Audi 80 2.8L V6 läcker mycket olja.

Borthas
18 maj 2015 · 3 Inlägg

Bilmodell: Audi 80 2.8L V6 quattro.
Årsmodell: 1992
Miltal: dryga 24000 mil.
Modifikationer: Nytt avgas system samt borttagen AC system.

Felet är att Bilen började läcka mycket olja efter en hård körning. Jag märkte ingen skilldnad i körningen och inga varningslampor lyser men det verkar vara runt där oljefiltret är inkopplat som det läcker.

Felet är nu permanent och när bilen blir varm rinner det mer än annars. Har prövat att fylla på med mer olja men det rinner i princip rakt igenom.

Har inte gjort mer felsökning än att försöka kolla vart oljan kommer ifrån men utan resultat.

Är detta ett välkänt problem? någon som varit med om liknande? Tacksam för svar. smile

Senast redigerat av Borthas (18 maj 2015)

siiimooon Påstängd
18 maj 2015 · 1 194 Inlägg

Provat dra åt filtret?

Borthas
18 maj 2015 · 3 Inlägg

Filtret är bytt men det fortsätter läcka. Jävligt svårt att se vart oljan kommer ifrån men det verkar vara "metallblocket" som filtret sitter fast i.

Slash Saabifierad
18 maj 2015 · 2 026 Inlägg

När man sätter dit ett nytt oljefilter brukar man smörja in gummilisten med olja för att det ska täta lite extra, gjorde du det?
Hur skruvade du åt filtret: för hand eller med filterverktyg? har du tagit filterverktyget och skruvat åt riktigt hårt kan du ha haft sönder antingen filtrets gängor eller bilens egna gängor vilket gör att det inte kan täta som det ska.

Har du svårt att avgöra vart det läcker ifrån gör då så att du kör till en Gör-det-själv-hall med lyft när det är lite "öde", sedan hissar du upp bilen och torkar runt där det är blött, starta bilen och kollar om du kan se vart det rinner ifrån.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Borthas
18 maj 2015 · 3 Inlägg

Drog åt filtret för hand och smörjde inte listen. Ska åka o hissa upp bilen ikväll o ta en kik. Tack för bra svar!

jaka54
19 maj 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Har du en bild på hur det ser ut?
Har svårt att tänka mig att det skulle läcka även om man struntar i att kladda  lite olja på filtrets O-ring.

uhlin
19 maj 2015 · 2 834 Inlägg

Först och främst.....biltemafilter eller annat.

jaka54
19 maj 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Har aldsrig märkt att det skulle vara något fel på Biltemas oljefilter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang