Köpråd på Tyskt lyxåk till ung grabb. Vad ska man köpa? Skall man låta bli? Ångest..

Nymphomaniac
11 juni 2015 · 58 Inlägg

Vill man åka flott så kostar det ju de med tyvärr

Tänk på detta när de gäller BMW 7 serie är att visst de kostar ca miljonen ny men se på tex E38 ett riktigt lyxåk för 35000-45000 kr för de gäller även dem nyare så kommer dem sjunka som en sten i värde och fort med desutom om du byter bil vartannat / var tredje år så säg du köper den för 300k då är den största stenen redan ur världen och lyxbilar tilltalar inte ett stort antal människor pga driftkostnader

Hade en i ca 3 månader och hög försäkring , Ca 1.1 l milen och v12a på 300 hk

Ska du pendla ? Varför inte köpa en busbil tex Nissan skyline r33-r34 GTR för 150-250k med 500 häst under huven och en mindre för 100k kanske en Golf GTI eller liknande ?

Mitt garage består av följande

Audi RS6 2004a
BMW m5 e39 fast med v10a
Jaguar XJ40 88a
Jeep Cherokee 02a
Volvo v70 d5 05a ( bruksbilen )
VW golf VR6 95a

Audi A8 4.2 quattro "Rallybuset" (1999)
Jaguar XJ40 Sovereign "Lady Nekrofilia" (1988)
Volkswagen Golf VR6 "Plogarn" (1992)
OSkar000
11 juni 2015 · 198 Inlägg

A8 4,2 TDI som nämndes tidigare här är riktigt trevlig. Lite för bekväm nästan eftersom 100-200 går på tok för fort och utan att det märks förrän man tittar på hastighetsmätaren. 350hk och 800nm räcker för att få den att röra på sig.

En lite nyare (2012) A8 med 4,0TFSI kanske kan vara värt att titta på också. Lär dock inte vara billigare att försäkra...

Riccardo
11 juni 2015 · 237 Inlägg

En bil som är vacker har komfort med grym prestanda!

http://www.blocket.se/eslov/Mercedes_Be … 11&w=3

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Nymphomaniac
16 juni 2015 · 58 Inlägg

Riccardo skrev:
En bil som är vacker har komfort med grym prestanda!

http://www.blocket.se/eslov/Mercedes_Be … 11&w=3

Väldigt rolig bil smile

Nu gissar jag bara då TS vill ha ett lyxåk och betala så lite som möjligt . Då får man kika på äldre lyxbilar 02-05 då dem verkar vara i hans budget

Mercan du länkar är inte så dyr visst 370k så säg 400k med försäkring men då han ska pendla/köra en del så säg den drar 1.2 ungefär om man är lugn på gasen smile i verkligheten så snackar vi om betydligt mer snarare 1.5 - 2 L milen för han lär ju vilja gasa lite då han vill ha något med minst 400hk

Kika efter en för 100k lite äldre plus en busbil för 150k istället för raset på lyxbilar är 50 000-125 000 kr/ år om dem är så pass nya mercan låg på 1.2 miljoner för 7 år sedan så 8-900k på så pass kort tid är enormt mycket pengar !

Powe_R
17 juni 2015 · 414 Inlägg

Nymphomaniac skrev:

Riccardo skrev:
En bil som är vacker har komfort med grym prestanda!

http://www.blocket.se/eslov/Mercedes_Be … 11&w=3

Väldigt rolig bil smile

Nu gissar jag bara då TS vill ha ett lyxåk och betala så lite som möjligt . Då får man kika på äldre lyxbilar 02-05 då dem verkar vara i hans budget

Mercan du länkar är inte så dyr visst 370k så säg 400k med försäkring men då han ska pendla/köra en del så säg den drar 1.2 ungefär om man är lugn på gasen smile i verkligheten så snackar vi om betydligt mer snarare 1.5 - 2 L milen för han lär ju vilja gasa lite då han vill ha något med minst 400hk

Kika efter en för 100k lite äldre plus en busbil för 150k istället för raset på lyxbilar är 50 000-125 000 kr/ år om dem är så pass nya mercan låg på 1.2 miljoner för 7 år sedan så 8-900k på så pass kort tid är enormt mycket pengar !

CL 63orna är brutala, va inne på en som såldes i nyköping, Svart/svart läder, hyfsade mil. Verkade som en schysst bil, ca 300' kändes prisvärt som fasiken, men den gick direkt hmm.

Har kollat in och provkört två bilar, som kändes väldigt intressanta, får dem för ungefär samma pengar som köpare vill ge för min 530d dvs behöver jag inte lägga ut något vilket känns skönt.

Ena är en 320Da touring 2010, va fin, inget att fixa direkt, bra bruksbil. Slö men duger att pendla med egentligen, ok utrustad men inte mer. (halvskinn, xenon,pdc,sportstolar va typ allt) Riktigt sugen faktiskt om jag bestämmer mig för detta upplägg.

Den andra va då en E55 AMG V8 kompressor V-max 2004, gick som tåget, lite småskit att fixa, men för mig som gör allt själv i princip så kanske jag gör i ordning bilen för ~15k till riktigt bra bruksskick.
Men säljaren var riktigt hård på priset och vissa saker gör att jag tvekar.. MEN kommer knappast hitta en E55 med högre utrustningsnivå, speciellt inte som fixad ändå lär understiga 160000:-

har märkt att det är väldigt svårt att hitta bilar som faktiskt är så fina som annonsen säger.

Kollade in en 535i, totalt maxad utrustning i princip, nappaläder, edc, navi, komfortstolar, adaptive drive. Ja rubbet. Bilen har gått ca 7000 mil mindre än min, lågmilare dvs, men min bil va ändå mkt fräschare konstigt nog. Andra 535an jag testkört, men tycker ändå dieseln verkar vassare, trodde först att den första hade något fel. Denna kille vill byta mot min 530d så det skulle ju vara enkelt, men är fortfarande splitad om hurvida jag skall göra. Älskar min 530d och känns som en perfekt allrounder, å andra sidan kul med ny kärra.

Va även och kollade på en 550i f10, ca 10000mil men sällan skådat en så dryg försäljare samt att bilen inte motsvarade mina förväntningar gjorde att jag vände på klacken..


Har egentligen ingen specifik budget, men visst vill jag inte lägga 500000:- om jag får ut samma glädje för 250000:-

Har haft ett gäng äldre lyxbilar, man får riktigt mycket för pengarna, men inge kul att lägga halva bilens pris i driftkostnad per år haha. Därför jag kollar in lite nyare leksaker, men den gyllene mellanvägen är kanske enklare brukis typ 320d 2010 samt någon äldre värsting typ E55 AMG W211, M5 E60 osv.

Va även och kollade in en 535d F11 m-sport, vilket lik.. kanske är för kräsen, men hittar inte bilar i liknande årsmodeller som ens kommer i närheten av min i skicket vilket är tråkigt hmm Annars är ju en chippad 535d F10 en riktigt vasst alternativ. Tror ändå att närmare 400 dieselhästar med 8 växlar lär flytta på sig, så får man ju låg förbrukning och en modern bil också. Enda man missar är ju V8 ljudet, (Som jag ändå blev lite besviken på i E55an, vid normal körning fick man ändå inte uppfattningen om att det ruvar 500hk/700nm Värsting V8 under huven.  Kändes ganska vanlig egentligen, tills man tryckte på big_smile

Senast redigerat av Powe_R (17 juni 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Riccardo
18 juni 2015 · 237 Inlägg

Av dom du nämner skulle jag lätt välja m5 e60 sånt jävla skönt ljud och vilket klipp i den motorn samt att om du hittar en i bra skick kommer den inte sjunka nämnvärt i pris då den är mkt populär bil. MvhRiccardo

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang