Audi "R4" - That Hacked Car

Audi "R4" / That Hacked Car - Lite annorlunda projekt Sponsrad av http://www.streetperformance.se/?ref=r4
  • 125 Följare
  • 46 082 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 september 2019
Deko
18 september 2016 · 198 Inlägg

Hunted skrev:
Vilken modul är det som serverar upp datan du hämtar ut? Jag har en passat som jag mixtrar med och flashade för några dagar sen om "can gatewayen" med en billig pryl från eBay. Tänkte att en skillad snubbe som du kanske kan ta det ett steg längre, gå igenom flashfilerna man flashar gatewayen med och lägga till egna funktioner redan i firmwaren där osv.

För övrigt så är projektet top class as usual, står fast vid mitt tidigare utlåtande att detta är helt klart ett av garagets mest spännande projekt.

Jag har rätt dålig koll på gateway ska jag erkänna. Jag vet att gw är som brandvägg o definierar flertal funktioner men jag har inte skaffa mer kunskap om det.
Har försökt att få tag på form till någon Audi cluster för att se om det finns något användbart i det men inte hittat någon fil ännu. Osäker på hur man läser av det på egen hand hmm

Deko
18 september 2016 · 198 Inlägg

hyrbil skrev:
Det där var ett läckert litet interface! Det värmer i en utvecklares själ att se sånt här. big_smile

Hehe tack, är dålig extremt kass på det grafiska men för egen del så räcker det gott o väl smile

Deko
18 september 2016 · 198 Inlägg

Hunted skrev:
Vilken modul är det som serverar upp datan du hämtar ut?.

Såg nu att jag missat detta, jag har kopplat in mig direkt på CANbus'ar, dvs jag är bakom gateway. Att ta genom obd ger inte så mycket har jag förstått (och inte heller testat).
Det just pga gateway som filtrerar.

Deko
15 oktober 2016 · 198 Inlägg

Precis börjat på ett nytt jobb som konsumerat väldigt mycket av min tid. Men bästa med detta jobb är att jag fritt fick möjlighet att jobba 80% där resterande 20% får spenderas på bil/canbus utveckling.

Gårdagens fria-dagen gick självklart åt att utveckla klart 2-vägs kommunikationen.

Nedan är ett klipp på första lyckade testet på data-stream från bilen.
Tyvärr finns inget i klippet som visar kommunikationen från kontroll-panelen till bilen,
då bilen va parkerad på ett ställe som gjorde det jobbigt att släpa med datorn.
Hade bara mobilen att filma med.

Men jag ska försöka få ut ett klipp senare på kommunikation åt båda-hållen smile

Malsor
17 oktober 2016 · 31 Inlägg

Deko skrev:
Precis börjat på ett nytt jobb som konsumerat väldigt mycket av min tid. Men bästa med detta jobb är att jag fritt fick möjlighet att jobba 80% där resterande 20% får spenderas på bil/canbus utveckling.

Gårdagens fria-dagen gick självklart åt att utveckla klart 2-vägs kommunikationen.

Nedan är ett klipp på första lyckade testet på data-stream från bilen.
Tyvärr finns inget i klippet som visar kommunikationen från kontroll-panelen till bilen,
då bilen va parkerad på ett ställe som gjorde det jobbigt att släpa med datorn.
Hade bara mobilen att filma med.

Men jag ska försöka få ut ett klipp senare på kommunikation åt båda-hållen smile

Tycker detta är grymt!! Fortsätt så!

Volkswagen Golf "GTS" (2012)
Deko
18 oktober 2016 · 198 Inlägg

Malsor skrev:
Tycker detta är grymt!! Fortsätt så!

Tackar, här kommer klipp 2:



"+" I terminalen indikerar bara att bilen har skickat data för kontroll panelen att hantera, va mest för loggning jag ville se när jag fått relevant data .

Senast redigerat av Deko (18 oktober 2016)

Hunted Jackass
18 oktober 2016 · 795 Inlägg

Knug uppdatering! Grattis till 2-way kommunikation.

Btw, hur många batterier har du nött ut under allt testande? wink

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Deko
18 oktober 2016 · 198 Inlägg

Hunted skrev:
Knug uppdatering! Grattis till 2-way kommunikation.

Btw, hur många batterier har du nött ut under allt testande? wink

Tack smile
Tänker du hur många gånger batteriet i bilen har dött eller den lilla externa till edison ?

Hunted Jackass
18 oktober 2016 · 795 Inlägg

Deko skrev:

Hunted skrev:
Knug uppdatering! Grattis till 2-way kommunikation.

Btw, hur många batterier har du nött ut under allt testande? wink

Tack smile
Tänker du hur många gånger batteriet i bilen har dött eller den lilla externa till edison ?

Tänkte på batteriet i nyckeln primärt men det är kanske fler som fått sätta livet till i din ivriga quest efter epic mods?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Deko
18 oktober 2016 · 198 Inlägg

Hunted skrev:

Deko skrev:

Hunted skrev:
Knug uppdatering! Grattis till 2-way kommunikation.

Btw, hur många batterier har du nött ut under allt testande? wink

Tack smile
Tänker du hur många gånger batteriet i bilen har dött eller den lilla externa till edison ?

Tänkte på batteriet i nyckeln primärt men det är kanske fler som fått sätta livet till i din ivriga quest efter epic mods?

Nä den har överlevt, va mest i förrgår jag lekte med den. Nu blir det bara trådlös kommunikation hoppas jag.
Dom andra enheter är kopplade till större o uppladdningsbara batterier så dom kommer överleva några veckor smile

Deko
14 januari 2017 · 198 Inlägg

Pga jobbet så har allt annat blivit lidande och därav inte hänt så mycket alls.

Om ni kommer ihåg,  flow-blinkers animationer börjar samtidigt som OEM blinkers lyser,
vilket inte verkar gillas.
Pga det,  har jag funderat på 2 alternativ.

1. Stänga av OEM helt och låta enbart flow göra sitt
2. eller fördröja OEM blinkers tills flow animationen är i slut tappen, så det ser mer "enhetlig" ut.

Iom att slutet av förra året blev jag kontaktad av ett företag, för att bygga en SDB (semi dynamiska blinkers) modul som  prototyp till, tänkte jag att då får det blir punkt 2 då...
Men även om kontakten va förra året, har tiden inte funnits där sad

Men man får väl inget gjort om man inte börjar, så 2 dagars experimenterande gav iaf lite progress och resultat.



Det kan va svårt att se någon skillnad mellan första och andra halvan av klippet,
minns jag rätt så va första delen med en fördröjning på 130ms och andra halvan hade 60ms fördröjning.

Nu återstår att se om denna prototyp är intressant nog för företaget

Just ja, god fortsättning!

Deko
8 juni 2017 · 198 Inlägg

Medans jag jobbade på något helt annat kom jag till insikt att jag måste kunna byta, pausa/spela och öppna a Spotify på annat sätt än ta fram luren.

Då pågående projektet redan hade hårdvaran på plats, behövdes bara lite tweaks i luren.

Första klippet var första testet på konceptet, som visade sig fungera relativt bra.



Även om allt ser bra ut o fungera rätt, ett problem som återkom var att commands till luren kunde stackas Up under flera sekunder och slutligen bursta allt på en o samma gång. Det medförde att byta låt, ibland kunde fördröjas med >20s.
Icke godkänt!

Provade även Androids Spotify SDK men iom att det istället skapade standalone player instans, föll bort möjligheten att öppna officiella Spotify appen och styra dess player.

Spenderade ett par dagar med att minska i Android core och upptäckte ett annat sätt att styra Spotify, både instans och träffsäkert.
Även om första försöket, köra Shell input keycode Commando funkade men orsakade okända delayer och stack-ups, så är alternativet i andra klippet myyyycket mer robust.

Sorry för dålig ljud kvalité!

Senast redigerat av Deko (8 juni 2017)

walkmann Båtmeck
9 juni 2017 · 200 Inlägg

Väldigt imponerande!

//walkmann
Deko
10 juni 2017 · 198 Inlägg

walkmann skrev:
Väldigt imponerande!

Kul att det gillas smile

Malsor
13 juni 2017 · 31 Inlägg

Grymt! Du kan ju snart tillverka prylar och sälja dessa wink

Volkswagen Golf "GTS" (2012)
Deko
14 juni 2017 · 198 Inlägg

Malsor skrev:
Grymt! Du kan ju snart tillverka prylar och sälja dessa wink

Hehe ja så kan man oxå se det smile
Jag är öppen för projekt och samarbete för dessa  ifall något verkar intressant eller egen "ny" idé har uppstått.

Deko
20 september 2019 · 198 Inlägg

Sista kärleksfulla tvätten
😭 https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194379/194379-0e50fd0288a391a629d26edf7b05615d.jpg


Efter väldigt långt uppehåll med bilen och behov av mekanisk kärlek så bestämde jag och sambon att överlåta älskade bilen till ny ägare.

Därav så kommer denna tråd inte få några nya uppdateringar sad

Men förhoppningsvis så kommer jag få ett klartecken från sambon att kunna ge mig på hennes nya... Den har mycket potential måste jag säga!


Spana in: GTD, kanske dyker jag upp där wink

Qorran
20 september 2019 · 726 Inlägg

Deko skrev:
Sista kärleksfulla tvätten
😭 https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194379/194379-0e50fd0288a391a629d26edf7b05615d.jpg


Efter väldigt långt uppehåll med bilen och behov av mekanisk kärlek så bestämde jag och sambon att överlåta älskade bilen till ny ägare.

Därav så kommer denna tråd inte få några nya uppdateringar sad

Men förhoppningsvis så kommer jag få ett klartecken från sambon att kunna ge mig på hennes nya... Den har mycket potential måste jag säga!


Spana in: GTD, kanske dyker jag upp där wink

Såklart du kommer få lägga fingrarna på Golfen....såsmåningom wink
NYbilskänslan måste bara lägga sig xD

Berglund_89
21 september 2019 · 1 474 Inlägg

SJUKT impad av detta!
Kan det bero på min Asperger tro.. tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang