Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 96 844 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

HG_ skrev:
lol Du kan ju alltid sälja stenen som avfall från Berlin muren. Så kan du få in en liten hacka. lol

Affärside! smile Ska jag ta betalt per kilo?

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
19 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Hahaha,,går de inte tungt me punka på kärran,?????????blir för jävla bra de där...smile

Haha, jo som fan smile Men jag skiter i det just nu. Lägger i en ny slang där sen smile Kånkade upp en stenbumling på kärran förut som nog säkert vägde 75kg. Sprängd granit! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
21 september 2015 · 1 434 Inlägg

Godkväll!
Inte mycket att förtälja men nångång i november kommer mina pys prylar. Och då snackar vi inte pilsner utan luftbälgar. Kan åandrasidan inte stå för, i dagsläget, att jag inte kommer knäppa några tyskimporterade mjödkannor vid monteringen av ovan nämnda pys prylar. Vi lär bli varse..
Nog om det..
Har lastat sten idag.. Lägger inte upp nån bild på det utan ni får titta på föregående bilder och föreställa er vad jag gjort. Jag hade kläder på mig så låt inte fantasin skena iväg..

Har gått och lurat på vad det skulle kosta att få en kopparpackning utskuren till thunderbolten. Ifall man skulle vilja överladda den gamle svarten. Det är populärt med överladdning på dessa hyvelbänkar i Amerikat så jag är inte den ända som gjort kantarellstuvning på små prickiga svampar, det har dom på andra sidan vattenpölen också gjort.

Igår tröskade jag vete. Gick bra. Lekte lite efteråt på stubben med pickupen . Gick bra det med. Börjar faktiskt gilla den bilen! smile

För att inte tråka ut er helt och hållet med bildlösa updates så kommer här en bonusbild på rördragningen på min grålle. (Lite tillägnad JohnWayne som också rattar grålle)
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-1d325185f7d1f674f5a5769b9c781dd7.jpg
Bonnasmide från tidigt 50tal i ett fattigt (eller snålt..) Närke.

Ja, mer än så va det inte. Nu ska jag krypa ner i sänghalmen och drömma om gipsskivor och makadam.

Godnatt mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Man tackar smile

Dagens ungdom fattar inte hur man kunde åstadkomma någonting på åkern med så små traktorer som dessa. Man jämför med dagens jätte Valtra/Valmet, John Deere och liknande. Men om man jämför med en häst så kunde Grållen göra underverk smile

Ja, dom har en otrolig framkomlighet! Störst är inte alltid bäst. Nu i skördetid som exempel så har ju regnet gjort så att marken inte bär överallt. Då kommer 3miljoner kronors tröskorna inte fram och således blir grödan kvar på åkern. Vi kör med två ekipage för under 100.000kr totalt. Två gamla Sampo, som tillsammans skördar 22fot. Dessa tröskorna är så lätta så dom går att köra på grumligt vatten nästan. Så när vi har skördat färdigt så har storfräsarna massor kvar smile Om dom inte har tröskorna med banddrift såklart, dom går fram.. tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Man tackar smile

Dagens ungdom fattar inte hur man kunde åstadkomma någonting på åkern med så små traktorer som dessa. Man jämför med dagens jätte Valtra/Valmet, John Deere och liknande. Men om man jämför med en häst så kunde Grållen göra underverk smile

Ja, dom har en otrolig framkomlighet! Störst är inte alltid bäst. Nu i skördetid som exempel så har ju regnet gjort så att marken inte bär överallt. Då kommer 3miljoner kronors tröskorna inte fram och således blir grödan kvar på åkern. Vi kör med två ekipage för under 100.000kr totalt. Två gamla Sampo, som tillsammans skördar 22fot. Dessa tröskorna är så lätta så dom går att köra på grumligt vatten nästan. Så när vi har skördat färdigt så har storfräsarna massor kvar smile Om dom inte har tröskorna med banddrift såklart, dom går fram.. tongue

Störst och dyrast är sällan bäst. Jasså ni använder finska Sampo smile

Japp, en Sampo och en Massey Ferguson. Fast ferguson tröskan är egentligen en Sampo. Precis likadana är dom utseendemässigt. Det som skiljer är att ferguson tröskan är röd, har perkins motor och 2fot bredare skärbord.

Sen har vi en Valtra också tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
22 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

Störst och dyrast är sällan bäst. Jasså ni använder finska Sampo smile

Japp, en Sampo och en Massey Ferguson. Fast ferguson tröskan är egentligen en Sampo. Precis likadana är dom utseendemässigt. Det som skiljer är att ferguson tröskan är röd, har perkins motor och 2fot bredare skärbord.

Sen har vi en Valtra också tongue

Se man på smile Väldigt Finländskt där smile

Ja, farsan har hålt Valmet/Valtra högt sen han gick på lantbruksskolan. Sampo har vi kört hela min livstid. Jag gillar dom också, men min favorit är stora Zetor traktorer från 80talet! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
23 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Tillverkas inga traktorer i Sverige längre? Förr fanns det ju Volvo BM.

Dom gick ju ihop med Valmet för att bli "den nordiska traktorn" men bm var ju så omoderna så det blev ju baserat på Valmet till största del. Som tur var. Dom största modellerna 2005 och 2105 som kom 84 nånting var nästan helt baserad på BM 2654. Men den sista svenska traktorn var väl Swedtrac som dom byggde i Arvika på Ursus komponenter och Scania motorer. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
23 september 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Tillverkas inga traktorer i Sverige längre? Förr fanns det ju Volvo BM.

Dom gick ju ihop med Valmet för att bli "den nordiska traktorn" men bm var ju så omoderna så det blev ju baserat på Valmet till största del. Som tur var. Dom största modellerna 2005 och 2105 som kom 84 nånting var nästan helt baserad på BM 2654. Men den sista svenska traktorn var väl Swedtrac som dom byggde i Arvika på Ursus komponenter och Scania motorer. smile

Ursus är vä ryskt eller?

Polen smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
28 september 2015 · 1 434 Inlägg

Tjenare!

9999 visningar | 32 följare | 204 inlägg | Uppdaterad: 2015-09-23 10:00

Otroligt! 9999 visningar på mitt sketna Detroit sunk smile

Det har grejats lite med bilen faktiskt. Tyvärr har jag inga bilder just nu men det kommer i dagarna. Takräcket är påväg att åka på men det fanns inga fästen kvar så dom är under construction så att säga!

Ha de, mina vännerrrr smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
28 september 2015 · 1 434 Inlägg

turbo57 skrev:
Har väl ingen betydelse vad det är för bil eller garagebygge det är kul att se vad andra håller på med, tror vi som följer är tacksamma för alla uppdateringar:)

Nej, det har du nog rätt i smile Mitt problem är att jag är duktig på att samla på mig många projekt som sedan ska dela på den lilla tid jag har över. Jag startade en projekttråd om Packarden men har hållts lika mycket med pickisen, traktorerna, ladugården och mopederna.. Ena stunden brinner jag för Packarden med öppen låga för att andra stunden titta på den med en pyrande fimp. Då är det helt plötsligt mopederna som får all min uppmärksamhet.

Men jag tror att jag lyckats rubba lite på mitt beteendemönster. Det mesta lämnas i ett fungerande skick innan jag börjar pilla med något annat. Och så länge jag håller det på den nivån anser jag att jag inte är en missbrukare vad det gäller projekt smile

Har även ambitionen att försöka sälja av lite prylar, projekt och pinaler för att finansiera mitt kommande, stora projekt. Då jag tröttnat på att vara anställd på ett stort, tungrott företag där det är jag och mina teknikerkolegor som ska försörja alla chefer och småpåvar som i sin tur hävdar sig på oss arbetsmyror genom att försvåra vårat arbete med det lilla njurslaget, att föra över deras jobb på oss. Detta till en lön långt under andra liknande tjänster. Byta jobb? Jovars, ett alternativ men jag vill stå på mina egna ben nu och kunna påverka min vardag och min inkomst själv. Det blir en enkel FA skattesedel till att börja med. Mao, Enskild Firma.

Och där fick jag skriva av mig lite! Skönt att få ventilera skallen ibland. Detta är helt enkelt inte bara en tråd om en lågtflygande Cormorant (fågeljäveln på huven) utan också en tråd där jag får skriva av mig mina tankar och idéer. Det är ju faktiskt så att man kan sålla när man läser igenom tråden, man behöver ju inte läsa allt mitt pladder. smile

Tack mina följare! Jag ska peta in lite mer bilder framöver då jag tycker projektrådar med bilder är mycket mera lattjo än en som är alldeles utan. Litegrann som att läsa Herman Hedning eller Länstrafikens tidtabeller...

smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
29 september 2015 · 1 434 Inlägg

turbo57 skrev:
Samla på sig projekt sånt känner jag inte till att man kan göra:cool, tyvärr blir det även annat som måste utföras. Sen tycker jag du låter lite gnällig, Länstrafikens tidtabeller är väl en intressant sagobok att plöja igenom/Leif

Ja, lite gnällig är jag. Du har så rätt smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
30 september 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Håller själv på o rensa av ,bara inse att man inte kan äga allt kul,hehe,men ja försökte,wink....händer inte mkt just nu i mina projekt,har flera som jagar Mercuryn,men börjar tveka,den kostar ju inget där den står...hur går de me lagårn då,????

Har man bara platsen så är det ju lugnt smile

Sambon har jobbat kväll denna vecka så det har inte blivit så mycket gjort. Jag stallde provisoriskt in en plåthylla för att få in lite prylar som legat I vägen i servicebussen och i lilla garaget. Ska åka iväg och få lite plåt bockad hos Arne till dörrkarmen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
1 oktober 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Nu går de undan me fixat punka,lol  tänk va gött o komma in o meka sen me alla prylar på  sin plats...smile

Ja, nu slipper jag släpa kärran efter gräsklipparn smile Längtar efter att få in arbetsbänkar och fler hyllor smile Och mitt bastanta svetsbord!

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
2 oktober 2015 · 1 434 Inlägg

Jaha, gott folk! Blev lite eftermiddaspyssel idag.
Det som var kvar av mjölkrummet fick möta självaste Hin Håle med släggan. Helt enligt Sveriges lantbruksplan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-e46695df728e2255aab12c4e8e408acb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-aa55c68d577f03c01160bc2d2e20046b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-f116014ce89fec34fc4a922cedca832d.jpg

Upptäckte att det kom upp lite vatten från vattenröret som kommer upp genom golvet.. hmm. Har det kanske ett finger med i spelet vad det gäller hålen i golvet? Well, We Will see!

Har även mätt ut hur stort hålet till garageporten blir så på måndag sticker jag till Hällabrottet och snackar med Arne.

Blir nog en vit kväll idag då jag glömde att besöka syrran.. Jaja, de ä en da imorn å. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
2 oktober 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:
Jävla sten men nu är det över eller finns det mer ? tongue

Haha, det finns massor kvar! smile Men jag börjar se en ljusning smile

Och en dag när jag kom hem så stod en stoor kartong i lagårn. Min älskade sambo hade köpt en ny betongblandare till mig som hon smusslat hem och in i den blivande verkstan smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
2 oktober 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Va rädd om den sambon...vilken tjej..big_smile  själv gjöt ja 2 betong plattor hemma hos polaren...förråd o carport,varför e de alltid roligare o jobba åt andra??..roll

Körde ni med tombola då? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
2 oktober 2015 · 1 434 Inlägg

Djo skrev:

vEight skrev:

Djo skrev:
Jävla sten men nu är det över eller finns det mer ? tongue

Haha, det finns massor kvar! smile Men jag börjar se en ljusning smile

Och en dag när jag kom hem så stod en stoor kartong i lagårn. Min älskade sambo hade köpt en ny betongblandare till mig som hon smusslat hem och in i den blivande verkstan smile

Vilken sambo hon får du hålla hårt i smile

Det ska jag smile Hon är guld värd! Jobbar på Jula dessutom tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang