Vilket polermedel för att få glans efter rubbing?

DavidH
22 juni 2015 · 104 Inlägg

Tjena! Jag har polerat bilen med rubbing och fått bort massa små repor och ytan blir jämn och fin men matt och dimmig. Så vad för polermedel ska jag använda efter det för att få upp glansen på bilen?

Jag är ute efter billiga saker typ biltema eller mekonomen.

Jag har redan hemma Biltema scratch remover, är den finare än rubbing, kan den ge glans?
Jag har också biltema vaxpolish, polerar den verkligen något eller bara vaxar?

Jag har kört med typ fusklamulshätta och rubbing.
Jag har beställt hem en orange och en svart polerhätta, vilken bör jag köra nästa steg med?

Obs, jag vill bara köra två stegs polering och sen vaxning, alltså rubbingen som jag gjort, en polering och sen vaxning.

mb_pucken
22 juni 2015 · 5 083 Inlägg

Om du vill ha bra och billiga produkter (går sällan hand i hand) så rekommenderar jag sonax i röd plåtburk.
Deras polich följt av hårdwax ger oftast ett bra resultat. Dessa produkter finns att köpa överallt som OK och mekonomen osv.
Tycker dessa är dom mest prosvärda jag har provat i förhållande till pris och dom har även vunnit en del tester.
Lite tungjobbade dock.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juni 2015 · 3 730 Inlägg

mb_pucken skrev:
Om du vill ha bra och billiga produkter (går sällan hand i hand) så rekommenderar jag sonax i röd plåtburk.
Deras polich följt av hårdwax ger oftast ett bra resultat. Dessa produkter finns att köpa överallt som OK och mekonomen osv.
Tycker dessa är dom mest prosvärda jag har provat i förhållande till pris och dom har även vunnit en del tester.
Lite tungjobbade dock.

Jag använder oftast just dessa produkter. Dock använder jag Turtle wax nano för att det inte är som vatten och luktar väldigt trevligt. Kanske inte grejjer i världsklass men duger till en hobbyputsare som mig. Biltemas smörja ger jag inte 5 öre för.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DavidH
22 juni 2015 · 104 Inlägg

Tackar  för tippsen! smile

Diwraz, har du testat biltemas polerprodukter isf vilka?


Jag har ju fått svar på en produkt jag kan skaffa nu men om nån har erfarenheter ifrån dom produkterna jag redan hadde hemma ifrån biltema så berätta gärna om dom.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juni 2015 · 3 730 Inlägg

DavidH skrev:
Tackar  för tippsen! smile

Diwraz, har du testat biltemas polerprodukter isf vilka?


Jag har ju fått svar på en produkt jag kan skaffa nu men om nån har erfarenheter ifrån dom produkterna jag redan hadde hemma ifrån biltema så berätta gärna om dom.

Vet ej om det var runbing eller polish jag testade. Fruktansvärt svårt att torka av och stinker fan...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DavidH
22 juni 2015 · 104 Inlägg

DiwraZ skrev:

DavidH skrev:
Tackar  för tippsen! smile

Diwraz, har du testat biltemas polerprodukter isf vilka?


Jag har ju fått svar på en produkt jag kan skaffa nu men om nån har erfarenheter ifrån dom produkterna jag redan hadde hemma ifrån biltema så berätta gärna om dom.

Vet ej om det var runbing eller polish jag testade. Fruktansvärt svårt att torka av och stinker fan...

Okej tack smile

AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
23 juni 2015 · 175 Inlägg

Skulle tro att de har dem här på Mekonomen
så denna skulle jag rekomendera

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p … lish-450ml

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
Jockk3
23 juni 2015 · 1 426 Inlägg

DiwraZ skrev:

mb_pucken skrev:
Om du vill ha bra och billiga produkter (går sällan hand i hand) så rekommenderar jag sonax i röd plåtburk.
Deras polich följt av hårdwax ger oftast ett bra resultat. Dessa produkter finns att köpa överallt som OK och mekonomen osv.
Tycker dessa är dom mest prosvärda jag har provat i förhållande till pris och dom har även vunnit en del tester.
Lite tungjobbade dock.

Jag använder oftast just dessa produkter. Dock använder jag Turtle wax nano för att det inte är som vatten och luktar väldigt trevligt. Kanske inte grejjer i världsklass men duger till en hobbyputsare som mig. Biltemas smörja ger jag inte 5 öre för.

kör också oftast med nano vaxet tycker alla turtles vaxer luktar gott roll sniff sniff

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Jockk3 skrev:

DiwraZ skrev:

mb_pucken skrev:
Om du vill ha bra och billiga produkter (går sällan hand i hand) så rekommenderar jag sonax i röd plåtburk.
Deras polich följt av hårdwax ger oftast ett bra resultat. Dessa produkter finns att köpa överallt som OK och mekonomen osv.
Tycker dessa är dom mest prosvärda jag har provat i förhållande till pris och dom har även vunnit en del tester.
Lite tungjobbade dock.

Jag använder oftast just dessa produkter. Dock använder jag Turtle wax nano för att det inte är som vatten och luktar väldigt trevligt. Kanske inte grejjer i världsklass men duger till en hobbyputsare som mig. Biltemas smörja ger jag inte 5 öre för.

kör också oftast med nano vaxet tycker alla turtles vaxer luktar gott roll sniff sniff

"EXTREME" hette det visst oxå såg jag förut. Det ska ju vara en njutning för alla sinnen när det putsas

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DavidH
24 juni 2015 · 104 Inlägg

Ja det är ju inte fel om bilen luktar gott! smile

Stannar nån av dom vaxerna ni nämt kvar längre än andra, sonax hårdvax eller turtle nano extreme?
Jag har nog bara vaxat med biltemas vaxpolish tidigare och är lacken i hyffsat fint skick så brukar jag bli nöjd med resultatet av det så det skulle framförallt va om det höll bra mycket längre som jag skulle köpa nått annat vax.

M-Wetter
24 juni 2015 · 212 Inlägg

Sonax hårdvax lär ju hålla bättre än biltema. Jag kör mycket Sonax produkter privat och tycker det funkar bra. Kör flytande hårdvax. Om ytan är bra så ska det vara lättjobbat med.
På jobbet kör vi mest 3M och Cartec. Men då snackar vi ju helt andra pengar med. Kör på Sonax du. Duger gott till hobbyputsare.

CC72
24 juni 2015 · 1 661 Inlägg

Vad är det för bil och vad har du för maskin?

Blir lacken matt och dimmig efter rubbing så är det någonting du gör fel.

Här kommer iaf ett tips på två produkter du kommer att bli nöjd med:

http://www.pingens.se/p/polermedel-11/m … 250ml.html
Beroende på lackens skick kan man antingen välja hårda polertrissor för grov repborttagning alternativt gula/orangea trissor vilket fungerar som en allround-trissa.

Efter du kört med fg500 kör du med denna:
http://www.pingens.se/p/polermedel-11/m … ml-1l.html

Körs med gula/orangea trissor.

Medlen är otroligt dryga och det ska knappt finnas något att torka av efter du kört ut medlet.
Microfiberdukar finns på Biltema (köp dom stora blå fluffiga, 39:90/st(?).


Vilket vax du vill använda får du välja själv. Kolla runt lite på Pingens hemsida så ser du lite av vad som finns. Samma pris som på mack-produkterna men bättre, mer lättarbetade och räcker längre = billigare och roligare i slutändan.

DavidH
24 juni 2015 · 104 Inlägg

M-Wetter skrev:
Sonax hårdvax lär ju hålla bättre än biltema. Jag kör mycket Sonax produkter privat och tycker det funkar bra. Kör flytande hårdvax. Om ytan är bra så ska det vara lättjobbat med.
På jobbet kör vi mest 3M och Cartec. Men då snackar vi ju helt andra pengar med. Kör på Sonax du. Duger gott till hobbyputsare.

Jo jag skulle också gissa på det men vet du eller nån annan hur stor skillnaden är eftersom jag redan har två flaskor biltema vax hemma så känns det onödigt att köpa en annan sort just nu om det bara håller lite längre men håller det tex 4 ggr så länge så är det ju värt att inte behöva vaxa så ofta så vore intressant att  veta.

DavidH
24 juni 2015 · 104 Inlägg

CC72 skrev:
Vad är det för bil och vad har du för maskin?

Blir lacken matt och dimmig efter rubbing så är det någonting du gör fel.

Här kommer iaf ett tips på två produkter du kommer att bli nöjd med:

http://www.pingens.se/p/polermedel-11/m … 250ml.html
Beroende på lackens skick kan man antingen välja hårda polertrissor för grov repborttagning alternativt gula/orangea trissor vilket fungerar som en allround-trissa.

Efter du kört med fg500 kör du med denna:
http://www.pingens.se/p/polermedel-11/m … ml-1l.html

Körs med gula/orangea trissor.

Medlen är otroligt dryga och det ska knappt finnas något att torka av efter du kört ut medlet.
Microfiberdukar finns på Biltema (köp dom stora blå fluffiga, 39:90/st(?).


Vilket vax du vill använda får du välja själv. Kolla runt lite på Pingens hemsida så ser du lite av vad som finns. Samma pris som på mack-produkterna men bättre, mer lättarbetade och räcker längre = billigare och roligare i slutändan.

Jag har en mitsubishi galant och jag kör med en excenterslip.

Du är den första jag sett som sagt det, och det går emot allt jag läst och all min logik att inte grövre polish bör ge mer dimmigt resultat och finare ge mer blankt.

CC72
26 juni 2015 · 1 661 Inlägg

Har är en exempelbild på en Audi jag gjorde för ett tag sedan.
Endast körd med fg500 och gula trissor på en oscillerande singel-maskin.
http://www.ladda-upp.se/bilder/efcxbwlehcjh/

50/50. Strecken man ser i lacken är betongen i taket. Bilen såg svart och fin ut men du ser ju skillnaden då
Man kört några vändor med maskinen.
http://www.ladda-upp.se/bilder/hjekybrvkeunmt/

I ditt fall skulle jag köpa en dubbelmaskin från Clas Ohlson (5 års garanti) och några vettiga trissor.

Senast redigerat av CC72 (26 juni 2015)

Cupra_
26 juni 2015 ·

Nu var det kanske inte exakt TS fråga men ändå.

Jag kan tipsa om Sonax Shine +protect som sista steg. Det skall enligt dem hålla i upp till ett år, även om jag själv anser att det håller ett par månader.. Det är relativt billigt, är grymt lättjobbat och resultatet blir riktigt fint med god pärlning.

DavidH
29 juni 2015 · 104 Inlägg

CC72 skrev:
Har är en exempelbild på en Audi jag gjorde för ett tag sedan.
Endast körd med fg500 och gula trissor på en oscillerande singel-maskin.
http://www.ladda-upp.se/bilder/efcxbwlehcjh/

50/50. Strecken man ser i lacken är betongen i taket. Bilen såg svart och fin ut men du ser ju skillnaden då
Man kört några vändor med maskinen.
http://www.ladda-upp.se/bilder/hjekybrvkeunmt/

I ditt fall skulle jag köpa en dubbelmaskin från Clas Ohlson (5 års garanti) och några vettiga trissor.

Ser fint ut smile

DavidH
29 juni 2015 · 104 Inlägg

Deception skrev:
Nu var det kanske inte exakt TS fråga men ändå.

Jag kan tipsa om Sonax Shine +protect som sista steg. Det skall enligt dem hålla i upp till ett år, även om jag själv anser att det håller ett par månader.. Det är relativt billigt, är grymt lättjobbat och resultatet blir riktigt fint med god pärlning.

Tack för tippset, är det efter vax eller är det en slags vax?

Cupra_
29 juni 2015 ·

DavidH skrev:

Deception skrev:
Nu var det kanske inte exakt TS fråga men ändå.

Jag kan tipsa om Sonax Shine +protect som sista steg. Det skall enligt dem hålla i upp till ett år, även om jag själv anser att det håller ett par månader.. Det är relativt billigt, är grymt lättjobbat och resultatet blir riktigt fint med god pärlning.

Tack för tippset, är det efter vax eller är det en slags vax?

Det är efter polering istället för vax.

DavidH
29 juni 2015 · 104 Inlägg

Deception skrev:

DavidH skrev:

Deception skrev:
Nu var det kanske inte exakt TS fråga men ändå.

Jag kan tipsa om Sonax Shine +protect som sista steg. Det skall enligt dem hålla i upp till ett år, även om jag själv anser att det håller ett par månader.. Det är relativt billigt, är grymt lättjobbat och resultatet blir riktigt fint med god pärlning.

Tack för tippset, är det efter vax eller är det en slags vax?

Det är efter polering istället för vax.

Okej smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang