Vilket polermedel för att få glans efter rubbing?

stene75
29 november 2015 · 3 Inlägg

M-Wetter skrev:
Sonax hårdvax lär ju hålla bättre än biltema. .

Sonax produkter är bra och man kan köpa dem från Tyskland för nästan samma priser som biltemas produkter.

Senast redigerat av stene75 (29 november 2015)

Proffs på att köpa delar och verktyg från utlandet
JFfoto
29 november 2015 ·

stene75 skrev:

M-Wetter skrev:
Sonax hårdvax lär ju hålla bättre än biltema. .

Sonax produkter är bra och man kan köpa dem från Tyskland för nästan samma priser som biltemas produkter.

Inte köper man väl Sonax från utlandet när det finns billigt i varje mack.

3milius
15 december 2015 · 296 Inlägg

Du är ute efter något lätt tillgängligt i fysisk butik, bor någonstans i Sverige och vill ha billigt men bra,
inte alltid så lätt.

Något jag fann dock var att vid senaste polering (på vinterbilen för lättare tvättning nu i vinter, inte så noga)
så skulle jag ha tag på vad som helst som var billigt, nedanstående medel var på 30% rea i just min butik.
Kör normalt med Menzernas medel, hade nog varit allra bäst med Menzerna 300 då jag har stenhård lack,
men det fungerade över förväntan, använder Meguiars på lite andra ställen i bilvårdsprogrammet,
däremot aldrig testat deras polermedel. Jag var helnöjd för priset jag gav iallafall.

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … pa266318sv

Körde alltså denna på roterande 150mm maskin med optipad, detta lämnar naturligtvis hologram då man får fullständigt kapa i lacken och elda på som bara den för att det ska hända något med solid lack på Mercedes.
Efter detta tog jag nästa medel som var nära till hands, en överbliven flaska Ultima Paint Prep +,
fast du kan köra vilket glansmedel du vill. Likaså wax/lackskydd. Själv använder jag Meguiars Gold Class wax,
vilket fungerar för mig, men det är långt ifrån ett starkt lackskydd, lite utställningswax över det hela,
tanken är väl att man ska waxa en gång i månaden.

3milius
15 december 2015 · 296 Inlägg

Sorry, fel medel i länken, det var Deep Crystal Cleaner jag köpte,
finns inte med på hemsidan så det är väl påväg ut ur sortimentet, troligen därför priset var nedsatt.
Kanske fortfarande är, köpte min flaska för en månad sedan.

Mr_B
17 juni 2018 · 330 Inlägg

Trådarkeologi på låg nivå...
Jag har en billig skit-oscillerande maskin. Biltema Clas Ohlsson variant, som borde fungera. Bara en trissa.
Om man sneglar på TS gamla frågeställning, vad ska man ha för budget grejer som ändå ger ett godtagbart resultat, i dag. Om det spelar någon roll, har jag en röd metalic lack att arbeta med. Den är inte så dålig, men däremot ska jag försöka ta mig i kragen under morgondagen, och lacka lite stenskott, så jag antar att det är totalförbud på vaxning osv ett tag framöver.

Muttley
17 juni 2018 ·

Mr_B skrev:
Trådarkeologi på låg nivå...
Jag har en billig skit-oscillerande maskin. Biltema Clas Ohlsson variant, som borde fungera. Bara en trissa.
Om man sneglar på TS gamla frågeställning, vad ska man ha för budget grejer som ändå ger ett godtagbart resultat, i dag. Om det spelar någon roll, har jag en röd metalic lack att arbeta med. Den är inte så dålig, men däremot ska jag försöka ta mig i kragen under morgondagen, och lacka lite stenskott, så jag antar att det är totalförbud på vaxning osv ett tag framöver.

Så länge färgen har fått torka så är de bara att vaxa över.

Mr_B
17 juni 2018 · 330 Inlägg

Nå, det var ju en tröst i alla fall. Vad är det som gör skillnaden mot "nymålad" bil, där man inte ska ge sig på den förrns den fått ett par månader på sig att mogna?

Muttley
17 juni 2018 ·

Mr_B skrev:
Nå, det var ju en tröst i alla fall. Vad är det som gör skillnaden mot "nymålad" bil, där man inte ska ge sig på den förrns den fått ett par månader på sig att mogna?

Fast menar du mot en helt ny?  Vilket man lämnar in direkt för behandling.
Eller en bil som blir helt omlackerad.   Så länge lacken är helt torr så kan man lägga på skydd.

CC72
17 juni 2018 · 1 661 Inlägg

Det man brukar rekommendera är att inte lägga ett keramiskt skydd på en nylackerad yta då den fortfarande dunstar under en tid efteråt.

Många gånger poleras defekter direkt efter den varit i ugnen så vanligt vax är inga problem.

jaka54
18 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Polerar ni inte för hand??? Varför köra med maskin om man bra ska ta en  dörr eller ett tak?
Autosol Rubbing cleaner" och 3M "Perfect-it 3" är vad jag kört med de senaste 15 åren och då handpolerar jag helst, speciellt om det handlar om små bättringsmålningar på en dörr där jag sprutat med airbrusch eller liknande.

CC72
18 juni 2018 · 1 661 Inlägg

Ergonomiska skäl samt tidsbesparing. Maskinen gör jobbet flera gånger snabbare än för hand plus att det sparar lite på kroppen, speciellt om man ska göra det ofta.

Muttley
18 juni 2018 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Polerar ni inte för hand??? Varför köra med maskin om man bra ska ta en  dörr eller ett tak?
Autosol Rubbing cleaner" och 3M "Perfect-it 3" är vad jag kört med de senaste 15 åren och då handpolerar jag helst, speciellt om det handlar om små bättringsmålningar på en dörr där jag sprutat med airbrusch eller liknande.

De tar ju minst 2-3 dygn om man ska polera för hand :p   Skyddet lägger jag för hand men aldrig poleringen.
Speciellt om det är repigt så använder man maskin för bästa resultat.

jaka54
18 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Nu polerar/waxar jag aldrig hela bilen på en gång , utan jag tar det lite grann då och då. Då funkar det bra med lite "handpåläggning"

Senast redigerat av jaka54 (18 juni 2018)

caromania Forummoderator
18 juni 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Polerar ni inte för hand??? Varför köra med maskin om man bra ska ta en  dörr eller ett tak?
Autosol Rubbing cleaner" och 3M "Perfect-it 3" är vad jag kört med de senaste 15 åren och då handpolerar jag helst, speciellt om det handlar om små bättringsmålningar på en dörr där jag sprutat med airbrusch eller liknande.

Jag polerade två bleka dörrar och en framskärm på 10min. På en röd bil. Med maskin. Faktiskt så är det så mycket enklare och mindre tidskrävande att det lönar sig 1000ggr om. Så kul är det inte att gnugga.

För övrigt så är mina 30-talare lackade med spruta och inte med pensel. Förlåt. Emellertid ett tiotal lager cellulosa med mellanslip om det är någon tröst.

Det påminner mig om en artikel jag har från 1951 där man går igenom hur man borrar ur en avdragen pinnskruv ur ett motorblock, nämligen att man med hjälp av ett centrerat körnslag och en drillborr löser problemet, med tillägget att det är en fördel om man har en elektrisk borrmaskin...

Ergo: Allt går att göra. Det betyder inte att det behöver göras för hand.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang