Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 529 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
vEight Baronen
6 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

Djo skrev:
Trevligt med luft smile

Ja, det har jag längtat efter smile

Bälgarna du har bak är det mer lyft på dom eller hur har du tänkt med bygget ?

Ja, det är 2600lbs bak och 2500lbs fram och 2600 lyfter högre smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
6 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

Djo skrev:

Bälgarna du har bak är det mer lyft på dom eller hur har du tänkt med bygget ?

Ja, det är 2600lbs bak och 2500lbs fram och 2600 lyfter högre smile

Googlade info om dom och dom borde funka bra ihop smile

Alltid roligt se hur andra bygger smile

Javisst! Du ska ha luft på PVn också? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
7 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

Djo skrev:

Googlade info om dom och dom borde funka bra ihop smile

Alltid roligt se hur andra bygger smile

Javisst! Du ska ha luft på PVn också? smile

Jajemen smile

Fränt! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
7 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Bob-Miller skrev:
Kul o se att du får tag på trevliga "nästan"original tillbehör,hehe.....gott du hjälper farsan,bilen står ju kvar..smile

Ja, 55 kom den elreglerade torsionsfjädringen.. Men utan luft kan vi inte leva så så får det bli. Originalskick är fint, men jag är på tok för slarvig för att kunna bibehålla en bil i det. Det här får betraktas som en mild custom. smile

Ja, farsan har åkt på lite skit dom senaste två åren. Prostatacancer och det senaste är diskbråck. Men han är positiv så det försöker jag också vara. Cancern har svarat bra på behandlingen och tack vare hans goda fysik så blir också diskbråcket bättre. Men det tar tid. Jag och min bror hjälper till så mycket vi kan. Vi kör med två skördetröskor och farsan kör undan spannmålskärrorna från gärdet. Så om bara solen kommer fram så ska skörden vara inne på rekordtid wink Tröskrally smile

Man får vara glad så länge föräldrarna hänger med smile

Ja, fast farsan är 59 så han ska bli bra igen har jag bestämt smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
7 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
De ju ingen ålder.....liten service på gubben så klarar han nog flera besiktningar utan gå förbud..smile

Precis min åsikt! Men han är envis så det ska gå smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
8 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Bob-Miller skrev:
De ju ingen ålder.....liten service på gubben så klarar han nog flera besiktningar utan gå förbud..smile

Precis min åsikt! Men han är envis så det ska gå smile

Det går säkert vägen. Jag håller tummar å tår smile

Jadå, tack så mycket smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
8 september 2015 · 1 434 Inlägg

Tjenamors kilafors!

En liten update i skördetid. Liten!

Har fått tag på ett par saknade detaljer till Packarden. Dels ett ventilationsrör som är för att ta friskluft från grillen och så har jag fått kickpanelerna. Dessa saker hittade Göran, tidigare ägarens gubbe, på vinden på sitt garage. Så det tackar jag för smile

Kickpanelerna är fuktskadade men kommer bli bra som mallar till dom nya som jag tänkt tillverka.

Sen misstänker jag att skuffgolvet kommer att bli modifierat när bälgarna ska dit. Eventuellt en liten kickuphöjning på ramen också. Men sånt är ju bara roligt. Har tänkt göra en adapterplatta för växellådan också. Blir 4stegat istället för 2 om allt vill gå som det ska. smile

Allt för idag - Slut för idag, som magister Börjesson brukar säga.

God afton mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
8 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Låter som hösten e räddad,skulle haft dig som garage pollare,då hade de hänt mkt i garaget,mellan alla öl.hehe

Ölmys i garaget är som massage för själen! Vi får se vad jag hinner. Är nog lite optimistisk ibland... smile Det händer en annan sak just nu som jag inte kan berätta om än.



Det finns förövrigt ingen opelfantast bland läsarna? Skulle behöva sälja min rekord för jag behöver få lös lite kapital. Den är billig just nu så skicka ett PM vid intresse. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
12 september 2015 · 1 434 Inlägg

God afton! I mjödets töcken skickar jag upp en liten miniupdate om läget i byn.

Har vart och tittat på verkstadsportarna hos min jobbarkompis och dom kommer sitta som picken I Greta! Så dom tog jag.
Ska hämta dom nästa vecka. 1500 kändes som rena rånet... för hans del..

Har haft en spekulant här idag på husvagnen. Han såg överförtjust ut när han åkte så det kändes ju lovande. Han skulle leta upp ett ställe för vinterförvaring bara, sa han. Skulle vara bra att bli av med den så jag får det facket ledigt. Tänkte nämligen gjuta platta där i höst.

Sen har jag även vart på andra gårn och tröskat 8 tunnland med havre. Liggsäd så det skrek i elevatorn! Men nu är det avklarat.
Sen åkte jag och brorsan iväg med pickupen och skrämde nästan en V70 Svensson av vägen. Två skäggmurvlar i en skenande hillbillypickis vill man inte möta ute i obygden..

Det var allt för idag! Nu ska jag knäppa ett par kalla och käka lite take away thaifood från Nudaeng i Fjöget smile

Hejpåer mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
14 september 2015 · 1 434 Inlägg

Klarra skrev:
Tjena vEight1 Jag har missat denna tråden trots att du har länk till den i din signatur... så det blir luftfjädring alltså? Kommer du köra mest framålutat, bakåtlutat eller horisontellt svinlågt när det är klart?   
Jag hade kört framåtlutat hela tiden om jag hade tillgång till sådana där coola luftbälgar :-D

Det är lätt missat ändå smile

Det fina med luftfjädringen är att jag med några knapptryck kan välja hur jag vill stuka bilen. I mitt fall blir det nog taildraggin och pancake'n i första hand smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
17 september 2015 · 1 434 Inlägg

Tjenare!

Igår och idag har jag vabbat. Ganska skönt faktiskt! Idag slutade Emma 13.15 så  jag fick lite tid över till ladugården.
Det innebar stenplockning, stenförflyttning och stenavkastning. Synd att jag inte tog några förebilder men föreställ er en jävla massa sten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-3fd5dc52b2f7c5786b561616f9678093.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-0a0e2518b90bd3c47513d6bca37bbcbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-9605b97190a334f2f996b8507305f2da.jpg
Grållen gick på bakhjulen mest hela tiden så jag hämtade gräsklipparn och och min heavy duty trädgårdskärra som jag såklart byggt själv. Hade ingen bild på den ikväll tyvärr..

Nu är det ju fortfarande än jävla massa sten kvar men jag känner ändå att jag fått mycket gjort idag smile

Rivningsmassorna spars tills senare då jag behöver ha fyllningsmassor till logens två ogjutna fack.

Nu kanske ni tänker: "Den där vEight har nog rökt på lite för hårt ikväll, detta är ju en projekttråd om en Packard, inte en massa sten.."
Ja, må så vara, men nu är det så att om dessa stenhögar inte kommer ut ur lagårn så blir det inget Projekt Packard. Alltså är dessa stenhögar av största vikt för detta projekt! smile

Hursomhelst så är jag stenrik och jag lär somna snabbt för jag behöver inte invänta att Johnny Blund kommer och sandar under ögonlocken ikväll för där finns det redan sand så Sahara blir avis.

Godkväll mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
17 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Du känner ingen som har e Bob-cat,då e de utkört på nolltid...kommer bli hur bra som helst..smile

Nej, inte såhär i närheten.. Men det går bra att köra ut med gräsklipparn. Skulle vilja ha tag på lite reglar nu. Tretumsju som är 4,6 meter långa.. Blir väl till att se ut några träd som jag kan ta ner och såga. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

Djo skrev:
Jävlar va sten smile

Ja, det vart en hel del! Det är resterna efter ett foderbord som tog upp drygt 14 kvadratmeter av lokalen. ☺

fyfan ja då kan jag förstå att det är sten smile

Japp! Sen ska det gjutas och taket kläs med gips. Skulle dock vilja höja taket i mitten.. Vi får se hur jag gör. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

Djo skrev:

fyfan ja då kan jag förstå att det är sten smile

Japp! Sen ska det gjutas och taket kläs med gips. Skulle dock vilja höja taket i mitten.. Vi får se hur jag gör. smile

Många tankar och ännu mer drömmar så säg smile Men blir nog bra tillslut ska du se smile

Jorrå, vi får hoppas på det smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Jasså, du har också en Grålle big_smile

Jajemen! En av dom sista med 120cui continental motor smile

Vår är en Standard diesel årsmodell 1954.

Dom är rara dom också! Framförallt är dom inga bensinalkisar som denna. Min är från -48. Det är en liten bastard. Baserat på grålleklubben i sverige så tillverkades dom inte upp till detta serienummer med continental. Så förmodligen kan jag smälla grålleklubben på fingrarna och säga fel fel fel fel! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

turbo57 skrev:
Nu blir jag nästan avundsjuk, inte på stenen men hur det förmodligen blir när du är färdig med verkstan:)

Tack så mycket! Detta är den låga delen av verkstan där jag tänkt ha svetsbänken,  framtida svarven och liknande. smile I nästa bås ska 2pelarn stå för där har jag typ 8m i takhöjd.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
18 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Glöm OSB skivor på väggarna om du inte klär dom me gips direkt...har såna utan gips i min maskinhall,dom har slått sig fruktansvärt..o så suger dom ut allt ljus om du inte målar skiten....ja har målat allt vitt nu,,jösses vilken skillnad..

I lagården är det putsade tegelväggar så det blir bara dubbelgips i taket. Men i andra hallen blir det eventuellt plåt smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

Haj haj!

Fick ett ryck idag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-ac0dd42a22611c7d9943ad4ae9466d5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-0bef5c824bc3521aafcb99ef48033b57.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-28d172001dd5a06edc7b45c0cfaacedb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-64dc77225525994214f92cf9428a76fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-377c595b050b21b41308a84bfe605667.jpg

Så nu kan man väl säga att hälften är ute. Finns lite foderbord kvar att slå ut men det tar jag som terapiarbete när jag haft en dålig dag på jobbet. Avreagering! cool

Nu ska jag äta hambörjare och dricka en öl.

God afton mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang