Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 455 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
Bob-Miller
22 juli 2015 · 1 308 Inlägg

Sjukhuset byggdes 1967 o motorerna va de starkaste dom hitta för o driva feta elverk...sen e de ju fel kam i indusstri motorer,men de ju lätt o byta.....ja va o hämta en kompressor från ett skyddsrum som las ner,en atlas Copco från 1954 med 211 timmar på mätaren.så grejerna går inte mkt..:)ang muttrar..ring regale i Partille,de dom inte har i bult,de brukar dom lösa..  http://www.regale.se/

vEight Baronen
23 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Sjukhuset byggdes 1967 o motorerna va de starkaste dom hitta för o driva feta elverk...sen e de ju fel kam i indusstri motorer,men de ju lätt o byta.....ja va o hämta en kompressor från ett skyddsrum som las ner,en atlas Copco från 1954 med 211 timmar på mätaren.så grejerna går inte mkt..:)ang muttrar..ring regale i Partille,de dom inte har i bult,de brukar dom lösa..  http://www.regale.se/

Det var lite så jag tänkte smile Tack för tipset! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
23 juli 2015 · 5 071 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Sjukhuset byggdes 1967 o motorerna va de starkaste dom hitta för o driva feta elverk...sen e de ju fel kam i indusstri motorer,men de ju lätt o byta.....ja va o hämta en kompressor från ett skyddsrum som las ner,en atlas Copco från 1954 med 211 timmar på mätaren.så grejerna går inte mkt..:)ang muttrar..ring regale i Partille,de dom inte har i bult,de brukar dom lösa..  http://www.regale.se/

Här i Finland vet jag att man använt Ford V-8 till sånt. Men endast 351 Windsor. Inga HP grejer tongue

Bob-Miller
23 juli 2015 · 1 308 Inlägg

Med en sån död motor har ni väl bara LIK ström..hehehehehehe  (lugn gillar ford,haha)

vEight Baronen
23 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Hej på er!

Efter gårdagens justeringar klev jag glad i hågen ut i logen för att vrida igång den gamle thunderbolten. Till min förvåning gick den som en påse hundskit istället för att gå fint som igår. Va falls!!?? Jag började känna på tändhattarna för att se om dom satt på som dom skulle. Vid 3:ans tändstift fick jag mig en kyss så jag flög upp ur motorrummet, sopade armen i huven och ramlade ner på golvet. Min sambo satt vid detta tillfälle i bilen och höll motorn vid liv. Hon blev ganska förskräckt kan jag lova smile

Rev av fördelarlocket och såg till min häpnad en hög med mässingsspån! Det visade sig att rotorn satt löst och axeln var glapp i fördelarn så rotorn hade svarvat upp ett spår i polerna på ena sidan av locket och bränt på polerna på andra sidan. Så jag ryckte upp fördelarn och satte den i skruvstycket. På sidan satt en gammal hederlig fettkopp med brunt fett i. Jag skruvade in den några varv och glappet försvann.. För enkelt..

Längre kom jag inte då min diabetes gjorde sig påmind. Vi hade tänkt ta Packarden på en liten tur för att köpa glass och glass behövdes nu när blodsockermätarnålen stod mot spiken. Så det fick bli GB vanilj med en skvätt grädde och kaffe ur tv-termosen.

Hur som haver. Åker på att köpa ett nytt fördelarlock och nya tändkablar. Ska plocka isär fördelarn och göra rent och inspektera så allt är okej. Jag som försöker lägga undan lite pengar till en kommande beställning från U S and A. Och vad det kan vara får ni försöka gissa er till wink

Imorgon ska dotra och jag köra ensilage med John Deeren så då blir det nog inget skruva av. Kanske på lördag.

Trevlig kväll mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
24 juli 2015 · 5 071 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Med en sån död motor har ni väl bara LIK ström..hehehehehehe  (lugn gillar ford,haha)

Ho ho ho big_smile

Antagligen smile

vEight Baronen
24 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Det går att renovera gamla strömfördelare, men har aldrig provat roll

Ja, jag får väl i värsta fall bussa om den smile men största felet var nog att rotorn satt löst på axeln.

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
26 juli 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Det går att renovera gamla strömfördelare, men har aldrig provat roll

Ja, jag får väl i värsta fall bussa om den smile men största felet var nog att rotorn satt löst på axeln.

Hmm. Och det blir väl knappast tätare men bara ny rotor hmm

vEight Baronen
26 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Det går att renovera gamla strömfördelare, men har aldrig provat roll

Ja, jag får väl i värsta fall bussa om den smile men största felet var nog att rotorn satt löst på axeln.

Hmm. Och det blir väl knappast tätare men bara ny rotor hmm

Det kan vara så att rotorn som satt där var av dålig kvalitet och inte nöp fast ordentligt. Vi får se om den nya sitter lika dåligt. Satte en bit eltejp på rotoraxeln innan jag satte tillbaka rotorn och det var tillräckligt för att den skulle låsa ordentligt smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Knugcab
26 juli 2015 · 5 111 Inlägg

Hehe, när vi ändå är inne på ämnet så hörde jag om någon som hittade en 426 Hemi i USA som en gubbe hade till att driva ett sågverk, men han kunde tänka sig att avyttra den om han fick en annan motor till sågen. Så han som skulle ha motorn hittade en skrotad skolbuss och tänkte att "perfekt!", gubben var förvisso nöjd med det men hade som ändå rynkat på näsan, "varför köpte du en diesel?" lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Leve Bensinen.... Död åt dieseln big_smile big_smile big_smile big_smile

Jag gillar bådadera smile

No hard feelings smile

Nerrå smile

Har kommit underfund med att jag haft jänkare sen jag var 18 men aldrig haft ordentliga tum nycklar. Så igår åkte det ner en sådan blocknyckelsats i kundvagnen. Och ett jäng med krokar så jag kan hänga upp dom i skåpet smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Bob-Miller
29 juli 2015 · 1 308 Inlägg

När ja va i Texas i oktober så åkte ja in på Home Depot,de typ som Bauhaus,dom har ALLT,,så ja köpte en sats blocknycklar till polaren som har en Pontiac 65,,,dom va dyra..80 spänn för 13 nycklar..:)bra kvalite med..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang