Volvo V70 -00 2.4T inget oljetryck. *Löst troligtvis*

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
18 april 2015 · 411 Inlägg

Ja som rubriken lyder så har min nya begagnade v70 inget oljetryck.

Bilen har stått ett bra tag innan jag köpte den igår och den har endast flyttats en kort sträcka av den tidigare ägaren för cirka två veckor sen nu. Jag funderar på att ta ner tråget och tvätta rent samt se om silen är igentäppt, vevhusventilationen och oljefällan har jag även läst krånglar för många,
Det är egentligen rätt mycket olja på bakre delen av motorn som jag såg underifrån samt på turbons kompressorhus. Jag tog loss tryckröret och såg att det var olja som förekommit i det, läste att det var normalt? (Förbluffande)
Ja nu har jag nämnt lite grejer så kom gärna med tips och råd.



Jag hade även igång den förut och den knackade som att lyftarna eller liknande inte smörjdes, logiskt kanske om det inte finns oljetryck... Men jag var inte medveten om oljetrycket vid det tillfället.

Tacksam för tips och råd smile

Senast redigerat av Tinx2 (20 april 2015)

Det Går!!!
zzr94092
18 april 2015 · 4 378 Inlägg

som du säger ,silen,även returkanalen,går i en vinkel i blocket,koksar lätt igen,,

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
18 april 2015 · 411 Inlägg

zzr94092 skrev:
som du säger ,silen,även returkanalen,går i en vinkel i blocket,koksar lätt igen,,

Okej, bra wink kommer man åt att rengöra det om man tar bort tråget tro? hmm

Det Går!!!
zzr94092
18 april 2015 · 4 378 Inlägg

jepp,det gör man+ nån slang i andra "änden" i kanalen

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 april 2015 · 411 Inlägg

zzr94092 skrev:
jepp,det gör man+ nån slang i andra "änden" i kanalen

Okej, tack för det smile

Det Går!!!
zzr94092
19 april 2015 · 4 378 Inlägg

sen så har du ju slangar o sånt som hör till ventilationen

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 april 2015 · 411 Inlägg

zzr94092 skrev:
sen så har du ju slangar o sånt som hör till ventilationen

Jo det kan jag räkna ut men de borde väl gå att återanvända ifall det inte är några fel på dem? Jag har inte rivit ner allt än men jag vill ha ett hum om hur jag ska göra när det blir av. smile

Senast redigerat av Tinx2 (19 april 2015)

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 april 2015 · 411 Inlägg

Funderar på att försöka hissa upp bilen och spola av motorn underifrån i hopp om att se vart oljeläckaget kommer ifrån.

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
19 april 2015 · 411 Inlägg

Det är antagligen oljetrycksgivaren som spökar eftersom den verkar glappa lite ibland. Själva givaren är nyligen bytt vad jag kunde se så det är troligtvis något kabelbrott eller liknande i kontakten eller kablarna som ställer till det.

Bilen fungerar felfritt förutom att det kommer rök ur oljestickshålet, vevhusventilationen lär alltså få rengöras och oljan bör bytas tillsammans med filtret smile

Det Går!!!
zzr94092
20 april 2015 · 4 378 Inlägg

men du skrev ju själv att den knackar?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
20 april 2015 · 411 Inlägg

zzr94092 skrev:
men du skrev ju själv att den knackar?

Ja men det var inte några ventillyftare eller liknande utan antagligen spridarna som lät för mitt ännu otränade öra. roll

Det Går!!!
zzr94092
21 april 2015 · 4 378 Inlägg

jo,så kan det vara,dom tickar rätt bra.

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
21 april 2015 · 411 Inlägg

zzr94092 skrev:
jo,så kan det vara,dom tickar rätt bra.

Japp och eftersom den nyss inköptes så är jag inte van vid det ljudet wink

Den verkar gå felfritt iallafall smile

Det Går!!!
zzr94092
21 april 2015 · 4 378 Inlägg

Ok,bra..oljereturen från turbon brukar läcka,finns en o-ringssats/packningsats till röret på volvo ,kostar under 50 lappen har jag för mig,,.är en "fyrkantig" i tvärsnitt o-ring,,,konstigt förklarat,men du kanske förstår...

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
21 april 2015 · 411 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ok,bra..oljereturen från turbon brukar läcka,finns en o-ringssats/packningsats till röret på volvo ,kostar under 50 lappen har jag för mig,,.är en "fyrkantig" i tvärsnitt o-ring,,,konstigt förklarat,men du kanske förstår...

Tack för det tipset smile
Jag tvättade av med avfettning och sköljde av hela undersidan och sidan (mot torpedväggen) av motorn typ  så jag kommer förhoppningsvis kunna se vart läckan kommer från tongue Turbons retur är mycket möjligt smile

Det Går!!!
zzr94092
22 april 2015 · 4 378 Inlägg

hör gärna av dig hur det gick,kan ju vara nån mer som har samma problem..

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
22 april 2015 · 411 Inlägg

Jadå jag uppdaterar här så småningom om jag finner det smile

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
1 augusti 2015 · 411 Inlägg

Uppdatering på hur det gått

Det har gått ett tag nu sen jag fixade iordning allt och nu kommer "listan" på vad jag gjorde.
Jag bytte oljefällan och rensade kanalerna samt slangarna och jag vågar påstå att vevhusventilationen inte fungerade ultimat innan med all den senapsliknande geggamojan som inte så diskret gömde sig i oljefällan. kondensvatten i oljan var nog ett faktum också...
Bytte oljan (självklart) och filter och den har fungerat felfritt sen dess. Varningen för oljetrycket har kommit ett par gånger när man kört på gupp men verkar ha lugnat sig nu och har inte visat sig på ett tag så det glappet är nog inte så farligt längre... Får skaffa en extern oljetrycksmätare eventuellt wink Kom på att jag lovat en hur-gick-det-sen-uppdatering så den kom nu wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-1d241989458ebc0d6afae19b0ffa19a9.jpg

Det Går!!!
Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2015 · 26 112 Inlägg

Tinx2 skrev:
Uppdatering på hur det gått

Det har gått ett tag nu sen jag fixade iordning allt och nu kommer "listan" på vad jag gjorde.
Jag bytte oljefällan och rensade kanalerna samt slangarna och jag vågar påstå att vevhusventilationen inte fungerade ultimat innan med all den senapsliknande geggamojan som inte så diskret gömde sig i oljefällan. kondensvatten i oljan var nog ett faktum också...
Bytte oljan (självklart) och filter och den har fungerat felfritt sen dess. Varningen för oljetrycket har kommit ett par gånger när man kört på gupp men verkar ha lugnat sig nu och har inte visat sig på ett tag så det glappet är nog inte så farligt längre... Får skaffa en extern oljetrycksmätare eventuellt wink Kom på att jag lovat en hur-gick-det-sen-uppdatering så den kom nu wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-1d241989458ebc0d6afae19b0ffa19a9.jpg

Härligt med uppföljning!
Hoppas att det har löst sig nu, om man får vara lite vitsig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
1 augusti 2015 · 411 Inlägg

Mack skrev:

Tinx2 skrev:
Uppdatering på hur det gått

Det har gått ett tag nu sen jag fixade iordning allt och nu kommer "listan" på vad jag gjorde.
Jag bytte oljefällan och rensade kanalerna samt slangarna och jag vågar påstå att vevhusventilationen inte fungerade ultimat innan med all den senapsliknande geggamojan som inte så diskret gömde sig i oljefällan. kondensvatten i oljan var nog ett faktum också...
Bytte oljan (självklart) och filter och den har fungerat felfritt sen dess. Varningen för oljetrycket har kommit ett par gånger när man kört på gupp men verkar ha lugnat sig nu och har inte visat sig på ett tag så det glappet är nog inte så farligt längre... Får skaffa en extern oljetrycksmätare eventuellt wink Kom på att jag lovat en hur-gick-det-sen-uppdatering så den kom nu wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-1d241989458ebc0d6afae19b0ffa19a9.jpg

Härligt med uppföljning!
Hoppas att det har löst sig nu, om man får vara lite vitsig.

Det hoppas vi på wink Ordvitsar är alltid uppskattat big_smile

Det Går!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang