Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 555 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
vEight Baronen
20 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Dom där cheva pickuperna ska du passa dig för,fula e dom o drar en massa bensin,sen har den ju knappt färg..nää,blääääää men som din kamrat så kan ja tänka mig o köpa den billigt......hehehehe

En sann kamrat låter inte en annan kamrat köpa något dåligt. Speciellt inte till ett lågt pris wink hehe  Men du kan ju få köpa drivlinan i vinter eventuellt. Ska behålla kardan och axeln smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
21 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Men hur kommer det sig att ni är så förtjusta i cheva? Jag tycker chevas motorer bara är skit. Därför jag bygger cadillac motor wink

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
21 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Dessa cheva pickuper e enl mig dom trevligaste som tillverkats...sen gillar ja mopar motorer mest,en vässad 413 då e man nöjd.smilesmile

Ja, bilen i sig tycker jag om smile Mopar ligger bra till hos mig smile En 413" med Cross Ram är ju imponerande redan original! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
21 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Sorge ämne 2....Camaroskroten GBG skulle ta hem en Cuda 70 original med Hemi 1998,mkt fin bil....men båten släppte sina containrar p.g.a hård sjö för o slippa gå under,så de ligger en hemi cuda på botten av atlanten nånstans...suck....nu e vi uppe i 3 hemi som slösats bort..hehe

Ja, fyfan!  För att inte tala om alla massutskrotningar i USA, där har det nog strukit med en och annan trevlig spis..

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 juli 2015 · 1 434 Inlägg

God afton!

Idag skruvades förgaseriet ihop. Blev snyggt och prydligt efter en grundlig, inre rengöring. Kan man kalla det för "förgasarlavemang"?

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-5c2b4e9f804d042d375acbd030778ae8.jpg
Är fortfarande skitig på utsidan, men det blir ett senare pyssel när motorrummet ska piffas upp.

Efter en varmkörning så justerade jag blandskruvarna på lågfarten tills den gick fint varpå jag stallde ner tomgången till viskande låga varv. Ska ta fram min optiska varvräknare någon dag och kolla varvet. Enligt original så ska 288" med Ultramatic ha ett tomgångsvarv på 375rpm smile Jag har fortfarande ett litet störande "sack " när jag ska gasa iväg, men tätningen i accpumpen var ganska sliten så jag misstänker att den inte får tillräckligt med soppa vid mindre acceleration.

Ska se över tändningen också då jag anar en miss ibland på låga varv. Den ska gå silkeslent med en 5 krona på högkant på toppen smile

Bromsbanden är framme i fjugesta nu så imorgon ska dom hämtas ut. 244 riksdaler vill dom ha för besväret, staten och Tullverket. Jävla grisar..

Finns det någon bland läsarna som kan få fram rostfria eller kromade kupolmuttrar med tum gänga? Skulle vara trevligt att ha på toppen när motorn väl blivit uppmålad.

Det var kvällens uppdatering! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Nä är ingen chevafanatiker, mest bara pickup 67-72 som är en drömbil för mig.

Jag gillar modellen! Var tvungen att slå till på denna för jag behövde bli av med min transporter som stod i vägen och ägaren var villig att byta. smile

JohnWayne skrev:

Bob-Miller skrev:
Dagens sorge ämne.........I källaren på Malmö lasarett,stod de 2 426 hemi som drev 2 elverk..knappt körda..utbytta mot Cat dieslar på 80 talet,båda hemi hamna i en skrot binge...han som skötte drift o underhåll på sjukan missa dom när dom byttes ut..mad

Hur i hela fridens namn kom man på idén att använda Hemi-motorer yikes yikes yikes yikes

Kunde ju inte ha varit billiga i drift precis. Och knappast i inköp heller cool

Lite konstigt är det. Men dom var kanske nertrimmade och ansågs driftsäkra på den tiden. Jag har slutat förundras över vad landsting, kommuner och annat statligt tar sig till smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
23 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Sjukhuset byggdes 1967 o motorerna va de starkaste dom hitta för o driva feta elverk...sen e de ju fel kam i indusstri motorer,men de ju lätt o byta.....ja va o hämta en kompressor från ett skyddsrum som las ner,en atlas Copco från 1954 med 211 timmar på mätaren.så grejerna går inte mkt..:)ang muttrar..ring regale i Partille,de dom inte har i bult,de brukar dom lösa..  http://www.regale.se/

Det var lite så jag tänkte smile Tack för tipset! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
23 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Hej på er!

Efter gårdagens justeringar klev jag glad i hågen ut i logen för att vrida igång den gamle thunderbolten. Till min förvåning gick den som en påse hundskit istället för att gå fint som igår. Va falls!!?? Jag började känna på tändhattarna för att se om dom satt på som dom skulle. Vid 3:ans tändstift fick jag mig en kyss så jag flög upp ur motorrummet, sopade armen i huven och ramlade ner på golvet. Min sambo satt vid detta tillfälle i bilen och höll motorn vid liv. Hon blev ganska förskräckt kan jag lova smile

Rev av fördelarlocket och såg till min häpnad en hög med mässingsspån! Det visade sig att rotorn satt löst och axeln var glapp i fördelarn så rotorn hade svarvat upp ett spår i polerna på ena sidan av locket och bränt på polerna på andra sidan. Så jag ryckte upp fördelarn och satte den i skruvstycket. På sidan satt en gammal hederlig fettkopp med brunt fett i. Jag skruvade in den några varv och glappet försvann.. För enkelt..

Längre kom jag inte då min diabetes gjorde sig påmind. Vi hade tänkt ta Packarden på en liten tur för att köpa glass och glass behövdes nu när blodsockermätarnålen stod mot spiken. Så det fick bli GB vanilj med en skvätt grädde och kaffe ur tv-termosen.

Hur som haver. Åker på att köpa ett nytt fördelarlock och nya tändkablar. Ska plocka isär fördelarn och göra rent och inspektera så allt är okej. Jag som försöker lägga undan lite pengar till en kommande beställning från U S and A. Och vad det kan vara får ni försöka gissa er till wink

Imorgon ska dotra och jag köra ensilage med John Deeren så då blir det nog inget skruva av. Kanske på lördag.

Trevlig kväll mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
26 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Det går att renovera gamla strömfördelare, men har aldrig provat roll

Ja, jag får väl i värsta fall bussa om den smile men största felet var nog att rotorn satt löst på axeln.

Hmm. Och det blir väl knappast tätare men bara ny rotor hmm

Det kan vara så att rotorn som satt där var av dålig kvalitet och inte nöp fast ordentligt. Vi får se om den nya sitter lika dåligt. Satte en bit eltejp på rotoraxeln innan jag satte tillbaka rotorn och det var tillräckligt för att den skulle låsa ordentligt smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
30 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Ja, jag har väl känt att det behövts en längre tid.. Ska köpa på mig en uppsättning tum hylsor också. Har fått ett rejält smidesstäd också som jag måste hämta. Kan komma till användning under vinterns kustomiseringar smile

Trevligt smile

Jodå! smile Vad var det för kontakter du skulle använda till bakdörrarna? Skulle vilja göra likadant smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
30 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

Trevligt smile

Jodå! smile Vad var det för kontakter du skulle använda till bakdörrarna? Skulle vilja göra likadant smile

Det var nåt så simpelt som Saab 900  79 - 92 cool

Såg ju inte så plastiga ut så det kanske vore något smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
31 juli 2015 · 1 434 Inlägg

God afton gott folk!

Idag har jag haft lite tid åt Packarden. Började med att plocka isär fördelarn i sina beståndsdelar. Rengöring och infettning följdes därefter. Fyllde fettkoppen ordentligt och pressade in det i fördelarn varpå jag fyllde på igen. Brytarna putsades av och korrekt brytaravstånd stalldes. En bit eltejp fick agera låsanordning för rotorn. Satte tejpbiten på axeln och tryckte dit rotorn som numera sitter fast ordentligt. I med fördelarn och på med locket.

Motorn gick igång lätt men var tvungen att gå på väldigt hög tomgång för att inte dö. Jag misstänkte att lågfarten inte levererade soppa efter ordning och provade med att skruva ut blandskruvarna flera varv. Ingen skillnad.
Då tog jag ur blandskruvarna, en i taget, och blåste med tryckluften ordentligt. Nu ville motorn gå på tomgång.

Jag plockade ur alla tändstift och stallde gapet på .028. Jojjo, här går vi efter verkstadsbokens rekommendationer wink

Då nollindikatorn nere vid svängningsdämparen inte sitter i rätt bult hål så fick tändningen ställas efter örat.

Efter en provtur på ca 8 km konstaterades att motorn svarar bra på gasen, håller stadiga 90*c och klarar av att stå på tomgång med driven i och foten på bromsen utan antydan till att gå dåligt eller vilja dö.

Imorgon är tanken att, om vädret är bra, åka en sväng till Nostalgi Byn i Frövi. Blir första längre turen med bilen så det känns allt lite nervöst smile Min dotter, Lilly, är väldigt förtjust i att åka i den. Sitter bakofram i baksätet i sin bilbarnstol och sjunger med till musiken smile

Det var allt för stunden. Skulle vilja göra ventiljusteringen väldigt snart då jag stör mig på tickandet och tändkablarna ska bytas ut till kopparkabel. Sitter kol idag vilket jag starkt är imot.

Blev inga bilder idag, men kanske imorgon!

Hade fint mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang