Hellbergarns Packard - I snigelfart för framgång

2015 hämtar en skäggig hedning hem denna vagn från en grannsocken i Närke. Bedagad, dåligt ommålad och med rost lite varstans men med ett besked från SBP att kärran var trafikduglig. Vad hände sen? Följ med här :)
  • 60 Följare
  • 97 454 Visningar
  • Projektet avslutat 15 augusti 2020
JohnWayne
30 juli 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:
Ja, jag har väl känt att det behövts en längre tid.. Ska köpa på mig en uppsättning tum hylsor också. Har fått ett rejält smidesstäd också som jag måste hämta. Kan komma till användning under vinterns kustomiseringar smile

Trevligt smile

vEight Baronen
30 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Ja, jag har väl känt att det behövts en längre tid.. Ska köpa på mig en uppsättning tum hylsor också. Har fått ett rejält smidesstäd också som jag måste hämta. Kan komma till användning under vinterns kustomiseringar smile

Trevligt smile

Jodå! smile Vad var det för kontakter du skulle använda till bakdörrarna? Skulle vilja göra likadant smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
30 juli 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Ja, jag har väl känt att det behövts en längre tid.. Ska köpa på mig en uppsättning tum hylsor också. Har fått ett rejält smidesstäd också som jag måste hämta. Kan komma till användning under vinterns kustomiseringar smile

Trevligt smile

Jodå! smile Vad var det för kontakter du skulle använda till bakdörrarna? Skulle vilja göra likadant smile

Det var nåt så simpelt som Saab 900  79 - 92 cool

vEight Baronen
30 juli 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

Trevligt smile

Jodå! smile Vad var det för kontakter du skulle använda till bakdörrarna? Skulle vilja göra likadant smile

Det var nåt så simpelt som Saab 900  79 - 92 cool

Såg ju inte så plastiga ut så det kanske vore något smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
31 juli 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Jodå! smile Vad var det för kontakter du skulle använda till bakdörrarna? Skulle vilja göra likadant smile

Det var nåt så simpelt som Saab 900  79 - 92 cool

Såg ju inte så plastiga ut så det kanske vore något smile

Nä precis, och dom är små, så de syns inte så mycket smile

Bob-Miller
31 juli 2015 · 1 308 Inlägg

Men då har ju SAAB lyckats me nånting i alla fall,hehehehe

vEight Baronen
31 juli 2015 · 1 434 Inlägg

God afton gott folk!

Idag har jag haft lite tid åt Packarden. Började med att plocka isär fördelarn i sina beståndsdelar. Rengöring och infettning följdes därefter. Fyllde fettkoppen ordentligt och pressade in det i fördelarn varpå jag fyllde på igen. Brytarna putsades av och korrekt brytaravstånd stalldes. En bit eltejp fick agera låsanordning för rotorn. Satte tejpbiten på axeln och tryckte dit rotorn som numera sitter fast ordentligt. I med fördelarn och på med locket.

Motorn gick igång lätt men var tvungen att gå på väldigt hög tomgång för att inte dö. Jag misstänkte att lågfarten inte levererade soppa efter ordning och provade med att skruva ut blandskruvarna flera varv. Ingen skillnad.
Då tog jag ur blandskruvarna, en i taget, och blåste med tryckluften ordentligt. Nu ville motorn gå på tomgång.

Jag plockade ur alla tändstift och stallde gapet på .028. Jojjo, här går vi efter verkstadsbokens rekommendationer wink

Då nollindikatorn nere vid svängningsdämparen inte sitter i rätt bult hål så fick tändningen ställas efter örat.

Efter en provtur på ca 8 km konstaterades att motorn svarar bra på gasen, håller stadiga 90*c och klarar av att stå på tomgång med driven i och foten på bromsen utan antydan till att gå dåligt eller vilja dö.

Imorgon är tanken att, om vädret är bra, åka en sväng till Nostalgi Byn i Frövi. Blir första längre turen med bilen så det känns allt lite nervöst smile Min dotter, Lilly, är väldigt förtjust i att åka i den. Sitter bakofram i baksätet i sin bilbarnstol och sjunger med till musiken smile

Det var allt för stunden. Skulle vilja göra ventiljusteringen väldigt snart då jag stör mig på tickandet och tändkablarna ska bytas ut till kopparkabel. Sitter kol idag vilket jag starkt är imot.

Blev inga bilder idag, men kanske imorgon!

Hade fint mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
1 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

God afton motoriserade ungdomar!

Idag har Packarden rullat drygt 15 mil utan blessyrer. Känns bra.

När vi väl kom hem sköljde jag ur kylsystemet igen och det hade blivit ordentligt brunt igen. Men det märks att dessa sköljningar hjälper för temperaturen sjunker allt eftersom systemet blivit rengjort. smile Ett nytt kylarlock behövs dock då det gamla är en smula inkontinent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-691522e3980f28245e7a0dda18773b2e.jpg
Längtar efter whitewalls. Vill ha L78 bak och G78 fram, tror det blir bra.

Nu ska jag ta en öl och i vemodets töcken fira min sista semester lördag för i år..

Skål mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
4 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Gomidda!

I mitt anletes svett sitter jag nu och ska peta i mig lite frukost. Semestern äro öfver och dom hårda dagarna är åter igång igen.

Ett litet paket med armerad tejp och bubbelplast har anlänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-65d2cfa7f9add4a30825a30a54bc12b7.jpg
Så nu ska det väl stanna när man ställer sig på hejdarn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-adac3fa7437c4ef5cb72d274de00187f.jpg
Mmm, asbest! Känner redan den söta smaken i munnen.. Detta måste vara bra skit!

Förövrigt så går jag i tankar om allt från färgkombos till bakaxelupphängning. Sen ska jag måtta lite på en låda som jag har liggande för att se om det går att göra en smidig adapterplatta mot motorn. Undrar vart jag lagt den bara..

Får vara allt för nu, en mini update.

På återseende mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
4 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
White walls blir pricken över i ett smile

Vilka färgkombinationer funderar du på?

Däcken gör hela bilen smile

Jag har lite väl många idéer.. Originalfärgen tycker jag om, den är kvar i dörrgångarna och i bakluckan. Det är inte samma grön som övriga bilen. Bilen är överdragen med ett lager grönmetallic som dom "glömde" lägga klarlack på.. Någon form av mörkgrönmetallic och ett gräddvitt tak ligger för närvarande på hornhinnan. Men jag kommer hinna ändra mig tusen gånger innan jag kommer så långt som till lack. Man kan ju aldrig veta om jag ens kommer till det stadiet att det ska lackeras heller. Kan hända att det blir avyttring om drömbilen dyker upp men under tiden siktar jag på att ha roligt och pyssla om den här bilen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
4 augusti 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
White walls blir pricken över i ett smile

Vilka färgkombinationer funderar du på?

Däcken gör hela bilen smile

Jag har lite väl många idéer.. Originalfärgen tycker jag om, den är kvar i dörrgångarna och i bakluckan. Det är inte samma grön som övriga bilen. Bilen är överdragen med ett lager grönmetallic som dom "glömde" lägga klarlack på.. Någon form av mörkgrönmetallic och ett gräddvitt tak ligger för närvarande på hornhinnan. Men jag kommer hinna ändra mig tusen gånger innan jag kommer så långt som till lack. Man kan ju aldrig veta om jag ens kommer till det stadiet att det ska lackeras heller. Kan hända att det blir avyttring om drömbilen dyker upp men under tiden siktar jag på att ha roligt och pyssla om den här bilen. smile

Du får lacka den samma färg som min, mörkgrön metallic och ljusgrönt tak smile

vEight Baronen
4 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
White walls blir pricken över i ett smile

Vilka färgkombinationer funderar du på?

Däcken gör hela bilen smile

Jag har lite väl många idéer.. Originalfärgen tycker jag om, den är kvar i dörrgångarna och i bakluckan. Det är inte samma grön som övriga bilen. Bilen är överdragen med ett lager grönmetallic som dom "glömde" lägga klarlack på.. Någon form av mörkgrönmetallic och ett gräddvitt tak ligger för närvarande på hornhinnan. Men jag kommer hinna ändra mig tusen gånger innan jag kommer så långt som till lack. Man kan ju aldrig veta om jag ens kommer till det stadiet att det ska lackeras heller. Kan hända att det blir avyttring om drömbilen dyker upp men under tiden siktar jag på att ha roligt och pyssla om den här bilen. smile

Du får lacka den samma färg som min, mörkgrön metallic och ljusgrönt tak smile

skulle nog kunna bli riktigt fint smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
4 augusti 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:

vEight skrev:

Däcken gör hela bilen smile

Jag har lite väl många idéer.. Originalfärgen tycker jag om, den är kvar i dörrgångarna och i bakluckan. Det är inte samma grön som övriga bilen. Bilen är överdragen med ett lager grönmetallic som dom "glömde" lägga klarlack på.. Någon form av mörkgrönmetallic och ett gräddvitt tak ligger för närvarande på hornhinnan. Men jag kommer hinna ändra mig tusen gånger innan jag kommer så långt som till lack. Man kan ju aldrig veta om jag ens kommer till det stadiet att det ska lackeras heller. Kan hända att det blir avyttring om drömbilen dyker upp men under tiden siktar jag på att ha roligt och pyssla om den här bilen. smile

Du får lacka den samma färg som min, mörkgrön metallic och ljusgrönt tak smile

skulle nog kunna bli riktigt fint smile

Javisst smile

vEight Baronen
12 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

JohnWayne skrev:
Blev riktigt sugen på en sen 40-talare tidig 50-talare häromkvällen. Kollade filmen L.A. Confidential och blev riktigt inspirerad big_smile

Har du tid kolla in den. Massor med trevliga bilar och annars bra film också.

En Ford skulle sitta fint (sitter liksom närmast hjärta, och enda billiga bilen som fanns med V-8 tongue

https://www.youtube.com/watch?v=gg0VF_EnFI4

borde finnas på Swefilmer

Den måste absolut ses! Det är ju sådana bilscener som gör att man blivit så förtjust i den tidens bilar. Det mesta från den tiden ska väl tilläggas. En film som passar många i vår krets är också "Deuce of spades". Den vill jag rekommendera! Där det även är imponerande hur filmen blev till.

Bilen står orörd på logen I ett fungerande skick just nu och jag har inte kunnat göra något än då vedplockning, trädgårdssysslor och nu även en förkylning har uppehållit mig från den. Dock har min sambo rastat den med jämna mellanrum. smile

I snorighetens tecken så smids det dock planer. Jag måste försöka få dit en annan låda och ev. en annan axel.

Elbilar kan dra åt helvete.
vEight Baronen
12 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Godkväll mitt herrskap!

Jag har ramlat tillbaka i åldern där man satt och kladdade med blyerts på engelskalektionen.. Men när man sitter och snorar och febern kokar upp varje hel och halvtimme så finns det inte så värst mycket att göra. Att då göra en liten kladdig skiss och på så vis få fram ungefär vart jag vill komma känns då ganska givande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120129/120129-000082d1c35d63edacf4231bd8a57e3e.jpg
Mina tecknartalanger framkallar nog ett och annat fniss bland beskådarna, det bjuder jag på smile.

För att få en praktisk bil så ska ett airridekit beställas. Det blir beställt i höst då min kontakt med kontainern ska flaxa över pölen och hämta grejer. Polarn ska ha till sin Krom viktoria samtidigt så det blir mycket pysande på byn nästa år smile Känns skönt att slippa USPS svindyra tjänster också smile Mina cadillacfälgar ska det mätas lite på för att se om jag behöver ändra på ET och bredd. Om inte ska dom blästras och lackas.

Ja, det var vad jag hade för stunden.

På återseende mina vännerrrr! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
13 augusti 2015 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:

JohnWayne skrev:
Blev riktigt sugen på en sen 40-talare tidig 50-talare häromkvällen. Kollade filmen L.A. Confidential och blev riktigt inspirerad big_smile

Har du tid kolla in den. Massor med trevliga bilar och annars bra film också.

En Ford skulle sitta fint (sitter liksom närmast hjärta, och enda billiga bilen som fanns med V-8 tongue

https://www.youtube.com/watch?v=gg0VF_EnFI4

borde finnas på Swefilmer

Den måste absolut ses! Det är ju sådana bilscener som gör att man blivit så förtjust i den tidens bilar. Det mesta från den tiden ska väl tilläggas. En film som passar många i vår krets är också "Deuce of spades". Den vill jag rekommendera! Där det även är imponerande hur filmen blev till.

Bilen står orörd på logen I ett fungerande skick just nu och jag har inte kunnat göra något än då vedplockning, trädgårdssysslor och nu även en förkylning har uppehållit mig från den. Dock har min sambo rastat den med jämna mellanrum. smile

I snorighetens tecken så smids det dock planer. Jag måste försöka få dit en annan låda och ev. en annan axel.

Gillar verkligen filmerna från 60-70 talet. Tycker de är mera välgjorda än dagens data-animerade tjafs. Det finns ingen biljakt som slår Bullit!

Måste kolla in Deuce of spades, den har nog gptt mig förbi sad
Krya på dig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang