Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 284 Följare
  • 200 789 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2022
Manick
17 mars 2015 · 369 Inlägg

Plingade precis till i luren, tydligen är ett paket från CP-service på väg till mig.... Vaaaaad kan det vara? big_smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
DennisJonsson Audiot
17 mars 2015 · 1 153 Inlägg

Haha ja vad köpte du? big_smile
Vad är det för annan oljepump du skall köra med?

Senast redigerat av TheGuard (17 mars 2015)

Audi S4 (1992)
Manick
17 mars 2015 · 369 Inlägg

Oljepumpen är en ny originalpump bara, har ingen som helst aning om hur den som sitter i nu mår, förmodligen är de inge fel alls på den.. Men jag vill vara på den säkra sidan smile

De kommer en BTR från fuelab, 8st tändspolar, 2 fuelrails och en ny slavcylinder därifrån, minst! wink

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
17 mars 2015 · 369 Inlägg

De vart en sväng till garaget ikväll med för att fortsätta plocka isär blocket.. Allt såg hur fräscht och fint ut, lagrena till vevstakarna såg till och med nya ut! smile

Kamremsdemontering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-de1f23c093184e7ac13062b2d5417dab.jpg

Ventilkåpor av och topparna börjar skruvas loss..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-07202d18c07ea654ce3d7c98baf7091f.jpg

Topparna av!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9536e6e4072453cb8ec7421ed692aaf1.jpg

Nu skulle kolvar och stakar ur blocket..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-614465d485769e1669597e0ab1419733.jpg

Ta-daaaa! Kvällens jobb avslutat, kolvar och stakar är ur, kolvarna ligger nu i dieselbad och väntar på att vevstakslagren ska hitta hem.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-08f14e821672b889ec8eccd85990c2af.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
wadde Tryck och pys-åka
17 mars 2015 · 884 Inlägg

Satfläsk till golv att torka rent.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Manick
18 mars 2015 · 369 Inlägg

Någon som läser här i som råkar vara meck på audi / VAG?

Jag letar med ljus och lykta efter markeringarna i blocket som säger vad för färg på motorlagrena jag ska ha men hittar fanimej inte dom... Nån som vet vart jag ska leta?

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
DennisJonsson Audiot
18 mars 2015 · 1 153 Inlägg

Härligt!
Vaddå för färg å markering? Det finns väl bara en uppsättning lager till dessa och det är völ samma som i s6 och RS6?

Audi S4 (1992)
Manick
18 mars 2015 · 369 Inlägg

TheGuard skrev:
Härligt!
Vaddå för färg å markering? Det finns väl bara en uppsättning lager till dessa och det är völ samma som i s6 och RS6?

Nope, veven är smidd så den kan diffa lite.. Lagrena är färgkodade beroende på hur tjocka dom bör vara, finns röd gul och blå, detta ska finnas märkt i blocket men jag hittar de inte sad

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
DennisJonsson Audiot
18 mars 2015 · 1 153 Inlägg

Men om du tar veven till en motor renoveringsfirma så borde dom kunna mäta å se?
Är alla vevaxel smidda i dom där?

Audi S4 (1992)
Manick
18 mars 2015 · 369 Inlägg

TheGuard skrev:
Men om du tar veven till en motor renoveringsfirma så borde dom kunna mäta å se?
Är alla vevaxel smidda i dom där?

Som jag förstår så är alla dom det. Har pratat med värmdö motorteknik nu, enligt dom skiljer det sig bara på tusendelar och jag rekommenderas köra med dom lager som ger mest spel mot veven för att kunna få en tjockare oljehinna. Vevstakslager beställda problemet ur världen! smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Oxygen
18 mars 2015 · 629 Inlägg

Coolt projekt!

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Manick
18 mars 2015 · 369 Inlägg

Inge garagemeck idag, däremot var tomten här på besök! smile

Självklart siktar vi på att få den här kärran regbesiktad med nya maskinen i, då behöver man en sån här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-94c3f4383dcdd54a4431723ce23b1a41.jpg

Sen kom det lite grejor från Custom parts!

BTR från fuelab:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a98585b7b6efe523a9e37000769b9b84.jpg

En bunt spolar (8 stycken såklart)
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8e33d2e49e9ca3cab8425b14dc57ddd0.jpg

Två Nuke fuelrails:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-3ac158a127b8a0376ebd6e7607ba12e2.jpg

Och en ny slavcylinder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5fc197a51f2b5b3b8f3ae3d9311fffff.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
XL-Dempa
18 mars 2015 · 457 Inlägg

Ser bra ut !

Men vill bara varna dig lite om just den där BTRen då jag körde samma och den gick sönder i packningarna efter den stått med e85 i 2 månader !

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Manick
18 mars 2015 · 369 Inlägg

XL-Dempa skrev:
Ser bra ut !

Men vill bara varna dig lite om just den där BTRen då jag körde samma och den gick sönder i packningarna efter den stått med e85 i 2 månader !

Ohhh, det lät inge bra alls...

Kanske blir till att skifta med den jag har sitter i niofemman istället, har bultat i en nuke-btr i den.. smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
19 mars 2015 · 369 Inlägg

Väntar fortfarande på diverse delar för att kunna få ihop maskinen igen... Vevstakslager är på gång och dyker med lite tur upp i morgon, annars efter helgen.
Topplockspackningarna är dessvärre några veckor bort, verkar vara rätt knivigt att få tag i dessa till ett vettigt pris.
Kamremskit BORDE skickats igår till mig men har inte hört något om det ännu..

Det suger att vänta på delar!

Blir nog i alla fall lite skruvande ikväll, para ihop stakarna med kolvarna och väga dessa för att se om de behöver balanseras om på något vis, stakarna diffade inget separat men det kan ju vara något gram hit å dit på kolvarna.

Återkommer senare ikväll med lite bilder å grejs igen smile

Senast redigerat av Manick (19 mars 2015)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
sundvalldavid
19 mars 2015 · 14 Inlägg

Prenumererar absolut!

Senast redigerat av sundvalldavid (19 mars 2015)

Fudlink
19 mars 2015 · 57 Inlägg

Schysst projekt! Jag kan hålla med om att det verkligen SUGER att vänta på delar, hela mitt bygga står still pga detta sad Prem lagd btw!! smile

DennisJonsson Audiot
19 mars 2015 · 1 153 Inlägg

Har du kontrollerat så kolvar samt loppen inte blitt oval? Det rekommenderade en motorrenovringsfirma mig när jag kom förbi med en S6 4.2l ifrån en C5 modell.

Audi S4 (1992)
Manick
19 mars 2015 · 369 Inlägg

Jag har hört tvärtom faktiskt men loppen ska mätas upp, har inte ens några vändkanter i loppen så jag tror inte det ska vara någon fara smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
RS8
20 mars 2015 · 75 Inlägg

Då har man gått med här för att se hur min S8 konkurrent bygger wink

Blir inga vändkanter i alusil blocken, dom är hårdare än stål block.
Mitt block jag lämna in för framtida race motor var som nytt och Värmdö motorteknik behövde inte göra någonting.
Däremot viktades kolvar o vev balanserades för dom lättare smidda stakarna.

Senast redigerat av RS8 (20 mars 2015)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang