Kittaman

Man kan ju alltid hoppas...men tror dem lägger ett oförskämt pris hur som helst...
Okej, så nu kommer du alltså inte kunna läsa av allt bilen dator. Med tex hjälp av torque appen...
Så du ställer in tiden genom eSID;en då alltså? (Nu kan du ju i för sig läsa det mest från den)

eSIDen går att koppla ur när man vill och behöver alltså inte sitta i OBD uttaget för att tiden ska vara kvar. Det är inte förens när man kopplar ur batteriet eller när det är daga för sommar/vintertid som det kan vara lämpligt att ställa in/om klockan..

I mitt fall så har jag hellre eSIDen kopplad i uttaget.. Om man vill så kan man ju byta ut den till en OBD2 läsare istället men då försvinner alla roliga funktioner tongue

//Kittaman

fridasbabe
6 april 2015 · 104 Inlägg

Kittaman skrev:

fridasbabe skrev:

Kittaman skrev:
Tjena! Kul att du gillar mitt projekt!

Jo, jag funderade starkt på att införskaffa mig en sådan. Men nu råkade jag ha den gammal liggandes smile Hoppas priset på den nya enheten som kommer nu i år inte ligger på sagopriser!

OBD2 kontakten som jag installerade har egentligen inget med diagnosuttaget att göra. kontakten skarvas in på GMLAN1 stiftet i kablaget bakom stereon (en grön tråd). De resterande två trådarna är enbart +12V och Ground.

På något vis så kan man alltså ställa in tiden genom att ändra den i eSIDens menyer och sedan flytta över dosan fram och tillbaka mellan OBD kontakterna. Och varför man går via kontakterna till stereon misstänker jag beror på att originalstereon var källan till att kunna ställa in tiden.

Hoppas att det hjälpte smile

//Kittaman

Man kan ju alltid hoppas...men tror dem lägger ett oförskämt pris hur som helst...
Okej, så nu kommer du alltså inte kunna läsa av allt bilen dator. Med tex hjälp av torque appen...
Så du ställer in tiden genom eSID;en då alltså? (Nu kan du ju i för sig läsa det mest från den)

eSIDen går att koppla ur när man vill och behöver alltså inte sitta i OBD uttaget för att tiden ska vara kvar. Det är inte förens när man kopplar ur batteriet eller när det är daga för sommar/vintertid som det kan vara lämpligt att ställa in/om klockan..

I mitt fall så har jag hellre eSIDen kopplad i uttaget.. Om man vill så kan man ju byta ut den till en OBD2 läsare istället men då försvinner alla roliga funktioner tongue

//Kittaman

Jaha, det suger ju...jag hade ju velat ha båda wink
Det får du fixa wink

Kör farmors racing bil...
Kittaman
7 april 2015 · 83 Inlägg

fridasbabe skrev:

Kittaman skrev:

fridasbabe skrev:
Man kan ju alltid hoppas...men tror dem lägger ett oförskämt pris hur som helst...
Okej, så nu kommer du alltså inte kunna läsa av allt bilen dator. Med tex hjälp av torque appen...
Så du ställer in tiden genom eSID;en då alltså? (Nu kan du ju i för sig läsa det mest från den)

eSIDen går att koppla ur när man vill och behöver alltså inte sitta i OBD uttaget för att tiden ska vara kvar. Det är inte förens när man kopplar ur batteriet eller när det är daga för sommar/vintertid som det kan vara lämpligt att ställa in/om klockan..

I mitt fall så har jag hellre eSIDen kopplad i uttaget.. Om man vill så kan man ju byta ut den till en OBD2 läsare istället men då försvinner alla roliga funktioner tongue

//Kittaman

Jaha, det suger ju...jag hade ju velat ha båda wink
Det får du fixa wink

Angående OBD2 kontakter och sådant.. Det finns faktiskt en OBD2 splitter kabel. Jag vågar inte lova att det fungerar, men i så fall kanske man kan koppla i denna och ansluta fler enheter!

Kittaman
7 april 2015 · 83 Inlägg

Update!

Har tyvärr inte hunnit att montera UNIKA kittet än och inte USB/AUX kontakten, de försvann i leveransen..

Ett nytt USB/AUX kablage är skickat och jag passade även på att beställa en Brodit hållare som ska sitta monterad på A-stolpen smile Hållaren är aktiv och kommer att vara direktuppkopplad mot stereon!

Beroende på hur leveranserna ser ut så kanske jag monterar dessa prylar i kommande helg.. Men jag kan inte lova att det blir av!

Guiden börjar också att ta form!

//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (7 april 2015)

frassefraze
7 april 2015 · 28 Inlägg

Sitter det inte en airbag i a-stolpen…? Inte helt optimalt att en mobil + hållare kommer flygande i full fart om olyckan skulle vara framme.

Saab 9-3 "Turbo X" (2008)
Kittaman
8 april 2015 · 83 Inlägg

frassefraze skrev:
Sitter det inte en airbag i a-stolpen…? Inte helt optimalt att en mobil + hållare kommer flygande i full fart om olyckan skulle vara framme.

Ja, det sitter en airbag där av gardin typen om jag inte minns fel. Efter krocktester som jag har sett så verkar det lugnt.. Men jag kan ha fel? Ska i alla fall prova att placera den där och se hur det blir i alla fall, sen får vi se vad det blir av det smile

//Kittaman

Kittaman
11 april 2015 · 83 Inlägg

En kort update om dagens läge.

Jag håller på för fullt med installationen av rattkontrollerna..
När jag pluggade in UNIKAn enligt manualen så hoppade allt igång som planerat, nu ska jag ut en sväng till och försöka få ihop allt. Btw.. Även brodit hållaren är hämtad från posten!!!

Var berädd på fler inlägg och bilder ikväll! smile

//Kittaman

Kittaman
11 april 2015 · 83 Inlägg

Update! big_smile

Det här projektet har varit utdraget.. Men idag fick jag fart på montaget och gjorde nästan klart allt! Och bra blev det!

OBS! För att underlätta montaget så tipsar jag om att man behöver demontera handskfacket, kåpan vid högerbenet på förarsidan, kransen bakom ratten, kassetten/facket där 12V uttaget sitter och ACC-panelen. 

Jag började med att montera bort centrumutblåset igen. Enligt bilden så använde jag mig av en smörkniv i plast för att undvika skador i panelen. Utblåset hålls på plats med hjälp av klipps. Dessa måste bändas för att man ska kunna demontera utblåset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-f34fcee65e83d16f8e89fa1bda851d9a.jpg

Utblåset demonterat. Stereon sitter fastskruvad med två torx en liten bit in ovanpå ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-f65088f2d6a8c8a42b87fc35c92170fb.jpg

Så här monterade jag GPS-dongeln. Virade ihop sladden med krympslang och drog fast med ett buntband i en buntbandsplint (dubbelhäftande tejp) bakom stereon. Dongeln monterade jag med stark dubbelhäftande tejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-12eb2f937257a2a4f27e756b008cd103.jpg

GMLAN tråden som ska gå mellan UNIKA-kittets CAN H anslutning och kontaktdonet bakom ratten i stift 19. Denna drog jag även i en tunn flexslang för extra skydd. Denna förläggde jag innanför panelen från ratten och upp till hålet för stereon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-9d03ac3aa4d2e00ed7b6a0311953f5fc.jpg

Skarven bakom rattens kontakt. Den ska skarvas likt ett Y.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-85178668f66b221ada2972b08c937873.jpg

Bättre närbild på skarven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-bdd5896f2e95d0f059651b8105a11e6d.jpg

Driftsatte stereon och aktiverade UNIKAn bland inställningarna. Allt fungerar efter vad jag hade planerat! Svara/lägga på, byta mellan låtar och höja/sänka ljudet.

En hel del sladdar i UNIKA kittet är överflödiga.. Dessa kortade jag ner och isolerade med krympslang för att det skulle ta så lite plats som möjligt. ISO-kopplingarna klippte jag bort från kittet och skarvade in på ISO-kablaget som är anpassat för bilens kontakter (Nedbantningen av kablaget framgår inte i bilden).
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-436f74cab090ed86695c1f4e719d885d.jpg

Batteriet kopplade jag ur medan jag höll på med installationen.. Vilket ledde till att systemklockan försvann.. Skit också tänkte jag! Nu gäller det verkligen att eSIDen fungerar! eSID2 på plats i bilens OBD-kontakt på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-657662561ebf9d7bb0de85f624081ae6.jpg

eSIDen väl på sin sin på plats så gick jag in i bland dess inställningar och ställde in tiden. Sedan slog jag av tändningen och flyttade över eSIDen till den nya OBD-kontakten samt slog på tändningen på nytt, väntade ca:10 sekunder och flyttade tillbaka eSIDen i bilens egna OBD-kontakt. När jag väl bläddrade fram till systemklockan i bilens egna menyer i SIDen så stämde tiden! UNDERBART!big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-04f9ad5a0420d5cd341726ca10db952d.jpg

//Kittaman

Kittaman
11 april 2015 · 83 Inlägg

Sista updaten för idag! big_smile

Bordithållaren är också monterad och kopplad bakom stereon. Den avslöjar jag inte med några bilder förens monteringsbygeln har kommit! Tydligen så är det väntetid på den från leverantören. hmm Mobilen som är en Iphone 6 kommer alltså att automatiskt ansluta sig till stereon när den jackas i hållaren och synka med telefon, musik och allt som behövs + laddning så klarat wink

USB/AUX uttaget har lagts på is, detta på grund av sen leverans och nyttan med att ha AUX inte är så stor då allt kommer att styras via bluetooth eller direktdockning till stereoenheten. wink

Hoppas att läsningen var intressant! Guiden är på G och ska blir klar nu redan nästa vecka smile
Om tid finnes så kan jag även lägga upp ett Youtubeklipp på hur grejerna fungerar, eller vad säger ni om det? big_smile

Ha det gött! big_smile

//Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (11 april 2015)

8power
12 april 2015 · 80 Inlägg

Prem laggd! smile

Saab 9-5 "Vector" (2006)
Toyota Celica ST 2000 "Japsen" (1977)
Kittaman
13 april 2015 · 83 Inlägg

O

8power skrev:
Prem laggd! smile

Tackar! big_smile

En liten Update så här en måndag eftermiddag!

Projektet kommer emellanåt att spåra ur med lite annat smått och gått! Förra veckan hämtade jag denna trevliga mobilhållaren från iottie på posten! Tyvärr så kommer den ersättas mot brodit-hållaren senare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-f4da55da3e6d9cc69eb777699fc21dc0.jpg

Och nej, den behöver ingen monteringsplatta wink Hur som helst så rekommenderas den varmt!

Beställningar
Nu på eftermiddagen passade jag även på att beställa hem 92st LED lampor för innerbelysningen i bilen. Kommer ju självklart inte att slänga in alla i bilen, men alltid bra att ha reserver eller? big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203983/203983-750590780a9eb09d7204a7a463626503.jpg
Dioderna beställda från eBay.

Och som tidigare nämnt så väntar jag fortfarande på den där bygeljäveln.. Alla beställningar som har gjorts så är det alltid något som skiter sig big_smile typiskt.. Men, men.. Synd att man har inte har is i magen.

Tester och resultat
Tester på stereon har också gjorts. Jag måste skryta med att det blev sjukt bra! Stereon och rattkontrollerna kommunicerar bra med varandra och man får verkligen en känsla så nära "OEM" man kan komma.

Däremot så stör jag mig på på att tändningslåset styr om stereon ska vara till eller från.. Detta kanske jag kommer att justera med att sno styrström någon annanstans i bilen smile

Min bedömning efter att ha provat grejerna efter några turer med bilen:
+ UNIKAn, snabb respons från knapptryck till att signalen går fram till stereon.
+ Knapparna: Svar/lägg på, byta mellan låtar/kanaler, Höja och sänka volym fungerar klockrent.

Det enda minus jag kan ge är att installationen i sig var lite klurig att sätta sig in i. Jag började studera hur bilens system var byggt och satte mig in i vilka anslutningar och kontakter som skulle utnyttjas.. Där efter kunde jag se mönstret och förstå instruktionerna som medföljde UNIKA-kittet, vi får hoppas att min guide blir lite mer lättläst än så smile

Som sagt, det kommer fler roliga påhitt i projektet! Se till att inte missa något wink

Ha det gott! //Kittaman

Senast redigerat av Kittaman (13 april 2015)

Kittaman
16 april 2015 · 83 Inlägg

Guiden är på G, den ska bara granskas noga innan den publiceras smile
Tips på var man enklast kan lägga upp den?

//Kittaman

Vikr
16 april 2015 · 210 Inlägg

Bara du länkar till den i denna tråden så är jag nöjd wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang