Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 542 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
vEight Baronen
1 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

God afton motoriserade ungdomar!

Idag har Packarden rullat drygt 15 mil utan blessyrer. Känns bra.

När vi väl kom hem sköljde jag ur kylsystemet igen och det hade blivit ordentligt brunt igen. Men det märks att dessa sköljningar hjälper för temperaturen sjunker allt eftersom systemet blivit rengjort. smile Ett nytt kylarlock behövs dock då det gamla är en smula inkontinent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-691522e3980f28245e7a0dda18773b2e.jpg
Längtar efter whitewalls. Vill ha L78 bak och G78 fram, tror det blir bra.

Nu ska jag ta en öl och i vemodets töcken fira min sista semester lördag för i år..

Skål mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
4 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Gomidda!

I mitt anletes svett sitter jag nu och ska peta i mig lite frukost. Semestern äro öfver och dom hårda dagarna är åter igång igen.

Ett litet paket med armerad tejp och bubbelplast har anlänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-65d2cfa7f9add4a30825a30a54bc12b7.jpg
Så nu ska det väl stanna när man ställer sig på hejdarn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-adac3fa7437c4ef5cb72d274de00187f.jpg
Mmm, asbest! Känner redan den söta smaken i munnen.. Detta måste vara bra skit!

Förövrigt så går jag i tankar om allt från färgkombos till bakaxelupphängning. Sen ska jag måtta lite på en låda som jag har liggande för att se om det går att göra en smidig adapterplatta mot motorn. Undrar vart jag lagt den bara..

Får vara allt för nu, en mini update.

På återseende mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
4 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
White walls blir pricken över i ett smile

Vilka färgkombinationer funderar du på?

Däcken gör hela bilen smile

Jag har lite väl många idéer.. Originalfärgen tycker jag om, den är kvar i dörrgångarna och i bakluckan. Det är inte samma grön som övriga bilen. Bilen är överdragen med ett lager grönmetallic som dom "glömde" lägga klarlack på.. Någon form av mörkgrönmetallic och ett gräddvitt tak ligger för närvarande på hornhinnan. Men jag kommer hinna ändra mig tusen gånger innan jag kommer så långt som till lack. Man kan ju aldrig veta om jag ens kommer till det stadiet att det ska lackeras heller. Kan hända att det blir avyttring om drömbilen dyker upp men under tiden siktar jag på att ha roligt och pyssla om den här bilen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
4 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
White walls blir pricken över i ett smile

Vilka färgkombinationer funderar du på?

Däcken gör hela bilen smile

Jag har lite väl många idéer.. Originalfärgen tycker jag om, den är kvar i dörrgångarna och i bakluckan. Det är inte samma grön som övriga bilen. Bilen är överdragen med ett lager grönmetallic som dom "glömde" lägga klarlack på.. Någon form av mörkgrönmetallic och ett gräddvitt tak ligger för närvarande på hornhinnan. Men jag kommer hinna ändra mig tusen gånger innan jag kommer så långt som till lack. Man kan ju aldrig veta om jag ens kommer till det stadiet att det ska lackeras heller. Kan hända att det blir avyttring om drömbilen dyker upp men under tiden siktar jag på att ha roligt och pyssla om den här bilen. smile

Du får lacka den samma färg som min, mörkgrön metallic och ljusgrönt tak smile

skulle nog kunna bli riktigt fint smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
12 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Blev riktigt sugen på en sen 40-talare tidig 50-talare häromkvällen. Kollade filmen L.A. Confidential och blev riktigt inspirerad big_smile

Har du tid kolla in den. Massor med trevliga bilar och annars bra film också.

En Ford skulle sitta fint (sitter liksom närmast hjärta, och enda billiga bilen som fanns med V-8 tongue

https://www.youtube.com/watch?v=gg0VF_EnFI4

borde finnas på Swefilmer

Den måste absolut ses! Det är ju sådana bilscener som gör att man blivit så förtjust i den tidens bilar. Det mesta från den tiden ska väl tilläggas. En film som passar många i vår krets är också "Deuce of spades". Den vill jag rekommendera! Där det även är imponerande hur filmen blev till.

Bilen står orörd på logen I ett fungerande skick just nu och jag har inte kunnat göra något än då vedplockning, trädgårdssysslor och nu även en förkylning har uppehållit mig från den. Dock har min sambo rastat den med jämna mellanrum. smile

I snorighetens tecken så smids det dock planer. Jag måste försöka få dit en annan låda och ev. en annan axel.

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
12 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Godkväll mitt herrskap!

Jag har ramlat tillbaka i åldern där man satt och kladdade med blyerts på engelskalektionen.. Men när man sitter och snorar och febern kokar upp varje hel och halvtimme så finns det inte så värst mycket att göra. Att då göra en liten kladdig skiss och på så vis få fram ungefär vart jag vill komma känns då ganska givande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-000082d1c35d63edacf4231bd8a57e3e.jpg
Mina tecknartalanger framkallar nog ett och annat fniss bland beskådarna, det bjuder jag på smile.

För att få en praktisk bil så ska ett airridekit beställas. Det blir beställt i höst då min kontakt med kontainern ska flaxa över pölen och hämta grejer. Polarn ska ha till sin Krom viktoria samtidigt så det blir mycket pysande på byn nästa år smile Känns skönt att slippa USPS svindyra tjänster också smile Mina cadillacfälgar ska det mätas lite på för att se om jag behöver ändra på ET och bredd. Om inte ska dom blästras och lackas.

Ja, det var vad jag hade för stunden.

På återseende mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
13 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Så sant! Bullit är en legend smile Deuce of spades är en tämligen nyproducerad film, men den handlar om en Ford 32a och utspelar sig i mitten av 50-talet kan man väl säga. Bilarna är nästan viktigare än aktörerna i den filmen smile

Tack så mycket, är redan bättre. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
14 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Godkväll mitt herrskap!

Jag har ramlat tillbaka i åldern där man satt och kladdade med blyerts på engelskalektionen.. Men när man sitter och snorar och febern kokar upp varje hel och halvtimme så finns det inte så värst mycket att göra. Att då göra en liten kladdig skiss och på så vis få fram ungefär vart jag vill komma känns då ganska givande.
http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-000082d1c35d63edacf4231bd8a57e3e.jpg
Mina tecknartalanger framkallar nog ett och annat fniss bland beskådarna, det bjuder jag på smile.

För att få en praktisk bil så ska ett airridekit beställas. Det blir beställt i höst då min kontakt med kontainern ska flaxa över pölen och hämta grejer. Polarn ska ha till sin Krom viktoria samtidigt så det blir mycket pysande på byn nästa år smile Känns skönt att slippa USPS svindyra tjänster också smile Mina cadillacfälgar ska det mätas lite på för att se om jag behöver ändra på ET och bredd. Om inte ska dom blästras och lackas.

Ja, det var vad jag hade för stunden.

På återseende mina vännerrrr! smile

Det blir en riktigt cool glidare det där. Gillar ol´school stuket smile

Ja, det blir inte så mycket omgjort på utsidan. Många plockar ju av lister och handtag på bilar när dom ska "custas". Men vafan, handtagen på gamla jänkare är ju det snyggaste som finns! Bilar blir så tomma och okompletta när handtagen tas bort. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
31 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:
Mysig tråd blir att följa och se vad som händer smile

turbo57 skrev:
Samma här, ett roligt projekt som ska följas smile

Hej på er! Kul att ni följer smile

Just nu kommer det inte bli så värst mycket uppdateringar tyvärr. Det har dykt upp lite saker som kommer ta det mesta av tiden och pengarna en tid framöver. Det är ganska chokat nu så att säga. smile Men så fort jag får en ledig stund ska jag försöka ta mig ut till logen och påta lite med Packarden, det lovar jag smile Och ni blir underrättade så fort det händer något.

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
31 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

turbo57 skrev:
Känner igen det där med att andra tråkigare saker måste ha prio, men stressa inte, vi väntar så gärna smile

Skönt att höra smile Ja, så mycket tråkigheter vet jag inte om det är, men däremot saker som måste göras. Jag kommer nog lägga upp lite bilder på verkstadsbyggandet här sen så det finns något att titta på.

Verkstadsbyggnad lätt intressant smile

Det tar den tid det tar att bygga/renovera bil smile

Ja, det tar sin tid smile

Verkstaden håller jag på att bygga i en ladugård. Ska iväg i veckan och titta på en begagnad verkstadsport som jag tänkt ha i ena facket på logen. Det ska bli verkstad för både privat bruk och för mitt kommande företag som jag också håller på att rodda med men det ska inte stressas fram. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
31 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Hitta en Blazer till..82 objekt,6000 men nu får de va nog...har ju snart trasiga spender byxor,hehe.....du bor ju i Fjugesta,du känner inte Sven Mundhänke......ja kallar han för Fjäderhänke,hehe

Hehe, jag ger mig blocketförbud när jag nyligen köpt något. smile

Nej, någon Sven känner jag inte än smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
5 september 2015 · 1 434 Inlägg

Hola amigos! Tror det är spanska och betyder något i stil med tjenare kamrater.. Mina språkkunskaper bottnar i det knappa jag pressar ur mig på fornnordiska när jag guppar över österpölen för att dricka alkoholhaltiga drycker och skämma ut mig inför eleganta och oeleganta damer.

Nog om det.. Det händer inte mycket i det västnärkingska garaget.. öh.. logen.
Inte mer än att Packarden fått byta bås för att ge plats åt service och underhåll på den resterande transportplutonen.

Volvon ska, i mån av tid från jobbet, besiktigas i början av nästa vecka då det vankas försäljning. Så en översyn vill jag skänka den då det vore förargligt om den inte ville passera AB Svensk Bilprovnings bilbeprövningar med stjärna i kanten efter att jag nu kört med körförbud under tiden jag klippt gräs och druckit pilsner.
Klippt gräset har jag förvisso sluppit undan då min gode svärfar så sobert ryckt in som parkförvaltare.
Men pilsnern har jag jobbat hårt med!

Under denna regniga lördag har ett par liter kaffe passerat njurarna och en välförtjänt vilopaus från vardagens bestyr infunnit sig i min obekväma tygsoffa som min kära sambo tyckte var fin då möblemanget skulle pusslas ihop. Men, för att för en gångs skull komma till saken, så har jag fått tummen ur och handlat på mig lite pinaler till El Packard! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-43ec833e121026796013d38eb734e23b.jpg
Lite pysfjädring anländer om några månader i en container till Kjell. Blev ett 7 vägs kit med 2st 2500lbs bälgar och 2st 2600lbs bälgar.

Så nästa sommar är det förhoppningsvis jag som hyvlar bort vägmarkeringarna runt fjugesta.

Vill passa på att ursäkta för mina glesa uppdateringar men just nu är det även mycket med skörden som ska in då min far inte är särskilt kry detta år. Men så snart säden är väck från gärdena så ska jag komma igång med mitt egna igen. Just nu planeras företagandet om nätterna och i torsdags var jag iväg och tittade på tvåpelarlyft, däckmaskin och balanserare. Mer om det senare i höst.

Ursäkta svamlet också. Har ett visst behov av att skriva av mig här ibland..

Godnatt mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
5 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Kul o se att du får tag på trevliga "nästan"original tillbehör,hehe.....gott du hjälper farsan,bilen står ju kvar..smile

Ja, 55 kom den elreglerade torsionsfjädringen.. Men utan luft kan vi inte leva så så får det bli. Originalskick är fint, men jag är på tok för slarvig för att kunna bibehålla en bil i det. Det här får betraktas som en mild custom. smile

Ja, farsan har åkt på lite skit dom senaste två åren. Prostatacancer och det senaste är diskbråck. Men han är positiv så det försöker jag också vara. Cancern har svarat bra på behandlingen och tack vare hans goda fysik så blir också diskbråcket bättre. Men det tar tid. Jag och min bror hjälper till så mycket vi kan. Vi kör med två skördetröskor och farsan kör undan spannmålskärrorna från gärdet. Så om bara solen kommer fram så ska skörden vara inne på rekordtid wink Tröskrally smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
6 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Samma me min farsa,fyllde 82 i söndas,,men 1 stroke o 1 propp har tagit hårt på han,så vi får va glada så länge dom e med.....skål kamrat..smile

Absolut! Skål min vän! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
6 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:
Trevligt med luft smile

Ja, det har jag längtat efter smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang