Här är var jag är i dagsläget(nutid) Har samlat på mig lite delar och endel saker återstår men har börjat lite smått. Det blir bygga upp motorn i samma koncept med nytt block , nya stakar, ny topp, kolv, samt allt det vanliga runtomkring som packningar, ventiltätningar osv..
Först ut är tvätt av toppen som ska användas:
Snacka om lyxmaskin! Fick låna en motordelstvätt på en kompis arbetsplats. 30 minuter i "diskmaskinen" så ser det ut såhär:
Receptet på den nya toppen just nu ser ut såhär:
m52b28 topp med std ventiler, lite portad,ickevanos ventilfjädrar och s50 retainers. Ickevanos insugskam på avgassidan och m54b30 insugskam med vanos kvar. Väldigt likt den gamla setupen, det som skiljer är insugskam och lite annan portning. Tänkte även flödestesta den efter portning och se om det gör nån skillnad eller om orörd är bättre. Isåfall har jag en reservtopp som backup
Senast redigerat av Speed88 (18 januari 2018)