Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 337 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
JohnWayne
23 juni 2015 · 5 071 Inlägg

Det värmer ett raggarhjärta att du tänker ha rikitga däck på Packarden smile Har Cadillac samma bultmöster som Packard förresten?

vEight Baronen
23 juni 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Det värmer ett raggarhjärta att du tänker ha rikitga däck på Packarden smile Har Cadillac samma bultmöster som Packard förresten?

Jodå, riktiga ww diggisar vill jag allt ha, men det måste vara guld i corden för dom däcken är inte ens i närheten av att vara billiga.. smile Men smakar det så kostar det! Ja, cadillac och packard ska ha samma, 5×5" bult mönster. Har en fin uppsättning liggande då det blev 20tummare på Cadillacen. På Packarden ska det vara 15 och whitewall, så är det smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Bob-Miller
24 juni 2015 · 1 307 Inlägg

Riktigt kul tråd,va nu lika flitig som vår finska Ford vän,hehe   går en Packard häromkring,56 tror ja de va,v8 i den första året,,4d i bruckskick...sprang o köpte en Mercury 55 2d hardtop idag,ska taksänkas....skulle va donator bil,men som tur va så skrotades den aldrig,fattas lite prylar bara,men helt rostfri..sen att den va mkt billig gör ju inget,hehe

vEight Baronen
24 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Riktigt kul tråd,va nu lika flitig som vår finska Ford vän,hehe   går en Packard häromkring,56 tror ja de va,v8 i den första året,,4d i bruckskick...sprang o köpte en Mercury 55 2d hardtop idag,ska taksänkas....skulle va donator bil,men som tur va så skrotades den aldrig,fattas lite prylar bara,men helt rostfri..sen att den va mkt billig gör ju inget,hehe

Vad kul! Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan, men det kommer inte bli en så fin originalrenovering som JohnWayne gör. smile 55 kom V8an i Packard samtidigt som den nya karossen kom smile Va torsionsfjädring på dom och på vissa modeller var torsionsfjädringen elektriskt reglerbar så att höjden på bilen kunde ställas från förarplatsen smile Va coolt med en Mercury 55:a! Blir det projekttråd? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Bob-Miller
24 juni 2015 · 1 307 Inlägg

55,va de ja...den går i Fjärås mer exact...man kan som du  säger höja den me torsionstavarna....ska försöka fixa nån tråd me Mercuryn...

vEight Baronen
24 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
55,va de ja...den går i Fjärås mer exact...man kan som du  säger höja den me torsionstavarna....ska försöka fixa nån tråd me Mercuryn...

Fjärås bildemontering känner jag till, tror jag köpte en motor där.. eller va det en kardan.. Vart ligger det nu igen?  smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
24 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat? smile

Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods. smile

Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl smile

Go midda! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Knugcab
24 juni 2015 · 5 111 Inlägg

Var väl till och med automatik på elmotorerna på vissa modeller?
Nivåreglering på 50-talet, det är respekt det...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
vEight Baronen
24 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Var väl till och med automatik på elmotorerna på vissa modeller?
Nivåreglering på 50-talet, det är respekt det...

Ja, det var nog så det var, men man kunde även justera dem manuellt från förarplats smile Det är tufft de smile Jag hoppas på att kunna montera luftfjädring på den här. Men man kunde ju önska att dollarn gick ner/ kronan går upp, innan man lägger en beställning.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Bob-Miller
24 juni 2015 · 1 307 Inlägg

vEight skrev:

Bob-Miller skrev:
55,va de ja...den går i Fjärås mer exact...man kan som du  säger höja den me torsionstavarna....ska försöka fixa nån tråd me Mercuryn...

Fjärås bildemontering känner jag till, tror jag köpte en motor där.. eller va det en kardan.. Vart ligger det nu igen?  smile

Fjärås ligger en bit nedanför Kungsbacka,ner mot Varberg....

JohnWayne
25 juni 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat? smile

Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods. smile

Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl smile

Go midda! smile

Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr sad

vEight Baronen
26 juni 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat? smile

Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods. smile

Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl smile

Go midda! smile

Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr sad

Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. smile
Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar.
Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°.. smile

Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år.. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
27 juni 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Idag blir det nog svårt att få tid till Packarden. Behöver pyssla om bruksbilen lite. Den bluddrar och vill inte gå bra så jag ska se över tändningen på den. Jävla brytarspetsar... Tänkte köpa en ny HEI fördelare med tändspolen i locket, dom är brytarlösa och kostar som ett ignitor kit. Nån som har provat? smile

Ska ev. ringa på en uppsättning diagonaler idag. Ligger dock lite långt bort så det hänger på att han går med på bussgods. smile

Kanske kommer en uppdatering ikväll om allt gått väl smile

Go midda! smile

Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr sad

Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. smile
Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar.
Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°.. smile

Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år.. smile

Har inte så mycket erfarenhet av just förgasare. Hade en Holley 600 vacuum på min Barracuda förut. Holley´s vacuum förgasare är en snik Holley och inget att ha. Däremot Holley´s dubbelpump är kvalitet, men så kostar de också.

Bytte just ut hela tändsystemet på min Barracuda, från att ha haft ett Crane Cam (som borde ha varit bra) till ett Mopar original. Barracudan har aldrig gått så bra som nu smile

vEight Baronen
27 juni 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

Undvik de billigaste HEI-systemen. De är tillverkade i Kina och håller inte måttet, tyvärr sad

Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. smile
Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar.
Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°.. smile

Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år.. smile

Har inte så mycket erfarenhet av just förgasare. Hade en Holley 600 vacuum på min Barracuda förut. Holley´s vacuum förgasare är en snik Holley och inget att ha. Däremot Holley´s dubbelpump är kvalitet, men så kostar de också.

Bytte just ut hela tändsystemet på min Barracuda, från att ha haft ett Crane Cam (som borde ha varit bra) till ett Mopar original. Barracudan har aldrig gått så bra som nu smile

Ja, originalgrejerna brukar ju hålla också. Därför gör jag ordning orginalfördelarn på min också. Det är därför jag funderar på en Rochester också. Har varit i kontakt med en kille i New Mexico som är expert på att trimma cadillac 472/500/425. Han sa att en modifierad original rochester hänger med långt och vid bromsning i bänk så har holley och liknande gett några hästar mer, men däremot dragit ungefär en liter mer. Men då är det ju lite mer slagvolym i en caddy än i en startmotor (350).. wink
Men en holley skulle nog fungera i min applikation tillsvidare. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
27 juni 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Jag står över det. Har gått igenom den och beställt en tune up kit till den jag har. Förövrigt så ska jag nog se efter en annan förgasare. Den jag har är en Åderbråck 650 med något special EGR tjafs som funkade så dåligt att Åderbråck slutade tillverka den. smile
Dom ska, enligt olika forum, vara svåra att få dom att gå fint på tomgång och i övergångar.
Och anledningen till att tändningen står helt fucked up är då tydligen på grund av att förgasarens lågfart ligger för snålt. Har idag en förtändning på uppåt 28°.. smile

Nån som testa demon förgasarna? Annars skulle jag nog köpa en Rockorkester Q jet, för dom vet jag har en högre kvalitet. Dock har jag inte vågat att pilla så mycket på dom. På Cadillacen behövde jag aldrig pilla på q jeten på 6 år.. smile

Har inte så mycket erfarenhet av just förgasare. Hade en Holley 600 vacuum på min Barracuda förut. Holley´s vacuum förgasare är en snik Holley och inget att ha. Däremot Holley´s dubbelpump är kvalitet, men så kostar de också.

Bytte just ut hela tändsystemet på min Barracuda, från att ha haft ett Crane Cam (som borde ha varit bra) till ett Mopar original. Barracudan har aldrig gått så bra som nu smile

Ja, originalgrejerna brukar ju hålla också. Därför gör jag ordning orginalfördelarn på min också. Det är därför jag funderar på en Rochester också. Har varit i kontakt med en kille i New Mexico som är expert på att trimma cadillac 472/500/425. Han sa att en modifierad original rochester hänger med långt och vid bromsning i bänk så har holley och liknande gett några hästar mer, men däremot dragit ungefär en liter mer. Men då är det ju lite mer slagvolym i en caddy än i en startmotor (350).. wink
Men en holley skulle nog fungera i min applikation tillsvidare. smile

Kan tänkas, Holley har väl aldrig varit kända för att va snåla smile

vEight Baronen
28 juni 2015 · 1 434 Inlägg

God afton gott folk smile

Har varit stiltje på logen i några dagar. Men ikväll kom jag ut en liten stund i allafall smile

Ett paket kom i fredags:
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-dd8bf1a1cdfaaa1e4208695d53e47fdc.jpg

Rev ut dom gamla filtarna som iof var ganska fina. Skitiga men fina. Dock fanns det bara till framsoffan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-7c9e05381646a60977b78d5b300c1d15.jpg

Soffan var hel och fin men aningen solblekt. Några fläckar fanns givetvis också, men det ser värre ut på mina suddiga mobilbilder än vad det gör i verkligheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-0d3acf6be63069c377ae1f7f180d48b1.jpg

Och i med dom nya filtarna! Jag är väldigt nöjd smile Har alltid haft ett gott öga till mexarfiltar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-5a38f142c1fe6df84936989929253bae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-eba6103be3935e178a09a9cd4e2f0700.jpg

Och så en bild på den lilla motorn i åket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-1ada9ba80feea94a16a42fb8a8d80f46.jpg

I övrigt så skall jag på jobbet imorgon snickra ihop ett fäste till vargvisslan. Sen ska ett trepack extramätare in. Ett sånt där Universal med dåligt krom och amp, oljetryck och temp mätare i. Amperemätaren kommer nog mest att sitta där som picken på påven för jag gillar inte att leda generatorns ström genom en mätare. Hade det varit en induktiv mätare så hade det vart okej, men dom kostar lite väl mycket och så intresserad av hur mycket ström generatorn producerar är jag då inte. Men temp och oljetryck är lite mer väsentligt tycker jag smile
Ska förbereda bilen inför PBM nästa helg ifall bilen jag ska åka med i inte klarar SBP:s nitiska kontrollanter wink

God natt mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
29 juni 2015 · 1 434 Inlägg

Gomidda! smile

Smidde ihop ett fäste för vargvisslan på frukostrasten. Jorrå, Clippern ska allt kunna vissla också tongue

Det medföljda fästet till den mekaniskt styrda vakuumtrumpeten var ett skämt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-8cdd363ecb2707b0a1d825775fa495fe.jpg

Tog lite rörstumpar och prutta ihop med MAGen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-b73b9590ee6e866cbf626e3ca2e2a737.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-4ca51bcb577d1bdde9987e59a98dfc3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-3606aab658af67c3e556a81b8702ef22.jpg

Ska sitta på torpeden och regleras med en wire. Det var allt.

I kväll hoppas jag på att få dit mätarpanelen. smile

Thats all for now, till lunch blir det mosbricka och en väntkorv. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Bob-Miller
29 juni 2015 · 1 307 Inlägg

Inte illa ,meka både hemma o på jobbet,:)de fästet blev ju riktigt bra.....nu ska ja ner o röja i garaget  så man snart kan börja me Mercuryn,ska fota idag..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang