SRS-Lampan Volvo 940 (94)

Derb16
7 juni 2015 · 5 Inlägg

Tjena! Jag äger en VOLVO 944 (1994). Jag har problem med SRS-lampan & skulle behöva lite hjälp.

För några månader sen köpte jag en racing ratt/nav till bilen. Bilen har i sin originalratt airbag så jag köpte även motstånd på 2 ohm m.m. I alla fall, satte i den nya ratten och allt annat till. Men när jag var klar så lyste SRS-lampan ändå, även om jag hade ett motstånd ( Gjorde säkert fel). Så jag lät det vara för jag tänkte att jag sätter i original ratten innan nästa besiktning.

Nu är det dags besikta bilen. Har satt i originalratten. Men SRS-Lampan lyser ändå... Jag har varit inne i diagnostikenheten och hittat felkoden 2-1-2 ( Rattkudde, avbrott I krets). Och seden försökt nollställa den genom att hålla i knappen 5 sekunder till den konstant lyser rött, därefter 5 sekunder igen. Men det funkar inte. Efter nollställningen visar det fortfarande samma felkod 2-1-2 och lampan lyser..

Lämna in den till en verkstad kostar förmodligen mycket och det har jag ingen lust med. Även funderat på att skruva ur lampan, men det ser dom förmodligen på besiktningen.
I alla fall, jag måste få ordning på bilen och jag har ingen aning hur jag ska gå till väga.

Skulle verkligen behöva lite hjälp eller tips på hur jag ska gå till väga. Uppskattar alla seriösa svar.

Bamzefan Bondmeckare
7 juni 2015 · 246 Inlägg

Monterat krockkudden i originalratten rätt? Du nollställer felkoder genom att plocka av batteripolen en stund, inte genom att hålla ner knappen

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Derb16
7 juni 2015 · 5 Inlägg

Men du menar alltså att jag ska tar bort (-) polen en liten stund medans bilen elektricitet är igång?

Radering av felkoder:



1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.

2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.

3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!

De fakta har jag använt mig av.

Ghurra
7 juni 2015 · 61 Inlägg

Har för mig att du måste läsa ut felkoden innan du kan radera den... Prova det!

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Derb16
7 juni 2015 · 5 Inlägg

Ghurra. Jag provade faktiskt det. Upprepade det 3 gånger och visade samma felkod hela tiden. Sen gav jag upp. Har provat många olika varianter.

Ghurra
7 juni 2015 · 61 Inlägg

Hur mår kontaktrullen?

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
siiimooon Påstängd
7 juni 2015 · 1 194 Inlägg

Ghurra skrev:
Hur mår kontaktrullen?

Exakt, den lär ha gått.

Om du inte vill byta kontaktrullen (Väldigt lätt jobb och kostar inte mycket) så skulle jag sätta tillbaka sportratten och plocka bort SRS-lampan, tror inte besiktningen bryr sig då..

Xniper30
5 april 2021 · 1 Inlägg

På rattkudden sitter det en svart kabel, någon form av jordkabel kanske? Någon som vet och vart man kopplar den?

Tack på förhand

Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 244 Inlägg

Bamzefan skrev:
Monterat krockkudden i originalratten rätt? Du nollställer felkoder genom att plocka av batteripolen en stund, inte genom att hålla ner knappen

Helt fel! Koder nollställs med knappen i koddosan.

Senast redigerat av Brådhis (5 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
5 april 2021 · 1 777 Inlägg

siiimooon skrev:

Ghurra skrev:
Hur mår kontaktrullen?

Exakt, den lär ha gått.

Om du inte vill byta kontaktrullen (Väldigt lätt jobb och kostar inte mycket) så skulle jag sätta tillbaka sportratten och plocka bort SRS-lampan, tror inte besiktningen bryr sig då..

De kollar att alla lampor tänds och släcks.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang