Garage att meka i, synpunkter

Roland84
26 juni 2015 · 15 Inlägg

Det finns ett stort bilintresse bland yngre och äldre i Sverige.
Trots detta finns det inte på lång väg tillräckligt med garage för de som behöver . Varken att hyra eller köpa.      Det finns inte ens en bit tomt där man kan bygga sig ett garage. sad
Nu undrar man varför är det så?
Svaret är, tråkigt nog, att myndigheter i Sverige är inte intresserade av sina medborgares behov.
Därför finns inte heller att uppbringa en liten lokal för t.ex. en mek. verkstad eller dylikt. sad
Nu tycker nästan alla att detta är fullt normalt. Varför skall man bygga garage?
Och varför skall någon flitig människa med bra ideer få möjlighet att gör verklighet av sina drömmar?

Men enligt mig är detta synnerligen onormalt och förödande.
Överallt byggs bostäder men ingen plats för mindre industri eller hobby byggs. Det struntar man helt enkelt i.
Och därför har vi nu dessa bileldningar och andra våldsamheter. Men ingen fattar detta. sad

I varje NORMALT samhälle finns det ”utrymme” både för fattig och för rik.
Jag själv kan inte köpa mig en villa för 3miljoner bara för att jag behöver ett garage.
Och ingen annan heller.

Men som sagt, myndigheterna struntar totalt i detta. Och arkitekterna har inte sett en
Bilintresserad människa med smutsiga händer, och vet inte vad detta fenomen är.

Jag skulle vara tacksam om andra bilintresserade ville yttra sig ang. Detta.
Och kanske kunde komma med förslag och synpunkter.

Själv har jag försökt med ”RETRO STREET” in facebook.
En väg eller område där folk med ideer och arbetsvilja kan utveckla sina ideer eller hobbies
Utan att bli ruinerade på 3 veckor.
Denna ide finns även på min hemsida lh-solutions.eu

Hälsningar

Leif   smile

Mervolic Yawn...
26 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Visst vore det roligt om dom lade en stor del av budgeten på att bygga hobbygarage och sånt så att folk kan skruva med sina bilar istället för att andra ska ha någonstans att bo...eller vänta nu.

Grejen är att dom måste ju prioritera. En hobby är inget livsviktigt, det är däremot livsviktigt att ha någonstans att bo. Eller sjukvård känns också rätt så livsviktigt.

Jag förstår till hundra procent att inte staten/kommunen/etc lägger ner tid och pengar på hobbygarage, även om det vore jätteroligt för den minoritet som är intresserad. Jag tror dock inte heller att folk tänder eld på bilar för att dom inte har någonstans att meka...

Jag förstår dock din poäng med vart du vill komma, och tycker att det är ett jättebra initiativ, men jag ville bara påpeka att dina inledande stycken var lite lustiga.

Roland84
27 juni 2015 · 15 Inlägg

Nej, jag menar naturligtvis inte att alla som har en hobby skall få gratis sponsning av staten överallt.
Som jag redan skrivit, så gäller det utrymme, hjälp o möjligheter för att kunna utöva yrke o hobby någonstans.
Istället för att motarbeta detta som nu sker.

Kan fler få arbete, har vi råd med mer bostäder (och garage)

För övrigt så ger det hyresvärden extra inkomst med ett hobbygarage vid sidan om.
Det ger normalt ca 2 - 3 gånger så mycket som ett garage att bara stå i.
Så jag kan inte se något som helst negativt med detta.
Och inte heller så svårt att förstå sammanhangen.

Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Roland84 skrev:
Nej, jag menar naturligtvis inte att alla som har en hobby skall få gratis sponsning av staten överallt.
Som jag redan skrivit, så gäller det utrymme, hjälp o möjligheter för att kunna utöva yrke o hobby någonstans.
Istället för att motarbeta detta som nu sker.

Kan fler få arbete, har vi råd med mer bostäder (och garage)

För övrigt så ger det hyresvärden extra inkomst med ett hobbygarage vid sidan om.
Det ger normalt ca 2 - 3 gånger så mycket som ett garage att bara stå i.
Så jag kan inte se något som helst negativt med detta.
Och inte heller så svårt att förstå sammanhangen.

Det lät mer som att du menade att staten/kommunen skulle behöva sponsra med garageplats åt alla som vill ha ett mekgarage...det blir rätt dyrt. Men menade du det som att fler hyresvärdar borde hyra ut garageplats...ja, då är det en helt annan sak. Då tjänar dom ju pengar på det istället, och då är det som du säger inget negativt.

Dock tycker jag inte att "dom" motarbetar detta? Vem som helst kan ju söka bygglov och bygga ett stort garage och hyra ut mekplatser, det finns dom som gör det idag. Att efterfrågan är högre än antalet platser som erbjuds är ju tråkigt såklart, men det är ju inget som staten eller kommunen kan rå för...

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Roland84 skrev:
Det finns ett stort bilintresse bland yngre och äldre i Sverige.
Trots detta finns det inte på lång väg tillräckligt med garage för de som behöver . Varken att hyra eller köpa.      Det finns inte ens en bit tomt där man kan bygga sig ett garage. sad
Nu undrar man varför är det så?
Svaret är, tråkigt nog, att myndigheter i Sverige är inte intresserade av sina medborgares behov.
Därför finns inte heller att uppbringa en liten lokal för t.ex. en mek. verkstad eller dylikt. sad
Nu tycker nästan alla att detta är fullt normalt. Varför skall man bygga garage?
Och varför skall någon flitig människa med bra ideer få möjlighet att gör verklighet av sina drömmar?

Men enligt mig är detta synnerligen onormalt och förödande.
Överallt byggs bostäder men ingen plats för mindre industri eller hobby byggs. Det struntar man helt enkelt i.
Och därför har vi nu dessa bileldningar och andra våldsamheter. Men ingen fattar detta. sad

I varje NORMALT samhälle finns det ”utrymme” både för fattig och för rik.
Jag själv kan inte köpa mig en villa för 3miljoner bara för att jag behöver ett garage.
Och ingen annan heller.

Men som sagt, myndigheterna struntar totalt i detta. Och arkitekterna har inte sett en
Bilintresserad människa med smutsiga händer, och vet inte vad detta fenomen är.

Jag skulle vara tacksam om andra bilintresserade ville yttra sig ang. Detta.
Och kanske kunde komma med förslag och synpunkter.

Själv har jag försökt med ”RETRO STREET” in facebook.
En väg eller område där folk med ideer och arbetsvilja kan utveckla sina ideer eller hobbies
Utan att bli ruinerade på 3 veckor.
Denna ide finns även på min hemsida lh-solutions.eu

Hälsningar

Leif   smile

AVBRYT!! Läser jag rätt? Vill du att skattepengar ska finansiera byggande av lokaler där kreti och pleti kan hyra in sig för att pyssla med bilar och liknande?

Det var det mest befängda jag läst...

Att folk oavsett klass, skick, eller härhöre behöver tak över huvudet torde vara känt för de flesta men att ha en hobby är ingen mänsklig rättighet, och ska ej heller subventioneras med MINA skattepengar. Trams!!

Att Staten, Komunen eller kalla det vad du vill lägger några slantar så folk kan ägna sig åt så kallad sport, lek och idrott sparar mer pengar än det kostar i andra änden på sjukvård åt alla förslappade betonghäckar...

Våra politiska övertygelser kan vi lämna därhän men jag tror vi vet var vi har varandra...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
bronco_z
28 juni 2015 · 604 Inlägg

Finns väl hur många lediga indusrilokaler som helst att hyra?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
NIzmO Ollikkala Racing
28 juni 2015 · 1 724 Inlägg

Jodå industrilokaler finns det gott om på de flesta platser men då ganska stora och med en fläskig prislapp.

Dock är ju vi "hobbymekare" en liten minoritet så denna fråga kommer knappast att intressera många politiker eller entreprenörer är min gissning.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

NIzmO skrev:
Jodå industrilokaler finns det gott om på de flesta platser men då ganska stora och med en fläskig prislapp.

Dock är ju vi "hobbymekare" en liten minoritet så denna fråga kommer knappast att intressera många politiker eller entreprenörer är min gissning.

Jo, fast anledningen till att industrilokaler har dyr prislapp är ju just det att man får svetsa och göra allt möjligt där. I ett vanligt garage så får man ju inte göra det. Risken att det börjar brinna är betydligt högre, och därmed får man betala mer också. Men får man tag i en stor lokal för vettig hyra så kan man ju alltid gå ihop med några andra som vill hyra garageplats och betala en del av hyran var.

baltis
29 juni 2015 · 1 948 Inlägg

Du menar alltså att staten/kommunen ska bygga ett garage åt dig? big_smile

Staten bygger inte några bostäder, för länge sedan subventionerade dom bostadsbyggandet... men det var länge sen.

Vill du att kommunen ska sälja dig mark att bygga på? Inga problem, gå till din kommun och snacka, GARANTERAR att det finns mark att köpa - men du får självklart betala marknadspris för marken - eller vill du få marken skänkt eftersom det är din hobby?

Vill du att någon annan ska bygga och sen hyra ut? Ja hade marknaden funnits så hade detta gjorts, problemet är att folk vill ha ett 80kvm stort garage, minst 16 grader varmt året runt MEN sen vill dom betala MAX 1000kr månaden...

Du anser INTE att staten ska sponsra... MEN du anser att dom ska "hjälpa till" med utrymme... vad är skillnaden?

Du säger att en villa kostar minst 3 miljoner... antar därför att du bor i en större stad och har en relativt låg inkomst. Dags att flytta kanske? Och innan du börjar prostestera, alla har alltid fått flytta om det dom sökt inte finns på deras "hemort", vill man segla varje dag, ja då kan man inte bo 20 mil från närmaste sjö, vill man åka skidor varje dag, ja då kan man inte bo i en öken.
Eller är det statens jobb att lösa det åt dom?

För att nu inte bara verka gnällig utan försöka föra din tanke framåt.
Vad exakt är det för "stöd" du önskar utav staten/kommunen?
Har du ens talat med din kommun om frågan?
Hur stora lokaler är det du snackar om?
Vad är du villig att ge i hyra?

Muttley
29 juni 2015 ·

Vad menar du med att de inte finns en bit tomt?

Om du söker så finner du.  Och du kan ta initiativ till att köpa en bit mark och bygga ett garage och hyra ut.   

Så som du skriver så har du heller inte råd att köpa en tomt och bygga nytt för att sen utrusta med verkstadsutrustning. 

Om du vill skapa förening har du som all andra rätt att söka bidrag

Och för att tillägga så finns redan idéen att hyra ut platser till folk som vill kunna skruva smile.

Senast redigerat av tkd_rille (29 juni 2015)

Jiannis
23 november 2020 · 1 Inlägg

Hej ,
Intresserad av att meka med billar som hobby men som har läst och letat runt finns inte liten verkstad  för att hyra.
Väldigt besviken, är nån som vet nått och kan hjälpa? Skulle vara tacksam.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang